Zgłoszenia zewnętrzne
Procedura zgłoszeń zewnętrznych
25 grudnia 2024 r. weszły w życie regulacje dotyczące procedowania zgłoszeń zewnętrznych wynikające z ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. 2024 poz. 928), dalej jako: ustawa, wobec czego wydano zarządzenie w sprawie przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych oraz podejmowania działań następczych w Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Sławnie do którego załącznik stanowi procedura zgłoszeń zewnętrznych.
Dane kontaktowe umożliwiające zgłoszenie
Zgłoszenia mogą być dokonywane pisemnie:
1) w postaci papierowej na adres: Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Sławnie, ul. S. Sempołowskiej 2a, 76-100 Sławno; z dopiskiem na kopercie „Zewnętrzne zgłoszenie naruszenia prawa”.
Przedmiotem zgłoszenia zewnętrznego jest informacja o naruszeniu prawa, w tym uzasadnione podejrzenie dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie.
Naruszenie prawa należy rozumieć jako działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa, dotyczące:
- korupcji,
- zamówień publicznych,
- usług, produktów i rynków finansowych,
- przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
- bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami,
- bezpieczeństwa transportu;
- ochrony środowiska,
- ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego,
- bezpieczeństwa żywności i pasz,
- zdrowia i dobrostanu zwierząt,
- zdrowia publicznego,
- ochrony konsumentów,
- ochrony prywatności i danych osobowych,
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych,
- interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej,
- rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych,
- konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela występujących w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązanych z dziedzinami wskazanymi wyżej.
Sygnalista podlega ochronie od chwili dokonania zgłoszenia, pod warunkiem że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia i że stanowi informację o naruszeniu prawa.
Niedopuszczalne jest jakiekolwiek niekorzystne traktowanie sygnalisty, który korzysta z ochrony przewidzianej ustawą, w tym stosowanie działań odwetowych, jak również groźby lub próby ich stosowania.
Procedowanie zgłoszeń, w tym przetwarzanie danych osobowych, w zakresie niezbędnym do przyjęcia zgłoszenia lub podjęcia ewentualnego działania następczego, odbywa się z zachowaniem należytej staranności, w sposób zapewniający integralność i ochronę tych danych.
Tryb postępowania w przypadku zgłoszenia:
- Wpływ zgłoszenia zewnętrznego – z podaniem danych osobowych – imienia i nazwiska (zgłoszeniom anonimowym nie nadaje się dalszego biegu i pozostawia się je bez rozpoznania)
- Wstępna weryfikacja zgłoszenia.
- Rejestracja zgłoszenia.
- Potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia.
- Podejmowanie działań następczych tj. działań podjętych przez Dyrektora PSSE w Sławnie w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz
w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia, w szczególności przez postępowanie wyjaśniające, wszczęcie kontroli lub postępowania administracyjnego, wniesienie oskarżenia, działanie podjęte w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcia procedury realizowanej w ramach wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych lub procedury przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych i podejmowania działań następczych. - Przekazanie informacji zwrotnej sygnaliście (tj. informacji na temat planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań w terminie 3 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia, a w sytuacji, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o ochronie sygnalistów, w terminie 6 miesięcy od dnia jego przyjęcia) oraz informacji o ostatecznym wyniku postępowań wyjaśniających wszczętych na skutek jego zgłoszenia.
W toku procedowania zgłoszenia, możliwe jest również wystąpienie do sygnalisty o wyjaśnienia lub dodatkowe informacje, jakie mogą być w jego posiadaniu - o ile nie zagraża to ochronie poufności tożsamości sygnalisty. Przesłanie żądanych wyjaśnień lub dodatkowych informacji jest jednak dobrowolne, a sygnalista może się temu sprzeciwić.
Rzecznika Praw Obywatelskich
Dane kontaktowe do Rzecznika Praw Obywatelskich, który – zgodnie z ustawą – także przyjmuje zgłoszenia zewnętrzne i rozpatruje te, które dotyczą konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela występujących w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i które nie są związane z dziedzinami wskazanymi w art. 3 ust. 1 pkt 1–16 ustawy.
ADRES: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Al. Solidarności 77, 00-090 Warszawa, tel. centrali: (22) 55 17 700, adres e-mail: biurorzecznika@brpo.gov.pl
Rzecznik Praw Obywatelskich zapewnia powszechny dostęp do informacji na temat środków ochrony prawnej sygnalistów oraz osób pomagających w dokonaniu zgłoszenia oraz powiązanych z sygnalistą przed działaniami odwetowymi oraz praw osób, których dotyczy zgłoszenie zewnętrzne, udzielając również porad w tym zakresie.
PAMIĘTAJ:
- Dokonanie zgłoszenia nie może stanowić podstawy odpowiedzialności, w tym odpowiedzialności dyscyplinarnej lub odpowiedzialności za szkodę z tytułu naruszenia praw innych osób lub obowiązków określonych w przepisach prawa, w szczególności w przedmiocie zniesławienia, naruszenia dóbr osobistych, praw autorskich, ochrony danych osobowych oraz obowiązku zachowania tajemnicy, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa, z uwzględnieniem art. 5, pod warunkiem że sygnalista miał uzasadnione podstawy sądzić, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa zgodnie z ustawą.
- W przypadku wszczęcia takiego postępowania prawnego, sygnalista może wystąpić o umorzenie takiego postępowania.
- Karze grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2 podlega ten, kto dokonuje zgłoszenia, wiedząc, że do naruszenia prawa nie doszło.
Materiały
Formularz zgłoszenia naruszenia prawaFormularz_zgłoszenia_naruszenia_prawa.pdf 0.29MB Procedura zgłoszeń zewnętrznych
procedura_zgłoszeń_zewnętrznych.pdf 0.28MB