W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Sekcja Higieny Pracy

Sekcja Higieny Pracy (HP) - pokój nr 016

Iwona Majorek - Asystent
Joanna Dobrowolska - Asystent

Zadania Sekcji Higieny Pracy

Sekcja Higieny Pracy zajmuje się zagadnieniami związanymi z ochroną pracownika przed utratą zdrowia, która może nastąpić w wyniku oddziaływania czynników związanych ze środowiskiem pracy.

Główne zadania:

  • Kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne w zakładach pracy;

  • Kontrola warunków zdrowotnych środowiska pracy w celu zapobiegania powstawaniu chorób zawodowych i innych chorób związanych z warunkami pracy;

  • Kontrola przestrzegania zakazu wytwarzania i wprowadzania do obrotu środków zastępczych;

  • Kontrola przestrzegania przez podmioty przepisów dotyczących wywozu i przywozu oraz obrotu prekursorami kategorii 2 i 3;

  • Kontrola zakładów pracy stosujących w działalności zawodowej substancje chemiczne i ich mieszaniny, czynniki lub procesy technologiczne o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy;

  • Kontrola przestrzegania przepisów ustawy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach oraz ustawy o produktach biobójczych przez osoby wprowadzające substancje chemiczne i ich mieszaniny oraz produkty biobójcze do obrotu i stosujące je w działalności zawodowej;

  • Kontrola w zakresie przestrzegania obowiązków dotyczących wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów;

  • Kontrola przestrzegania warunków i ograniczeń wprowadzania do obrotu i stosowania oraz właściwości środków powierzchniowo czynnych i detergentów zawierających środki powierzchniowo czynne;

  • Kontrola stanowisk pracy, na których pracownicy narażeni są na szkodliwe czynniki biologiczne;

  • Prowadzenie postępowania administracyjnego i egzekucyjnego w administracji;

  • Uczestnictwo w projektach sieci CLEEN;

  • Ocena bezpieczeństwa sanitarnego powiatu;

 

 

Prowadzenie postępowania w sprawie chorób zawodowych:

  • Prowadzenie dochodzeń epidemiologicznych w sprawie chorób zawodowych

  • Sporządzanie ocen narażenia zawodowego w związku z podejrzeniem choroby zawodowej

  • Przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do wydania decyzji o stwierdzeniu choroby zawodowej lub o braku podstaw do jej stwierdzenia

Współpraca z:

  • Instytutem Medycyny Pracy w Łodzi

  • Instytutem Medycyny Pracy i Zdrowia Środowiskowego w Sosnowcu

  • Mazowieckim Wojewódzkim Ośrodkiem Medycyny Pracy w Płocku

  • Państwową Inspekcją Pracy

  • Organami Samorządu Terytorialnego

Akty prawne

Wykaz aktów prawnych

Podstawowe akty prawne

  • Ustawa o PIS;

  • Kodeks Postępowania Administracyjnego;

Nadzór nad warunkami higieny pracy w zakładach pracy

  • Kodeks Pracy;

  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy;

  • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy związanej z występowaniem w miejscu pracy czynników chemicznych;

  • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 22 kwietnia 2005 r. w sprawie szkodliwych czynników biologicznych dla zdrowia w środowisku pracy oraz ochrony zdrowia pracowników zawodowo narażonych na te czynniki;

  • Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 5 sierpnia 2005 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach związanych z narażeniem na hałas lub drgania mechaniczne;

  • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 24 lipca 2012 r. w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy;

  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27.05.2010 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach związanych z ekspozycją na promieniowanie optyczne;

  • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 6 czerwca 2013 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy wykonywaniu prac związanych z narażeniem na zranienie ostrymi narzędziami używanymi przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych;

  • Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych;

Badania i pomiary środowiska pracy

  • Kodeks Pracy;

  • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 2 lutego 2011 r. w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy;

  • Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 czerwca 2018r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy;

Choroby zawodowe

  • Art. 235 do art.2371 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy;

  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2009 r. w sprawie chorób zawodowych;

  • Rozporządzenie w sprawie sposobu dokumentowania chorób zawodowych i skutków tych chorób;

Substancje chemiczne i ich mieszaniny

  • Ustawa z dnia 25 lutego 2011 r. o substancjach chemicznych i ich mieszaninach;

  • REACH: Rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosownych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE;

  • CLP: Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006;

  • PIC: Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 649/2012 z dnia
    4 lipca 2012 r. dotyczące wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów;

  • KCh: Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 453/2010 z dnia 20 maja 2010 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosownych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH);

  • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 25 sierpnia 2015 r. w sprawie sposobu oznakowania miejsc, rurociągów oraz pojemników i zbiorników służących do przechowywania lub zawierających substancje stwarzające zagrożenie lub mieszaniny stwarzające zagrożenie;

Produkty biobójcze

  • Ustawa o produktach biobójczych;

  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych;

Detergenty

  • Rozporządzenie (WE) nr 648/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie detergentów;

Prekursory narkotykowe kat. 2 i 3 oraz środki zastępcze

  • Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii;

  • Rozporządzenie Rady (WE) Nr 111/2005 określające zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Wspólnotą a państwami trzecimi;

  • Rozporządzenie (WE) Nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie prekursorów narkotykowych;

Dopalacze

USTAWA z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej

Art. 4. 1. Do zakresu działania Państwowej Inspekcji Sanitarnej w dziedzinie bieżącego nadzoru sanitarnego należy kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne, w szczególności dotyczących:

9a) zakazu wytwarzania i wprowadzania do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej środków zastępczych lub nowych substancji psychoaktywnych w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii.

 

Dodatkowe informacje i materiały dostępne również na stronie GIS.

Znak stop dopalaczom

Ulotka - nowe narkotyki

Ulotka -dopalacze kradną życie

 

Dla Przedsiębiorcy / Pracodawcy

Organy kontroli zawiadamiają przedsiębiorcę o zamiarze wszczęcia kontroli
(art.79 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej - Dz.U.  2016, poz. 1829)

W ramach nadzoru pracownicy inspekcji sanitarnej kontrolują pracodawców pod względem:

  • zapewnienia profilaktycznej opieki lekarskiej nad pracownikami,

  • oceny zdrowotnej warunków środowiska pracy,

  • wykonywania badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia (fizyczne, chemiczne, biologiczne) występujących w środowisku pracy, oceniając poziom narażenia zawodowego na stanowiskach pracy,

  • prawidłowości prowadzenia rejestru czynników szkodliwych dla zdrowia występujących na stanowiskach pracy i kart pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia, rejestrów czynników i procesów rakotwórczych,

  • prawidłowości sporządzania oceny ryzyka zawodowego wynikającą z zagrożeń czynnikami szkodliwymi dla zdrowia,

  • utrzymania należytego stanu sanitarno-higienicznego zakładów pracy,

  • przeprowadzenia dochodzenia epidemiologicznego w przypadku podejrzenia choroby zawodowej u pracownika,

  • poprawności składowania, magazynowania i oznakowania niebezpiecznych substancji/mieszanin chemicznych stosowanych w działalności zakładu uwzględniając zalecenia zawarte w karcie charakterystyki,

  • zapewnienia odpowiednich warunków pracy przy usuwaniu wyrobów zawierających azbest,

  • zakazu wprowadzania do obrotu lub wytwarzania środków zastępczych lub nowych substancji psychoaktywnych.

WARUNKI ŚRODOWISKA PRACY

agania ogólne:

  • Aktualność orzeczeń lekarskich stwierdzających brak przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na określonym stanowisku, które są wydane przez uprawnionego lekarza wykonującego badania profilaktyczne pracowników;

  • Stosowanie się do zaleceń lekarza sprawującego opiekę profilaktyczną nad pracownikami;

  • Prowadzenie rejestru chorób zawodowych oraz zgłoszeń podejrzenia choroby zawodowej;

  • Opracowanie i zapewnienie ocen i dokumentacji ryzyka zawodowego oraz informacji o sposobie informowania pracowników o ryzyku zawodowym;

  • Utrzymanie właściwego stanu sanitarnego pomieszczeń i urządzeń pracy oraz usuwanie na bieżąco ze stanowisk pracy odpadów produkcyjnych;

  • Zapewnienie i dostępność dla pracowników instrukcji bhp;

  • Zapewnienie środków ochrony indywidualnej, odzieży, obuwia roboczego oraz środków higieny osobistej przewidzianych na danym stanowisku pracy;

  • Zapewnienie znaków nakazujących stosowanie odpowiednich środków ochrony indywidualnej;

  • Zapewnienie i utrzymanie we właściwym stanie sanitarnym i technicznym pomieszczeń i urządzeń higieniczno sanitarnych, odpowiednich do liczby zatrudnionych pracowników oraz prowadzonej działalności;

  • Zapewnienie pracownikom odpowiednich posiłków i napojów;

  • Zapewnienie systemu pierwszej pomocy w razie wypadku oraz środków do udzielania pierwszej pomocy.

CZYNNIKI SZKODLIWE WYSTEPUJACE W ŚRODOWISKU PRACY

 

  • Wykonywanie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy przez uprawnione laboratoria;

  • Rejestr czynników szkodliwych dla zdrowia w pełnym zakresie ich występowania;

  • Karty badań i pomiarów, w których na bieżąco są wpisywane wyniki badań i pomiarów czynników szkodliwych;

  • Podejmowane działania zapobiegawcze w związku ze stwierdzonymi przekroczeniami normatywów higienicznych;

  • Informowanie pracowników o wynikach badań i pomiarów czynników szkodliwych oraz udostępnianie wyników pracownikom.

Rejestr czynników szkodliwych dla zdrowia występujących na stanowisku pracy

Karta badań i pomiarów czynników szkodliwych

 

Badania i pomiary środowiska pracy

Art.227 § 1 pkt. 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy nakłada na pracodawcę obowiązek stosowania środków zapobiegających chorobom zawodowym i innym chorobom związanym z wykonywaną pracą, a w szczególności obowiązek:

  • przeprowadzania na swój koszt, badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia,

  • rejestrowania i przechowywania wyników tych badań i pomiarów

  • udostępniania ich pracownikom.

Wykaz normatywów higienicznych w środowisku pracy określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 6 czerwca 2014 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy.

 

Zasady i częstotliwość przeprowadzania badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy określa rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia2 lutego 2011 r. w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy.

 

Pracodawca zapewnia wykonanie badań i pomiarów czynnika szkodliwego dla zdrowia w środowisku pracy, nie później niż w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia działalności /§ 3 ww. rozporządzenia/.

W przypadku występowania szkodliwego dla zdrowia czynnika chemicznego lub pyłu, z wyjątkiem czynnika o działaniu rakotwórczym lub mutagennym, badania i pomiary wykonuje się:

  • co najmniej raz na dwa lata - jeżeli podczas ostatniego badania i pomiaru stwierdzono stężenie czynnika szkodliwego dla zdrowia powyżej 0,1 do 0,5 wartości najwyższego dopuszczalnego stężenia (NDS)

  • co najmniej raz w roku - jeżeli podczas ostatniego badania i pomiaru stwierdzono stężenie czynnika szkodliwego dla zdrowia powyżej 0,5 wartości NDS /§ 4 ww. rozporządzenia/.

W przypadku występowania szkodliwego dla zdrowia czynnika chemicznego, dla którego została ustalona wartość najwyższego dopuszczalnego stężenia pułapowego (NDSP), pracodawca wykonuje we własnym zakresie pomiary ciągłe stężenia tego czynnika /§ 5 ww. rozporządzenia/.
W przypadku występowania czynnika o działaniu rakotwórczym lub mutagennym, badania i pomiary wykonuje się:

  • co najmniej raz na sześć miesięcy - jeżeli podczas ostatniego badania i pomiaru stwierdzono stężenie czynnika o działaniu rakotwórczym lub mutagennym powyżej 0,1 do 0,5 wartości NDS

  • co najmniej raz na trzy miesiące - jeżeli podczas ostatniego badania i pomiaru stwierdzono stężenie czynnika o działaniu rakotwórczym lub mutagennym powyżej 0,5 wartości NDS /§ 6 ust. 1 ww. rozporządzenia/.

W przypadku narażenia na pył zawierający azbest, badania i pomiary wykonuje się co najmniej raz na trzy miesiące. jeżeli wyniki dwóch ostatnich badań i pomiarów nie przekroczyły 0,5 wartości NDS, częstotliwość ta może być zmniejszona do jednego pomiaru na sześć miesięcy /§ 6 ust. 2 ww. rozporządzenia/.

Jeżeli wyniki dwóch ostatnich badań i pomiarów szkodliwych dla zdrowia:

  • czynników chemicznych lub pyłów, o których mowa w § 4, wykonanych w odstępie co najmniej dwóch lat,

  • czynników o działaniu rakotwórczym lub mutagennym, o których mowa w § 6, wykonanych w odstępie co najmniej sześciu miesięcy pracodawca może odstąpić od wykonywania badań i pomiarów /§ 7 ww. rozporządzenia/.

W przypadku występowania mikroklimatu zimnego albo gorącego badania i pomiary wskaźników mikroklimatu wykonuje się:

  • raz w roku

  • raz na dwa lata - jeżeli podczas dwóch ostatnich badań wartości wskaźników mikroklimatu nie przekraczały wartości dopuszczalnych dla 8 -godzinnego dobowego wymiaru czasu pracy /§ 12 ww. rozporządzenia/.

Badania i pomiary szkodliwego dla zdrowia czynnika fizycznego, występującego w postaci: hałasu, hałasu ultradźwiękowego, drgań mechanicznych działających na organizm człowieka przez kończyny górne lub drgań mechanicznych o ogólnym działaniu na organizm człowieka wykonuje się:

  • co najmniej raz na dwa lata - jeżeli podczas ostatniego badania i pomiaru stwierdzono natężenie czynnika powyżej 0,2 do 0,5 wartości najwyższego dopuszczalnego natężenia (NDN)

  • co najmniej raz w roku - jeżeli podczas ostatniego badania i pomiaru stwierdzono natężenie czynnika powyżej 0,5 wartości NDN /§ 13.1 ww. rozporządzenia/

Jeżeli podczas dwóch ostatnich badań i pomiarów hałasu lub drgań mechanicznych, wykonanych w odstępie dwóch lat, natężenie czynnika nie przekraczało 0,2 wartości NDN, pracodawca może odstąpić od wykonywania badań i pomiarów/§ 13.2 ww. rozporządzenia/.

Badania i pomiary czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy wykonują laboratoria, które uzyskały akredytację w tym zakresie na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności.

 

SUBSTANCJE CHEMICZNE, ICH MIESZANINY, CZYNNIKI LUB PROCESY TECHOLOGICZNE O DZIALANIU RAKOTWORCZYM LUB MUTAGENNYM W ŚRODOWISKU PRACY
  • Rejestr prac, których wykonywanie powoduje konieczność pozostawania w kontakcie z substancjami chemicznymi, ich mieszaninami, czynnikami lub procesami technologicznymi o działaniu rakotwórczym lub mutagennym;

  • Rejestr pracowników narażonych na działanie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym

Rejestr ten powinien być przechowywany przez okres 40 lat po ustaniu narażenia (w przypadku likwidacji zakładu pracy powinien być przekazany właściwemu państwowemu wojewódzkiemu inspektorowi sanitarnemu);

  • Przekazywanie właściwemu PWIS informacji o substancjach chemicznych, ich mieszaninach, czynnikach lub procesach technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym, corocznie w terminie do 15 stycznia na druku „Informacja o substancjach, preparatach, czynnikach lub procesach technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym”. Dostępny w zakładce „pliki do pobrania”;
  • Wykonywanie badań i pomiarów czynnika o działaniu rakotwórczym lub mutagennym;
  • Właściwe oznakowanie stanowisk pracy, opakowań, zbiorników i instalacji zawierającej substancję chemiczną, mieszaninę lub czynnik o działaniu rakotwórczym lub mutagennym;
  • Przeprowadzanie okresowych szkoleń pracowników;
  • Stosowanie odpowiednich środków zabezpieczających pracowników przed nadmiernym narażeniem na działanie czynników rakotwórczych;
  • Informowanie (na bieżąco) pracowników i ich przedstawicieli o narażeniu na substancje chemiczne, ich mieszaniny, czynniki lub procesy technologiczne o działaniu rakotwórczym lub mutagennym;
  • Orzeczenia lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy;
  • Ograniczenie do niezbędnego minimum liczby pracowników mających kontakt z substancjami chemicznymi, ich mieszaninami, czynnikami lub procesami technologicznymi o działaniu rakotwórczym lub mutagennym;
  • Zaopatrzenie pracowników w wymagane środki ochrony indywidualnej;
  • Wprowadzenie zakazu spożywania posiłków i napojów w miejscach kontaktu z czynnikami rakotwórczymi;
  • Wprowadzenie zakazu palenia tytoniu w miejscach kontaktu z czynnikami rakotwórczymi;
  • Określenie zasad postępowania w razie powstania nieprzewidzianych sytuacji powodujących zagrożenie dla pracowników (instrukcje stanowiskowe bhp).
SZKODLIWE CZYNNIKI BIOLOGICZNE

Ocena ryzyka zawodowego w zakresie występowania w środowisku pracy szkodliwych czynników biologicznych, zawiera:

  • Rejestr prac narażających pracowników na działanie szkodliwych czynników biologicznych zaklasyfikowanych do 3 lub 4 grupy zagrożenia;

  • Rejestr pracowników narażonych na działanie szkodliwych czynników biologicznych zaklasyfikowanych do 3 lub 4 grupy zagrożenia;

  • Środki ochrony zbiorowej;

  • Środków ochrony indywidualnej i ich przechowywanie w wyraźnie oznakowanym miejscu;

  • Zapewnienie pracownikom bezpiecznych warunków spożywania posiłków i napojów w wydzielonych pomieszczeniach;

  • Zapewnienie pracownikom właściwych pomieszczeń, urządzeń higieniczno-sanitarnych, środków higieny osobistej, środków do odkażania skóry lub błon śluzowych (w przypadku konieczności ich stosowania);

  • Zapewnienie pracownikom odpowiednich środków hermetyczności w celu zapobiegania i redukcji przypadkowego przeniesienia lub uwolnienia szkodliwego czynnika biologicznego oraz innych znaków ostrzegawczych;

  • Stosowanie znaku ostrzegającego przed zagrożeniem biologicznym;

  • Plan postępowania na wypadek awarii z udziałem szkodliwego czynnika biologicznego zakwalifikowanego do grupy 3 lub 4 zagrożenia;

  • Badania na obecność szkodliwego czynnika biologicznego (tam, gdzie jest to konieczne i technicznie wykonalne);

  • Warunki bezpiecznego zbierania, przechowywania oraz usuwania odpadów przez pracowników, z zastosowaniem bezpiecznych i oznakowanych pojemników;

  • Procedury bezpiecznego postępowania ze szkodliwymi czynnikami biologicznymi;

  • Warunki odkażania, czyszczenia, w razie konieczności niszczenia odzieży, środków ochrony indywidualnej i wyposażenia, które uległy skażeniu szkodliwym czynnikiem biologicznym;

  • Szkolenia dla pracowników mających kontakt ze szkodliwym czynnikiem biologicznym,

  • Zaproponowanie uodpornienia przy użyciu dostępnych szczepionek (w przypadku pracowników wykonujących prace związane z narażeniem na szkodliwy czynnik biologiczny zakwalifikowany do grupy 3 lub 4 zagrożenia);

 

Wzór znaku ostrzegającego przed zagrożeniem biologicznym
Wzór znaku ostrzegającego przed zagrożeniem biologicznym
CHEMIKALIA

Państwowa Inspekcja Sanitarna sprawuje nadzór nad przepisami ustawy o substancjach i mieszaninach chemicznych, a także:

  • rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 (REACH),

  • rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin (tzw. rozporządzenie CLP)

  • rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 649/2012 dotyczącego wywozu i przywozu niebezpiecznych (tzw. rozporządzenie PIC),

  • rozporządzenia (WE) nr 648/2004 z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie detergentów

 

W ramach przeprowadzanej kontroli u wprowadzającego substancję chemiczną lub mieszaninę do obrotu pracownicy Państwowej Inspekcji Sanitarnej sprawdzają, czy zostały dopełnione m.in. następujące obowiązki:

  • rejestracja substancji (u producentów importerów);

  • informowanie Inspektora do Spraw Substancji Chemicznych o mieszaninie niebezpiecznej lub mieszaninie stwarzającej zagrożenie, wytwarzanej lub sprowadzanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

  • czy podmiot wprowadza do obrotu (lub stosuje) niebezpieczne/stwarzające zagrożenie substancje chemiczne (mieszaniny lub wyroby je zawierające) wymienione w Załączniku XVII rozporządzenia REACH, podlegające ograniczeniom lub zakazom i czy spełniają warunki ograniczenia;

  • czy podmiot wprowadza do obrotu (lub stosuje) substancje (czy też mieszaniny je zawierające) wymienione w Załączniku XIV Rozporządzenia REACH, podlegające procedurze udzielania zezwoleń;

  • czy podmiot wprowadza do obrotu substancje (samodzielnie bądź w mieszaninach) znajdujące się na liście kandydackiej do załącznika XIV;

  • sposób, miejsce przechowywania produktów chemicznych, stan techniczny opakowań;

  • wymagania wynikające z w art. 221 § 1-3 Kodeksu pracy (odpowiednie oznakowanie, spis stosowanych produktów).

 

Karta charakterystyki

Gdy oceniana jest karta charakterystyki sprawdzane jest czy format i układ karty oraz czy jej zawartość jest zgodna z załącznikiem II do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 REACH. Ponadto, w przypadku wprowadzających do obrotu czy przechowywane są informacje, na podstawie, których sporządzono kartę, przez okres co najmniej 10 lat od ostatniej daty produkcji, importu, dostawy lub zastosowania substancji lub mieszaniny.

 

Ocena oznakowania

Ocena oznakowania obejmuje szczegółową analizę etykiety, której wygląd po 1 czerwca 2015r. regulują art. 17-32 rozporządzenia (WE) nr 1272/2008, jej spójność z odpowiednimi sekcjami karty charakterystyki. Etykieta produktu będącego w obrocie na terytorium RP powinna być sporządzona w języku polskim.

 

Stosowanie substancji lub ich mieszanin przez dalszych użytkowników

 

Dalszy użytkownik, czyli osoba fizyczna lub prawna mająca siedzibę na terytorium Wspólnoty i niebędąca producentem i importerem, która używa substancji w jej postaci własnej lub jako składnik mieszaniny, podczas prowadzonej działalności zawodowej. 

Konsumenci ani dystrybutorzy nie są dalszymi użytkownikami.

Substancje i mieszaniny chemiczne występują w środowisku pracy nie tylko w wielkich zakładach przemysłowych. Farby, kleje, czy chemia gospodarcza stanowią źródło potencjalnych zagrożeń chemicznych.

 

Przedsiębiorco przede wszystkim:

  • Poznaj stosowane w Twoim zakładzie substancje i mieszaniny chemiczne oraz dowiedz się jakie zagrożenie mogą spowodować?

  • Zadbaj, aby wykaz wszystkich substancji i mieszanin znalazł się w „spisie stosowanych substancji i mieszanin chemicznych” (Kodeks pracyart.221§2)

  • Nie dopuszczaj do sytuacji, w której niebezpieczne chemikalia (np. farby, rozpuszczalniki, paliwa) są przechowywane w nieoznakowanych pojemnikach (§1 art. 221 Kodeksu pracy).

 

Powiadom pracowników o zagrożeniach:

  • Udostępnij pracownikom karty charakterystyki stosowanych przez nich chemikaliów. Zwróć szczególny nacisk na sekcję 4 (pierwsza pomoc) oraz sekcję 8 (środki kontroli ryzyka). Sprawdź instrukcje bhp/stanowiskowe uwzględniające informacje zawarte w kartach charakterystyki (art. 237§ 2 Kodeks pracy).

  • Uwzględnij czynniki chemiczne w ocenie ryzyka (§ 2 rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy związanej z występowaniem w miejscu pracy czynników chemicznych).

  • W razie potrzeby przeprowadź badania i pomiary stężenia czynników chemicznych
    w środowisku pracy dla substancji, dla których wyznaczono wartość najwyższego dopuszczalnego stężenia (NDS), a z wynikami badań zapoznaj pracowników.

 

Zwróć uwagę, czy:

  • na opakowaniach substancji i ich mieszaninach obowiązują piktogramy zgodne z rozporządzeniem CLP,

  • etykieta produktu będącego w obrocie na terytorium RP powinna być sporządzona w języku polskim. Podobnie jest z kartą charakterystyki.

Masz prawo żądać od swojego dostawcy tak sporządzonych etykiet i kart.

PRODUKTY BIOBÓJCZE

Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej udostępnia się na rynku i stosuje produkty biobójcze, na które zostało wydane pozwolenie albo zezwolenie na handel równoległy albo pozwolenie na obrót (art. 5 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych.

 Opakowanie, klasyfikacja i oznakowanie produktów biobójczych

W obrocie mogą znajdować się produkty biobójcze wyłącznie w oryginalnych, szczelnych opakowaniach jednostkowych, wykluczających możliwość pomyłkowego zastosowania do innych celów, a w szczególności w celu spożycia przez ludzi.

Produkty biobójcze powinny być klasyfikowane i oznakowane zgodnie z przepisami o substancjach chemicznych i ich mieszaninach.

PREKURSORY NARKOTYKÓW kat. 2 i 3

Podmioty gospodarcze prowadzące działalność w zakresie prekursorów narkotykowych kategorii 2 mają, zgodnie z rozporządzeniem (WE) 273/2004, obowiązek rejestracji takiej działalności. Obowiązek ten dotyczy użytkowników prekursorów kategorii 2A oraz podmiotów wprowadzających prekursory kategorii 2 do obrotu. Organem odpowiedzialnym za rejestrację i prowadzenie krajowego rejestru podmiotów gospodarczych i użytkowników, którym przyznano rejestrację, jest Inspektor do spraw Substancji Chemicznych. Przyznanie, odmowa przyznania, zawieszenie lub unieważnienie rejestracji następuje w drodze decyzji administracyjnej.

Podkategoria 2A

 Lp.

substancja

Kod NS

CAS

 1

bezwodnik octowy

2915 24 00

108-24-7

Podkategoria 2B

 1

kwas fenylooctowy

2916 34 00

103-82-2

 2

kwas antranilowy

2922 43 00

118-92-3

 3

piperydyna

2933 32 00

110-89-4

 4

nadmanganian potasu

2841 61 00

7722-64-7

oraz sole ww. substancji w każdym przypadku, gdy istnienie takich soli jest możliwe.

 Prekursory kategorii 3

Lp.

substancja

Kod NS

CAS

1.

kwas chlorowodorowy

2806 10 00

7647-01-0

2.

kwas siarkowy

2807 00 00

7664-93-9

3.

toluen

2902 30 00

108-88-3

4.

eter etylu

2909 11 00

60-29-7

5.

aceton

2914 11 00

67-64-1

6.

keton metylowo-etylowy

2914 12 00

78-93-3

oraz sole ww. substancji w każdym przypadku, gdy istnienie takich soli jest możliwe.

 

Choroby zawodowe

Zgodnie z art. 2351 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy za chorobę zawodową uważa się chorobę, wymienioną w wykazie chorób zawodowych, jeżeli w wyniku oceny warunków pracy można stwierdzić bezspornie lub z wysokim prawdopodobieństwem, że została ona spowodowana działaniem czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy albo w związku ze sposobem wykonywania pracy, zwanych "narażeniem zawodowym".

 

Rozpoznanie choroby zawodowej u pracownika lub byłego pracownika może nastąpić w okresie jego zatrudnienia w narażeniu zawodowym albo po zakończeniu pracy w takim narażeniu, pod warunkiem wystąpienia udokumentowanych objawów chorobowych w okresie ustalonym w wykazie chorób zawodowych /art. 2352 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy/.

Zgłoszenia podejrzenia choroby zawodowej do właściwego państwowego inspektora sanitarnego może dokonać:

  • pracodawca,

  • pracownik lub były pracownik, który podejrzewa, że występujące u niego objawy mogą wskazywać na taką chorobę, przy czym pracownik aktualnie zatrudnionyzgłasza podejrzenie za pośrednictwem lekarza sprawującego nad nim profilaktyczną opiekę zdrowotną,

  • lekarz podmiotu właściwego do rozpoznania choroby zawodowej, o którym mowa w § 5 rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2009 r. w sprawie chorób w sprawie chorób zawodowych (tekst jednolity Dz. U. 2013 poz. 1367).

 

W każdym przypadku podejrzenia choroby zawodowej:

  • lekarz,

  • lekarz dentysta, który podczas wykonywania zawodu powziął takie podejrzenie u pacjenta - kieruje go na badania w celu wydania orzeczenia o rozpoznaniu choroby zawodowej albo o braku podstaw do jej rozpoznania. /art. 235 § 1, § 2, § 21 i § 22 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy.

Aktualny wykaz chorób zawodowych znajduje się w:

  • Załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2009 r. w sprawie chorób zawodowych (t. j. Dz. U. 2013 poz. 1367)

Wykaz chorób zawodowych - tabela

Schemat „Procedura zgłaszania i orzekania o chorobie zawodowej”

Sposób dokumentowania chorób zawodowych określa:

  • rozporządzenie w sprawie sposobu dokumentowania chorób zawodowych i skutków tych chorób (tekst jednolity Dz. U. z 2013r. poz. 1379).

Wzory dokumentów w zakładce „Pliki do pobrania” 

Pliki do pobrania

Pliki do pobrania znajdują się w dziale Dokumenty i wnioski do pobrania

 

{"register":{"columns":[]}}