W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Światowy Dzień bez Tytoniu 31 maja 2025r.

Na ilustracji widnieje młoda osoba w żółtej bluzie z kapturem i plecakiem, stojąca tyłem na ciemnej platformie przypominającej pułapkę na niedźwiedzie. Wokół niej rozmieszczone są różne przedmioty związane z używaniem tytoniu i nikotyny, takie jak papierosy, e-papierosy, fajki wodne (shishe), puszki z tytoniem do żucia, zapalniczki i fiolki. Tło jest niebiesko-białe z efektem chmur, a w lewym górnym rogu widnieje napis w języku polskim: „Światowy Dzień bez Tytoniu 2025”. Kompozycja ma ostrzegawczy charakter i symbolizuje zagrożenia, jakie niesie ze sobą używanie produktów tytoniowych i nikotynowych.

Prowadzona od 1987 roku kampania WHO zwraca uwagę na powszechność  nałogu palenia tytoniu oraz na negatywne skutki zdrowotne i inne konsekwencje wynikające z palenia. Palaczowi grozi „tytoniowa twarz” charakteryzująca się szarym odcieniem skóry, pojawieniem się charakterystycznych zmarszczek, zaostrzeniem schorzeń skóry takich jak trądzik czy łuszczyca. Palenie papierosów jest powodem przebarwień zębów, żółtych palców, nieświeżego oddechu. Nałogowy palacz wydaje każdego roku ponad 6000 złotych na zakup papierosów (zgodnie z najnowszymi przepisami będzie znacznie drożej).  Substancje zawarte w dymie tytoniowym  przyczyniają się do zanieczyszczenia środowiska - zgodnie z  danymi WHO w ciągu życia palacz emituje około 5 ton dwutlenku węgla.  Szacuje się, że co roku na całym świecie do środowiska trafia około 4,5 biliona niedopałków papierosów. Ma to ogromne znaczenie dla ekosystemów wodnych ze względu na wysoką toksyczność tych odpadów. 

 Kampania co roku przebiega pod innym hasłem, tegoroczne brzmi: „Unmasking the appeal: exposing industry tactics on tobacco and nicotine products” („Zdemaskować atrakcyjność: ujawnienie taktyk przemysłu tytoniowego i nikotynowego”) i koncentruje się na ujawnieniu strategii stosowanych przez przemysł tytoniowy  i nikotynowy w celu uczynienia swoich szkodliwych produktów atrakcyjnymi, szczególnie dla dzieci i młodzieży.

O jakich strategiach mowa?

- dodawanie smaków i substancji poprawiających smak oraz maskujących

   szkodliwość produktów,

- atrakcyjne opakowania i design przyciągające uwagę młodych konsumentów,

- marketing cyfrowy wykorzystujący media społecznościowe i influencerów do

  promowania   produktów.

Inspekcja Sanitarna w Staszowie podczas prowadzonych całorocznych działań edukacyjnych  ostrzega dzieci i młodzież przed manipulacjami stosowanymi przez  przemysł tytoniowy, których celem jest uzależnienie młodych od nikotyny.

Materiały

plakat​_A4​_-​_Światowy​_Dzień​_bez​_Tytoniu (Załącznik - RPW​_10421​_2025)
plakat​_A4​_-​_Światowy​_Dzień​_bez​_Tytoniu​_(Załącznik​_-​_RPW​_10421​_2025).pdf 3.59MB

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}