W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót
03_rady_i_komisje

Artykuły oddziału promocji zdrowia

IV edycja konkursu „Szkoła wolna od używek”

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Suwałkach informuje, że w ramach  programu edukacyjnego „ARS, czyli jak dbać o miłość?” zostanie przeprowadzona IV edycja konkursu pt. „Szkoła wolna od używek”.                           

     Głównym celem konkursu jest aktywna promocja i edukacja w zakresie profilaktyki przeciwdziałania uzależnieniom od alkoholu, tytoniu i innych środków psychoaktywnych wśród młodzieży szkół ponadpodstawowych.

Konkurs jest wydarzeniem ogólnopolskim skierowanym do szkół ponadpodstawowych. W konkursie mogą wziąć udział także szkoły, które nie uczestniczą  w programie edukacyjnym „ARS, czyli jak dbać o miłość?”.

Konkurs organizowany jest w ramach utrzymania trwałości rezultatów Projektu KIK/68 pt. ”Profilaktyczny program w zakresie przeciwdziałania uzależnieniu od alkoholu, tytoniu i innych środków psychoaktywnych”.

W obecnej edycji konkursu zadanie konkursowe będzie polegało na nagraniu i zmontowaniu filmu krótkometrażowego o tematyce dotyczącej profilaktyki uzależnień od alkoholu, tytoniu i innych środków psychoaktywnych. Prace konkursowe oceniane będą na trzech poziomach: powiatowym, wojewódzkim i krajowym.

W związku z powyższym zachęcam Państwa do wzięcia udziału w konkursie.

Regulamin oraz wszelkie informacje dot. konkursu dostępne są na stronie www.szkolawolnaoduzywek.pl

Mam wybór… wybieram rozsądek.

W 2020 roku będzie kontynuowany program „Mam wybór… wybieram rozsądek” dotyczący profilaktyki zażywania substancji psychoaktywnych.
 

Podmiot odpowiedzialny za realizację: Komenda Wojewódzka Policji w Białymstoku.

Miejsce: woj. podlaskie.

Zakres obszaru zagadnieniowego: środki psychoaktywne wśród młodzieży, zagrożenia ze strony środków psychoaktywnych.

Czas trwania: 27 grudnia 2017 roku - 31 grudnia 2020 roku.

Rodzaj programu: edukacyjno – interwencyjny.

Cel programu: wzrost wiedzy w zakresie zagrożeń związanych z używaniem środków psychoaktywnych oraz zapobieganiem i zwalczaniem zjawiska demoralizacji w środowisku dzieci i młodzieży.

Odbiorcy programu:

· dzieci i młodzież z terenu woj. podlaskiego,

· rodzice/opiekunowie prawni woj. podlaskiego,

· kadra pedagogiczna placówek oświatowych/opiekuńczych.

Autor programu: kom. Joanna Rzepniewska specjalista Wydziału Prewencji KWP w Białymstoku

Koordynator programu: nadkom. Maciej Sylwester Zakrzewski Naczelnik Wydziału Prewencji KWP w Białymstoku.

 

PARTNERZY PROGRAMU – realizatorzy działań podejmowanych w ramach projektu:

Komenda Wojewódzka Policji w Białymstoku – bezpośredni realizator działań projektu
i partnerzy:

- Uniwersytet Medyczny w Białymstoku,

- Wydział Biologiczno-Chemiczny Uniwersytetu w Białymstoku,

- Podlaskie Kuratorium Oświaty,

- Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Białymstoku,

- Ośrodek Profilaktyki i Terapii dla Młodzieży i Dorosłych w Białymstoku ETAP.

 

 

Nowe substancje psychoaktywne.

Tzw. „dopalacze” są  oferowane w większości krajów Europy. Ponadto ich ofertę można znaleźć w Internecie. W Polsce problem ten zaczął narastać już od 2010 roku. W mediach też dość często słyszymy o „dopalaczach”, szczególnie w kontekście zatruć nimi. Jednocześnie nasza wiedza na ich  temat jest wyrywkowa, zarówno w wymiarze farmakologicznym, jak również społeczno-kulturowym.

Czym właściwie są „dopalacze”? Tzw. „dopalacze” są znane na świecie pod wieloma nazwami, np.: designer, drugs, smarts, legal highs, herbal highs, boosters. W Polsce są nazywane nowymi narkotykami lub nowymi substancjami psychoaktywnymi. Określają one grupę substancji lub ich mieszanek o faktycznym lub rzekomym działaniu na ośrodkowy układ nerwowy. Często stanowią zamienniki dobrze znanych narkotyków. Są to produkty o nieznanym składzie. Niektóre z nich są pochodzenia roślinnego, inne – syntetycznego. Zawierają mieszanki różnych substancji, które mogą potęgować swoje działanie. Ich łączny efekt farmakologiczny i toksykologiczny może poważnie zagrażać zdrowiu i życiu użytkowników, a nietypowe objawy zatrucia dodatkowo mogą utrudniać leczenie. Osoby kupujące takie produkty nigdy nie mogą mieć pewności jaki jest ich skład oraz zawartość – stąd dawka, intensywność wywołanych efektów, a także toksyczność jest trudna do oceny przed zastosowaniem.

Należy pamiętać, że „dopalacze” wywierają toksyczne działanie na ośrodkowy układ nerwowy, układ sercowo-naczyniowy, przewód pokarmowy, nerki, mięśnie szkieletowe. Mogą również wywołać ciężkie zaburzenia psychiczne i neurologiczne.

Stopień ich szkodliwości dla zdrowia i potencjał uzależniający jest przedmiotem ciągłych badań
i analiz, które jednak ze względu na liczbę znanych i ciągle wynajdowanych substancji psychoaktywnych, nie nadążają za zmianami ich składu przez producentów.

 

Opierając się na efektach klinicznych, jakie wywołują nowe substancje psychoaktywne, można je podzielić na następujące grupy:

• stymulanty – substancje psychostymulujące – pobudzające OUN; należą do nich: fenyloetyloaminy, katynony;

• depresanty – substancje działające opóźniająco na OUN np. opioidy, pochodne benzodiazepiny, alkohol;

•   psychodeliki – środki psychodysleptyczne – substancje wywołujące zaburzenia w OUN;

•   kannabinoidy – grupa związków, których działanie łączy efekty stymulujące, depresyjne
oraz psychodeliczne (zależnie od dawki).

Rzeczpospolita Polska jako jeden z pierwszych krajów Unii Europejskiej prowadzi systemowe ich zwalczanie. Z dniem 27 listopada 2010 r. wprowadzono ustawowy zakaz zarówno wytwarzania, jak i wprowadzania do obrotu środków zastępczych, a od 1 lipca 2015 r. nowych substancji psychoaktywnych. Egzekwowanie tego zakazu na terytorium naszego państwa jest określone ustawą z dnia 24 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz niektórych innych ustaw  (Dz.U. poz. 875, 1830).

 

Artykuł napisany w oparciu:

1.     Ewa Waluk (red.), „Nowe narkotyki w Polsce. Tendencje, zagrożenia, procedury postępowania.” GIS, Warszawa 2016 r.

2.     https://gis.gov.pl/images/ssk/stan_sanitarny_kraju_za_rok_2015.pdf

3.     http://www.nil.gov.pl/badania/raport-2015-dopalacze-zbadane-w-nil/

 

Używki w ciąży – problem polskich kobiet?

Według badań GIS z 2012 roku 2,2% polskich kobiet w ciąży przyjmuje środki uspokajające lub nasenne, 7% pali papierosy, a aż 10,1% spożywa alkohol. Dodatkowo 22,5% ciężarnych jest codziennie narażonych na wdychanie dymu tytoniowego w domu.

 

O ile 90,2% kobiet, jako wysoki czynnik ryzyka dla rozwijającego się płodu, uznaje aktywne palenie tytoniu, świadomość na temat szkodliwości picia alkoholu jest dużo niższa. Nadal wielePolek uważa, że picie niewielkich ilości alkoholu w trakcie ciąży nie jest szkodliwe dla płodu (2,5%). Niektóre z nich są zdania, że picie dużych ilości alkoholu nie jest w ogóle ryzykowne.

 

Niepokojącym jest również fakt, że aż 56,5% kobiet ciężarnych nie uzyskało od lekarza informacji na temat skutków spożycia alkoholu w ciąży. Co gorsza, 1,4% Polek dowiadywało się w gabinecie lekarskim, że picie małej ilości alkoholu w ciąży jest dopuszczalne lub nawet zalecane. W konsekwencji w 2012 roku u 0,5% badanych dzieci z wadami wrodzonymi stwierdzano cechy alkoholowego zespołu płodowego (FAS) w postaci m.in. niedorozwoju płytek paznokciowych, krótkich szpar powiekowych, braku rynienki nosowo-wargowej, zeza, cienkiej górnej wargi i krótkiej szyi.

 

W celu zmiany zachowań zdrowotnych przyszłych matek oraz poprawy zdrowia ich potomstwaGłówny Inspektorat Sanitarny we współpracy z Państwową Agencją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Krajowym Biurem ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Instytutem Medycyny Pracy oraz Instytutem Medycyny Wsi rozpoczął realizację Profilaktycznego programu w zakresie przeciwdziałania uzależnieniu od alkoholu, tytoniu i innych środków psychoaktywnychwspółfinansowanego w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.

 

Program potrwa 5 lat, a jego głównym celem jest ograniczenie używania substancji psychoaktywnych przez kobiety w wieku prokreacyjnym. W ramach programu zorganizowane zostaną: szkolenia dla personelu medycznego oraz nauczycieli, programy edukacyjne dla szkół ponadgimnazjalnych oraz zakładów pracy, a także elektroniczna platforma edukacyjna i kampania społeczna. Przewiduje się, że działaniami programowymi zostanie objęta grupa ok. 5 000 000 osób.

 

Całkowity budżet Projektu wynosi 4 045 519 CHF (12 456 154 PLN), z czego wartość dofinansowania Projektu przez stronę szwajcarską wynosi 85% i obejmuje kwotę 3 438 691 CHF (10 587 730 PLN), pozostałe 15% w kwocie 606 828 CHF (1 868 424 PLN) stanowi wkład krajowy zapewniony przez Ministra Zdrowia.

Materiały

Używki w ciąży – problem polskich kobiet?
INFORMACJA​_PRASOWA​_KONFERENCJA​_14​_MARCA​_2013.pdf 0.34MB
Zasady zapobiegawcze ograniczające ryzyko zakażenia koronawirusem

Koronawirus jest wirusem osłoniętym cienką warstwą tłuszczową, dlatego jest wrażliwy na wszystkie detergenty, w tym mydło, preparaty do dezynfekcji na bazie alkoholu oraz promienie UV. Oznacza to, że łatwo go inaktywować prostymi środkami czystości.

Należy pamiętać o przestrzeganiu podstawowych zasad zapobiegawczych, które istotnie wpłyną na ograniczenie ryzyka zakażenia:

  1. Często myć ręce instrukcja jak poprawnie myć ręce znajduje się poniżej

Należy pamiętać o częstym myciu rąk wodą z mydłem, a jeśli nie ma takiej możliwości dezynfekować je płynami/żelami na bazie alkoholu (min. 60 %).

Mycie rąk ww. metodami zabija wirusa, jeśli znajduje się on na rękach.

Wirus ma zdolność do krótkotrwałego przebywania na powierzchniach i przedmiotach, jeśli skażone zostały wydzieliną oddechową (w trakcie kaszlu, czy kichania) osób chorych. Istnieje ryzyko przeniesienia wirusa z zanieczyszczonych powierzchni na rękach np. dotykając twarzy lub pocierając oczy. Dlatego częste mycie rąk zmniejsza ryzyko zakażenia.

  1. Stosować zasady ochrony podczas kichania i kaszlu

Podczas kaszlu i kichania należy zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzuć chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce używając mydła i wody lub zdezynfekować je środkami na bazie alkoholu (min. 60 %). Zakrycie ust i nosa podczas kaszlu
i kichania zapobiega rozprzestrzenianiu się zarazków, w tym wirusów. Jeśli nie przestrzega się tej zasady można łatwo zanieczyścić przedmioty, powierzchnie lub dotykane, np. przy powitaniu, osoby.

  1. Zachować bezpieczną odległość  

Należy zachować, co najmniej 1 metr odległości z osobą, która kaszle, kicha i ma gorączkę.
Gdy ktoś z chorobą układu oddechowego, taką jak 2019-nCoV, kaszle lub kicha, wydala pod ciśnieniem małe kropelki zawierające wirusa. Jeśli jest się zbyt blisko, można wdychać wirusa.

  1. Unikać dotykania oczu, nosa i ust

Dłonie dotykają wielu powierzchni, które mogą być zanieczyszczone wirusem. Dotknięcie oczu, nosa lub ust zanieczyszczonymi rękami, może spowodować przeniesienie się wirusa  z powierzchni na siebie.

         5. Zapewnić, aby miejsca pracy były czyste i higieniczne:

 

  • Powierzchnie w tym podłogi, biurka, lady i przedmioty (telefony, klawiatury), klamki, poręcze muszą być regularnie przecierane z użyciem wody i detergentu lub środka dezynfekcyjnego
  • Wszystkie miejsca, z których często korzystają pracownicy powinny być starannie czyszczone i dezynfekowane.

 

  1. Będąc chorym, mając: gorączkę, kaszel, trudności w oddychaniu po powrocie z krajów gdzie szerzy się koronawirus, jeśli nie upłynęło 14 dni od powrotu  – NIE należy przychodzić do pracy, szkoły.

Należy niezwłocznie zasięgnąć pomocy medycznej – udać się bezpośrednio na oddział zakaźny.

Nie należy udawać się do przychodni ani na SOR. Jeden pacjent może stać się źródłem zakażenia dla wszystkich, którzy siedzą w poczekalni czy na izbie przyjęć.

Należy przy tym pamiętać, żeby unikać środków komunikacji publicznej, aby nie narażać innych osób. Zaleca się osłonięcie ust i nosa maseczką ochronną, która stanowi pierwszą barierę ochronną dla otoczenia.

  1. Będąc chorym i mając bardzo złe samopoczucie, ale gdy nie podróżowało się do krajów,
    w których szerzy się koronawirus – NIE należy od razu podejrzewać u siebie zakażenia koronawirusem. Jednak w dbałości o własne zdrowie NIE należy przychodzić do szkoły, pracy należy pozostać w domu i zasięgnąć porady lekarza rodzinnego.

Objawy ze strony układu oddechowego z towarzyszącą gorączką mogą mieć wiele przyczyn np. wirusową (wirusy grypy, adenowirusy, rynowirusy,  koronawirusy, wirusy paragrypy), czy bakteryjną (pałeczka Haemophilus influenzaea, pałeczka krztuśca, chlamydia, mykoplazama).

  1. Mając łagodne objawy ze strony układu oddechowego, gdy nie podróżowało się do krajów,
    w których szerzy się koronawirus należy
    starannie stosować podstawowe zasady higieny oddychania oraz higieny rąk i pozostać w domu do czasu powrotu do zdrowia, jeśli to możliwe.
  2. Zapobiegać innym chorobom zakaźnym poprzez szczepienia, np. przeciwko grypie.
    W zależności od sezonu epidemicznego, w Polsce rejestruje się od kilkuset tysięcy do kilku milionów zachorowań i podejrzeń zachorowań na grypę i zachorowania grypopodobne rocznie. Szczyt zachorowań ma miejsce zwykle między styczniem a marcem. Ostre infekcje wirusowe mogą sprzyjać zakażeniom innymi czynnikami infekcyjnymi, w tym wirusami. Nie należy jednak traktować szczepień ochronnych przeciwko grypie jako sposobu zapobiegania zakażeniom koronawirusem.
  3. Dbać o odporność, wysypiać się, dbać o kondycję fizyczną, racjonalne odżywianie.

 

WAŻNE!

Działa Infolinia Dla Obywatela +48 222 500 115 , gdzie można uzyskać informacje dotyczące postępowania w sytuacji podejrzenia zakażenia nowym koronawirusem.

 

Opracowano na podstawie wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego w Warszawie.

 Ergonomia pomieszczeń szkolnych

Ergonomia (język grecki εργον – praca + νομος – prawo) – nauka o pracy, czyli dyscyplina naukowa zajmująca się dostosowaniem pracy do możliwości psychofizycznych człowieka. Ma na celu humanizowanie pracy poprzez taką organizację układu: człowiek - maszyna - warunki otoczenia, aby wykonywana ona była przy możliwie niskim koszcie biologicznym i najbardziej efektywnie, co uzyskuje się m.in. poprzez eliminację źródeł chorób zawodowych. Ergonomia jest nauką interdyscyplinarną. Korzysta z dorobku takich nauk lub dziedzin naukowych jak: psychologia pracy, socjologia pracy, fizjologia pracy, higiena, medycyna pracy, organizacja pracy, antropometria oraz nauk technicznych, np. budowy maszyn. Twórcą terminu "ergonomia" (z gr. ergon - praca, nomos - zasada, prawo) jest Wojciech Jastrzębowski, który zdefiniował ergonomię jako naukę o używaniu nadanych człowiekowi od Stwórcy sił i zdolności. Jej celem głównym jest polepszanie warunków pracy człowieka, które obejmuje dostosowanie ich do możliwości pracownika oraz właściwy dobór pracownika do danej pracy i jego edukację, obejmującą specyfikę stanowiska.

Wyróżnia się ergonomię koncepcyjną (wprowadzanie zasad ergonomii podczas opracowania koncepcji oraz projektowania) i ergonomię korekcyjną (korektę warunków pracy na drodze modernizacji już funkcjonujących stanowisk pracy (maszyn, urządzeń).

Jednym z obszarów zainteresowania ergonomii są czynniki uciążliwe w środowisku pracy, czyli takie, które bezpośrednio nie wywołują skutków zdrowotnych, ale są przyczyną nadmiernego zmęczenia lub obniżają wydajność pracy. Są to np.:

- monotonia ruchów, czyli zadania powtarzalne wykonywane w krótkich cyklach,

- przeciążenie pracą fizyczną,

- nieodpowiednia pozycja ciała lub brak możliwości zmiany pozycji ciała,

- nieodpowiednio zaprojektowane stanowisko pracy w zakresie przestrzeni pracy,

- nieodpowiednie wyposażenie stanowiska (narzędzia itp.),

- nieodpowiednie oświetlenie,

- przeszkadzający hałas,

- nieodpowiednie warunki mikroklimatyczne,

- niekorzystna jonizacja powietrza,

- przeciążenie lub niedociążenie pracą umysłową,

- nieodpowiednie warunki środowiska psychospołecznego.

Akty prawne i normy regulujące warunki pobytu, jakie powinien zapewnić uczniom dyrektor szkoły:

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r.
nr 6, poz. 69 z późn. zm.) określa.

- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.),

- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r.
w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (
Dz. U z 2003 r. nr 169 poz. 1650
z późn. zm.),

- PN-EN 12464-1:2012 (normy wcześniejsze PN-EN 1729-1:2007, PN-ISO 5970:1994) - Meble. Krzesła i stoły dla instytucji edukacyjnych. Część 1: Wymiary funkcjonalne,

-PN-EN 12464-1:2004. Światło i oświetlenie. Oświetlenie miejsc pracy. Część 1: Miejsca pracy we wnętrzach.

           

Podczas kontroli kompleksowych pracownicy PSSE sprawdzają m. in.  wentylację w szkole, otwieranie okien, temperaturę pomieszczeń, oświetlenie naturalne, ochronę przed nadmiernym nasłonecznieniem, pomiary natężenia oświetlenia sztucznego, rozkłady zajęć lekcyjnych, dostosowanie stołów i krzeseł do zasad ergonomii.

 

1. Wentylacja to proces usuwania z pomieszczeń zanieczyszczonego powietrza i dostarczania
w jego miejsce powietrza świeżego. Wentylacja pomieszczeń może być grawitacyjna, dzięki różnicy temperatury - a więc i gęstości powietrza wewnątrz i na zewnątrz budynku oraz dzięki działaniu wiatru - powietrze dostaje się do budynku przez nieszczelności w oknach i drzwiach lub przez nawiewniki, wydostaje się przez kratki wentylacyjne i kanały wentylacyjne.

Użytkownicy budynków, w których powietrze jest niewłaściwej jakości narzekają na bóle głowy, podrażnienia oczu, nosa , gardła, suchy kaszel, przesuszenie skóry, zawroty głowy,

trudności z koncentracją, zmęczenie. Ważne jest właściwe wentylowanie pomieszczeń, dzięki czemu uczniowie i nauczyciele mogą oddychać świeżym powietrzem.

Państwowa Inspekcja Sanitarna stwierdza pojawienie się nowego niekorzystnego zjawiska - montowania w pomieszczeniach, w których nie zastosowano wentylacji nawiewnej - okien o bardzo dużej szczelności, co zagraża niedostateczną wymianą powietrza i powoduje nadmierne zwiększenie wilgotności powietrza; para wodna wykraplająca się na wewnętrznej powierzchni szyb i chłodnych powierzchniach ścian stwarza warunki sprzyjające do rozwoju grzybów i pleśni.

 

2. Temperatura

Zastosowana w budynku instalacja (urządzenia) do ogrzewania powinna w sezonie grzewczym zapewnić następującą temperaturę:

— pomieszczenia do nauki – min. +18 ° C,

— szatnie, korytarze, klatki schodowe, sale gimnastyczne - +16° C,

— rozbieralnie, natryskownie - +24° C.

W pomieszczeniach przeznaczonych na zbiorowy pobyt dzieci oraz osób niepełnosprawnych na grzejnikach centralnego ogrzewania należy umieszczać osłony ochraniające od bezpośredniego kontaktu z elementem grzejnym - § 302 ust. 3.

3. Oświetlenie

Stwarzanie dobrych warunków do pracy wzrokowej związane jest z zapewnieniem odpowiedniego poziomu natężenia, oświetlenia, zachowania należytego kontrastu, a w tym kontrastu barwy/jaskrawości obserwowanego przedmiotu z tłem oraz niedopuszczanie do występowania olśnienia. Przy niewłaściwym oświetleniu widzi się gorzej i szybciej dochodzi do zmęczenia, mogą występować bóle oczu i głowy. Natężenie oświetlenia określane jest w luksach (luks jest miarą ilości światła padającego na l m2). Dzięki kontrastowi możliwe jest uwidocznienie szczegółów przedmiotu lub jego ogólnego zarysu, ale kontrast za duży, stworzony na przykład przez białą ścianę jako tło do czarnej tablicy - jest dla oczu niekorzystny. Olśnieniem nazywamy stan charakteryzujący się odczuciem niewygody przy patrzeniu lub/i obniżonej zdolności rozpoznawania przedmiotów. Krańcowym stopniem olśnienia jest olśnienie oślepiające. Przyczyną olśnienia jest oddziaływanie światła o zbyt dużym natężenia lub o zbyt dużych kontrastach.

 

Oświetlenie naturalne

Wzrok człowieka jest przystosowany do światła naturalnego, dlatego też należy dbać, aby do klasy dochodziło tego światła jak najwięcej. Pomieszczenia przeznaczone do zbiorowego przebywania dzieci (z wyjątkiem pracowni chemicznej, fizycznej, plastycznej) powinny mieć zapewniony czas nasłonecznienia co najmniej 3 godziny w dniach równonocy (21marca i 21 września) w godzinach 8.00 - 16.00. W pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt ludzi stosunek powierzchni okien (liczonej w świetle ościeżnic) do powierzchni podłogi powinien wynosić co najmniej 1:8 (zaleca się aby
w pomieszczeniach do nauki zachować stosunek 1:5), w innych pomieszczeniach co najmniej 1:12.

Działaniem sprzyjającym dostawaniu się światła dziennego będzie: utrzymywanie czystości szyb, nie zasłanianie szyb roślinami, zrezygnowanie z firanek. Okna należy jednak wyposażyć
w żaluzje lub zasłony, by była możliwość ochrony przed bezpośrednio wpadającym światłem słonecznym (z powodu zagrożenia powstawania zbyt dużego, niepożądanego dla oczu kontrastu
i nadmiernego ciepła).

 

Oświetlenie sztuczne

Zgodnie z § 59 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. - oświetlenie światłem sztucznym pomieszczenia przeznaczonego na pobyt ludzi powinno odpowiadać potrzebom użytkowym i spełniać wymagania normy dotyczącej oświetlenia wnętrz światłem elektrycznym. Również rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach - w § 7 i 9 określa, że w pomieszczeniach szkoły i placówki zapewnia się właściwe oświetlenie. Zgodnie z normą PN-EN 12464-1:2012 Światło i oświetlenie. Oświetlenie miejsc pracy. Część 1: Miejsca pracy we wnętrzach – najmniejsze dopuszczalne średnie natężenie oświetlenia wynosi:

- w izbach lekcyjnych, salach przedmiotowych - 300 lx,

- na tablicy – 500 lx,

- w salach gimnastycznych, w salach zajęć ruchowych, na basenie - 300 lx,

- w pracowniach artystycznych - 500 lx.

Zaprojektowanie poprawnego oświetlenia elektrycznego w szkołach należy powierzać specjalistom-oświetleniowcom. Przy przekazywaniu pomieszczeń do użytku powinny zostać wykonane pomiary oświetlenia sprawdzające zgodność stanu rzeczywistego z projektem. Urządzenia oświetleniowe muszą podczas eksploatacji być właściwe utrzymywane i konserwowane. Instalacje
i urządzenia elektryczne powinny być tak wykonane, aby nie narażały na porażenia prądem elektrycznym, przepięcia atmosferyczne, występowanie nieodpowiednich obszarów pól elektromagnetycznych oraz nie powodowały innych szkodliwych skutków (§ 10 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.

 

4. Stanowisko pracy ucznia

Stanowisko nauki należy dostosować do warunków antropometrycznych uczniów - wymiarów ciała, a wyposażenie powinno posiadać odpowiednie certyfikaty i atesty - § 9 ust. 2 i 3. Uczeń spędza w szkole większość czasu siedząc. Ma to istotny wpływ na jego postawę i zdrowie (prawidłowe kształtowanie się kręgosłupa, prawidłowe funkcjonowanie narządów wewnętrznych). Meble – stoły
i krzesła konstruowane są z myślą o wyeliminowaniu negatywnych skutków tej wymuszonej pozycji, a z powodu dużej rozpiętości wysokości ciała użytkowników produkowane są one w kilku rozmiarach. Aktualnie obowiązuje Norma Europejska: PN-EN 1729-1:2007. Meble. Krzesła i stoły dla instytucji edukacyjnych. Część 1: Wymiary funkcjonalne oraz PN-EN 1729-2:2007. Meble. Krzesła i stoły dla instytucji edukacyjnych. Część 2: Wymagania bezpieczeństwa i metody badań. Niniejsza Norma Europejska oparta jest na zasadzie, że stoły i krzesła przewidziane do użytku w instytucjach edukacyjnych o ogólnym charakterze edukacyjnym zaleca się zaprojektować w sposób promujący zachowanie prawidłowej postury. Dotyczy ona mebli o stałej wysokości, jak również mebli regulowanych.

Meble szkolne dobierane są na podstawie dwóch kryteriów:

- wysokości podkolanowej;

- wysokości ciała ucznia.

Norma wprowadza dodatkowy, największy – siódmy - standard dla stołów i krzeseł. Do dyspozycji uczniów proponuje się osiem rozmiarów (od 0 do 7) stołów i krzeseł, dobieranych według wysokości ciała. Wybrany stół i krzesełko powinny mieć ten sam numer. Krzesła i stoły powinny być wyraźnie oznakowane (czytelnie i trwale) przez zamieszczenie rozmiaru, koloru lub obydwu oznaczeń. Jest to warunek sprawnego zestawienia stołów i krzeseł w komplet o tym samym numerze i doboru do wzrostu użytkowników. Użytkownik mebla powinien wiedzieć, jaki rozmiar ma wybrać

i rozumieć dlaczego (patrz tabela 1 i tabela 2). W każdym przypadku należy stosować zasadę ustawiania trzech kolejnych wielkości mebli w jednej sali, w ilościach dobranych do grup wzrostowych uczącej się w niej młodzieży. Uczeń powinien znać numer wielkości swojego  stanowiska pracy, np. wpisany w dzienniku przy nazwisku i zajmować odpowiednie do swojego wzrostu miejsce.

 

Tabela 1. Dobór rozmiarów mebli i kodu koloru do wzrostu dzieci (wg PN-EN 1729 - 1:2007)

Numer rozmiaru

0

1

2

3

4

5

6

7

Kod koloru

biały

pomarań­czowy

fioletowy

żółty

czerwony

zielony

niebieski

brązowy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wzrost (bez butów)

800­-

950

930­-1160

1080­-

1210

1190­1420

1330-

­1590

1460­1765

1590-

­1880

1740­-

2070

Wysokość podkolanowa

200­-250

250-280

280-315

315­-355

355-405

405­435

435-485

PROGRAM EDUKACJI ANTYTYTONIOWEJ

Program jest kierowany do dzieci w wieku przedszkolnym
(5 – 6 letnich), z udziałem rodziców/opiekunów.
W wychowaniu zdrowotnym dziecka program ten jest pierwszym etapem nabywania przez dziecko w trakcie edukacji szkolnej wiedzy na temat szkodliwości biernego i czynnego palenia tytoniu. Zakłada on ochronę dzieci przed szkodliwym wpływem dymu tytoniowego, poznanie sposobów radzenia sobie w tych sytuacjach, w których dziecko narażone jest na szkodliwe działanie tytoniu dorosłych osób palących.
Głównymi celami programu są:
- wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy,
- zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie
w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub gdy dorośli palą przy nich tytoń.
W placówkach oświatowych koordynator programu jest jeden, natomiast program realizują wychowawcy klas/grup.
Autorzy programu zalecają przeprowadzenie zajęć w formie warsztatowej.
Tytuły zajęć warsztatowych:
                                I.              Wycieczka.
                               II.             Co i dlaczego dymi.
                             III.             Jak się czuję, kiedy dymi papieros?
                             IV.            Co się dzieje, gdy ludzie palą papierosy?
                              V.            Jak unikać dymu papierosowego?
(Scenariusze zajęć warstatowych znajdują się w poradniku dla koordynatora programu.)
Zajęcia koncentrują się na odbiorze wrażeń poprzez oddziaływanie na wiele zmysłów dzieci oraz są dostosowane do rozwoju poznawczego, aktywności, doświadczeń i potrzeb dziecka.
Realizację programu ułatwiają pomoce dydaktyczne tj:
·  poradnik dla koordynatora programu, który zawiera opracowane poszczególne zajęcia warsztatowe oraz załączniki do wykorzystania podczas przeprowadzanych warsztatów,
·   piosenka o Dinku,
·   kolorowanka,
·   plakat.
Program jest realizowany od 2008 roku i cieszy się ciągle dużym zainteresowaniem realizatorów i odbiorców.

 

Materiały

plakat
plakat.pdf 0.82MB
Czyste​_powietrze​_wokol​_nas-​_kolorowanka
Czyste​_powietrze​_wokol​_nas-​_kolorowanka.pdf 0.79MB
Piosenka​_Zielony​_Dinek
Piosenka​_Zielony​_Dinek.mp3 1.84MB
koorynator czyste powietrze
poradnik​_dla​_koordynatora.pdf 1.40MB
Czym jest wszawica?

 Pasożyt ten żyje wyłącznie na owłosionej skórze głowy człowieka i żywi się jego krwią. Wielkość dorosłego owada nie przekracza 2-3mm. Larwy wszy (gnidy) mają kolor białawo-brązowy, a rozmiarem przypominają główkę szpilki. Samica składa zwykle od 6 do 8 jaj dziennie przez kolejne 20 dni. Dzięki substancji klejącej mocno przyczepiają się do skóry głowy. W ciągu 10 dni z jajeczek wylęga się larwa, która następnie przekształca się w dorosłego osobnika. Pasożyt żywi się wyłącznie krwią człowieka. W miejscu ukąszenia powstaje niewielkie zgrubienie, które swędzi i piecze. Wesz głowowa potrafi jedynie pełzać, dlatego też zarazić się nią można tylko przez bezpośredni kontakt z osobą chorą. Z tego też powodu, największe zagrożenie zakażeniem występuje wśród dzieci i młodzieży, które w przeciwieństwie do osób dorosłych nie zachowują wystarczającego dystansu - przytulają się głowami w trakcie zabawy, śpią obok siebie w czasie poobiedniej przerwy, pożyczają sobie nawzajem szczotki czy gumki do włosów.

Gdzie występuje wszawica?

Powszechne przekonanie, że występowanie wszy związane jest z brudem, ubóstwem oraz brakiem przestrzegania podstawowych zasad higieny, spowodowało, że temat wszawicy jest w naszym kraju tematem tabu. A fakty są takie, że wszawica od zawsze, występuje na całym świecie. Problem dotyczy wszystkich kontynentów, stref klimatycznych i populacji. Wszawica głowowa częściej dotyczy dzieci niż osób dorosłych. Rozprzestrzenianiu się zakażenia sprzyjają duże skupiska ludzkie, a możliwości jej przenoszenia są bardzo różnorodne. Wszawicą można zarazić się w przedszkolach, szkołach, na koloniach i obozach organizowanych dla dzieci i młodzieży, przez pożyczanie czapek, szalików czy wspólne korzystanie z grzebieni. Miejscem gdzie wszawica występuje najczęściej są szkoły i przedszkola. Z powodu braku edukacji rodziców jak również kadry pedagogicznej najbardziej cierpią dzieci. Te, u których stwierdzono chorobę są wykluczane z grupy i wyśmiewane przez rówieśników.

Jak zapobiegać wszawicy?

  • Podstawowa odpowiedzialność za wykrycie wszawicy, leczenie i zapobieganie jej spoczywa na rodzicach, ponieważ w większości przedszkoli i szkół nie sprawdza sie włosów dzieci.
  • Bez regularnej kontroli rodzice dowiadują się o istnieniu wszawicy średnio kilka tygodni od jej wystąpienia.  Dzieje się tak dlatego, że wszy trudno zauwazyć. Są one niewielkich rozmiarów (2-3 mm), szybko się poruszają i maja zdolność dostosowania swojego zabarwienia do koloru włosów. Gnidy są jeszcze mniejsze (1 mm) i zazwyczaj mocno przytwierdzone do nasady włosów.
  • Należy regularnie sprawdzać głowę swojego dziecka! Niech stanie się to częścią higieny osobistej. Najważniejsze, aby nie było to stresujące ani dla rodziców ani dla dzieci. Profilaktyczna kontrola włosów dzieci jest bardzo ważna  zwłaszcza, jeżeli w szkole lub przedszkolu panuje wszawica. Istnieje wtedy duże prawdopodobieństwo zarażenia!
  • Jeżeli znalezione zostaną  żywe wszy u jednego z domowników, sprawdzić trzeba głowy pozostałych członków rodziny. Dzięki temu nie dojdzie do rozprzestrzeniania sie wszawicy.
  • Jeśli w trakcie sprawdzania głowy zostanie znaleziona żywa wesz i od razu zastosowane leczenie dziecko może nadal chodzić do przedszkola czy szkoły. Należy  jednak uprzedzić aby unikało bezpośredniego kantaktu głowy z głowami innych dzieci.
  • Aby uniknąć rozprzedstrzeniania się wszawicy w przedszkolu czy szkole warto uprzedzić wychowawcę o wystapieniu infekcji.
  • W walce z wszawicą zastosuj produkty o udokumentowanej skuteczności i bezpieczeństwie.

Jak rozpoznać wszy u dzieci?

  • Najbardziej charakterystycznym objawem wszawicy jest świąd. Gdy nasze dziecko nieustannie drapie się po głowie, należy niezwłocznie skontrolować skórę głowy i włosy dziecka.
  • Gnidy (jaja wszy) występują zwykle u nasady włosów, mają biały kolor i przypominają łupież (w przeciwieństwie do łupieżu nie da się ich łatwo usunąć). Wszy występują najczęściej za uszami i z tyłu głowy tuż nad karkiem.
  • Dorosłe osobniki widoczne są gołym okiem. Ponieważ odnóży nie widać, wyglądają jak „ziarenka sezamu".
  • Jeżeli stwierdzimy lub tylko podejrzewamy u dziecka wszawicę, powinniśmy niezwłocznie przejrzeć głowy pozostałych domowników i skontaktować się z farmaceutą lub lekarzem.

Jak leczyć?

Wszawicę można wyleczyć. W tym celu należy:

  • Ściśle trzymać się zaleceń lekarza/ farmaceuty,
  • Sprawdzić czy zakupiony specyfik jest bezpieczny dla dzieci
  • Zapytać farmaceutę, czy produkt nie powoduje alergii i nie drażni skóry głowy
  • Zastosować odpowiedni preparat, który pomoże skutecznie a zarazem bezpiecznie wyeliminować chorobę,
  • Pamiętać, że każde leczenie trzeba powtórzyć po 7-8 dniach, aby mieć pewność, że nie nastąpi nawrót wszawicy.

Dodatkowo warto wiedzieć, że:

  • Wesz głowowa nie potrafi przeżyć bez swojego żywiciela - człowieka, dlatego też odkażanie domu lub mieszkania nie jest konieczne,
  • Wesz głowowa nie bytuje na zwierzętach domowych (pies, kot), dlatego nie musisz przeglądać sierści zwierząt w obawie, że mogą być przyczyną zakażenia,
  • Wszy nie skaczą i nie pływają i dlatego do zakażenia może dojść jedynie przez bezpośredni kontakt głowy z głową,
  • Problem dotyczy w równym stopniu chłopców i dziewczynek. Wiadomo, jednak, że dzieci z dłuższymi włosami łatwiej mogą zostać zainfekowane,
  • Należy sprawdzać głowę dziecka raz na 2 tygodnie oraz po każdym powrocie dziecka z wakacji lub wycieczek szkolnych.


 

 

Materiały

Stanowisko​_GIS​_wszawica
Stanowisko​_GIS​_wszawica.pdf 0.62MB
Warunki do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego
W ostatnim okresie jesteśmy świadkami dynamicznego rozwoju nauki i techniki.
Technika ułatwia człowiekowi życie, czyni je bardziej wydajnym, a jej postęp jest nieodwracalny. Jednak jej rozwojowi towarzyszą również zjawiska niekorzystne dla ludzkiego życia, które polegają na eliminowaniu ruchu i pracy fizycznej, co ujemnie wpływa na zdrowie i rozwój fizyczny człowieka. Efektem tych przemian jest szerzenie się chorób cywilizacyjnych a także niekorzystnych zjawisk społecznych wśród młodzieży. Doskonałą okazją dostarczania dzieciom i młodzieży odpowiedniej dawki ruchu stwarzają zajęcia wychowania fizycznego w szkole, a także sprzęt i rekreacja w ramach zajęć poza lekcyjnych. Szkolne zajęcia w-f powinny mieć decydujące znaczenie w zapewnieniu uczniom dostatecznej dawki ruchu i ukierunkowani na samodzielną działalność. Wśród dzieci i młodzieży spada zainteresowanie zajęciami w-f. Nauczyciele bardzo często preferują gry zespołowe i ćwiczenia gimnastyczne. Inne formy aktywności uznane są za atrakcyjne: tenis stołowy, tańce, aerobik, pływanie stanowią zaledwie margines wszystkich prowadzonych zajęć. Wśród przyczyn zainteresowania młodzieży lekcjami w-f wymienione są również niedostateczna infrastruktura sportowo-rekreacyjna i mało interesujące zajęcia. Zajęcia wychowania fizycznego dla uczniów powinny odbywać się na: Sali gimnastycznej, boisku szkolnym, na szkolnym placu zabaw, na basenie.
Sala gimnastyczna powinna obejmować:
- zabezpieczenie przed rozbiciem okien i oświetlenie,
- stabilność zamontowania elementów stałego wyposażenia sali ( drab9inki, bramki, słupki, listwy do rozpinania siatek, siatki, wysięgniki lin i drabin, zestawy do koszykówki, poręcze gimnastyczne, stanowiska sędziowskie ),
- dobry stan techniczny ruchomego wyposażenia sali ( materace, skrzynie gimnastyczne, kozioły, odskocznie, ławki, równoważnie, stoły do tenisa, kosze, wózki do piłek ),
- oznakowanie stref przeznaczonych do ćwiczeń i gier,
- aktualność tablic informacyjnych,
- dobry stan techniczny podłóg, zabezpieczenie grzejników co, narożników, ścian,
- dobry stan techniczny magazynku, w którym przetrzymywany jest sprzęt sportowy.
Boisko szkolne powinno mieć:
- odpowiednią nawierzchnię ( równa i posiadająca system odprowadzający wodę deszczową oraz ścieki),
- odpowiednie zamocowanie bramek, siatek, koszy do gry oraz innych urządzeń np.: trybun dla widzów,
- odpowiedni sprzęt typu: piłki do gry, liny, zestawy do gier i zabaw ruchowych,
- odpowiednie oznakowania stref przeznaczonych do ćwiczeń i gier,
- tablice informacyjne, regulaminy korzystania z boisk,
- ogrodzenie, dobry stan techniczny przęseł i mocowań,
- dobry stan koszy na śmieci i ławeczek dla graczy.
 
CERTYFIKATY, ATESTY
Urządzenia i sprzęt sportowy stanowiący wyposażenie sali gimnastycznej lub boiska muszą posiadać odpowiednie atesty i certyfikaty. Gwarantuje to funkcjonalność poszczególnych elementów wyposażenia oraz spełnienie norm bezpieczeństwa.
 
TABLICE INFORMACYJNE I REGULAMINY SAL GIMNASTYCZNYCH
I BOISK
W salach i na boiskach oraz w miejscach wyznaczonych do uprawiania ćwiczeń fizycznych, gier i zabaw obowiązkowo umieszcza się tablicę informacyjną boisk i tablicę informacyjną sali gimnastycznych określających zasady bezpiecznego użytkowania urządzeń i sprzętu sportowego. Tablice powinny być umieszczone w widocznym i łatwo dostępnym miejscu, tak aby każdy mógł się z nimi zapoznać. Dodatkowo można też umieszczać regulaminy sali gimnastycznej, regulaminy boiska szkolnego, regulaminy korzystania z poszczególnych urządzeń sportowych i sprzętu.
W odpowiednim stanie powinny być szatnie i węzły sanitarne przeznaczone dla uczniów. Ostatnie zmiany przepisów Rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa zobowiązują dyrektora do zapewnienia w pomieszczeniach higieniczno-sanitarnych ciepłej i zimnej bieżącej wody, środków higieny osobistej, a także utrzymania urządzeń w czystości i w stanie pełnej sprawności technicznej.
Wyżej wymienione warunki ujęte są w przepisach:
- ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz. U. 2004r. Nr 256, poz. 2572 z póź.zm.),
- ustawa z 7 lipca 1994r. prawo budowlane ( Dz. U. z 2006 r. poz. 156 i poz. 1118 z póź.zm.),
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75 poz. 690 z 2002 r. ze zm.).
 
 
 

 

Profilaktyka wad postawy

 W związku z niepokojącymi informacjami napływającymi do Biura Rzecznika Praw Dziecka o braku możliwości zapewniania uczniom na terenie woj. podlaskiego warunków do pozostawiania części podręczników i przyborów szkolnych w szkole Państwowa Inspekcja Sanitarna podjęła akcję promocyjną mającą na celu uświadomienie uczniom, rodzicom i pracownikom placówek oświatowych konieczność zapobiegania wadom postawy u dzieci i młodzieży szkolnej.

 

 

Częstotliwość występowania wad postawy u dzieci w Polsce kształtuje się w granicach 35 – 95 %. Wady postawy występują powszechnie już u dzieci 4 – 5 letnich. Konsekwencje nabytych schorzeń narządu ruchu w dzieciństwie mogą pojawić się w dorosłym wieku w postaci ograniczenia lub całkowitej  niepełnosprawności.

Na formowanie postawy ujemnie wpływają: zbyt mała aktywność ruchowa, nieprawidłowe odżywianie oraz czynniki chorobowe i środowiskowe, w tym nadmierne obciążenie noszonymi przez uczniów tornistrami/plecakami.

          Zapraszamy do zapoznania się z materiałami.

Organizacja obozów pod namiotami

Materiały

Instrukcja-stacjonarne-obozy-pod-namiotami-IK-8529
Instrukcja-stacjonarne-obozy-pod-namiotami-IK-8529.pdf 0.55MB
Aneks-do-Instrukcji-stacjonarne-obozy-pod-namiotami
Aneks-do-Instrukcji-stacjonarne-obozy-pod-namiotami.pdf 0.16MB
Światowy Dzień Rzucania Palenia - 19 listopada 2020 r.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Suwałkach informuje, iż jak co roku w trzeci czwartek listopada (w tym roku 19. 11. 2020 r.) obchodzony jest Światowy Dzień Rzucania Palenia. Jest on okazją dla osób palących do rozpoczęcia walki z nałogiem tytoniowym.

Pomysł obchodów narodził się w Stanach Zjednoczonych 45 lat temu. Jego autorem był dziennikarz Lynn Smith, który w 1974 r. ogłosił akcję „Rzuć Palenie Razem z Nami”, w ramach której zaapelował do czytelników swojej gazety, aby przynajmniej przez jeden dzień nie palili papierosów. W efekcie, aż 150 tysięcy ludzi spróbowało przez jedną dobę wytrzymać bez palenia. Od 1977 r. dzień ten został ogłoszony przez Amerykańskie Towarzystwo Walki z Rakiem Światowym Dniem Rzucania Palenia. W Polsce akcja obchodzona jest od 1991 roku.

 

Wg raportu Głównego Inspektora Sanitarnego z 2017 r. do nałogowego palenia tytoniu przyznaje się prawie jedna czwarta Polaków. W oparciu o analizę wyników z poprzednich lat zauważalna jest niewielka tendencja spadkowa liczby osób palących. W 2011 roku osób palących regularnie było 31%,  natomiast w 2015 roku takich osób było już 24%. Do 2017 r. odsetek ten nie uległ zmianie. Badania pokazują również, że częściej palą mężczyźni (29%) niż kobiety (20%). Największy odsetek palących mężczyzn obserwuje się wśród 40 - latków (40%). Odsetek palących regularnie kobiet w wieku prokreacyjnym jest wyższy niż mężczyzn (31% wobec 27%). Zaobserwowana jest również tendencja spadkowa osób, które próbowały rzucić palenie oraz którym udało się zaprzestać palenia. 13% Polaków nadal jest przekonanych, że e-papierosy mogą pomóc w zerwaniu z nałogiem palenia pomimo badań naukowych informujących o takiej samej szkodliwości papierosów elektronicznych jak papierosów tradycyjnych

 
 
 
18 listopada - Europejski Dzień Wiedzy o Antybiotykach

W tym roku już po raz dziesiąty w dniu 18 listopada w całej Europie obchodzimy Europejski Dzień Wiedzy o Antybiotykach (EDWA), ustanowiony
przez Komisję Europejską w 2008 roku.

Celem Dnia jest promowanie wiedzy na temat odpowiedzialnego stosowania antybiotyków oraz zwiększenie świadomości, jakim zagrożeniem dla zdrowia każdego z nas jest zjawisko antybiotykooporności. Następujące informacje stanowią najistotniejsze przesłania kampanii:

  • Antybiotyki działają tylko na bakterie; 
  • Antybiotyki nie leczą chorób wirusowych:  grypy, przeziębienia, ostrych zapaleń gardła i oskrzeli;
  • Narastanie antybiotykooporności to w dużej mierze skutek niewłaściwego stosowania i nadużywania antybiotyków;
  • Utrzymanie skuteczności antybiotyków w  przyszłości zależy od działań każdego z nas;
  • Przyjmujmy tylko antybiotyki przepisane przez lekarza i zaufajmy jego wiedzy.

W Polsce organizacją Europejskiego Dnia Wiedzy o Antybiotykach i propagowaniem jego celów zajmuje się Narodowy Instytut Leków, w ramach programu zdrowotnego Ministerstwa Zdrowia pn. „Narodowy Program Ochrony Antybiotyków na lata 2016-2020”. Szczegółowe informacje o tegorocznych obchodach Europejskiego Dnia Wiedzy o Antybiotykach w Polsce, znajdują się na stronie internetowej „Narodowego Programu Ochrony Antybiotyków” www.antybiotyki.edu.pl.

Materiały

Plakat​_logo​_NIL
Plakat​_logo​_NIL.pdf 10.61MB
Ulotka​_logo​_NIL
Ulotka​_logo​_NIL.pdf 0.73MB
Zakładka​_ulotka​_plan​_lekcji​_logo​_NIL
Zakładka​_ulotka​_plan​_lekcji​_logo​_NIL.pdf 0.75MB
Wystawa​_12​_plakatów​_logo
Wystawa​_12​_plakatów​_logo.pdf 7.00MB
31 maja - Światowy Dzień bez Tytoniu

Światowy Dzień bez Tytoniu został ustanowiony w 1988 roku przez Światową Organizację Zdrowia (WHO). Jest on obchodzony corocznie 31 maja. Tegorocznym tematem kampanii ogłoszonym przez WHO jest:

„Tytoń i zdrowie płuc”.

 

          Celem kampanii jest zwrócenie uwagi na rolę płuc w organizmie człowieka oraz podniesienie świadomości społeczeństwa na temat zdrowotnych skutków używania tytoniu i narażenia na bierne palenie w kontekście funkcjonowania układu oddechowego.

 

Palenie tytoniu jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych szkodliwych elementów stylu życia. Wprowadzony całkowity zakaz reklamy i promocji wyrobów tytoniowych oraz eliminacja dymu tytoniowego z przestrzeni publicznej sprawiają wrażenie sukcesu w walce z tym problemem. Niestety nie jest możliwe, aby kompletnie wykluczyć nałóg w społeczeństwie, dlatego istotnym elementem profilaktyki pozostaje edukacja nt. jego szkodliwości. „Światowy Dzień bez Tytoniu” jest dobrą okazją na zwrócenie uwagi, iż najskuteczniejszym sposobem zapobiegania chorobom odtytoniowym jest zerwanie z nałogiem.

 

Materiały

Wpływ palenia tytoniu na płuca
smoking-pl.pdf 1.14MB
WPŁYW CZYNNEJ I BIERNEJ EKSPOZYCJI NA DYM TYTONIOWY NA FUNKCJONOWANIE UKŁADU ODDECHOWEGO

Palenie tytoniu jest przyczyną wielu schorzeń oraz przedwczesnej śmierci.
W Europie, na liście 10 najczęstszych przyczyn chorób, palenie tytoniu znajduje się na drugim miejscu i jest odpowiedzialne za 12,3% chorób

[1]. Najczęściej są to choroby układu oddechowego, ponieważ jest on szczególnie narażony na natychmiastowe skutki palenia. Dzieje się tak dlatego, że 7 tys. związków chemicznych zawartych w dymie tytoniowym (z których 250 jest szkodliwych, a 70 rakotwórczych[2]) z każdym wdechem palacza dostaje się do płuc. Rozgrzane cząsteczki stopniowo uszkadzają nabłonek oskrzeli. Początkowo upośledzona zostaje czynność rzęsek, których zadaniem jest usuwanie z oskrzeli zanieczyszczeń dostających się wraz z wdychanym powietrzem. Zmniejszenie sprawności rzęsek utrudnia oczyszczanie oskrzeli, powoduje zaleganie śluzu i sprzyja zakażeniom. Stałe działanie drażniące zawartych w dymie substancji powoduje przerost gruczołów śluzowych błony śluzowej oskrzeli, co zwiększa wydzielanie śluzu. Zmiany te prowadzą do klinicznych objawów przewlekłego zapalenia oskrzeli (kaszlu i odksztuszania plwociny). Dym działa szkodliwie również na pozostałe odcinki dróg oddechowych powodując ich obrzęki i utrudnienie przepływu powietrza[3].

Palenie tytoniu stanowi główną przyczynę zachorowań na nowotwory, wśród których najczęstszym jest rak płuca (82% przypadków raka płuca jest wynikiem ekspozycji na dym tytoniowy). Rak płuca zajmuje pierwsze miejsce pod względem zachorowalności i umieralności na nowotwory złośliwe na świecie (odpowiada za ok. 20% wszystkich zgonów z powodu nowotworów). W Polsce jest to najczęściej występujący nowotwór u mężczyzn i 2-gi pod względem zachorowalności u kobiet. Charakteryzuje się wysoką śmiertelnością (stosunek liczby zachorowań do liczby zgonów wynosi 0,89)[4], ponieważ rozwija się niepostrzeżenie i najczęściej jest wykrywany w późnym stadium rozwoju choroby.

Ryzyko wystąpienia raka zależy od długości okresu uzależnienia i liczby papierosów wypalanych dziennie. U palących mężczyzn jest 23 razy większe niż u niepalących, natomiast u palących kobiet 13 razy większe. Ryzyko wystąpienia raka płuca wzrasta także u osób narażonych na bierne wdychanie dymu tytoniowego.

Najlepszym sposobem zapobiegania rozwojowi choroby jest pozbycie się nałogu. Po ok. 10 latach od całkowitego zaprzestania palenia ryzyko wystąpienia raka płuca zmniejszy się o połowę, natomiast po 15 latach ryzyko to będzie takie samo, jak u osoby nigdy nie palącej.

          Palenie tytoniu jest także głównym czynnikiem ryzyka rozwoju przewlekłej obturacyjnej choroby płuc (POChP). Ok. 90% przypadków tego schorzenia  to skutek wieloletniego aktywnego lub biernego palenia. Szacuje się, że w Polsce na POChP może chorować ok. 2 mln ludzi. Każdego roku przybywa 50 000 nowych chorych. Ocenia się, że choruje na nią co 10-osoba powyżej 40 roku życia[5]. Najważniejszą cechą choroby jest zwężenie oskrzeli, które upośledza przepływ powietrza przez drogi oddechowe, powodując niedotlenienie organizmu i wywierając wpływ na funkcjonowanie innych organów. Zmniejszenie powierzchni oddechowej następuje w wyniku reakcji zapalnych i uszkodzenia tkanek na skutek oddziaływania szkodliwych składników wdychanego powietrza- głównie dymu tytoniowego. Do najważniejszych objawów POChP należą: kaszel i duszności, które nasilają się wraz z wiekiem i postępem choroby. Początkowo odczuwane są  głównie podczas wysiłku, a w miarę rozwoju choroby, także w spoczynku, obniżając jakość życia i ograniczając możliwość wykonywania podstawowych czynności życiowych.

W końcu choroba może doprowadzić do niewydolności oddechowej i śmierci. Ryzyko wystąpienia POChP jest szczególnie wysokie wśród osób, które rozpoczęły palenie w młodym wieku lub w dzieciństwie były narażone na bierne palenie, gdyż dym tytoniowy spowalnia rozwój płuc.

Badania wykazały, że istnieje silny związek pomiędzy paleniem papierosów a rozwojem gruźlicy. Jako, że do zakażenia prątkiem gruźlicy dochodzi drogą inhalacyjną, uszkodzenia płuc na skutek działania dymu tytoniowego mogą być dodatkowym czynnikiem zwiększającym ryzyko przeniesienia choroby. Palacze tytoniu w porównaniu do osób niepalących są dwa razy bardziej narażeni na zakażenie prątkami Kocha. Inhalacja dymu tytoniowego zarówno w sposób aktywny, jak i bierny, zwiększa ryzyko nawrotu gruźlicy oraz utrudnia proces leczenia chorych.

Badania epidemiologiczne wskazują także na częstsze występowanie astmy oskrzelowej szczególnie wśród kobiet palących papierosy w porównaniu z niepalącymi. Częstość występowania astmy jest 2 do 3 razy większa u palących niż u niepalących[6].

 

Osoby niepalące, które są narażone na dym tytoniowy jako bierni palacze, są tak samo, a nawet bardziej narażone na szkodliwe działanie jego składników. Dym unoszący się z żarzącej się końcówki papierosa jest czterokrotnie bardziej toksyczny niż ten, którym zaciąga się palacz. W zadymionym pomieszczeniu osoba niepaląca wdycha trzy razy więcej tlenku węgla, ponad 10 razy więcej nitrozamin, 15 razy więcej benzenu i nawet do 70-u razy więcej amoniaku niż podczas aktywnego palenia papierosów.

Bierne palenie podnosi ryzyko zachorowania na raka płuca o jedną czwartą, zwiększa także zagrożenie rakiem krtani. Szkodliwe jest nawet przebywanie w pomieszczeniach przesyconych zapachem dymu tytoniowego. Gazowe pozostałości po wypalonych papierosach osadzają się na powierzchni mebli, tkanin, stają się składnikiem kurzu. O ich obecności świadczy nieprzyjemny zapach utrzymujący się w zamkniętych pomieszczeniach przez wiele miesięcy, a nawet lat. Substancje zawarte w osadzie z dymu tytoniowego są nadal aktywne chemicznie
i szkodzą zdrowiu. Bierna ekspozycja na dym tytoniowy w okresie płodowym powoduje słabszy rozwój płuc i ich zmniejszoną funkcjonalność. Po urodzeniu u dzieci występuje większa skłonność do zakażeń dróg oddechowych oraz reakcji alergicznych ze strony układu oddechowego, zwłaszcza w 1. roku życia. Niemowlęta  wdychające  dym  z  papierosów  wypalanych  przez  ich  rodziców  dwa  razy częściej  zapadają  na  poważne  choroby  układu  oddechowego  (zapalenia  płuc,  oskrzeli, górnych dróg oddechowych). W istotny sposób zwiększa się u nich ryzyko wystąpienia astmy oskrzelowej. Szacuje się, że na świecie 165 tys. dzieci umiera przed 5. rokiem życia z powodu infekcji dolnych dróg oddechowych spowodowanych biernym paleniem. Częste infekcje dolnych dróg oddechowych wywołane „paleniem z drugiej ręki” w dzieciństwie znacznie zwiększają ryzyko rozwoju POChP w wieku dorosłym.

 

 

 

E-PAPIEROSY

 

 

 

Podobnie jak palenie tytoniu, używanie papierosów elektronicznych ma także destrukcyjny wpływ na funkcjonowanie układu oddechowego. Jak pokazują badania, ekspozycja na opary z e-papierosów pobudza stany zapalne w płucach i oskrzelach i negatywnie wpływa na mechaniczną czynność płuc. Dodatek substancji zapachowych nasila te szkodliwe efekty. W aerozolu generowanym z płynów o takich zapachach jak toffi, mleczny czy czekoladowy wykryto diacetyl i acetylopropionyl. Związki te powodują pogorszenie wydolności układu oddechowego, a także mogą się przyczyniać do rozwoju zarostowego zapalenia oskrzelików. Choroba ta, znana również jako "płuco pracownika fabryki popcornu" jest wyniszczającą, ciężką chorobą płuc, wywoływaną przez wdychanie sztucznego maślanego aromatu smakowego z diacetylem, który był przed laty dodawany do popcornu. Inne badanie potwierdziło, że diacetyl zawarty jest aż w 75%, spośród przebadanych dotychczas smakowych płynów nikotynowych

 

[7].

 Liquidy e-papierosów zawierają  także glikol propylenowy  i  glicerynę. Obydwa te produkty są uznawane za nieszkodliwie przy podaniu doustnym i powszechnie wykorzystywane w medycynie oraz kosmetyce. Stają się jednak toksyczne, kiedy są wdychane po podgrzaniu. Zwiększają ryzyko podrażnienia płuc i rozwoju stanów zapalnych oraz hamują rozwój komórek. Podgrzewanie związków organicznych zawartych w liquidach powoduje również powstawanie wolnych rodników, które odpowiedzialne są za uszkodzenia zdrowych komórek. Badania przeprowadzone na nastolatkach z astmą wykazały także, że wdychanie aerozolu z e-papierosów niesie ze sobą o blisko 30% wyższe ryzyko wystąpienia ataku astmy[8].

 


 

[1] „Obciążenia wynikające z palenia tytoniu”, Jan Zieliński Instytut Gruźlicy i Chorób Płuc, Pneumonol. Alergol. Pol. 2008; 76: 170–173

[7] "E-papierosy   w   pytaniach   i   odpowiedziach – zdradliwe  urządzenie  czy „ekologiczny papieros”?", Piotr   Jankowski, Katedra  i  Klinika  Chorób  Wewnętrznych, Pneumonologii i Alergologii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego

 

Kampania Oszczędź Dziecku Ospy
Państwowa Inspekcja Sanitarna włączyła się w realizację ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej pt. ”Oszczędź dziecku ospy”. Inicjatorem kampanii jest Polskie Towarzystwo Higieniczne, którego misją jest kształtowanie opinii społecznej w sprawie higieny, oświaty zdrowotnej, zdrowia publicznego oraz oddziaływanie na poprawę zdrowia ludności i warunków zdrowotnych środowiska.
Kampania edukacyjna „Oszczędź dziecku ospy” ma na celu zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat zagrożenia tą chorobą i możliwości ochrony przed nią. Uważana jest powszechnie za łagodną chorobę wieku dziecięcego, w związku z tym wielu rodziców ją bagatelizuje. Tymczasem zakażenie może powodować poważne konsekwencje zdrowotne, a w pojedynczych przypadkach zakończyć się zgonem.
Badania naukowe jednoznacznie wskazują, że najbardziej skuteczną metodą profilaktyki chorób zakaźnych, w tym ospy, są szczepienia ochronne. Szczepienie przeciwko ospie wietrznej przysługuje bezpłatnie dzieciom przebywającym w żłobkach i klubach dziecięcych, a to właśnie w grupie dzieci do 4 r.ż. notuje się najwięcej zachorowań.

 

Nowy koronawirus (2019-nCoV)

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Suwałkach informuje, iż sytuacja epidemiologiczna dotycząca zachorowań wywołanych nowym koronawirusem (2019-nCoV) na świecie zmienia się dynamicznie. Załączone informacje i wytyczne aktualizowane na bieżąco i zamieszczane są jako aktualności na stronie internetowej Głównego Inspektoratu Sanitarnego – www.gis.gov.pl oraz Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) – www.who.int.

 

Zalecenia dla osób podróżujących po Chinach:

  • unikanie miejsc publicznych, zatłoczonych,
  • bezwzględne unikanie bliskiego kontaktu z osobami chorymi,
    w szczególności
    z objawami ze strony układu oddechowego,
  • unikanie odwiedzania rynków/targów lub innych miejsc, w których znajdują się żywe lub martwe zwierzęta i ptaki,
  • unikanie kontaktu ze zwierzętami, ich wydalinami lub odchodami,
  • ścisłe przestrzeganie zasad higieny rąk – ręce myć często wodą z mydłem lub dezynfekować środkiem na bazie alkoholu,
  • przestrzeganie zasad higieny żywności – jeść tylko w pewnych miejscach, pić wodę konfekcjonowaną.

     

Zalecenie dla osób powracających z Chin oraz innych krajów (aktualna lista krajów dostępna na stronach: www.who.int, www.ecdc.europa.eu, www.gis.gov.pl):

  • osoby, które w ciągu ostatnich 14 dni były w którymkolwiek z wymienionych krajów lub miały kontakt  z osobą przebywającą w tych rejonach, a jednocześnie mają objawy ostrej niewydolności oddechowej (temperatura ciała powyżej 38, kaszel, duszność) powinny zgłosić się do najbliższego szpitalnego oddziału chorób zakaźnych (nie wymagane jest skierowanie). 
     

W przypadku pojawienia się objawów grypowych u osób, które nie były w rejonach zagrożenia oraz nie miały kontaktu z osobami powracającymi
z tych rejonów, takich jak:

  • temperatura ciała powyżej 38,
  • ogólne złe samopoczucie,
  • bóle mięśni i stawów,
  • kaszel, katar, duszność

zalecana jest wizyta u lekarza podstawowej opieki zdrowotnej.

 W związku z trwającym w Polsce oraz w pozostałych krajach półkuli północnej sezonem zachorowań na grypę rekomenduje się zaszczepienie przeciw grypie.

 

Standardowe zalecenia WHO dla ogółu społeczeństwa dotyczące ograniczenia narażenia i przenoszenia szeregu chorób są następujące:

  • częste mycie rąk wodą z mydłem lub dezynfekowanie preparatem
    do dezynfekcji na bazie alkoholu,
  • zakrywanie ust i nosa zgiętym łokciem lub chusteczką podczas kaszlu
    i kichania
    - natychmiastowe wyrzucenie chusteczki i umycie rąk,
  • unikanie bliskiego kontaktu z każdym, kto ma gorączkę i kaszel,
  • w przypadku wystąpienia wysokiej gorączki, kaszlu i trudności
    w oddychaniu, bezzwłoczne zwrócenie się o pomoc lekarską,
  • unikanie spożywania surowych lub niedogotowanych produktów zwierzęcych.  

 

Międzynarodowy Dzień Zmarłych na AIDS

Międzynarodowy Dzień Pamięci o Zmarłych na AIDS odbywa się co roku w trzecią niedzielę maja. W tym roku przypada 17 maja.

 

Jest jedną z największych kampanii zwiększania świadomości o HIV/AIDS na świecie.Obchody odbywają się w 115 krajach, a wolontariusze docierają do dziesiątków tysięcy ludzi.

W tym roku Stowarzyszenie Wolontariuszy wobec AIDS "Bądź z Nami" zaproponowało wirtualne spotkanie na Facebooku - razem, chociaż osobno - aby powspominać tych, którzy odeszli. 

 

Projekt KIK 68 Profilaktyczny program w zakresie przeciwdziałania uzależnieniu od alkoholu, tytoniu i innych środków psychoaktywnych.

Państwowa Inspekcja Sanitarna przystąpiła do realizacji Projektu KIK 68 „Profilaktyczny program w zakresie przeciwdziałania uzależnieniu od alkoholu, tytoniu i innych środków psychoaktywnych” współfinansowanego  ze środków Szwajcarko – Polskiego Programu Współpracy i Ministerstwa Zdrowia.

Realizacja Projektu KIK/68 rozpoczęła się na terenie całej Polski 1 lipca 2012 r. i będzie trwała do końca grudnia 2016 r.. 

Cel projektu:

- ograniczenie używania tytoniu, alkoholu i innych środków psychoaktywnych.

Grupa docelowa:

- kobiety w  wieku 15 – 49 lat (wiek prokreacyjny) oraz ich rodziny,

- lekarze,

- nauczyciele, uczniowie szkół ponadgimnazjalnych,

- pracownicy wybranych zakładów pracy,

- pracownicy Państwowej Inspekcji Sanitarnej,

- ogół społeczeństwa.

Partnerzy:

Partnerami w realizacji w/w Projektu są następujące instytucje: Instytut Medycyny Wsi im. W. Choćki w Lublinie (IMW), Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera w Łodzi (IMP), Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (PARPA), Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii (KBPN).

W ramach projektu realizowane będą następujące działania:

 Informacja nt. dotychczasowych postępów w realizacji projektu:

1. W dniach 22 – 26 października 2012 r. na oddziałach położniczo – ginekologicznych szpitali w całej Polsce zostały przeprowadzone badania ankietowe pt. „Zachowania zdrowotne kobiet w ciąży”. Badania mają na celu określenie ryzykownych zachowań zdrowotnych kobiet ciężarnych w Polsce oraz ich wpływu na zdrowie potomstwa.

Podobne badania ankietowe były wykonywane w 2009 roku (wyniki badań za rok 2009 i 2012 w załączeniu).

Badania będą wykonane również na zakończenie realizacji projektu, tj. w październiku 2016 roku.

2. W maju 2013 roku Wojewódzkie Stacje Sanitarno – Epidemiologiczne działające na terenie Polski przeprowadziły szkolenia dla pracowników wszystkich Powiatowych Stacji Sanitarno – Epidemiologicznych z zakresu realizacji Projektu KIK/68 „Profilaktyczny Program w zakresie przeciwdziałania uzależnieniu od alkoholu, tytoniu i innych środków psychoaktywnych” w szkołach ponadgimnazjalnych.

Dnia 28 maja 2013 r. odbyło się szkolenie dla pracowników PSSE działających na terenie województwa podlaskiego.

3. Do dnia 20 września 2013 r. dyrektorzy szkół ponadgimnazjalnych na terenie poszczególnych powiatów udzielą odpowiedzi na propozycję PIS przystąpienia do realizacji Projektu. Założeniem jest, aby w realizacji I edycji Projektu (rok szkolny 2013/2014) uczestniczyło 50 % szkół.

Realizatorami Projektu w szkołach będą szkolni koordynatorzy, po wcześniejszym odbyciu szkolenia, które przeprowadzą pracownicy Głównego Inspektoratu Sanitarnego.

Szkoły zostaną wyposażone w niezbędne pomoce i materiały informacyjno – edukacyjne.

4. Działania promujące realizację Projektu KIK/68 zostały rozpoczęte w 2013 roku.

 Sporządziła: Elżbieta Bednarko

Sprawozdanie z realizacji projektu KIK/68 Profilaktyczny program w zakresie przeciwdziałania uzależnieniu od alkoholu, tytoniu i innych środków psychoaktywnych
 

Na terenie działalności Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Suwałkach w II półroczu roku szkolnego 2013/14 w szkołach ponadgimnazjalnych rozpoczęto realizację Projektu KIK/68 „Profilaktyczny program w zakresie przeciwdziałania uzależnieniu od alkoholu, tytoniu i innych środków psychoaktywnych”. Jedną z grup docelowych Projektu KIK/68 jest młodzież szkół ponadgimnazjalnych. W ramach Projektu KIK/68 realizowano program „ARS, czyli jak dbać o miłość”, do którego przystąpiło 6 szkół ponadgimnazjalnych. Edukacją objęto uczniów klas I, II i III – ogółem 444 osoby. 

Zdaniem szkolnych koordynatorów program jest bardzo ciekawy zarówno dla młodzieży jak i nauczycieli. Uczniowie wysoko ocenili treści programowe, które podniosły poziom wiedzy nt. wpływu substancji psychoaktywnych na zdrowie młodej kobiety i płodu.

5 szkół zdeklarowało kontynuację programu w roku szkolnym 2014/2015.

 

Materiały

Projekt KIK 68 Profilaktyczny program w zakresie przeciwdziałania uzależnieniu od alkoholu, tytoniu i innych środków psychoaktywnych.
INFORMACJA​_O​_SPPW​_na​_stronę.pdf 0.35MB
{"register":{"columns":[]}}