W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zasady bezpieczeństwa w korzystaniu ze smartfonów, tabletów i komputerów przez dzieci i młodzież.

24.08.2021

Zasady bezpieczeństwa w korzystaniu ze smartfonów

Zasady bezpieczeństwa w korzystaniu ze smartfonów, tabletów i komputerów przez dzieci i młodzież.

W dobie pandemii koronawirusa do poważnych zagrożeń, które dotykają dzieci i młodzież należy zaliczyć nadużywanie urządzeń ekranowych. Ten poważny problem często prowadzi już młodym wieku do regularnego uzależnienia od sieci. Wraz z nim pojawiają się:

  • przemęczenie;
  • rozdrażnienie;
  • agresja;
  • lęki;
  • problemy z koncentracją;
  • problemy ze wzrokiem np. krótkowzroczność;
  • nadwaga;
  • skrzywienia kręgosłupa;
  • bóle głowy;
  • zaburzenia snu;
  • osłabienie więzi z domownikami i wiele innych.

Jak zadbać o dobrostan psychiczny dzieci, o ich bezpieczeństwo w sieci, uniknąć narażenia na szkodliwe treści, cyberprzemoc oraz pornografię?

Cyfrowe BHP

Wiadomym jest, że nie da się całkowicie zabronić dostępu do wirtualnego świata, należy zatem wprowadzić w życie dzieci, rodziców i opiekunów zasady, które pomogą przeciwdziałać negatywnym konsekwencjom związanym z nadużywaniem mediów cyfrowych.

„NIE” dla:

  • używania tabletu lub smartfona przez dzieci, które nie ukończyły drugiego roku życia;
  • używania podczas wspólnych posiłków;
  • korzystania z nich przed snem;
  • ładowania urządzeń w sypialni i korzystania z funkcji budzika;
  • używania przy przechodzeniu przez ulicę podczas drogi do szkoły  (jest to przyczyną wielu wypadków komunikacyjnych);
  • przy odrabianiu lekcji;
  • w czasie spotkań z rówieśnikami;
  • używania w formie nagrody, odwrócenia uwagi itp.;
  • zabierania smartfonów do toalety i do łazienki;
  • publikowania danych w sieci, udostępniania haseł do kont i profili.

„TAK” dla:

  • czytania książek;
  • aktywności ruchowej i zabawy na świeżym powietrzu, zajęć sportowych;
  • rozwijania zainteresowań i pasji;
  • czasu na odpoczynek i regenerację;
  • świadomego wybierania miejsc nieposiadających dostępu do Wi-Fi;
  • zabawy w gry planszowe, klocki itp.
  • kontroli rodzicielskiej (z jakich portali korzysta dziecko, jakie strony otwiera, w jakie gra gry).

Skala problemu jest bardzo duża, dlatego w poważnych sytuacjach rodzic może skorzystać z pomocy specjalistów w poradniach psychologiczno-pedagogicznych.

Pamiętaj! Dzieci naśladują zachowanie dorosłych, dlatego daj im dobry przykład.

Źródło: https://bezpiecznaszkola.men.gov.pl/

              https://fdds.pl/

{"register":{"columns":[]}}