Kampania Safe2Eat 2025: Budujemy zaufanie konsumentów do bezpieczeństwa żywności w UE
Godna zaufania nauka gwarantem bezpieczeństwa żywności w Europie
We współpracy z partnerami z całej Europy Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności organizuje kampanię Safe2Eat 2025, która będzie charakteryzowała się większym zasięgiem i jeszcze lepszą komunikacją z odbiorcami. Realizowana już przez pięć lat kampania ma na celu dostarczenie konsumentom przystępnych i opartych na wiedzy naukowej informacji oraz wskazówek dotyczących bezpieczeństwa żywności, aby pomóc im w dokonywaniu świadomych wyborów dotyczących własnego odżywiania.
UE szczyci się jednym z najbardziej rygorystycznych systemów bezpieczeństwa żywności na świecie. Oparty na najnowszych osiągnięciach nauki system zakłada ścisłą współpracę między Europejskim Urzędem ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) i krajowymi organami ds. bezpieczeństwa żywności w całej Europie. Zarówno EFSA, jak i organy krajowe odgrywają w tym systemie kluczową rolę.
Czołowi naukowcy z całej Unii Europejskiej analizują dane i prezentują swoje porady dotyczące bezpieczeństwa żywności i żywienia, współpracując w tym celu z partnerami krajowymi i międzynarodowymi, producentami, organizacjami konsumentów i przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego. Dzięki temu są w stanie łączyć wiedzę specjalistyczną na szczeblach unijnym i krajowym, wykorzystując najnowsze dane i podejścia do ochrony bezpieczeństwa żywności w celu ochrony zdrowia mieszkańców i mieszkanek Europy.
Co jest najważniejsze przy wyborze żywności?
Każdego dnia dokonujemy niezliczonych wyborów żywieniowych, a na nasze decyzje wpływa szereg czynników. Według badania przeprowadzonego przez Ipsos na temat wpływu kampanii Safe2Eat 2024, smak jest najważniejszym czynnikiem wpływającym na w wybory konsumentów (56%), wyprzedzając koszt (50%) i okres przydatności do spożycia (37%).
Jednakże wybory żywieniowe stale się zmieniają: 40% osób, które miały styczność z kampanią, świadomie uwzględnia bezpieczeństwo żywności podczas zakupów, w porównaniu do 35% ogółu społeczeństwa. Nie jest to jedyna zmiana. Coraz więcej mieszkańców Europy sięga po żywność minimalnie przetworzoną, przy czym prawie co piąta osoba traktuje tę kwestię priorytetowo - o 3% więcej niż w ubiegłym roku. Co więcej, kwestia kosztów stopniowo traci na znaczeniu - nastąpił spadek o 4%, a na pierwszy plan wysunęły się inne zagadnienia.
Wraz ze zmianą priorytetów konsumentów jedna rzecz pozostaje niezmienna - bezpieczeństwo żywności. Bez względu na czynniki wpływające na dokonywane wybory zakupowe, mieszkańcy i mieszkanki Europy mogą ufać, że żywność na ich stołach spełnia jedne z najwyższych standardów bezpieczeństwa na świecie. Dzięki rygorystycznemu systemowi bezpieczeństwa żywności w UE wszyscy obywatele mają prawo wiedzieć, skąd pochodzi żywność, jak jest produkowana i jaki jest jej skład. To gwarantuje przejrzystość i pewność przy każdym posiłku.
Kampania Safe2Eat
W tym roku ruszy piąta odsłona kampanii „Safe2Eat”, wcześniej znanej pod nazwą #EUChooseSafeFood, której celem jest wykorzystanie dotychczasowych wysiłków na rzecz podnoszenia świadomości konsumentów, aby pobudzić krytyczne myślenie i promować zaangażowanie Europejczyków w zakresie bezpieczeństwa żywności.
Kampania skupia się na trzech kluczowych obszarach:
- Bezpieczne praktyki żywieniowe – europejskie, międzynarodowe i krajowe przepisy, poparte dowodami naukowymi, zapewniają bezpieczeństwo żywności od pola do stołu. Wskazówki dotyczące bezpiecznego obchodzenia się z żywnością, przechowywania, czytania etykiet i przygotowywania posiłków są poparte najnowszą wiedzą naukową, aby umożliwić konsumentom dokonywanie świadomych wyborów.
- Jedzenie a zdrowie – zróżnicowana dieta, zawierająca świeże składniki obok przetworzonej żywności, przyczynia się do ogólnego stanu zdrowia. Niektóre osoby z określonymi schorzeniami mogą potrzebować wzbogaconej żywności lub suplementów diety, a kampania zapewnia jasność co do potrzeb żywieniowych, deklaracji zdrowotnych i stojącej za nimi nauki.
- Co znajduje się w żywności – przepisy europejskie zapewniają bezpieczeństwo składników żywności, w tym substancji dodatkowych i środków aromatyzujących.
Kampania skupia się na wyjaśnianiu, dlaczego substancje dodatkowe i nowa żywność są bezpieczne. Zwraca także uwagę na wyraźne oznakowanie produktów zawierających alergeny pokarmowe. Kampania Safe2Eat ma na celu dotarcie do ogółu społeczeństwa, od osób o wysokim poziomie świadomości i niewielkiej trosce o bezpieczeństwo żywności po tych, którzy są bardzo zaniepokojeni i mniej poinformowani. W rezultacie styl komunikacji został zaprojektowany tak, aby był informacyjny i jasny, a jednocześnie utrzymywał uspokajający, optymistyczny i dynamiczny ton.
Więcej informacji o kampanii Safe2EatEU 2025 i zasadach bezpieczeństwa żywności dostępnych jest na stronie internetowej https://www.efsa.europa.eu/pl/safe2eat
EFSA – podstawowe informacje
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) jest agencją Unii Europejskiej utworzoną w 2002 roku. Jest on źródłem bezstronnych i neutralnych informacji naukowych oraz analiz opracowywanych z myślą o podmiotach zarządzających ryzykiem, a także informuje o zagrożeniach związanych z łańcuchem żywnościowym.