W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Skargi i wnioski

Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach

1. Prawo zgłoszenia/składania skarg i wniosków

Prawo składania skarg i wniosków do organów państwowych, organów jednostek samorządu terytorialnego, organów samorządowych jednostek organizacyjnych oraz do organizacji i instytucji społecznych zostało zagwarantowane każdemu w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia skargi, lub wniosku, jeśli działa w granicach prawa.

Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków odbywa się zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego - Dział VIII (Skargi i wnioski) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.

Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, ale również przewlekłe, biurokratyczne załatwianie spraw.

Przedmiotem wniosku mogą być sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.

Złożenie skargi lub wniosku jest wolne od opłat. O tym, czy dane pismo jest skargą lub wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna (np. tytuł: skarga, wniosek).

2. Składanie skarg i wniosków

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach lub jego Zastępca przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków w każdy poniedziałek w godzinach od 14:00 do 15:00 w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach, plac Grunwaldzki 8-10, 40-127 Katowice.

W przypadku, gdy poniedziałek jest dniem ustawowo wolnym od pracy, klienci przyjmowani są w następnym dniu roboczym.

Naczelnicy wydziałów i pracownicy Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach, przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków codziennie w godzinach pracy, tj. od poniedziałku do piątku w godzinach 7.30 - 15.30.

Osobą odpowiedzialną za prowadzenie rejestru skarg i wniosków jest Pani Julia Wawrzyńczok - email: sekretariat@katowice.rdos.gov.pl, telefon 32 42-06-801.

3. Formy składania skarg i wniosków

Skargi i wnioski można składać:

  • pocztą tradycyjną na adres: Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach, plac Grunwaldzki, 40-127 Katowice,
  • bezpośrednio do sekretariatu Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach, od poniedziałku do piątku w godzinach 7.30 - 15.30,
  • pocztą elektroniczną na adres: sekretariat@katowice.rdos.gov.pl,
  • faksem pod nr 32 42-06-884,
  • poprzez skrzynkę ePUAP,
  • ustnie do protokołu.

Skargi i wnioski rozpatrują wydziały Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach właściwe w sprawach będących przedmiotem skargi lub wniosku. Zakres zadań wydziałów określa Regulamin organizacyjny RDOŚ ustalony przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach.

4. Załatwianie skarg i wniosków

Skarga w sprawie indywidualnej, która nie była i nie jest przedmiotem postępowania administracyjnego, powoduje wszczęcie postępowania, jeżeli została złożona przez stronę. Jeżeli skarga taka pochodzi od innej osoby, może spowodować wszczęcie postępowania administracyjnego z urzędu, chyba że przepisy wymagają do wszczęcia postępowania żądania strony.

W sprawie, w której toczy się postępowanie administracyjne:

  • skarga złożona przez stronę podlega rozpatrzeniu w toku postępowania, zgodnie z przepisami kodeksu,
  • skarga pochodząca od innych osób stanowi materiał, który organ prowadzący postępowanie powinien rozpatrzyć z urzędu.

Skargę w sprawie, w której wydano decyzję ostateczną, uważa się zależnie od jej treści za żądanie wznowienia postępowania, stwierdzenia nieważności decyzji albo jej uchylenia lub zmiany, które może być uwzględnione.

Jeżeli organ, który otrzymał skargę, nie jest właściwy do jej rozpatrzenia, obowiązany jest niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni, przekazać ją właściwemu organowi, zawiadamiając równocześnie o tym skarżącego, albo wskazując mu właściwy organ.

Bez odpowiedzi pozostanie korespondencja ponawiana w sprawach, które już zostały rozpatrzone, jeśli skarżący nie wniesie nowych faktów.

Wnioski składa się do organów właściwych ze względu na przedmiot wniosku. Jeżeli organ, który otrzymał wniosek, nie jest uprawniony do jego rozpatrzenia, zobowiązany jest w ciągu siedmiu dni przekazać go właściwemu organowi, z równoczesnym powiadomieniem wnioskodawcy.

Organ właściwy do załatwienia skargi lub wniosku powinien załatwić je bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca. Posłowie na Sejm, senatorowie i radni, którzy wnieśli skargę lub wniosek we własnym imieniu albo przekazali do załatwienia innej osoby, powinni być zawiadomieni o sposobie załatwienia, a gdy załatwienie wymaga zebrania dowodów, informacji lub wyjaśnień – także o stanie rozpatrzenia skargi lub wniosku, najpóźniej w terminie czternastu dni od dnia wniesienia lub przekazania.

W razie zgłoszenia skargi lub wniosku ustnie, przyjmujący zgłoszenie przygotowuje protokół, który podpisują wnoszący skargę lub wniosek i przyjmujący zgłoszenie. Powyższy protokół zawiera datę przyjęcia skargi lub wniosku, imię, nazwisko (nazwę) i adres zgłaszającego oraz zwięzły opis treści sprawy.

Skargi i wnioski, zarówno te nadsyłane pocztą, jak i drogą elektroniczną, powinny zawierać imię, nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania (w tym kod pocztowy) wnoszącego skargę lub wniosek. Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska oraz adresu wnoszącego pozostawione zostaną bez rozpoznania. Należy również precyzyjnie określić zarzuty lub żądania.

W kierowanej korespondencji można zastrzec, że zawarte w pismach dane osobowe nie powinny być przekazywane innym organom administracji z wyjątkiem Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.

5. Informacja dla osób z niepełnosprawnością

W przypadku osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich, które nie będą mogły dostać się bezpośrednio do pomieszczeń Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach, istnieje możliwość, po wcześniejszym uzgodnieniu, aby pracownik dokonał czynności służbowych poza pomieszczeniami należącymi do RDOŚ, w części dostępnej dla osób niepełnosprawnych.

Informujemy, że obecnie nie udostępniamy tłumaczeń na język migowy za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Istnieje możliwość skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego (PJM), jednak potrzebę taką należy zgłosić z minimum tygodniowym wyprzedzeniem.

{"register":{"columns":[]}}