W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Szczegóły kampanii

szczegóły kampanii

Konkurs dla NGO na najlepszą kampanię edukacyjną

Kampania edukacyjno-informacyjna „Seniorze - spotkajmy się w sieci” powstała dzięki współpracy Ministerstwa Cyfryzacji (obecnie: KPRM), Państwowego Instytutu Badawczego NASK i Warszawskiego Instytutu Bankowości – laureata konkursu (Nie)Bezpieczni w sieci – konkurs na najlepszą kampanię edukacyjną. Celem konkursu, skierowanego do organizacji pozarządowych, było budowanie świadomości Polaków na temat bezpieczeństwa w internecie. Uczestnicy zgłaszali propozycje na kampanię, która rozbudzi dyskusję i zwiększy wiedzę na temat zagrożeń w sieci. Komisja konkursowa wyłoniła 2 laureatów, w tym właśnie Fundację Warszawski Instytut Bankowości z pomysłem na działania skierowane do seniorów. Kampania Jest współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.

Jak powstał pomysł na kampanię?

Nasze społeczeństwo się starzeje. Seniorzy często zdani są wyłącznie na siebie, dlatego niezwykle ważne jest dostrzeganie i odpowiadanie na potrzeby oraz problemy osób starszych. Jak pokazują badania (RAPORT ZBP InfoSenior 2020, Edycja III styczeń, 2020) seniorzy są coraz bardziej aktywni w przestrzeni cyfrowej. Ze względu na wciąż niedostateczną wiedzę na temat bezpieczeństwa oraz niepewność i strach przed poruszaniem się po nowych obszarach internetu, jest to jednak grupa szczególnie narażona na wyłudzenia i oszustwa. Wiele aspektów życia codziennego zależy dziś od umiejętności bezpiecznego poruszania się w coraz bardziej cyfrowej rzeczywistości – to dotyczy także osób starszych. Dlatego tak ważne jest wspieranie ich w budowaniu świadomości na temat możliwych zagrożeń w cyberprzestrzeni, bezpiecznego korzystania ze sklepów internetowych i rozrywki, bezpieczeństwa dokumentów, kart płatniczych i finansów.

O czym jest kampania?

Główną ideą kampanii jest zwiększenie bezpieczeństwa seniora w internecie. Dzięki przygotowanym tutorialom i broszurom – osoby starsze mogą zapoznać się z informacjami, w jaki sposób bezpiecznie korzystać z rozrywki oraz komunikacji przez internet, a także załatwiać różne sprawy online bez obaw. Lepiej też poznają tematykę ochrony danych w sieci oraz powszechne metody oszustów w internecie, na które trzeba szczególnie uważać. Kampania „Seniorze spotkajmy się w sieci” to nie tylko próba zwiększenia świadomości seniorów na temat bezpieczeństwa w sieci, ale też konkretne rozwiązania, które im to umożliwią, podane w przystępny sposób i zaprojektowane specjalnie z myślą o nich. Zarówno osoby mniej, jak i bardziej zaawansowane internetowo znajdą tutaj coś dla siebie.

Kluczowy w realizacji głównej idei kampanii jest czynnik międzypokoleniowy, czyli promowanie wspierania swoich rodziców oraz dziadków w zakresie bezpieczeństwa w internecie. Dlatego, komunikacja kampanii jest skierowana nie tylko bezpośrednio do seniorów, ale także do ich bliskich. Dzięki temu, dzieci i wnuki, które trafią na kampanijne materiały, będą mogły pokazać je swoim rodzicom lub dziadkom, mniej biegłym w sieci. Natomiast, do starszych osób, które lepiej odnajdują się w internetowej przestrzeni, komunikat został skierowany bezpośrednio.

O materiałach edukacyjnych

Ambasadorką kampanii jest znana i lubiana – Barbara Bursztynowicz. Filmy instruktażowe z jej udziałem wprowadzają do tematyki każdego z poszczególnych zagadnień, a broszury rozwijają i uzupełniają każdy z nich. Tematy wszystkich 5 filmów instruktażowych i 5 broszur zostały dobrane tak, aby pomóc seniorowi zidentyfikować zagrożenia w sieci i sposoby ich unikania. Pierwsze trzy tematy to bezpieczne korzystanie z rozrywki i komunikacji w sieci oraz bezpieczne załatwianie różnych spraw online. Kolejne dwa dotyczą sposobów na zabezpieczenie swoich danych w sieci, a także konkretnych metod oszustów w internecie. Dzięki takiemu ujęciu, senior będzie mógł rozpoznać zagrożenie, ale też dowie się, jak poradzić sobie z nim – sam, lub przy wsparciu bliskich: dzieci czy wnuków.

Warszawski Instytut Bankowości

Pomysłodawcy kampanii o bezpieczeństwie seniorów w sieci – Fundacja Warszawski Instytut Bankowości od 2016 roku realizuje Program „Bankowcy dla Edukacji” (Program BdE), którego celem jest upowszechnienie wiedzy ekonomicznej, zagadnień z zakresu cyberbezpieczeństwa oraz podejmowanie działań na rzecz eliminacji zjawiska wykluczenia finansowego. To jeden z największych programów edukacji finansowej w Europie. Edukacja ekonomiczna to niezwykle ważna dziedzina na każdym etapie życia człowieka, dlatego Program BdE skierowany jest do szerokiej grupy odbiorców – dzieci, młodzieży, studentów, pracowników sektora finansowego oraz seniorów. Seniorzy są szczególną grupą, dlatego Warszawski Instytut Bankowości prowadzi stałe działania edukacyjne pod hasłem „Aktywny Senior”. Zaliczają się do nich wykłady i webinary, opracowania różnego rodzaju publikacji (np. biuletyn „Aktywny Senior”, raport „InfoSenior”) czy wysyłka newslettera. Celem akcji jest poszerzanie świadomości seniorów na temat cyberbezpieczeństwa i finansów.

Logo pasek EU

Partnerami działań Warszawskiego Instytutu Bankowości są: Związek Banków Polskich i Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej – prowadzący platformę internetową ABC Senior.

Logo pasek Związek Banków Polskich i ABC Senior

{"register":{"columns":[]}}