W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

FAQ - najważniejsze pytania i odpowiedzi w jednym miejscu

06.02.2023

Od momentu uruchomienia systemu SI2PEM na naszą skrzynkę mailową przyszło wiele pytań dotyczących funkcjonalności systemu, ale także aspektów prawnych związanych z działaniem SI2PEM. Postanowiliśmy zebrać je w jednym miejscu razem z odpowiedziami naszych ekspertów.

Element graficzny.

Zagadnienia prawne

Pierwsza część niniejszego FAQ dotyczyć będzie zagadnień prawnych:

1. Jakie instalacje radiokomunikacyjne obejmuje obowiązek przekazywania informacji do SI2PEM?

Przepis art. 29h ust. 1 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz.U. 2021 poz. 777 ze zm., dalej Megaustawa) stanowi, że:

  1. System informacyjny PEM zapewnia publiczny i nieodpłatny dostęp do prezentowanych na stronie internetowej w postaci map cyfrowych i tabel następujących informacji:

(…)

  1. o lokalizacjach instalacji radiokomunikacyjnych wykorzystywanych na cele ruchomych publicznych sieci telekomunikacyjnych, z wyłączeniem informacji o infrastrukturze krytycznej;
  2. o rozkładzie natężeń pola elektromagnetycznego pochodzącego z instalacji, o których mowa w pkt 2;

(…)

Stosownie do art. 2 ust. 2 Megaustawy ilekroć w ustawie są używane określenia zdefiniowane w ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. z 2021 r. poz. 576, dalej Pt), określenia te należy rozumieć w znaczeniu tam przyjętym. Przepis art. 29h ust. 1 pkt 2 i 3 posługuje się właśnie pojęciami zdefiniowanymi w Prawie telekomunikacyjnym, ale także pojęciami pochodzącymi z innych aktów - ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. 2020 poz. 1333 ze zm.), ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U. 2020 poz. 1856 ze zm., dalej Uzk).

W kontekście zamieszczania informacji w systemie SI2PEM należy wskazać, że obowiązek ten nie jest absolutny, dotyczący wszelkich rodzajów instalacji radiokomunikacyjnych. Art. 29h ust. 1 pkt 2 dookreśla, o jakie instalacje chodzi, a także wskazuje na dalsze wyłączenia tego obowiązku.

Jeżeli chodzi o pojęcie „ruchomych publicznych sieci telekomunikacyjnych”, to jest to pojęcie pochodzące z przepisów prawa telekomunikacyjnego, które stosownie do art. 2 pkt 33 Pt oznacza publiczną sieć telekomunikacyjną, w której zakończenia sieci nie mają stałej lokalizacji. Definicja ta odwołuje się do pojęcia „publicznej sieci telekomunikacyjnej”, które oznacza sieć telekomunikacyjną wykorzystywaną głównie do świadczenia publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych.

Odnosząc powyższe do rodzajów instalacji radiokomunikacyjnych, o których informacje prezentowane są w systemie SI2PEM, to należy rozumieć przez nie te, które składają się te sieci, które potocznie nazywane są sieciami telefonii komórkowej, przy czym z zakresu tego wyłączone są sieci niepubliczne – np. takie, które są zbudowane na potrzeby obsługi ograniczonej liczby podmiotów, które nie są powszechnie dostępne. Przykładem takiej sieci będzie np. sieć LTE 450, której operatorem będzie PGE Systemy – sieć ta, pomimo że jest ruchomą siecią telekomunikacyjną, nie jest siecią publiczną. W obecnym stanie prawnym przepisy nie przewidują udostępniania informacji na jej temat. Kolejnym przykładem instalacji radiokomunikacyjnych, o których informacji się nie zamieszcza są wszelkie systemy sieci trankingowych, takie jak TETRA. Ponownie, sieci te nie mają charakteru publicznego.

W systemie SI2PEM nie zamieszcza się także informacji o nadajnikach telewizyjnych DVB-T, radiowych analogowych i DAB. Systemy te nie stanowią ruchomych publicznych sieci telekomunikacyjnych, a w obecnym stanie prawnym informacje na temat ich temat nie wprowadza się do systemu SI2PEM.

Kolejne ograniczenie dotyczy infrastruktury krytycznej, której pojęcie zostało określone w art. 3 pkt 2 Uzk i oznacza systemy oraz wchodzące w ich skład powiązane ze sobą funkcjonalnie obiekty, w tym obiekty budowlane, urządzenia, instalacje, usługi kluczowe dla bezpieczeństwa państwa i jego obywateli oraz służące zapewnieniu sprawnego funkcjonowania organów administracji publicznej, a także instytucji i przedsiębiorców. Infrastruktura krytyczna obejmuje systemy: a)  zaopatrzenia w energię, surowce energetyczne i paliwa, b) łączności, c) sieci teleinformatycznych, d) finansowe, e) zaopatrzenia w żywność, f) zaopatrzenia w wodę, g) ochrony zdrowia, h) transportowe, i) ratownicze, j) zapewniające ciągłość działania administracji publicznej, k) produkcji, składowania, przechowywania i stosowania substancji chemicznych i promieniotwórczych, w tym rurociągi substancji niebezpiecznych;

Ustawa o zarządzaniu kryzysowym nie posługuje się pojęciami znanymi z Prawa telekomunikacyjnego, niemniej wskazuje rodzaje infrastruktury poprzez cel, jakiemu mają one służyć. Instalacje radiokomunikacyjne na gruncie tej ustawy mogą zaliczać się nie tylko do kategorii systemów teleinformatycznych, ale także do innych. Informacje na temat infrastruktury krytycznej zawarte są w specjalnych wykazach i mają charakter informacji poufnych, z tego względu podmioty będące operatorami takiej infrastruktury nie tylko zwolnione są z obowiązku upublicznia informacji na jej temat, ale zobowiązane są do utajnienia takich informacji. 

Powyższe oznacza, że stosownie art. 29h ust. 1 pkt 3 Megaustawy w systemie SI2PEM prezentowane będą informacje o rozkładzie natężeń pola elektromagnetycznego pochodzącego wyłącznie z tych instalacji, które są częścią ruchomych publicznych sieci telekomunikacyjnych, o ile nie stanowią one infrastruktury krytycznej.

2. Czy w związku z upublicznianiem wszystkich nowych zgłoszeń i ponownych zgłoszeń w bazie SI2PEM, która jest bazą publiczną, nadal pozostaje obowiązek ich publikowania przez Organ na stronie podmiotowej urzędu (art. 152b ust. 1-2 POŚ)?

Na chwilę obecną aktualny pozostaje obowiązek publikowania zgłoszeń na stronie podmiotowej urzędu. Wdrożenie systemu SI2PEM nie skutkuje zmianami w Ustawie POŚ.

3. Czy istnieje możliwość, że prowadzący instalację dokona jej zgłoszenia wyłącznie poprzez bazę SI2PEM (tj. będzie zwolniony z przesyłania zgłoszenia bezpośrednio do Organu)? Czy Organ w takim przypadku ma codziennie sprawdzać bazę pod kątem pojawienia się nowych zgłoszeń, a następnie te zgłoszenia drukować, dekretować i rejestrować w swoim systemie obiegu dokumentów w celu ich przyjęcia?

Na chwilę obecną nie jest możliwe dokonanie zgłoszenia instalacji wyłącznie poprzez system SI2PEM. Nadal prowadzącego instalację obowiązuje tradycyjna droga przesyłania zgłoszeń (poczta lub e-PUAP) i te formy stanowią dla Organu podstawę do dalszych działań. System SI2PEM pełni rolę informacyjną i aktualnie nie obsługuje, nie zmienia i nie zastępuje obowiązujących dotychczas procedur administracyjnych dotyczących zgłoszeń instalacji.

4. Jak należy rozumieć termin "3 dni od dnia dokonania zgłoszenia lub ponownego zgłoszenia"?

Termin 3 dni liczony jest od dnia zarejestrowania zgłoszenia/ponownego zgłoszenia we właściwym organie ochrony środowiska tj. od Daty rejestracji zgłoszenia, tożsamej z datą zarejestrowania zgłoszenia wersji papierowej zgłoszenia. Udostępnienie informacji o zgłoszeniu w systemie SI2PEM następuje po wstawieniu Daty publikacji oraz wybraniu akcji Publikuj. Udostępnienie informacji o zgłoszeniu oznacza udostępnienie w module dla Obywatela wersji .pdf zarejestrowanego zgłoszenia. Fakt zarejestrowania zgłoszenia, a następnie udostępnienia informacji o zgłoszeniu nie oznacza, że można przystąpić do eksploatacji danej instalacji.

5. Zgodnie z brzmieniem art. 29i ust. 4 Organ ma udostępniać w SI2PEM nowe zgłoszenia (art. 152 ust. 1 POŚ) oraz ponowne zgłoszenia (art. 152 ust. 6 pkt 2 POŚ). Czy wyłączone są z udostępniania informacje o: rezygnacji z rozpoczęcia eksploatacji instalacji (art. 152 ust. 6 pkt 1a POŚ), zakończeniu eksploatacji instalacji (art. 152 ust. 6 pkt 1b POŚ), zmianie w zakresie danych lub informacji, o których mowa w ust. 2 i 2b (art. 152 ust. 6 pkt 1c POŚ) - zmiany najczęściej dotyczą wielkości emisji i zawierają sprawozdania z badań?

Zgodnie z zapisem art. 29i ust.4 Organ udostępnia w systemie SI2PEM informacje o zgłoszeniach i ponownych zgłoszeniach.

6. Czy udostępnienie w ciągu wymaganych 3 dni zgłoszenia, które przyszło w formie papierowej (lub ePUAPem) jest jednoznaczne z przyjęciem zgłoszenia instalacji? Jeśli tak, to czy w praktyce przestaje obowiązywać termin 30 dni na wniesienie sprzeciwu do zgłoszenia? A jeśli nie, to czy w przypadku wniesienia sprzeciwu też należy taką informację udostępnić w systemie (czy jest taka techniczna możliwość)?

Fakt udostępnienia informacji o zgłoszeniu nie oznacza, że można przystąpić do eksploatacji danej instalacji. To może nastąpić po upływie terminu, o którym mowa w art. 152 ust. 4 Prawa ochrony środowiska lub zgodnie z art. 152 ust. 4b., tj. po decyzji organu o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu. Nadal obowiązuje termin 30 dni na wniesienie sprzeciwu, o którym mowa w art. 152 ust. 4 Prawa ochrony środowiska.

7. Czy jeśli zgłoszenie przesłane drogą tradycyjną (pocztą lub ePUAPem) zawiera braki formalne lub inne to należy takie niepełne zgłoszenie również wprowadzić do systemu SI2PEM w ciągu 3 dni, a potem ewentualne uzupełnienia (chociaż zdaje się, że nie będzie takiej technicznej możliwości) czy dopiero po złożeniu przez prowadzącego instalację kompletnego zgłoszenia?

Zgłoszenia przesłane drogą tradycyjną (pocztą lub ePUAP) zawierające braki formalne lub sprawy do wyjaśnienia, także należy udostępnić w systemie SI2PEM, zachowując określony Megaustawą termin 3 dni. W systemie SI2PEM istnieje możliwość dołączania do Informacji o zgłoszeniu dodatkowych dokumentów (tzw. dokumentów uzupełniających) poza zarejestrowanym zgłoszeniem oraz sprawozdaniem.

8. W systemie należy publikować zgłoszenia lub ponowne zgłoszenia, które mają być dokonywane w przypadku istotnej zmiany. Jak teraz rozumiana jest istotna zmiana dla instalacji PEM? Do tej pory w praktyce nie występowały takie ponowne zgłoszenia, wszystko kwalifikowano jako zmianę nieistotną i organ ochrony środowiska nie ma instrumentów w postaci jasnych przepisów żeby móc zmianę zakwalifikować jako istotną. Czy zgłoszenia zmian nieistotnych (czyli nie powodujących konieczności ponownego zgłoszenia, praktycznie 100% przypadków) również należy publikować w systemie SI2PEM? Jeśli nie – w praktyce publikowane będą tylko pierwsze, pierwotne zgłoszenia, a jeśli tak, to potrzebne jest coś (odpowiedni przepis albo oficjalna interpretacja ustawodawcy) na co organ będzie mógł się powołać chcąc wyegzekwować zmianę kwalifikacji zgłoszenia i wpłatę 120 zł opłaty skarbowej za dokonanie zgłoszenia.

Dotychczasowe przepisy w przedmiocie kwalifikacji istotności zmiany instalacji nie uległy zmianie, dlatego należy w tym zakresie postępować zgodnie z przyjętą praktyką. Zwyczajowo istotna zmiana odnosi się do zwiększenia oddziaływania instalacji na środowisko.

9. Czy zgłoszenia dokonane przez system SI2PEM organ powinien rozpatrzyć w ciągu 30 dni, tak jak do tej pory? Czy jest jakiś ustalony termin?

Dotychczasowe przepisy w tym zakresie nie uległy zmianom. Dla każdego zgłoszenia, niezależnie od drogi, jaką zostało złożone zgłoszenie, nadal obowiązuje termin 30 dni na wniesienie sprzeciwu, o którym mowa w art. 152 ust. 4 Prawa ochrony środowiska.

10. W jaki sposób dokonać w programie SI2PEM aktualizacji danych dot. instalacji wytwarzających pola elektromagnetyczne. W programie dostępna jest opcja (lewy górny róg) - zgłoszenie instalacji, kolejno - dodaj informacje o zgłoszeniu, po czym pojawia się okno - Informacja o zgłoszeniu nowe zgłoszenie. Rozumiem, że chodzi o nowe zgłoszenia instalacji wytwarzającej pola elektromagnetyczne. A co ze zgłoszeniami, które dotyczą aktualizacji danych? W jaki sposób urzędnik ma ową aktualizację wprowadzić do programu SI2PEM?

Zgodnie z postanowieniem art. 29i ust 4 Megaustawy Organy ochrony środowiska udostępniają w systemie informacyjnym PEM informacje o zgłoszeniach, o których mowa w art. 152 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska, oraz o ponownych zgłoszeniach, o których mowa w art. 152 ust. 6 pkt 2 tej ustawy. Ponowne zgłoszenia wynikają z istotnej zmiany, przy czym dotychczasowe przepisy w przedmiocie kwalifikacji istotności zmiany instalacji nie uległy zmianie, dlatego należy w tym zakresie postępować zgodnie z przyjętą praktyką.

W systemie SI2PEM informacje o zgłoszeniach oraz informacje o ponownych zgłoszeniach wprowadzane są z wykorzystaniem tego samego formularza Informacji o zgłoszeniu.

11. Co ze zgłoszeniami przesłanymi w systemie SI2PEM jeśli występują w nich jakieś braki lub sprawy do wyjaśnienia (np. zły adres instalacji, niepoprawny nr działki itp.) ? Jak wyjaśniać takie sprawy (można wysyłać wezwania do uzupełnienia w formie papierowej itp.?) . W praktyce w bazie UKE jest bardzo dużo błędnych adresów instalacji.

Zgłoszenia wygenerowane w systemie SI2PEM, podobnie jak zgłoszenia przesłane drogą tradycyjną (pocztą lub ePUAP) należy udostępnić w systemie SI2PEM, także, jeżeli zawierają one braki formalne lub sprawy do wyjaśnienia. System SI2PEM pełni rolę informacyjną i aktualnie nie obsługuje, nie zmienia i nie zastępuje obowiązujących dotychczas procedur administracyjnych, nie zmianie także zasad postępowania dotyczących braków i spraw do wyjaśnienia regulowanych przepisami Kodeksu prawa administracyjnego. Warto także podkreślić, że generowanie zgłoszeń w systemie SI2PEM, z uwagi na możliwą walidację wprowadzanych danych, służy m.in. minimalizacji liczby błędów formalnych i braków.

12. Czy zmiany do zgłoszeń też podlegają zamieszczaniu w systemie SI2PEM? Np.: informuję o zmianie danych w zakresie wielkości i rodzaju emisji dla instalacji radiokomunikacyjnej 22038 (92050N!) WPL_PLOCK_DLUGA75 zlokalizowanej w miejscowości PŁOCK, UL. DŁUGA 75. W stosunku do informacji zawartej w zgłoszeniu realizowanym dla tej instalacji w trybie art. 152 ust. 1 i 5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r – Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2020r. poz. 1219 z późn. zm.), dane ulegają zmianie w następujący sposób:...."

Zgodnie z postanowieniem art. 29i ust 4 Megaustawy Organy ochrony środowiska udostępniają w systemie informacyjnym PEM informacje o zgłoszeniach, o których mowa w art. 152 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska, oraz o ponownych zgłoszeniach, o których mowa w art. 152 ust. 6 pkt 2 tej ustawy. Na chwilę obecną inne informacje o zgłoszeniach w tym te, o których mowa w art. 152 ust. 6 pkt 1 ustawy POŚ, nie są udostępniane w systemie SI2PEM.

13. W bazie SI2PEM, w celu udostępnienia zgłoszenia, należy podać Identyfikator stacji w UKE. W jaki sposób pozyskać identyfikator stacji, skoro zgodnie z art. 152 ust. 2 POŚ nie jest on elementem, który powinno posiadać zgłoszenie. Prowadzący instalację nie ma obowiązku prawnego podawania identyfikatora stacji w UKE.

Podawanie identyfikatora stacji w UKE służy zapewnieniu jednoznaczności danych, co jest jednym z celów wdrożenia systemu SI2PEM, a także zapewnieniu możliwości współpracy systemu SI2PEM z rejestrami UKE. Identyfikator stacji można pozyskać z rejestrów UKE.

14. Jaka jest podstawa konieczności podawania danych o temperaturze i wilgotności w trakcie trwania pomiarów?

Warunki środowiskowe występujące w trakcie pomiarów pól elektromagnetycznych powinny być monitorowane i kontrolowane w zakresie umożliwiającym potwierdzenie spełnienia mających zastosowanie wymagań metody badań podczas realizacji całego procesu badań. Monitorowanie powinno obejmować wykonanie pomiarów warunków środowiskowych, co najmniej na początku

i na końcu badania. Wyniki pomiarów warunków środowiskowych powinny być uwzględniane podczas opracowywania wyników pomiaru pól elektromagnetycznych i oceny niepewności pomiaru oraz udokumentowane w zapisach i sprawozdaniu z pomiarów. Realizuje to postanowienia dokumentu DAB-18, wydanie 2, 25.06.2021 r., p. 4.1 Warunki środowiskowe, który powinien być znany i stosowany przez laboratoria akredytowane.

15. Czy należy zapewniać anonimowość przekazywanych sprawozdań i zgłoszeń do systemu SI2PEM?

Anonimizowanie dokumentów powinno być przeprowadzane przez organ przed wprowadzeniem do systemu SI2PEM.

16. Czy laboratoria mają obowiązek wprowadzania danych do systemu SI2PEM? Czy jednak laboratoria mają przekazać sprawozdanie operatorom i to oni wprowadzają dane do SI2PEM?

Laboratoria nie mają obowiązku wprowadzania danych do systemu SI2PEM. Mogą to robić po uzyskaniu stosownego upoważnienia od prowadzącego instalację. 

W SI2PEM prowadzący instalację musi upoważnić konkretne laboratorium do przekazywania danych – w przeciwnym razie laboratorium nie będzie mogło ich przekazać do SI2PEM. 

W przypadku braku upoważnienia obowiązek wprowadzenia danych do SI2PEM musi zrealizować prowadzący instalację, zgodnie z zapisami Megaustawy.

 



 

Zagadnienia techniczne

Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na najczęstrze zagadnienia techniczne.

W przypadku pojawiających się problemów technicznych prosimy o przesłanie maila wraz ze zrzutem komunikatu błędu na adres si2pem-helpdesk@il-pib.pl.

17. Jaki rodzaj parametru tilt podaje się w raporcie?

Należy podać tilt wypadkowy minimalny i maksymalny, gdyż te wartości są istotne z uwagi na zapisy Rozporządzenia Ministra Klimatu: pomiary wykonuje się dla średniego pochylenia wiązki liczonego jako średnia arytmetyczna z minimalnej i maksymalnej wartości stosowanego lub planowanego kąta pochylenia wiązki. Przykład: jeśli tilt mechaniczny to 3 stopnie, a elektryczny od 0 stopni do 4 stopni, wówczas należy wpisać tilt minimalny 3 stopnie a maksymalny 7 stopni oraz podać tilt w trakcie pomiarów (pomiędzy 3 a 7 stopni).

18. Jaką wartość niepewności należy uwzględniać przy podawaniu wyników?

Dane są przekazywane do systemu na podstawie sprawozdań, które opracowuje akredytowane laboratorium. Zgodnie z DAB-18, wydanie 2, 25.06.2021 r., przy ocenie niepewności pomiaru zaleca się wykorzystanie informacji zawartych w normie PN-EN 50413. Każde laboratorium ma własne procedury systemowe, ale w większości przypadków stosuje się niepewność w postaci niepewności rozszerzonej dla współczynnika rozszerzenia k = 2.

19. Czy plik arkusza do importu raportu należy jakoś odpowiednio nazwać?

Nie. Nazwa może być dowolna.

20. Czy plik arkusza do importu raportu można wypełniać z raz pobranego wzoru, czy za każdym razem należy pobierać nowy szablon?

Wystarczy raz pobrać plik xlsx. Każde następne pliki do importu można tworzyć edytując ten sam plik, pozostawiając bez zmiany np. dane dotyczące aparatury.

21. Czy można zablokować górne wiersze w pliku do importu raportu, aby w np. 50 wierszu wiedzieć, w jakiej kolumnie (tytuł) się znajdujemy?

Tak, można je zablokować, ale nie należy zmieniać schematu danych.

22. Czy można wprowadzać reguły w pobranym szablonie pliku do importu?

Zmiana schematu danych będzie skutkowała brakiem możliwości importu danych do systemu.

23. Czy system jest przygotowany na udostępnianie danych z pomiarów selektywnych?

Tak, wprowadzanie wyników pomiarów selektywnych jest dostępne dla Laboratoriów akredytowanych. Wyniki będą widoczne na mapie po publikacji raportu z pomiarów.

{"register":{"columns":[]}}