W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kolejna edycja działań edukacyjno-informacyjnych pod hasłem „Czy wiesz, że…”

25.06.2021

Krajowe Centrum ds. AIDS w dniach: 16-30 czerwca 2021 r. planuje przeprowadzenie kolejnej edycji działań edukacyjno-informacyjnych pod hasłem „Czy wiesz, że…”, będących kontynuacją kampanii profilaktycznej HIV/AIDS z 2020 r.

Plakat kolejnej edycji działań edukacyjno-informacyjnych. Na zielonym tle widnieje zapis: Aby wykryć zakażenie HIV należy wykonać test w kierunku HIV.

Pomysł na kampanię

Kampania została przygotowana w oparciu o wyniki badań społecznych dotyczących wiedzy na temat HIV/AIDS w naszym kraju oraz informacje przekazane przez konsultantów z Poradni Internetowej HIV/AIDS oraz z Telefonu Zaufania HIV/ AIDS.
Otrzymując na bieżąco sygnały o systematycznym spadku poziomu wiedzy, w Centrum powstał pomysł na przygotowanie kampanii edukacyjnej z podstawowym przekazem, w której najczęściej powielane mity i przesądy zostają wyjaśnione jasnym i zrozumiałym językiem, połączonym z równie prostą formą graficzną.

  • Poradnia Internetowa HIV/AIDS: poradnia@aids.gov.pl
  • Bezpłatny Telefon Zaufania HIV/AIDS: 800 888 448.

Cele kampanii

  1. Podniesienie poziomu wiedzy, odczarowanie mitów i przybliżenie faktów na temat wirusa HIV, choroby AIDS oraz innych STIs (sexually transmitted infections).
    - Nie ma ryzyka zakażenia HIV podczas pływania w basenie.
    - Nie ma ryzyka zakażenia HIV drogą kropelkową, np. przez kaszel lub kichanie.
    - Nie ma ryzyka zakażenia HIV ani przez ukąszenie, ani przez rozgniecenie na sobie, ani nawet przez połknięcie komara.
    - HIV przenosi się głównie podczas niezabezpieczonych kontaktów seksualnych.
    - Do zakażenia kiłą, rzeżączką, HPV i innymi STIs dochodzi w podobny sposób jak do zakażenia HIV.
     
  2. Zwiększenie wśród grupy docelowej świadomości, że istnieje możliwość szybkiej diagnostyki: 
    -  Wykonanie testu jest jedyną metodą rozpoznania zakażenia HIV i innych STIs.
    - Test na HIV – bezpłatnie, anonimowo i bez skierowania – można wykonać w jednym z punktów konsultacyjno-diagnostycznych (PKD).
     
  3. Rozpropagowanie informacji o miejscach, gdzie można uzyskać fachową wiedzę i pomoc w temacie HIV/AIDS oraz innych STIs.

Adresaci kampanii

Osoby, które traktują temat HIV/AIDS jako problem abstrakcyjny, niedotyczący ich bezpośrednio.

Grupą docelową jest ogół społeczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem osób z grup wiekowych: 

  • 18 - 34 lata
  • 35 - 49 lat

Nie jest ograniczana grupa docelowa pod względem płci, wykształcenia, dochodu ani miejsca zamieszkania.

Grupą docelową kampanii nie są jednak osoby:

  • zakażone HIV lub chore na AIDS, które z racji swojego stanu zdrowia  są włączone do  Programu polityki zdrowotnej Ministra Zdrowia p.n. „Leczenie antyretrowirusowe osób żyjących z wirusem HIV w Polsce” i mają dużą wiedzę zarówno na temat zakażenia, jak i na temat osiągnięć współczesnej medycyny jeśli chodzi o leczenie ARV; 
  • zakażone HIV, u których poziom wirusa w surowicy krwi jest niewykrywalny, a więc są praktycznie niezakaźne.

Materiały

Wykaz punktów konsultacyjno-diagnostycznych (PKD).
Krajowe Centrum do spraw AIDS
Krajowe Centrum do spraw AIDS  
{"register":{"columns":[]}}