W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Operatorzy numeru alarmowego 112 wyróżnieni

11.02.2021

11 lutego możemy podziękować operatorom numeru 112 za ich codzienną służbę, o której wielu ludzi nie wie. To oni wspólnie z policją, strażą pożarną i służbami ratownictwa medycznego roztaczają parasol bezpieczeństwa nad mieszkańcami naszego regionu. Dzwoniąc pod numer 112 przez całą dobę można uzyskać pomoc w sytuacjach trudnych, które wymagają ratowania życia, zdrowia czy mienia.

Wspólne zdjęcie wyróżnionych operatorów z wojewodą i dyrektorem wydziału bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego. W tle roll-upy promocyjne Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego i Centrum Powiadamiania Ratunkowego oraz duże, szklane godło.

- Codzienne odbieranie telefonów w Centrum Powiadamiania Ratunkowego to bardzo wymagająca i stresująca praca. Obecnie w naszym województwie mamy 27 operatorów. Dziś chciałem im podziękować w imieniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, który docenił 5 spośród nich i przyznał im wyróżnienia. Chciałem podziękować jako wojewoda za gotowość do służenia ludziom. Zapewniam też, że jako przedstawiciel rządu będę robił wszystko byście mogli sprawować swoją pracę coraz lepiej i bezpieczniej, żeby była dla was łatwiejsza – powiedział wojewoda w czasie uroczystości wręczenia wyróżnień.

Na terenie województwa lubuskiego funkcjonuje jedno Centrum Powiadamiania Ratunkowego i mieści się w budynku Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gorzowie Wielkopolskim. Mieszkańcy regionu, którzy dzwonią pod numer 112 połączą się właśnie z nim. Jeśli wszystkie telefony w gorzowskim centrum będą zajęte, wtedy zgłoszenie przyjmie operator z innego województwa. 

Praca operatora

Aby zostać operatorem trzeba być osobą asertywną, która potrafi rozmawiać z ludźmi. Trzeba też znać przynajmniej jeden język obcy. W tej chwili CPR ma 4 wolne etaty.

- Chętnie przyjmiemy do pracy osoby znające język ukraiński i rosyjski. Numer 112 jest zastępowalny w całej Polsce więc osoby znające te języki odbierają numery z całego kraju – podkreślał dyrektor wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Waldemar Gredka, który zachęca do aplikowania o pracę.

Operatorka Malwina zapytana o najtrudniejszy aspekt tej pracy podkreśliła, że najtrudniejsze jest połączenie wysokiego poziomu empatii wobec dzwoniących ludzi z rozgraniczeniem emocji i nie braniem ich do siebie.
- Największym motywatorem jest to, że pomagam ludziom – dodała, zapytana o powód podjęcia akurat takiej pracy.

Edukacja wciąż potrzebna

Przy okazji święta wojewoda Władysław Dajczak zwrócił się do Lubuszan z apelem, by korzystali z numeru 112 odpowiedzialnie.

- Wciąż ponad połowa zgłoszeń to te nieuzasadnione, często żarty, które blokują linie telefoniczne. Przez nie, w danej chwili ktoś potrzebujący pomocy może się nie dodzwonić. Z roku na rok ilość połączeń bezzasadnych spada i mam nadzieję, że z czasem wszyscy mieszkańcy zrozumieją że to numer ratujący życie – podkreślił wojewoda.

W 2020 roku operatorzy w CPR w Gorzowie Wlkp. odebrali ponad 475 tys. zgłoszeń. Z tego 249 tys.  (52 %) to zgłoszenia fałszywe nie będące zgłoszeniami alarmowymi.  Dotyczy to blokowania numeru 112 poprzez głuche połączenia (np. bawiące się dzieci), niezasadne połącznie ( mylenie numeru 112 z numerem pogotowia energetycznego 991, żarty, telefony od osób psychiczne zaburzonych, traktowanie numeru ratunkowego jak informacje telefoniczną, pytanie o poradę prawną,)

Średnia liczba odebranych połączeń na dobę wacha się miedzy 1300 a 1500. Najwięcej  zgłoszeń trafia do:
- Policji - 53 % około 372 na dobę,
- Ratownictwa Medycznego – 36 % około 265 na dobę,
- Państwowej Straży Pożarnej – 3 % około 22 na dobę.

 

 

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}