W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Program Kolej Plus w województwie lubuskim

22.04.2022

W czasie briefingu prasowego wojewoda Władysław Dajczak przedstawił wyniki naboru do programu Kolej Plus. Dofinansowanie otrzymał projekt rewitalizacji linii Bieniów – Lubsko.

Wojewoda Władysław Dajczak i dyrektor Wydzuału Infrastruktury LUW w czasie briefingu prasowego

Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus jest skierowany do samorządów, które chcą posiadać i rozwijać własną kolej. 20 kwietnia br., premier Mateusz Morawiecki ogłosił projekty, które zostały przyjęte do programu i otrzymały dofinansowanie.

Województwo lubuskie zgłosiło do programu 8 projektów, a do drugiego etapu zostało zakwalifikowanych 7 z nich. Zarząd województwa lubuskiego zdecydował się na rekomendowanie tylko 2 projektów tj. remontu linii Skwierzyna-Międzyrzecz oraz rewitalizacji linii 275 na odcinku Bieniów-Lubsko. Jest to fragment ważnej linii kolejowej z Wrocławia do granicy polsko-niemieckiej, która na tym odcinku została zawieszona w 1995 roku

– mówił wojewoda Władysław Dajczak.

Projekty zgłoszone do programu to:

1. Rewitalizacja linii kolejowej nr 358 Czerwieńsk – Krosno Odrzańskie – Gubin – granica państwa.
2. Rewitalizacja linii nr 275 na odcinku Bieniów – Lubsko wraz z budową przystanków w m. Budziechów, Jasień i Bieszków.
3. Rewitalizacja linii nr 14 na odcinku Szprotawa – Żagań wraz z odbudową peronów.
4. Rewitalizacja linii nr 426 na odcinku Strzelce Krajeńskie – Strzelce Krajeńskie Wschód wraz z odbudową infrastruktury peronowej w Strzelcach Krajeńskich.
5. Remont linii nr 363 ma odcinku Skwierzyna – Międzychód.
6. Remont linii nr 364 na odcinku Międzyrzecz – Wierzbno (Międzychód).
7. Odbudowa linii nr 415 na odcinku Gorzów Wlkp. – Myślibórz.
8. Rewitalizacja linii kolejowej nr 364 na odcinku Międzyrzecz – Sulęcin – Rzepin.

Szkoda, że tylko dwa projekty uznano w samorządzie województwa za warte dalszego procedowania, ponieważ na te inwestycje rząd oferował dofinansowanie od 75% do 85 % środków. W ostateczności tylko jeden z nich będzie realizowany. Mam nadzieję, że tak się stanie, ponieważ samorząd województwa musi posiadać wkład własny. Mam również nadzieję, że nie powtórzy się sytuacja jak z obwodnicą Drezdenka. Tam samorząd województwa nie potrafi znaleźć swojego wkładu, aby inwestycja mogła być realizowana

– dodał wojewoda.

Pierwsze przetargi mogą ruszyć pod koniec 2022 roku, co będzie uzależnione od podpisywania umów pomiędzy PKP PLK a poszczególnymi jednostkami samorządu terytorialnego zakresie wspólnej ich realizacji.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}