W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rząd planuje dofinansowanie z Unii Europejskiej zachodniej obwodnicy Zielonej Góry

02.09.2021

– Planujemy sfinansować z unijnego Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS) większą część budowy zachodniej obwodnicy Zielonej Góry pod warunkiem, że Marszałek Województwa Lubuskiego sfinansuje mniejszy odcinek tej obwodnicy w ramach programu regionalnego - zapowiedział dziś w Zielonej Górze wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda. W konferencji prasowej dotyczącej dofinansowania z Unii Europejskiej budowy zachodniej obwodnicy uczestniczył wojewoda Władysław Dajczak.

Konferencja prasowa dot. dofinansowania z Unii Europejskiej budowy zachodniej obwodnicy Zielonej Góry

W Zielonej Górze, w miejscu planowanej budowy zachodniej obwodnicy, odbyła się konferencja prasowa z udziałem wiceministra funduszy i polityki regionalnej Waldemara Budy, posła na Sejm RP Marka Asta, wojewody lubuskiego Władysława Dajczaka oraz prezydenta Zielonej Góry Janusza Kubickiego.

Planujemy sfinansować z unijnego Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS) większą część budowy zachodniej obwodnicy Zielonej Góry pod warunkiem, że Marszałek Województwa Lubuskiego sfinansuje mniejszy odcinek tej obwodnicy w ramach programu regionalnego. Środki z FENIKS będą dodatkową pulą funduszy, komplementarną do przyznanych wcześniej województwu lubuskiemu pieniędzy na program regionalny – zapowiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda.

Wesprzemy inwestycję ze środków europejskich zarządzanych na poziomie krajowym, pod warunkiem, że Marszałek Województwa Lubuskiego sfinansuje mniejszy odcinek tej obwodnicy w ramach programu regionalnego. To ogromny ukłon w kierunku realizacji inwestycji lokalnych. Z poziomu Warszawy dostrzegliśmy potrzebę i problem obwodnicy. Musimy uchronić mieszkańców Zielonej Góry i okolicznych miejscowości przed ruchem tranzytowym przez miasto i osiedla. Porozumieliśmy się z władzami miasta. Liczymy na porozumienie z zarządem województwa – poinformował wiceminister Waldemar Buda.

Inwestycja oczekiwana i ważna dla mieszkańców

Wojewoda Władysław Dajczak podkreślił podczas konferencji, że inwestycja jest ważna dla mieszkańców regionu i jest ponad partyjnymi interesami.

Jest to kolejna ważna decyzja rządu wychodząca naprzeciw oczekiwaniom rozwiązania bardzo istotnych problemów. Minister Buda powiedział dzisiaj, że inwestycja jaką jest budowa zachodniej obwodnicy Zielonej Góry jest niezmiernie ważna dla jej mieszkańców, rozwiąże wiele problemów komunikacyjnych, bezpieczeństwa. Rząd podjął decyzję o tych środkach dodatkowych i wierzę, że zarząd województwa lubuskiego przyzna swoją część i wejdzie w tę propozycję, co będzie rozwiązaniem istotnego problemu dla Zielonej Góry i regionu – powiedział wojewoda Władysław Dajczak.

Planowane dofinansowanie

Rząd planuje dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027 większej części projektu, pod warunkiem dołożenia przez Zarząd Województwa Lubuskiego pozostałych środków z programu regionalnego.

  • Szacowany koszt inwestycji to 110 mln zł.

Budowa zachodniej obwodnicy Zielonej Góry  składa się z dwóch odcinków oraz łączącego je ronda:

  • odcinek „Obwodnica m. Czerwińska i m. Płoty”, budowa wiaduktu nad linią kolejową zarządzaną przez PKP Polskie Linie Kolejowe,
  • odcinek „Obwodnica Przylepu”,
  • skrzyżowanie o ruchu okrężnym u zbiegu drogi wojewódzkiej nr 280 i projektowanej drogi.

Zachodnia obwodnica Zielonej Góry usprawni komunikację. Nowa droga może stać się magnesem na inwestorów. Co ważne obwodnica wyprowadzi ruch tranzytowy poza miasto, poprawiając tym samym bezpieczeństwo oraz komfort życia mieszkańców. Z pewnością przyczyni się też do poprawy jakości powietrza w mieście – zauważa wiceminister Waldemar Buda.

Projektowana droga na odcinku „Obwodnica m. Czerwińska i m. Płoty”, będzie bezpośrednio połączona z budowanym mostem w Pomorsku, dofinansowanym w ramach Rządowego Programu „Mosty dla Regionów”.

 

jk, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej

{"register":{"columns":[]}}