W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wspólne działania dla rozwoju pogranicza. Spotkanie Wojewody Lubuskiego z Premierem Brandenburgii

26.05.2025

W siedzibie Kancelarii Stanu Kraju Związkowego Brandenburgia odbyło się spotkanie Wojewody Lubuskiego Marka Cebuli z Premierem Brandenburgii Dietmarem Woidke. W rozmowach uczestniczyli również Minister Infrastruktury i Planowania Przestrzennego Brandenburgii Detlef Tabbert oraz doradca wojewody Tomasz Gierczak. Głównym tematem spotkania było pogłębienie współpracy transgranicznej w obszarze infrastruktury transportowej oraz wspólne działania na rzecz poprawy warunków ruchu na granicy polsko-niemieckiej.

Wizyta Wojewody Marka Cebuli w Poczdamie - uczestnicy stoją na tle flag PL, DE i UE

Modernizacja przejść granicznych i autostrady A2

Wojewoda Marek Cebula zaprezentował harmonogram rozbudowy autostrady A2 w rejonie przejścia granicznego w Świecku. Inwestycja po stronie polskiej, planowana na lata 2026–2027, zakłada doprowadzenie dwupasmowej jezdni aż do granicy. Wojewoda podkreślił konieczność modernizacji mostu granicznego po stronie niemieckiej i zaapelował do władz Brandenburgii o przedstawienie swoich planów w tym zakresie.

W kontekście wciąż obowiązujących kontroli granicznych wojewoda zaznaczył ich negatywny wpływ na codzienne życie mieszkańców pogranicza. Premier Woidke zapewnił, że kontrole mają charakter tymczasowy, a ich zniesienie pozostaje celem władz niemieckich. Dodał również, że nowy minister spraw wewnętrznych Brandenburgii Rene Wilke nawiąże bezpośredni kontakt z Lubuskim Urzędem Wojewódzkim.

Nowe mosty na Odrze

Uczestnicy spotkania zgodzili się co do konieczności budowy nowych mostów granicznych. Wojewoda Cebula podkreślił strategiczne znaczenie przepraw na Odrze, zarówno z perspektywy cywilnej, jak i wojskowej. Wskazał potrzebę realizacji trzech inwestycji:

  • Most Aurith–Urad – projekt znajduje się na etapie planowania przestrzennego i zostanie zgłoszony do finansowania ze środków federalnych;
  • Drugi most Frankfurt (Oder)–Słubice – trwają prace nad koncepcją inwestycji w ramach programu Interreg;
  • Most Eisenhüttenstadt–Kłopot – strona niemiecka nie prowadzi obecnie przygotowań, ale nie wyklucza powrotu do tematu w przyszłości.

Obie strony uznały rozwój infrastruktury mostowej za wspólny priorytet.

Priorytet TEN-T: linia kolejowa Berlin–Kostrzyn–Gorzów–Krzyż

Jednym z kluczowych punktów rozmów była linia kolejowa Berlin–Kostrzyn–Gorzów–Krzyż. Premier Woidke podkreślił jej rosnące znaczenie, zwłaszcza w kontekście obciążenia linii Berlin–Frankfurt (Oder) oraz planów związanych z transportem wojskowym, towarowym i pasażerskim.

Wojewoda Marek Cebula przypomniał o trwających działaniach na rzecz elektryfikacji linii i włączenia jej do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Premier Brandenburgii zapewnił, że nowy rząd federalny wpisał modernizację infrastruktury transportowej do Polski i Czech do umowy koalicyjnej, a samorząd landu wystąpi o uznanie tej trasy za inwestycję strategiczną.

W ramach projektu i2030 trwają już prace planistyczne dotyczące modernizacji odcinka Berlin–Kostrzyn. Docelowo linia ma być dwutorowa i umożliwiać poruszanie się z prędkością do 160 km/h.

Premier Woidke i Wojewoda Cebula zadeklarowali chęć reaktywacji Polsko-Niemieckiego Szczytu Kolejowego. Wojewoda zaproponował, by jego nowa edycja odbyła się jeszcze w 2025 roku.

Berlin–Gorzów: pociągi wrócą w grudniu

Wojewoda Cebula apelował również o przywrócenie zawieszonego w 2021 r. bezpośredniego połączenia kolejowego Berlin–Gorzów. Premier Brandenburgii poinformował, że przyczyną opóźnień są braki taborowe i kadrowe w spółce NEB. Sytuacja ulegnie poprawie wraz z dostawą nowych pojazdów hybrydowych we wrześniu br. Połączenie ma zostać wznowione wraz ze zmianą rozkładu jazdy w grudniu 2025 r.

Problem porzuconych części pojazdów

Na zakończenie rozmów wojewoda Cebula poruszył problem zabezpieczonych przez polską policję części pojazdów skradzionych na terenie Niemiec. Części te, mimo że odzyskane, często nie są odbierane przez właścicieli ani ubezpieczycieli. Ich magazynowanie generuje znaczące koszty po stronie polskiej administracji.

Premier Woidke zapowiedział, że temat został już przekazany do analizy niemieckim służbom policyjnym, w tym Federalnemu Urzędowi Kryminalnemu. Zarekomendował też bezpośredni kontakt z BKA oraz gotowość do wspólnego wypracowania rozwiązań w tej sprawie.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}