W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Najczęściej zadawane pytania - FAQ

Najczęściej zadawane pytania:

  1. Czy trzeba umawiać się na złożenie paszportu ?

Nie, aczkolwiek należy pamiętać aby  nie zostawiać załatwiania swoich spraw na sam koniec pracy urzędu, gdyż przy dużym nasileniu klientów może zaistnieć sytuacja, w której z powodu zbyt wielu osób oczekujących w kolejce nie otrzymasz biletu umożliwiającego obsługę w danym dniu.

 

  1. Czy jest możliwość dokonania wcześniejszej rezerwacji wizyty w celu złożenia wniosku?

Tak, za pomocą aplikacji kalendarza internetowego znajdującego się na stronie kielce.uw.gov.pl, zakładka paszporty ( https://rezerwacja.kielce.uw.gov.pl/reservation/?locationId=2 ).

Zachęcamy do przeczytania regulaminu.

 

  1. Jak działa kalendarz internetowy ?

Aplikacja działa na 7 dni do przodu, czyli np. 17.01.2025 (piątek)  udostępnia terminy na kolejny piątek, czyli 24.01.2025 roku. Kalendarz otwiera się o godzinie 7:00 i działa do wyczerpania całkowitej rezerwacji miejsc. Gdy limit zostanie osiągnięty kalendarz świeci się na czerwono. Każda rezerwacja potwierdzona jest za pośrednictwem wiadomości e-mail. Szczegółowy opis znajduje się w Regulaminie (https://rezerwacja.kielce.uw.gov.pl/reservation/?locationId=2 ).

 

  1. Jak trafić do Oddziału Paszportowego w Kielcach?

 Wejście do Oddziału Obsługi Paszportowej znajduje się na parterze budynku C (od strony rzeki Silnicy), należącego do kompleksu budynków Urzędu Wojewódzkiego. Wystarczy obejść główny budynek Urzędu Wojewódzkiego z lewej lub prawej strony. Jeśli używasz Google Maps wizytówka poprowadzi Cię pod drzwi.

 

  1. Gdzie mogę zaparkować samochód ?

Parkingi zlokalizowane są wzdłuż ulic: Nowy Świat, Przechodniej oraz Targowej. Należy pamiętać także, że teren wokół urzędu znajduje się w płatnej podstrefie parkowania „B”.

 

  1. Jakie kroki muszę podjąć po przybyciu do biura paszportowego ( V piętro, budynek C) ?

 

Wizytę w biurze paszportowym zacznij od uiszczenia opłaty w kasie oddziału (gotówka, karta).
Jeśli posiadasz prawo do zniżki, koniecznie zabierz oryginalny dokument potwierdzający ten fakt (np. legitymacja emeryta, rencisty, Karta Dużej Rodziny). Zabierz ze sobą zdjęcie, spełniające wymogi techniczne, które jest nie starsze niż sześć miesięcy, na miejscu nie ma możliwości wykonania fotografii. Konieczny także będzie dokument potwierdzający tożsamość. Nie musisz wypełniać wniosku paszportowego.  Na koniec pobierz bilet z kolejkomatu: C – złożenie bez rezerwacji lub po wpisaniu kodu – bilet z rezerwacji internetowej.

 

 

 

  1. Czy na miejscu istnieje możliwość wykonania zdjęcia ?

Niestety w Urzędzie Wojewódzkim nie ma możliwości wykonania fotografii. Należy pamiętać,
że zdjęcie
musi spełniać wymagania techniczne, być aktualne, czyli wykonane nie później niż 6 miesięcy przed złożeniem wniosku. Każdy fotograf, który wykonuje zdjęcia do dokumentów powinien znać wymogi techniczne takiej fotografii. W przypadku przedłożenia fotografii,
która nie spełnia określonych przepisami ustawy wymogów, wniosek o wydanie dokumentu paszportowego nie zostanie przyjęty. 

 

  1. Czy muszę wypełniać wniosek ?

Nie, wnioski wypełnia pracownik urzędu, mają one formę elektronicznego formularza.

 

  1. Czy muszę być osobiście przy odbiorze / składaniu wniosku?

Tak, osoby pełnoletnie wypełniają wniosek osobiście i odbierają także osobiście. Nie można upoważnić nikogo do tej czynności. Odbioru dokumentu paszportowego dla małoletniego może dokonać jeden z rodziców. 

 

  1. Jaki jest czas oczekiwania na wyrobienie paszportu ?

Obecnie na wydanie paszportu od chwili złożenia oczekujemy około 20 dni roboczych.

 

  1. Czy przy wyrabianiu paszportu dla dziecka potrzebni są oboje rodzice?

Tak. Zgoda rodziców na wydanie paszportu dziecku jest wyrażana przez nich osobiście na podstawie dowodu osobistego. W przypadku gdy jeden z rodziców nie może pojawić się w Urzędzie – należy dostarczyć jego pisemną zgodę na wydanie dokumentu paszportowego osobie małoletniej,
którą wcześniej poświadczy notariusz. W przypadku zgody wydawanej poza granicami kraju, w wielu przypadkach wymagane jest także apostille. Istnieje także możliwość wyrażenia zgody elektronicznie
(
https://www.gov.pl/web/gov/wyraz-zgode-na-wydanie-paszportu ). W przypadku braku zgodności stanowisk lub niemożności uzyskania zgody jednego z rodziców, zgodę na wydanie dokumentu paszportowego zastępuje orzeczenie sądu rodzinnego.

 

  1. Czy w przypadku składania wniosku wymagana jest obecność dziecka ?

 

Przy składaniu wniosku o wydanie dokumentu paszportowego dla dziecka, które ukończyła 5 lat, wymagana jest jego obecność. Dotyczy to także osób, które w chwili odbioru paszportu ukończyły
5 lat. Jeżeli natomiast odbieramy paszport złożony za pośrednictwem e-usługi i dziecko ma od 5 do 12 lat, to jego obecność przy odbiorze jest obowiązkowa.

 

  1. Czy można wysłać paszport? Jaki jest termin odbioru gotowego dokumentu ?

Niestety, nie ma takiej możliwości. Paszport czeka na odbiór do chwili utraty jego ważności czyli 5 lub 10 lat.

 

  1.   Kiedy mogę wyrobić paszport?

Paszport możemy wyrobić w dowolnej chwili, nie musimy czekać do wygaśnięcia tego, który już posiadamy. W przypadku podróży do wielu krajów świata poza UE musisz posiadać paszport ważny co najmniej 6 miesięcy od daty planowanego powrotu.

  1. Czy mogę uzyskać paszport tymczasowy i jak długo będę na niego czekał ?

W nagłych, udokumentowanych przypadkach związanych z:

  • koniecznością powrotu do miejsca stałego pobytu,
  • chorobą,
  • chorobą lub pogrzebem członka rodziny,
  • działalnością zawodową,
  • nauką dzieci, rozwojem ich indywidualnych umiejętności lub koniecznością zapewnienia im opieki.

Czas oczekiwania na gotowy dokument to 2 dni robocze, termin ważności uzależniony jest od występującego przypadku.

 

  1. Jak sprawdzić czy paszport jest gotowy do odbioru?

 

Pozostawiając numer kontaktowy otrzymasz sms potwierdzający możliwość odbioru dokumentu, lub poprzez stronę (https://moj.gov.pl/uslugi/engine/ng/index?xFormsAppName=SprawdzCzyDokumentPaszportowyJestGotowy# )

 

 

  1. Jakie są opłaty za paszport?

1. Opłata normalna - 140 zł 
2. Opłata ulgowa - 70 zł, jeśli posiadasz udokumentowane uprawnienia umożliwiające naliczenie zniżki, oraz osoby pomiędzy 12 a 18 rokiem życia.

3. Opłata ulgowa 30 zł - za wydanie paszportu osobom małoletnim do 12 lat,
4. Opłata 30 zł - za wydanie paszportu tymczasowego,

5. Opłaty ulgowe dla członków rodzin legitymujących się ważną  Kartą Dużej Rodziny:

  • dzieci do 12 roku życia  - 15 zł
  • uczniowie i studenci od 13 do 25 roku życia  - 35 zł
  • dorośli - 70 zł.

Osoby, które w dniu złożenia wniosku o wydanie paszportu mają ukończone 70 lat, są zwolnione z opłaty.

 

Opłaty paszportowe uiszczamy w kasie przy Oddziale Obsługi Paszportowej (także bezgotówkowo).

W przypadku korzystania z ulgi należy przedstawić do wglądu dokument potwierdzający uprawnienia do skorzystania z ulgi lub dokument uprawniający do zwolnienia z opłaty.

Obowiązuje zasada, że w razie zbiegu tytułów uprawniających do ulgi w opłacie za wydanie paszportu przysługuje tylko jedna ulga w opłacie.

  1. Gdzie mogę uzyskać informacje dotyczące wyjazdu do różnych krajów?

Informacje dla podróżujących dostępne są pod linkiem:

https://www.gov.pl/web/dyplomacja/informacje-dla-podrozujacych

 

 

 

 

{"register":{"columns":[]}}