Obradował Wojewódzki Zespół Zarządzania Kryzysowego
21.11.2025
Bezpieczeństwu na kolei i ochronie infrastruktury kolejowej w regionie świętokrzyskim poświęcone było posiedzenie Wojewódzkiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego. Spotkaniu przewodniczył wojewoda Józef Bryk. W związku z ostatnimi incydentami premier wprowadził trzeci stopień zagrożenia CHARLIE na wybranych liniach kolejowych w kraju.
Służby podległe MSWiA oraz Wojska Obrony Terytorialnej podjęły już wzmożone i szeroko zakrojone działania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa. Przez teren województwa świętokrzyskiego przebiega ponad 600 kilometrów linii kolejowych. To także 218 obiektów inżynieryjnych, m.in. przepustów czy mostów.
- Na wniosek Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministra Obrony Narodowej prezydent wprowadził operację „Horyzont”. To wspólne działanie służb MSWiA oraz wojska. Poza tym jest także kampania informacyjna skierowana do naszych mieszkańców, by powiadamiać służby o każdym podejrzanym zdarzeniu – mówił wojewoda podczas konferencji prasowej.
Jak poinformował komendant wojewódzki policji insp. Zbigniew Nowak, powołana została ogólnopolska akcja policyjna pod kryptonimem „Tor”. - Wspólnie ze Służbą Ochrony Kolei podjęliśmy już działania zabezpieczające. Współpracujemy także z innymi służbami mającymi zapewnić bezpieczeństwo. Będziemy także współdziałać z Wojskami Obrony Terytorialnej - powiedział.
Policja apeluje o przekazywanie wszelkich informacji o niepokojących zdarzeniach związanych z bezpieczeństwem na kolei. Będą one sprawdzane i weryfikowane.
O rozpoczęciu wraz ze świętokrzyską policją działań w ramach akcji „Horyzont” mówił także dowódca 10. Świętokrzyskiej Brygady Obrony Terytorialnej płk Sławomir Machniewicz. - Będziemy prowadzić przedsięwzięcia mające na celu ochronę infrastruktury krytycznej na kolei – podkreślił. Wojsko prowadzi obecnie 24-godzinne patrole razem ze Służbą Ochrony Kolei.
Trzeci stopień alarmowy CHARLIE będzie obowiązywał do 28 lutego 2026 roku na wybranych liniach kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe i PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa. Wprowadzenie trzeciego poziomu alarmowego zwiększy gotowość służb do reagowania na zagrożenia terrorystyczne. Jest to reakcja rządu na dwa akty dywersji na infrastrukturę kolejową między Warszawą a Lublinem.