Regulamin organizacyjny
Regulamin Organizacyjny Wojewódzkiego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Katowicach
Rozdział 1 Postanowienia ogólne
§ 1.
- Regulamin organizacyjny Wojewódzkiego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Katowicach, zwany dalej „Regulaminem", określa szczegółową organizację wewnętrzną oraz zadania poszczególnych komórek organizacyjnych w Wojewódzkim Inspektoracie Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Katowicach.
- Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- Inspekcji - należy przez to rozumieć Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno Spożywczych;
- Wojewódzkim Inspektoracie - należy przez to rozumieć Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Katowicach;
- Głównym Inspektorze - należy przez to rozumieć Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych;
- Wojewódzkim Inspektorze - należy przez to rozumieć Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych;
- Zastępcy Wojewódzkiego Inspektora - należy przez to rozumieć Zastępcę Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.
§ 2.
- Wojewódzki Inspektorat jest jednostką budżetową, stanowiącą aparat pomocniczy Wojewódzkiego Inspektora, jako organu rządowej administracji zespolonej w województwie działającej pod zwierzchnictwem Wojewody Śląskiego.
- Siedzibą Wojewódzkiego Inspektoratu jest miasto Katowice, adres siedziby: Jana III Sobieskiego 10, 40-082 Katowice.
- Wojewódzki Inspektorat obejmuje swym zasięgiem działania województwo śląskie.
§ 3.
Mienie Wojewódzkiego Inspektoratu stanowi mienie Skarbu Państwa, którego reprezentantem w granicach obowiązującego prawa jest Wojewódzki Inspektor.
Rozdział 2 Zadania Wojewódzkiego Inspektoratu
§ 4.
- Wojewódzki Inspektorat zapewnia realizację zadań Wojewódzkiego Inspektora określonych w przepisach prawa, w szczególności w:
- ustawie z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1980);
- ustawie z dnia 23 czerwca 2022 r. o rolnictwie ekologicznym i produkcji ekologicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1235);
- ustawie z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców i warzyw oraz rynku chmielu (Dz. U. z 2023 r. poz. 1318);
- ustawie z dnia 9 marca 2023 r. o rejestracji i ochronie nazw pochodzenia, oznaczeń geograficznych oraz gwarantowanych tradycyjnych specjalności produktów rolnych i środków spożywczych, win lub napojów spirytusowych oraz o produktach tradycyjnych (Dz. U. poz. 588);
- ustawie z dnia 2 grudnia 2021 r. o wyrobach winiarskich (Dz. U. z 2023 r. poz. 550);
- ustawie z dnia 30 marca 2001 r. o rolniczych badaniach rynkowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 1160);
- ustawie z dnia 13 czerwca 2019 r. o oznakowaniu produktów wytworzonych bez wykorzystania organizmów genetycznie zmodyfikowanych jako wolnych od tych organizmów (Dz. U. z 2021 r. poz. 763);
- ustawie z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim (Dz. U. z 2024 r. poz. 1556);
- ustawie z dnia 5 grudnia 2008 r. o organizacji rynku rybnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 2045);
- ustawie z dnia 11 maja 2001 r. -Prawo o miarach (Dz. U. z 2022 r. poz. 2063);
- ustawie z dnia 7 maja 2009 r. o towarach paczkowanych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2255);
- ustawie z dnia 12 września 2002 r. o normalizacji (Dz. U. z 2015 r. poz. 1483);
- ustawie z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2023 r. poz. 2151, z późn. zm.);
- ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2023 r. poz. 1448);
- ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572);
- ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2023 r. poz. 2505, z późn. zm.);
- ustawie z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz. U. z 2023 r. poz. 190, z późn. zm.);
- ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 409);
- ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530, z późn. zm.);
- ustawie z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 125, z późn. zm.);
- ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1781);
- ustawie z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 632, z późn. zm.);
- ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 902);
- ustawie z dnia 11 sierpnia 2021 r. o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz. U. z 2023 r. poz. 1524);
- ustawie z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1440);
- ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2024 r. poz. 1411);
- ustawie z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2024 r. poz. 248, z późn. zm.);
- Statucie Wojewódzkiego Inspektoratu;
- niniejszym Regulaminie.
- Do zakresu działania Wojewódzkiego Inspektoratu należy:
- nadzór nad jakością handlową artykułów rolno-spożywczych, w szczególności:
- kontrola jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych w produkcji i obrocie, w tym wywożonych za granicę,
- kontrola jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych przywożonych spoza państw członkowskich Unii Europejskiej oraz spoza państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), w tym kontrola graniczna tych artykułów,
- dokonywanie oceny i wydawanie świadectw w zakresie jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych,
- powiadamianie podpunktu krajowego punktu kontaktowego w ramach sieci systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach (systemu RASFF) o podjętych decyzjach dotyczących niebezpiecznych artykułów rolno-spożywczych,
- kontrola jakości handlowej świeżych owoców i warzyw na rynku wewnętrznym, na wszystkich etapach wprowadzania ich do obrotu, w zakresie ich zgodności z normami jakości handlowej określonymi w przepisach Unii Europejskiej, a także kontrola jakości handlowej pod kątem zgodności ze wspólnotowymi normami handlowymi dla świeżych owoców i warzyw wywożonych i przywożonych z krajów trzecich,
- kontrola jakości handlowej wyrobów winiarskich w produkcji i obrocie międzynarodowym oraz nadzór nad produkcją wina gronowego uzyskanego z winogron pochodzących z upraw własnych,
- kontrola artykułów rolno-spożywczych, win i napojów spirytusowych oznakowanych chronionymi nazwami pochodzenia, chronionymi oznaczeniami geograficznymi albo nazwami gwarantowanych tradycyjnych specjalności, zarejestrowanymi na podstawie przepisów o rejestracji i ochronie nazw pochodzenia, oznaczeń geograficznych oraz gwarantowanych tradycyjnych specjalności produktów rolnych i środków spożywczych, win lub napojów spirytusowych oraz współpraca z jednostkami sprawującymi taką kontrolę w innych państwach,
- kontrola artykułów rolno-spożywczych oznaczonych określeniem jakościowym stosowanym fakultatywnie "produkt górski",
- kontrola żywności w rolniczym handlu detalicznym,
- kontrola oznakowania wprowadzanych do obrotu produktów genetycznie zmodyfikowanych oraz kontrola oznakowania genetycznie zmodyfikowanej żywności w zakresie wymagań określonych w przepisach Unii Europejskiej;
- nadzór w zakresie jakości handlowej określonej przepisami Unii Europejskiej odnoszącymi się do: mięsa drobiowego, jaj, tusz wieprzowych, tusz wołowych, tusz innych zwierząt, mięsa pochodzącego z bydła w wieku poniżej 12 miesiąca życia;
- nadzór nad krajowym systemem klasyfikacji tusz wołowych i wieprzowych w systemie mięsności EUROP;
- kontrola prawidłowości przekazywania danych rynkowych oraz gromadzenie i przetwarzanie informacji o sytuacji na rynkach rolnych;
- kontrola warunków składowania i transportu artykułów rolno-spożywczych;
- kontrola prawidłowości wprowadzania do obrotu i oznakowania materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością;
- kontrola wprowadzania do obrotu mięsa pochodzącego z bydła w wieku poniżej 12 miesiąca życia w zakładach ubojowych i przetwórczych;
- wydawanie świadectw potwierdzających pochodzenie mięsa wołowego z dorosłych osobników męskich, uprawniających do otrzymania refundacji wywozowych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej dotyczących warunków udzielania specjalnych refundacji wywozowych do niektórych rodzajów wołowiny bez kości oraz w przepisach Unii Europejskiej dotyczących przyznawania refundacji eksportowych w sektorze wołowiny i cielęciny;
- realizowanie zadań w ramach Wspólnej Polityki Rolnej, w szczególności:
- sprawowanie nadzoru nad jednostkami certyfikującymi w rolnictwie ekologicznym,
- sprawowanie nadzoru nad systemem ochrony produktów regionalnych i tradycyjnych oraz dokonywanie urzędowej kontroli tych produktów;
- realizowanie zadań na rzecz przedsiębiorców:
- ocena jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych na wniosek przedsiębiorcy, w tym artykułów dostarczanych dla wojska,
- wydawanie zwolnień podmiotów z obowiązku znakowania jaj kierowanych do przemysłu spożywczego bezpośrednio z miejsca produkcji,
- wydawanie opinii techniczno-technologicznych w zakresie wyrobu i rozlewu wyrobów winiarskich,
- prowadzenie rejestru rzeczoznawców oraz wydawanie decyzji o wpisie, odmowie wpisu lub skreśleniu z rejestru rzeczoznawców oraz wydawanie zaświadczeń i pieczęci;
- współpraca z:
- właściwymi organami administracji rządowej w województwie, organami innych inspekcji, urzędami celno-skarbowymi, Policją, jednostkami samorządu terytorialnego oraz państwowymi jednostkami organizacyjnymi realizującymi politykę rolną państwa,
- jednostkami organizacyjnymi pełniącymi funkcje agencji płatniczych w zakresie realizacji Wspólnej Polityki Rolnej,
- organizacjami międzynarodowymi zajmującymi się jakością handlową artykułów rolno spożywczych oraz ich obrotem międzynarodowym (FAO/WHO, OECD, Europejską Komisją Gospodarczą ONZ),
- urzędowymi jednostkami kontrolnymi w innych państwach w zakresie kontroli jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych;
- udzielanie informacji i szkolenie w zakresie przepisów i wymagań dotyczących jakości handlowej lub ustalania klas jakości handlowej oraz metod i badań artykułów rolno spożywczych.
- nadzór nad jakością handlową artykułów rolno-spożywczych, w szczególności:
Rozdział 3 Struktura organizacyjna Wojewódzkiego Inspektoratu
§ 5.
- W skład Wojewódzkiego Inspektoratu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
- Wydział Kontroli symbol KO, w ramach którego funkcjonują:
- Sekcja Kontroli Jakości Handlowej symbol KO.H,
- Sekcja Kontroli Rolnictwa Ekologicznego i Produktów Regionalnych symbol KO.E,
- Sekcja Kontroli Odrębnych symbol KO.O;
- Wydział Organizacyjno-Administracyjny symbol NA, w ramach którego funkcjonuje Sekcja Księgowości symbol AD;
- Stanowisko do Spraw Kadr i Szkoleń symbol AD-P,
- Stanowisko do Spraw Systemu Zarządzania Jakością symbol SZJ;
- Stanowisko do Spraw Obrony Cywilnej, Zarządzania Kryzysowego oraz Koordynowania Przygotowań Obronnych Państwa symbol IN;
- Pełnomocnik do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych symbol PIN.
- Wydział Kontroli symbol KO, w ramach którego funkcjonują:
- Schemat organizacyjny Wojewódzkiego Inspektoratu określa załącznik do Regulaminu.
Rozdział 4 Podział kompetencji i nadzoru oraz zasady kierowania Wojewódzkim Inspektoratem
§ 6.
- Wojewódzki Inspektor kieruje Inspekcją na terenie województwa śląskiego.
- Wojewódzki Inspektor jest organem pierwszej instancji w sprawach związanych z wykonywaniem zadań i kompetencji Inspekcji.
- Wojewódzki Inspektor wykonuje zadania przewidziane w przepisach prawa dla dyrektora generalnego urzędu.
- Wojewódzki Inspektor jako kierownik wojewódzkiej inspekcji jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych odpowiada przed:
- Głównym Inspektorem za prawidłowe wykonywanie zadań Inspekcji;
- Wojewodą Śląskim, jako zwierzchnikiem zespolonej administracji rządowej w województwie za realizację zadań Inspekcji na terenie województwa śląskiego oraz prawidłowe funkcjonowanie Wojewódzkiego Inspektoratu.
§ 7.
Wojewódzki Inspektor kieruje Wojewódzkim Inspektoratem przy pomocy Zastępcy Wojewódzkiego Inspektora oraz osób kierujących poszczególnymi komórkami organizacyjnymi Wojewódzkiego Inspektoratu.
§ 8.
Do kompetencji Wojewódzkiego Inspektora należy w szczególności:
- zapewnienie funkcjonowania i ciągłości pracy Wojewódzkiego Inspektoratu, warunków jego działania i organizacji pracy;
- ustalanie regulaminu organizacyjnego i regulaminu pracy Wojewódzkiego Inspektoratu;
- sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań wykonywanych przez Zastępcę Wojewódzkiego Inspektora, Głównego księgowego i osób kierujących poszczególnymi komórkami organizacyjnymi Wojewódzkiego Inspektoratu;
- sprawowanie nadzoru nad sporządzaniem planów dochodów i wydatków Wojewódzkiego Inspektoratu;
- zatwierdzanie planów finansowych Wojewódzkiego Inspektoratu;
- dysponowanie środkami budżetowymi i pozabudżetowymi;
- nadzorowanie wykonania budżetu w układzie tradycyjnym i zadaniowym;
- reprezentowanie Skarbu Państwa w odniesieniu do mienia Wojewódzkiego Inspektoratu;
- gospodarowanie mieniem Wojewódzkiego Inspektoratu, w tym zlecanie usług i dokumentowanie zakupów oraz zapewnienie prowadzenia ewidencji majątku;
- wykonywanie kompetencji kierownika zamawiającego w rozumieniu ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1320);
- nadzorowanie prawidłowości stosowania procedur udzielania zamówień publicznych;
- zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej;
- zapewnienie przestrzegania przez pracowników Wojewódzkiego Inspektoratu przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej, o ochronie danych osobowych, o dostępie do informacji publicznej oraz o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego;
- zapewnienie przestrzegania przez pracowników Wojewódzkiego Inspektoratu przepisów z zakresu ochrony przeciwpożarowej oraz bezpieczeństwa i higieny pracy;
- zorganizowanie i zapewnienie funkcjonowania ochrony informacji niejawnych w Wojewódzkim Inspektoracie;
- organizowanie i zapewnienie funkcjonowania ochrony danych osobowych w Wojewódzkim Inspektoracie;
- organizowanie i zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
- dokonywanie czynności z zakresu prawa pracy wobec osób zatrudnionych w Wojewódzkim Inspektoracie oraz realizowanie polityki personalnej w służbie cywilnej, w szczególności przez:
- przygotowanie programu zarządzania zasobami ludzkimi,
- dokonywanie czynności wynikających z nawiązania i trwania stosunku pracy oraz związanych z ustaniem stosunku pracy,
- organizowanie naborów na wolne stanowiska pracy,
- sporządzenie projektów opisów stanowisk pracy,
- dokonywanie okresowych ocen pracowników,
- dysponowanie funduszem nagród;
- ustalanie zakresów czynności dla pracowników Wojewódzkiego Inspektoratu;
- dokonywanie okresowych ocen bezpośrednio podległych pracowników zgodnie z ustawą o służbie cywilnej;
- udzielanie pracownikom Wojewódzkiego Inspektoratu pisemnych upoważnień i pełnomocnictw;
- wydawanie legitymacji służbowych pracownikom Wojewódzkiego Inspektoratu;
- przydzielanie mundurów pracownikom dokonującym kontroli granicznej artykułów rolno spożywczych;
- nadzorowanie prawidłowego wykonywania przez pracowników Wojewódzkiego Inspektoratu czynności kancelaryjnych oraz właściwego postępowania z materiałami archiwalnymi;
- administrowanie środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych;
- reprezentowanie Wojewódzkiego Inspektoratu na zewnątrz;
- wydawanie decyzji administracyjnych, postanowień, świadectw jakości oraz innych dokumentów wynikających z przepisów prawa;
- wydawanie aktów normatywnych o charakterze wewnętrznym;
- udostępnianie danych dotyczących wyników kontroli i badania rynku rolnego oraz innych informacji z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie danych osobowych;
- sprawowanie nadzoru nad przyjmowaniem, rozpatrywaniem i załatwianiem interwencji, wniosków, skarg i petycji;
- rozstrzyganie sporów kompetencyjnych pomiędzy komórkami organizacyjnymi Wojewódzkiego Inspektoratu;
- wykonywanie wytycznych i wiążących poleceń Głównego Inspektora;
- wykonywanie innych zadań z upoważnienia Wojewody Śląskiego lub Głównego Inspektora.
§ 9.
Do kompetencji Zastępcy Wojewódzkiego Inspektora należy organizowanie i nadzorowanie działalności kontrolnej prowadzonej przez Wojewódzki Inspektorat oraz realizowanie innych zadań w zakresie określonym przez Wojewódzkiego Inspektora, w szczególności:
- wnioskowanie do Wojewódzkiego Inspektora w sprawach zatrudnienia, awansowania i odznaczania pracowników nadzorowanej przez niego komórki organizacyjnej;
- dokonywanie okresowych ocen podległych mu bezpośrednio pracowników zgodnie z ustawą o służbie cywilnej;
- sporządzenie projektów zakresów czynności dla podległych mu bezpośrednio pracowników oraz projektów opisów stanowisk pracy funkcjonujących w służbie cywilnej.
§ 10.
- Do kompetencji Głównego księgowego należy w szczególności:
- prowadzenie rachunkowości Wojewódzkiego Inspektoratu;
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
- dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym oraz kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacJ1 gospodarczych i finansowych.
- Zakres i tryb wykonywania zadań przez Głównego księgowego określa ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120, z późn. zm.).
§ 11.
- Wojewódzki Inspektor sprawuje bezpośredni nadzór nad:
- Wydziałem Organizacyjno-Administracyjnym;
- Stanowiskiem do Spraw Systemu Zarządzania Jakością;
- Pełnomocnikiem do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych;
- Stanowiskiem do Spraw Kadr i Szkoleń;
- Stanowiskiem do Spraw Obrony Cywilnej, Zarządzania Kryzysowego oraz Koordynowania Przygotowań Obronnych Państwa.
- Wojewódzki Inspektor sprawuje nadzór merytoryczny nad stanowiskiem Głównego księgowego. Nadzór organizacyjny nad Głównym księgowym sprawuje Kierownik Wydziału Organizacyjno-Administracyjnego.
- Zastępca Wojewódzkiego Inspektora bezpośrednio nadzoruje Wydział Kontroli.
- Pracą pozostałych komórek organizacyjnych Wojewódzkiego Inspektoratu kierują:
- Kierownik Wydziałem Organizacyjno-Administracyjnym;
- Główny księgowy Sekcją Księgowości;
- Kierownik przy pomocy zastępcy Wydziałem Kontroli.
§ 12.
- Do obowiązków wspólnych osób kierujących pracą komórek organizacyjnych Wojewódzkiego Inspektoratu należy w szczególności:
- planowanie, organizowanie i zapewnienie sprawnej oraz efektywnej realizacji zadań nadzorowanych komórek, w tym rozstrzyganie o sposobie załatwiania spraw;
- sprawowanie nadzoru nad zgodnością z przepisami i terminowością wykonywania przez pracowników powierzonych im zadań i obowiązków służbowych;
- sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przez pracowników przepisów z zakresu dyscypliny pracy, bezpieczeństwa i higieny pracy, przeciwpożarowych oraz ochrony informacji niejawnych;
- dbałość o doskonalenie zawodowe pracowników;
- opracowywanie zakresów czynności dla podległych pracowników oraz sporządzanie projektów opisów stanowisk pracy funkcjonujących w służbie cywilnej;
- sporządzanie pierwszej oceny oraz okresowej oceny w służbie cywilnej;
- koordynowanie terminów wykorzystywania urlopów przez podległych pracowników;
- występowanie do Wojewódzkiego Inspektora z wnioskami dotyczącymi spraw pracowniczych, w tym w zakresie:
- awansowania, wyróżniania i ukarania,
- zmiany warunków pracy i płacy,
- obsadzania wolnych stanowisk pracy;
- podejmowanie inicjatyw zmierzających do usprawnienia organizacji pracy i poprawy jej efektywności oraz zwiększenia poczucia odpowiedzialności pracowników za wykonywanie powierzonych im zadań;
- informowanie Wojewódzkiego Inspektora o stanie załatwianych spraw oraz o problemach związanych z realizacją zadań i funkcjonowaniem podległych komórek organizacyjnych;
- przygotowywanie wyczerpujących danych w sprawach kierowanych do konsultacji lub podpisu Wojewódzkiego Inspektora lub Zastępcy Wojewódzkiego Inspektora;
- podpisywanie korespondencji dotyczącej załatwianych spraw na podstawie upoważnienia udzielonego przez Wojewódzkiego Inspektora;
- współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Wojewódzkiego Inspektoratu;
- sprawowanie kontroli wewnętrznej w nadzorowanej komórce organizacyjnej;
- wykonywanie zadań wynikających z kontroli zarządczej;
- nadzorowanie przestrzegania procedur, utrzymywania i doskonalenia Systemu Zarządzania Jakością;
- realizowanie zadań w dziedzinie przygotowań obronnych państwa określonych w ustawie z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny oraz w wydanych w tym zakresie przez Wojewodę Śląskiego aktach normatywnych lub wytycznych.
- Do zakresu działania komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy Wojewódzkiego Inspektoratu należy przeprowadzanie działań korekcyjnych, korygujących i doskonalących oraz identyfikowanie niezgodności i problemów w celu właściwego realizowania zadań na stanowiskach, w związku z funkcjonującym w Wojewódzkim Inspektoracie Systemem Zarządzania Jakością.
§ 13.
- W przypadku, gdy Wojewódzki Inspektor nie pełni obowiązków służbowych, zakres zastępstwa Zastępcy Wojewódzkiego Inspektora rozciąga się na wszystkie zadania i kompetencje Wojewódzkiego Inspektora.
- W przypadku, gdy Wojewódzki Inspektor pełni obowiązki służbowe poza siedzibą Wojewódzkiego Inspektoratu, Zastępca Wojewódzkiego Inspektora wykonuje jego zadania i kompetencje na podstawie i w zakresie odrębnego upoważnienia udzielonego mu pisemnie przez Wojewódzkiego Inspektora.
- W przypadku, gdy Wojewódzki Inspektor i Zastępca Wojewódzkiego Inspektora równocześnie nie pełnią obowiązków służbowych lub pełnią je poza siedzibą Wojewódzkiego Inspektoratu, Wojewódzkim Inspektoratem kieruje wyznaczony pracownik Wojewódzkiego Inspektoratu na podstawie i w zakresie imiennego upoważnienia udzielonego mu pisemnie przez Wojewódzkiego Inspektora.
- W przypadku, gdy Zastępca Wojewódzkiego Inspektora nie został powołany, a Wojewódzki Inspektor nie pełni obowiązków służbowych lub pełni je poza siedzibą Wojewódzkiego Inspektoratu, Wojewódzkim Inspektoratem kieruje wyznaczony pracownik Wojewódzkiego Inspektoratu na podstawie i w zakresie imiennego upoważnienia udzielonego mu pisemnie przez Wojewódzkiego Inspektora.
- Głównego księgowego oraz kierowników komórek organizacyjnych w czasie ich nieobecności zastępują pracownicy Wojewódzkiego Inspektoratu pisemnie wyznaczeni przez Wojewódzkiego Inspektora.
- Pracowników realizujących zadania na samodzielnych stanowiskach pracy zastępują inni pracownicy pisemnie wyznaczeni przez Wojewódzkiego Inspektora.
- Zakres zastępstw, o których mowa w ust. 5 i 6 nie obejmuje uprawnień wynikających z odrębnych przepisów oraz imiennych upoważnień i pełnomocnictw udzielonych przez Wojewódzkiego Inspektora.
Rozdział 5 Zasady podpisywania dokumentów i pism w Wojewódzkim Inspektoracie
§ 14.
Wojewódzki Inspektor podpisuje:
- pisma i dokumenty dotyczące budżetu i majątku Wojewódzkiego Inspektoratu;
- plany i sprawozdania finansowe;
- inne sprawozdania dotyczące działalności Wojewódzkiego Inspektoratu;
- decyzje administracyjne, postanowienia, zawiadomienia, wezwania i inne pisma wydawane w toku prowadzonych postępowań;
- zaświadczenia;
- świadectwa w zakresie jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, opinie i inne dokumenty wynikające z przepisów prawa;
- skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego;
- pisma i wystąpienia do innych organów oraz stron postępowania;
- zalecenia pokontrolne wydane na podstawie odrębnych przepisów;
- umowy zawierane w oparciu o przepisy z zakresu zamówień publicznych;
- dokumenty w sprawach osobowych pracowników;
- odpowiedzi na wystąpienia posłów i senatorów
- odpowiedzi na skargi kierowane do Wojewódzkiego Inspektora;
- dokumenty związane z wykonywaniem zadań z zakresu obronności;
- pisma kierowane do:
- Wojewody Śląskiego i Głównego Inspektora,
- naczelnych i centralnych organów administracji rządowej,
- organów kontroli państwowej,
- organów wojewódzkiej administracji zespolonej i niezespolonej,
- organów jednostek samorządu terytorialnego;
- zawiadomienia, wnioski i wystąpienia do organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości;
- akty normatywne o charakterze wewnętrznym;
- upoważnienia i pełnomocnictwa;
- pisma i dokumenty zastrzeżone do podpisu kierownika jednostki organizacyjnej ustawą z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych.
§ 15.
- Zastępca Wojewódzkiego Inspektora podpisuje pisma i dokumenty z zakresu działania nadzorowanej komórki organizacyjnej, niezastrzeżone do podpisu Wojewódzkiego Inspektora, na podstawie upoważnienia udzielonego przez Wojewódzkiego Inspektora.
- Korespondencja i dokumenty dotyczące budżetu oraz powodujące zobowiązania i skutki finansowe wymagają podpisu Głównego księgowego.
- W przypadku, gdy Wojewódzki Inspektor nie pełni obowiązków służbowych, wszystkie dokumenty i pisma z zakresu jego działania podpisuje Zastępca Wojewódzkiego Inspektora.
- W przypadku, gdy Wojewódzki Inspektor pełni obowiązki służbowe poza siedzibą Wojewódzkiego Inspektoratu, dokumenty i pisma z zakresu jego działania, z wyjątkiem upoważnień i pełnomocnictw, podpisuje Zastępca Wojewódzkiego Inspektora na podstawie udzielonego mu przez Wojewódzkiego Inspektora upoważnienia.
§ 16.
Pisma podpisywane przez Wojewódzkiego Inspektora lub Zastępcę Wojewódzkiego Inspektora, parafowane są na kopiach przez referentów sprawy, kierowników komórek organizacyjnych oraz przez Głównego księgowego, jeżeli dotyczą skutków finansowych.
§ 17.
Informacje dotyczące działalności Wojewódzkiego Inspektoratu są przekazywane środkom masowego przekazu przez Wojewódzkiego Inspektora lub Zastępcę Wojewódzkiego Inspektora lub pracownika pisemnie upoważnionego przez Wojewódzkiego Inspektora.
Rozdział 6 Szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych Wojewódzkiego Inspektoratu
§ 18.
- Do zakresu działania Wydziału Kontroli należy w szczególności:
- opracowywanie projektów planów pracy Wojewódzkiego Inspektoratu w zakresie realizacji ustawowych zadań Inspekcji;
- opracowywanie zbiorczych informacji i zestawień o wynikach kontroli z zakresu pracy Wydziału;
- przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych i świadectw w zakresie jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych;
- współpraca z jednostkami organizacyjnymi pełniącymi funkcje agencji płatniczych w zakresie realizacji Wspólnej Polityki Rolnej;
- prowadzenie rejestru skarg, wniosków i spraw dotyczących ustawowych zadań oraz ewidencjonowanie dokumentów związanych z ich realizacją;
- prowadzenie ewidencji sprzętu pomiarowego powierzonego pracownikom.
- Do zakresu działania Sekcji Kontroli Jakości Handlowej należy nadzór nad jakością handlową artykułów rolno-spożywczych oraz warunkami ich składowania i transportu, w szczególności:
- kontrola jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych w produkcji i obrocie, w tym w obrocie detalicznym i wywożonych za granicę;
- kontrola jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych przywożonych spoza państw członkowskich Unii Europejskiej oraz spoza państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), w tym kontrola graniczna tych artykułów;
- dokonywanie oceny i wydawanie świadectw w zakresie jakości handlowej artykułów rolno spożywczych;
- nadzór nad rynkiem owoców i warzyw, obejmujący kontrolę jakości handlowej świeżych owoców i warzyw na rynku wewnętrznym, na wszystkich etapach wprowadzania do obrotu, w zakresie ich zgodności z normami jakości handlowej określonymi w przepisach Unii Europejskiej, a także kontrola jakości handlowej pod kątem zgodności ze wspólnotowymi normami handlowymi;
- kontrola jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych w produkcji, dotycząca specyficznego sposobu żywienia i warunków chowu zwierząt; jeżeli informacja w tym zakresie została zadeklarowana przy wprowadzaniu artykułu rolno-spożywczego do obrotu;
- wydawanie oraz cofanie handlowcom zezwoleń na korzystanie ze specjalnego wzoru oznakowania opakowań owoców i warzyw;
- zwalnianie podmiotów z obowiązku znakowania jaj w przypadku, gdy jaja są dostarczane do przemysłu spożywczego bezpośrednio z miejsca produkcji;
- kontrola wyrobów winiarskich na rynku wewnętrznym w tym uzyskanych z winogron pochodzących z krajowych upraw winorośli oraz przywożonych z krajów trzecich;
- kontrola pracy rzeczoznawców posiadających uprawnienia w zakresie pobierania próbek artykułów rolno-spożywczych, ustalania klas jakości świeżych owoców i warzyw;
- opiniowanie warunków techniczno-technologicznych w zakresie wyrobu i/lub rozlewu wyrobów winiarskich;
- kontrola żywności w rolniczym handlu detalicznym.
- Do zakresu działania Sekcji Kontroli Rolnictwa Ekologicznego i Produktów Regionalnych należy w szczególności:
- realizowanie zadań w ramach Wspólnej Polityki Rolnej, w tym:
- nadzór nad jednostkami certyfikującymi w rolnictwie ekologicznym,
- nadzór nad systemem ochrony produktów regionalnych i tradycyjnych oraz dokonywanie urzędowej kontroli tych produktów,
- rozpatrywanie wniosków o wydanie zgody na zastosowanie odstępstw od warunków produkcji ekologicznej;
- kontrola oznakowania wprowadzanych do obrotu produktów genetycznie zmodyfikowanych oraz kontrola oznakowania genetycznie zmodyfikowanej żywności.
- realizowanie zadań w ramach Wspólnej Polityki Rolnej, w tym:
- Do zakresu działania Sekcji Kontroli Odrębnych należy w szczególności:
- nadzór nad krajowym systemem klasyfikacji tusz wołowych i wieprzowych w systemie mięsności EUROP;
- kontrola prawidłowości przekazywania danych rynkowych oraz gromadzenie i przetwarzanie informacji o sytuacji na rynkach rolnych;
- wydawanie świadectw potwierdzających pochodzenie mięsa wołowego z dorosłych osobników męskich, uprawniających do otrzymania refundacji wywozowych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej dotyczących warunków udzielania specjalnych refundacji wywozowych do niektórych rodzajów wołowiny bez kości oraz w przepisach Unii Europejskiej dotyczących przyznawania refundacji eksportowych w sektorze wołowiny i cielęciny;
- kontrola prawidłowości wprowadzania do obrotu i oznakowania materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością.
§ 19.
- Do zakresu działania Wydziału Organizacyjno-Administracyjnego należy w szczególności:
- prowadzenie ewidencji podmiotów gospodarczych w zakresie objętym przepisami ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych;
- prowadzenie rejestru handlowców wprowadzających do obrotu hurtowo lub detalicznie świeże owoce i warzywa;
- prowadzenie rejestru zgłoszeń o przeprowadzenie kontroli jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych sprowadzanych z zagranicy oraz ewidencjonowanie dokumentów związanych z czynnościami kontrolnymi;
- prowadzenie rejestru wniosków wpływających od przedsiębiorców o dokonanie oceny jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz ewidencjonowanie dokumentów związanych z tymi czynnościami;
- prowadzenie rejestru rzeczoznawców z obszaru województwa śląskiego, współpraca z Głównym Inspektoratem w zakresie szkoleń kandydatów na rzeczoznawców i przeprowadzania egzaminów dla rzeczoznawców oraz przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych o wpisie, odmowie wpisu bądź skreśleniu z rejestru rzeczoznawców;
- prowadzenie ewidencji aktów prawa wewnętrznego oraz innych dokumentów regulujących zasady i tryb postępowania Inspekcji oraz informowanie pracowników o tych aktach;
- prowadzenie archiwum zakładowego Wojewódzkiego Inspektoratu;
- prowadzenie gospodarki drukami ścisłego zarachowania;
- prowadzenie spraw z zakresu udostępniania informacji publicznej oraz informacji sektora publicznego w celu ponownego wykorzystywania;
- prowadzenie spraw z zakresu stosowania instrukcji kancelaryjnej i jednolitego rzeczowego wykazu akt;
- prowadzenie spraw dotyczących zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
- prowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej oraz strony internetowej Wojewódzkiego Inspektoratu.
- Do zakresu działania Sekcji Księgowości należy w szczególności:
- gospodarowanie funduszem płac oraz prowadzenie spraw związanych z wynagradzaniem pracowników;
- prowadzenie ewidencji wydatków finansowych i dochodów budżetowych zgodnie z przepisami dotyczącymi rachunkowości i finansów publicznych;
- opracowywanie projektów i realizacja budżetowych dochodów i wydatków oraz zakupów inwestycyjnych;
- sporządzanie okresowych analiz i sprawozdań finansowych;
- prowadzenie spraw rachunkowo-kasowych, operacji bankowych i księgowości;
- rozliczanie delegacji służbowych pracowników;
- gospodarowanie finansowymi środkami pozabudżetowymi będącymi w dyspozycji Wojewódzkiego Inspektoratu;
- prowadzenie spraw związanych z zamówieniami publicznymi i zaopatrzeniem materiałowo technicznym;
- administrowanie mieniem ruchomym i nieruchomym Wojewódzkiego Inspektoratu, zapewnienie prawidłowej eksploatacji urządzeń, sprzętu, środków transportu oraz porządku i czystości na terenie Wojewódzkiego Inspektoratu;
- administrowanie środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
- administrowanie siecią komputerową i sprzętem komputerowym Wojewódzkiego Inspektoratu.
§ 20.
Do zakresu działania Stanowiska do Spraw Kadr i Szkoleń należy w szczególności:
- organizowanie i przeprowadzanie naborów na wolne stanowiska pracy oraz przygotowywanie dokumentacji związanej z nawiązaniem stosunku pracy;
- przygotowywanie dokumentacji związanej z trwaniem oraz rozwiązywaniem stosunku pracy, w szczególności ustalanie uprawnień pracowników do nagród jubileuszowych i innych świadczeń oraz przygotowywanie decyzji w tych sprawach;
- prowadzenie polityki szkoleniowej i spraw związanych z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników Wojewódzkiego Inspektoratu;
- nadzorowanie przestrzegania przepisów prawa pracy, porządku i dyscypliny pracy;
- prowadzenie rejestru skarg na pracowników Wojewódzkiego Inspektoratu oraz udział w ich rozpatrywaniu;
- prowadzenie spraw związanych z obsługą sekretariatu Wojewódzkiego Inspektoratu, w szczególności kompletowanie i ewidencjonowanie korespondencji przychodzącej w celu zapewnienia właściwego obiegu dokumentów oraz ewidencjonowanie i wysyłanie korespondencji;
- prowadzenie dzienników ewidencji dokumentów zawierających informacje niejawne przetwarzane w Wojewódzkim Inspektoracie i oznaczanych klauzulą „zastrzeżone";
- wykonywanie obowiązków w zakresie prowadzenia spraw wynikających z ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny.
§ 21.
Do zakresu działania Stanowiska do Spraw Systemu Zarządzania Jakością należy w szczególności:
- zapewnienie przestrzegania procedur Systemu Zarządzania Jakością;
- doskonalenie i nadzorowanie Systemu Zarządzania Jakością;
- planowanie audytów wewnętrznych Systemu Zarządzania Jakością w Wojewódzkim Inspektoracie;
- podejmowanie inicjatyw związanych z usprawnieniem organizacji pracy.
§ 22.
Do zakresu działania Stanowiska do Spraw Obrony Cywilnej, Zarządzania Kryzysowego oraz Koordynowania Przygotowań Obronnych Państwa należy w szczególności:
- prowadzenie spraw z zakresu obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego oraz koordynowania przygotowań obronnych państwa;
- wykonywanie zadań inspektora ochrony danych;
- prowadzenie dzienników ewidencji dokumentów zawierających informacje meJawne przetwarzanych w Wojewódzkim Inspektoracie i oznaczanych klauzulą „zastrzeżone";
- gromadzenie, przechowywanie i przygotowywanie do archiwizacji dokumentów niejawnych oznaczanych klauzulą „zastrzeżone";
- współdziałanie z Pełnomocnikiem do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych.
§ 23.
Do zakresu działania Pełnomocnika do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych należy w szczególności:
- zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym stosowanie środków bezpieczeństwa fizycznego;
- zapewnienie ochrony systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne;
- zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności szacowanie ryzyka;
- kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji, w szczególności okresowa (co najmniej raz na trzy lata) kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów;
- opracowywanie i aktualizowanie, wymagającego akceptacji kierownika jednostki organizacyjnej, planu ochrony informacji niejawnych w jednostce organizacyjnej, w tym w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego, i nadzorowanie jego realizacji;
- prowadzenie szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych;
- prowadzenie zwykłych postępowań sprawdzających oraz kontrolnych postępowań sprawdzających;
- prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych lub pełniących służbę w jednostce organizacyjnej albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych, oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto;
- przekazywanie odpowiednio ABW lub SKW do ewidencji, o których mowa w art. 73 ust. 1, danych, o których mowa w art. 73 ust. 2 ustawy z dnia 5 sierpnia 201O r. o ochronie informacji niejawnych, osób uprawnionych do dostępu do informacji niejawnych, a także osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub wobec których podjęto decyzję o jego cofnięciu.
Rozdział 7 Postanowienia końcowe
§ 24.
- Organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracowników określa Wojewódzki Inspektor w Regulaminie pracy.
- Kwestie nie uwzględnione w niniejszym Regulaminie rozstrzyga Wojewódzki Inspektor.
§ 25.
- Traci moc Regulamin Organizacyjny Wojewódzkiego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Katowicach, zatwierdzony przez Wojewodę Śląskiego zarządzeniem Nr 78/21 z dnia 25 marca 2021 r.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez Wojewodę Śląskiego.
Materiały
Regulamin Organizacyjny WIJHARS w KatowicachRegulamin_Organizacyjny_WIJHARS_Katowice.pdf 1.15MB
- Pierwsza publikacja:
- 10.10.2023 12:40 Natalia Zgajewska
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- WIJHARS w Katowicach
| Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
|---|---|---|
| Regulamin organizacyjny | 6.0 | 09.05.2025 13:18 Natalia Zgajewska |
| Regulamin organizacyjny | 5.0 | 09.05.2025 13:11 Natalia Zgajewska |
| Regulamin organizacyjny | 4.0 | 09.05.2025 13:10 Natalia Zgajewska |
| Regulamin organizacyjny | 3.0 | 09.05.2025 12:47 Natalia Zgajewska |
| Regulamin organizacyjny | 2.0 | 09.05.2025 12:26 Natalia Zgajewska |
| Regulamin organizacyjny | 1.0 | 10.10.2023 12:40 Natalia Zgajewska |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP