W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Obrót krajowy

Obowiązki kontrolowanego

Zgodnie z prawem Unii Europejskiej, podmioty działające na rynku spożywczym zapewniają, na wszystkich etapach produkcji, przetwarzania i dystrybucji w przedsiębiorstwach będących pod ich kontrolą, zgodność tej żywności z wymogami prawa żywnościowego właściwymi dla ich działalności oraz kontrolowanie przestrzegania tych wymogów.

Wprowadzenie na rynek oznacza posiadanie żywności lub pasz w celu sprzedaży, z uwzględnieniem oferowania do sprzedaży lub innej formy dysponowania, bezpłatnego lub nie oraz sprzedaż, dystrybucję i inne formy dysponowania.

Kontrolowany jest obowiązany do pisemnego wskazania osoby upoważnionej do reprezentowania go w trakcie kontroli, w szczególności w czasie jego nieobecności. Przedsiębiorca prowadzi i przechowuje w siedzibie firmy książkę kontroli w formie papierowej lub elektronicznej. W przypadku formy papierowej wpisu dokonuje kontrolujący, a w wersji elektronicznej przedsiębiorca.

Obowiązkiem kontrolowanego jest umożliwienie pracownikowi inspekcji dokonania czynności kontrolnych, a w szczególności badania akt, dokumentów, ewidencji i informacji w zakresie objętym kontrolą, dokonywania oględzin obiektów, pomieszczeń, środków transportu, artykułów rolno-spożywczych, nieodpłatnego pobierania próbek produktów do badań laboratoryjnych oraz sporządzania kserokopii i urzędowego tłumaczenia na język polski dokumentów sporządzanych w języku obcym związanych z przedmiotem kontroli. Kontrolowany jest ponadto obowiązany do udzielania pisemnych i ustnych wyjaśnień w sprawach objętych zakresem kontroli.

Podmiot, który po raz pierwszy wprowadził do obrotu artykuł rolno-spożywczy zapewnia zgodność informacji istotnych z punktu widzenia jakości handlowej, w szczególności:

  • nazwę, pod którą artykuł rolno-spożywczy jest wprowadzany do obrotu,
  • inne dane umożliwiające identyfikację artykułu rolno-spożywczego oraz odróżnienie go od innych artykułów.

Informacje odnoszące się do jakości handlowej żywności producent ma posiadać, na wszystkich etapach obrotu w czasie posiadania tej żywności.

Należy pamiętać, iż w świetlne obowiązujących przepisów to producent jest odpowiedzialny za przestrzeganie aktualnych przepisów prawa, wprowadzanie do obrotu wyrobów spełniających wymagania jakościowe, a także dostarczanie odbiorcom prawdziwych informacji o środkach spożywczych.

Producent oznacza nie tylko osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która produkuje żywność. Definicja producenta obejmuje również tych, którzy paczkują artykuły rolno-spożywcze, lub wprowadzają artykuły rolno-spożywcze do obrotu.

Zalecenia pokontrolne i sankcje

Jeżeli podczas kontroli pracownik inspekcji stwierdzi nieprawidłowości to wojewódzki inspektor jakości handlowej artykułów rolno spożywczych, przekazuje kontrolowanemu zalecenie pokontrolne, w których wskazuje termin usunięcia tych nieprawidłowości.

Kontrolowany, u którego stwierdzono niewłaściwą jakość handlową artykułu rolno-spożywczego obciążany jest rzeczywistymi kosztami kontroli, które obejmują: dojazd do miejsca kontroli, pobranie próbek do badań, wysyłkę próbki, badania laboratoryjne oraz inne czynności związane z dokonaniem kontroli artykułu rolno-spożywczego. Koszty kontroli są wyliczane na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 26 października 2016 roku w sprawie stawek opłat za czynności przeprowadzone w ramach kontroli jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.

Ponadto Wojewódzki Inspektor może w drodze decyzji:

  • zakazać wprowadzenia do obrotu artykułu rolno-spożywczego niespełniającego wymagań jakości handlowej lub wymagań w zakresie transportu lub składowania,
  • nakazać poddanie artykułu rolno-spożywczego o niewłaściwej jakości handlowej określonym zabiegom,
  • zakazać składowania artykułu rolno-spożywczego w nieodpowiednich warunkach albo jego transportowania środkami nienadającymi się do tego,
  • przeklasyfikować artykuł rolno-spożywczy nie spełniający wymagań jakości handlowej w danej klasie do niższej klasy (dotyczy produktów dla których określono klasy jakości),
  • zakazać zniszczenie artykułu rolno-spożywczego o niewłaściwej jakości handlowej, na koszt posiadacza.

Oprócz opisanych sankcji organy inspekcji stosują kary pieniężne wobec tego kto:

  • uniemożliwia organowi inspekcji przeprowadzenie kontroli,
  • utrudnia organowi inspekcji przeprowadzenie kontroli,
  • wprowadza do obrotu artykuły rolno-spożywcze nieodpowiadające jakości handlowej,
  • wprowadza do obrotu artykuły rolno-spożywcze zafałszowane,
  • nie usunął nieprawidłowości stwierdzonych podczas kontroli, w terminie wskazanym w zaleceniach pokontrolnych,
  • ponownie wprowadza do obrotu produkt tego samego rodzaju, który nie odpowiada jakości handlowej ze względu na tę samą wadę,
  • zmienia sposób zabezpieczeń bez zgody wojewódzkiego inspektora,
  • nie zapewnia zgodności i nie posiada informacji dotyczących danego artykułu rolno-spożywczego na wszystkich etapach obrotu w czasie posiadania tego artykułu rolno-spożywczego.

Termin zapłaty kary pieniężnej wynosi 30 dni od dnia, w którym decyzja o wymierzeniu kary stała się ostateczna.

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
08.02.2021 13:14 Karolina Młynarczyk
Pierwsza publikacja:
08.02.2021 13:14 Karolina Młynarczyk
{"register":{"columns":[]}}