Informacja dla podmiotów sprowadzających materiał siewny roślin rolniczych i warzywnych z państw trzecich
28.01.2025
Wymagania dotyczące importu materiału siewnego:
- Materiał siewny może być przywożony wyłącznie z państw trzecich zgodnie z decyzją Rady 2003/17/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie równoważności inspekcji polowych stosowanych w państwach trzecich w uprawach nasiennych roślin uprawnych oraz w sprawie równoważności materiału siewnego wyprodukowanego w państwach trzecich, a w szczególności załącznik nr 1 (Dz.U. L 8 z 14.1.2003, s. 10 z późn. zm.).
- Lista państw trzecich, które posiadają równoważność to: Argentyna, Australia, Brazylia, Kanada, Chile, Izrael, Maroko, Republika Mołdawii, Nowa Zelandia, Serbia, Turcja, Ukraina, USA, Urugwaj oraz RPA.
- Dopuszczony jest import wyłącznie materiału siewnego odmian wpisanych do krajowego rejestru, odpowiednich rejestrów innych państw członkowskich lub wspólnotowych katalogów (CCA, CCV) lub rejestru państwa stowarzyszonego.
W przypadku importu materiału siewnego z państw trzecich, którym przyznano równoważność mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 9 listopada 2012 r. o nasiennictwie (Dz.U. z 2021 r. poz. 129):
- art. 119 - z państw trzecich może być przywożony wyłącznie materiał siewny dopuszczony do obrotu zgodnie z art. 104 ww. ustawy,
- art. 120 - prowadzący obrót materiałem siewnym lub dostawca, który przywiózł z państw trzecich materiał siewny, w terminie 3 dni od dnia odprawy celnej, informuje wojewódzkiego inspektora właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę prowadzącego obrót lub dostawcy, albo miejsce wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli jest inne niż miejsce zamieszkania prowadzącego obrót lub dostawcy – w przypadku gdy prowadzącym obrót jest osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, o ilości i rodzaju przywiezionego materiału siewnego oraz przedstawia dokumenty dotyczące wytwarzania i jakości tego materiału.
Materiał siewny roślin rolniczych pochodzący z państw trzecich objęty jest graniczną kontrolą fitosanitarną, w punkcie wwozu na terytorium Unii Europejskiej. Podczas kontroli sprawdzane jest świadectwo fitosanitarne, zgodność i spójność informacji zawartych w dokumencie CHED-PP z innymi dokumentami dołączonymi do przesyłki oraz zdrowotność tego materiału. W trakcie kontroli mogą zostać pobrane próbki i przeprowadzone analizy laboratoryjne.
Natomiast wymogi jakościowe oraz weryfikacja dopuszczenia odmiany do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej sprawdzana jest w miejscu docelowym. Podczas kontroli sprawdzane jest, czy:
1. spełniony został warunek importu z państwa, którego system oceny polowej został uznany za równoważny z systemem unijnym,
2. materiał spełnia wymogi jakościowe,
3. importowana odmiana jest wpisana do odpowiednich rejestrów odmian oraz
4. materiał jest zaopatrzony w wymagane dokumenty takie jak: etykieta OECD, certyfikat OECD oraz świadectwo ISTA lub świadectwo AOSA.
W przypadku stwierdzenia, że materiał siewny wyprodukowany w państwie trzecim i sprowadzony na teren Rzeczypospolitej Polskiej nie spełnia wymagań w zakresie jakości albo wytwarzania, w drodze decyzji wydaje się zakaz wprowadzenia materiału siewnego do obrotu.
Szczegółowe informacje o równoważności oraz zakresie tej równoważności dostępne są na stronie internetowej PIORiN pod adresem: https://www.gov.pl/web/piorin w zakładce CO ROBIMY » NASIENNICTWO » IMPORT MATERIAŁU SIEWNEGO, pod adresem bezpośrednim: https://www.gov.pl/web/piorin/import-materialu-siewnego lub w Wojewódzkim Inspektoracie Ochrony Roślin i Nasiennictwa właściwym ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę prowadzącego obrót lub dostawcy.