W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nieprawidłowo zabezpieczony transport akumulatorów litowo-jonowych. Kontrola ITD na A4

05.11.2025

Kontrola opolskiej Inspekcji Transportu Drogowego

W dniu 3 listopada br. inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Opolu przeprowadzili kontrolę zespołu pojazdów należącego do litewskiego przewoźnika na punkcie kontrolnym OP20 - KR2, zlokalizowanym na węźle Dąbrówka (autostrada A4, 244 km), na terenie gminy Strzeleczki.

Transport realizowany był przez dwóch kierowców tworzących załogę. Zgodnie z okazanymi dokumentami wykonywali oni przewóz towarów niebezpiecznych oznaczonych numerem UN 3480 - akumulatory litowo-jonowe o łącznej masie 20 136 kg. Ładunek pochodził z Chin, natomiast kierowcy odebrali naczepę (zarejestrowaną w Kazachstanie) na terenie Rumunii i stamtąd rozpoczęli przewóz do Polski.

W trakcie analizy dokumentacji stwierdzono brak zgłoszenia kierowców w europejskim systemie IMI w zakresie delegowania pracowników. Sporządzona została pełna dokumentacja, która zostanie przekazana do Państwowej Inspekcji Pracy.

Następnie pojazd został poddany szczegółowej kontroli technicznej przy użyciu Mobilnej Stacji Kontroli Pojazdów. Podczas badania układu hamulcowego ujawniono brak skuteczności hamowania na pierwszej osi z lewej strony naczepy. Przyczyną było celowe odłączenie zasilania siłownika hamulcowego - przewód zasilający został zagięty i zamocowany opaską zaciskową, co uniemożliwiało pracę hamulca.

Dodatkowo inspektorzy stwierdzili szereg naruszeń przepisów Umowy ADR dotyczących przewozu towarów niebezpiecznych: tj:, pojazd nie posiadał wymaganych pomarańczowych tablic ostrzegawczych z przodu i z tyłu, jeden z kierowców nie posiadał świadectwa ADR uprawniającego do przewozu ładunków niebezpiecznych, wyposażenie awaryjne było niekompletne a kierowcy dysponowali jedynie gaśnicą 4 kg, podczas gdy wymagane było minimum 12 kg, w tym jedna gaśnica o pojemności, co najmniej 6 kg, natomiast po otwarciu przestrzeni ładunkowej stwierdzono niewłaściwe zabezpieczenie towaru - skrzynie i palety z akumulatorami nie zostały odpowiednio unieruchomione, a użyte pasy mocujące były zbyt luźne.

Ze względu na poważne zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ryzyko wystąpienia pożaru lub zapłonu ładunku, zespół pojazdów został odholowany na parking strzeżony. Zespół pojazdów pozostanie zabezpieczony na wyznaczonym parkingu do czasu: uregulowania należnej kaucji, usunięcia stwierdzonych usterek technicznych i uzupełnienia brakującego wyposażenia.

Wobec przewoźnika oraz osoby zarządzającej transportem wszczęto postępowania administracyjne, zagrożone karą w łącznej wysokości 9 100 zł. Kierowców ukarano mandatami karnymi na łączną kwotę 600 zł.

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}