Nieprawidłowości podczas międzynarodowego transportu drogowego
17.04.2025
W dniu 11 kwietnia br. inspektorzy opolskiej Inspekcji Transportu Drogowego przeprowadzili rutynową kontrolę drogową pojazdu członowego należącego do polskiego przewoźnika. Kontrola miała miejsce na punkcie wagowym w miejscowości Makowice, przy drodze wojewódzkiej nr 401, na terenie gminy Skoroszyce.
Z przedstawionych przez kierowcę dokumentów CMR wynikało, że wykonywany był międzynarodowy transport drogowy części samochodowych z Polski do Czech oraz Niemiec. Pojazd polskiego przewoźnika prowadził obywatel Ukrainy, który – zgodnie z obowiązującymi przepisami – powinien posiadać ważne świadectwo kierowcy. Niestety, podczas kontroli nie przedstawił on tego dokumentu, informując jedynie, że nie został mu on wydany.
To jednak nie jedyne naruszenie, jakie zostało stwierdzone podczas kontroli. W związku z faktem, że kontrolowany pojazd członowy realizował transport międzynarodowy, powinien być on wyposażony w tachograf inteligentny drugiej generacji. Tymczasem inspektorzy stwierdzili obecność jedynie starszego typu tachografu cyfrowego, wyprodukowanego w 2011 roku, co nie spełnia aktualnych wymogów prawnych dla tego typu przewozów. Należy podkreślić, że zgodnie z obowiązującymi przepisami, użytkowanie tachografów inteligentnych w ruchu międzynarodowym miało być obowiązkowe od dnia 1 stycznia br., jednak termin ten został przedłużony do 28 lutego br.
Wątpliwości inspektorów wzbudziła również wysokość zestawu pojazdów. Dokonano, więc dokładnego pomiaru, który wykazał, że wysokość wynosi 4,11 m. Jest to wartość przekraczająca dopuszczalny limit 4,00 m – nawet po uwzględnieniu marginesu tolerancji wynoszącego 1%, co daje maksymalnie 4,04 m. W związku z wykrytymi nieprawidłowościami, po zakończeniu kontroli zostaną wszczęte postępowania administracyjne wobec przedsiębiorcy oraz osoby zarządzającej transportem w firmie.