Organizacja Urzędu

Podstawowe dane

Podstawowe dane

Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Kielcach
25-502 Kielce, ul. Igancego Paderewskiego 34A
województwo świętokrzyskie

Świętokrzyski Wojewódzki Konserwator Zabytków
Krzysztof Myśliński

Zastępca Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków
Joanna Modras

NIP: 959-022-21-65
REGON: 003688014

telefon: 41 330 18 00
fax: 41 344 56 34

e-mail: sekretariat@wuoz.kielce.pl
www: http://www.wuoz.kielce.pl

Godziny urzędowania:

poniedziałek: 7:30 - 18:00
wtorek: 7:30 - 15:30
środa: 7:30 - 15:30
czwartek-piątek: 7:30 - 15:30

Nr konta bankowego Urzędu Miasta w Kielcach:
38 1050 0099 6450 9000 0000 0000

Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Kielcach Delegatura w Sandomierzu
27-600 Sandomierz, ul. Słowackiego 17

Godziny urzędowania
poniedziałek -piątek: 8.00-16.00

zasięg terytorialny delegatury obejmuje następujące powiaty: opatowski, sandomierski,
staszowski (bez gm. Szydłów) oraz gm. Ćmielów

tel./fax: 15-832-30-00
e-mail: sandomierz@wuoz.kielce.pl

Dni i godziny pracy Urzędu Ochrony Zabytków w Kielcach oraz przyjmowanie przez sekretariat wniosków stron:

poniedziałek    7.30 - 18.00
wtorek - piątek 7.30 - 15.30

Dni i godziny pracy Delegatury w Sandomierzu oraz przyjmowanie przez sekretariat wniosków stron:

poniedziałek - piątek 8.00 - 16.00

Kontakt osobisty oraz telefoniczny z pracownikami w komórkach merytorycznych WUOZ Kielce oraz w Delegaturze w Sandomierzu odbywa się wyłącznie w godzinach:

poniedziałek 11.00-15.00
wtorek    8.00-12.00

Środa jest dniem bez strony - w tym dniu nie są przyjmowani interesanci, a pracownicy nie udzielają informacji telefonicznych o toczących się postępowaniach;

czwartek 8.00 - 12.00
piątek 8.00 - 12.00

 

Kontakt osobisty oraz telefoniczny z pracownikami w komórkach merytorycznych WUOZ Kielce oraz w Delegaturze w Sandomierzu odbywa się wyłącznie w godzinach:

poniedziałek 11.00-15.00
wtorek    8.00-12.00

Środa jest dniem bez strony - w tym dniu nie są przyjmowani interesanci, a pracownicy nie udzielają informacji telefonicznych o toczących się postępowaniach;

czwartek 8.00 - 12.00
piątek 8.00 - 12.00

 

Zasady Przyjmowania Skarg i Wniosków Obywateli
  1. Wojewódzki Konserwator przyjmuje obywateli w sprawach skarg i wniosków w każdy czwartek w godzinach 1000 – 1630 po wcześniejszym uzgodnieniu telefonicznym z pracownikiem sekretariatu.
     
  2. Codziennie interesantów w sprawach skarg i wniosków przyjmują poszczególni pracownicy Urzędu Ochrony Zabytków w poniedziałek w godzinach 730-1800, od wtorku do piątku w godzinach 730 - 1530.

 

Organizacja wewnętrzna Urzędu, Wydziały

 Świętokrzyski Wojewódzki Konserwator Zabytków
Krzysztof Myśliński

 Zastępca Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków
Joanna Modras
e-mail: j.modras@wuoz.kielce.pl

telefon: 41 330 18 00 fax: 41 344 56 34
e-mail: sekretariat@wuoz.kielce.pl
www: http://www.wuoz.kielce.pl

Delegatura Sandomierz
Kierownik: Leszek Polanowski
e-mail: l.polanowski@wuoz.kielce.pl
tel./fax. (15) 832 30 00

Zadania Delegatury Sandomierz


Dni i godziny pracy Urzędu Ochrony Zabytków w Kielcach oraz przyjmowanie przez sekretariat wniosków stron:
poniedziałek    7.30-18.00
wtorek - piątek 7.30-15.30

 Kontakt osobisty oraz telefoniczny z pracownikami w komórkach merytorycznych odbywa się wyłącznie w godzinach:

poniedziałek 11.00-15.00
wtorek 8.00-12.00

Środa jest dniem bez strony - w tym dniu nie są przyjmowani interesanci, a pracownicy nie udzielają informacji telefonicznych o toczących się postępowaniach;

czwartek 8.00 - 12.00
piątek 8.00 - 12.00


Wydział Zabytków Nieruchomych, Założeń Rezydencjonalnych i Zieleni
Kierownik: Anna Adamczyk
a.adamczyk@wuoz.kielce.pl

Zadania Wydziału Zabytków Nieruchomych, Założeń Rezydencjonalnych i Zieleni

 

Wydział Zabytków Ruchomych, Rejestru Zabytków i Dotacji na Zabytki
Kierownik: Emilia Górecka
e-mail: e.gorecka@wuoz.kielce.pl

Zadania Wydziału Zabytków Ruchomych, Rejestru Zabytków i Dotacji na Zabytki

 

Wydział Zabytków Archeologicznych, Techniki i Rejestru Zabytków Archeologicznych
Kierownik: Daniel Czernek
e-mail: d.czernek@wuoz.kielce.pl

Zadania Wydziału Zabytków Archeologicznych, Techniki i Rejestru Zabytków Archeologicznych

 

Wydział Finansów, Organizacji i Kadr
Kierownik: Michał Woźniak
e-mail: m.wozniak@wuoz.kielce.pl

Zadania Wydziału Finansów, Organizacji i Kadr

 

Wojewódzka Rada Ochrony Zabytków

Na podstawie art. 99 ust. 2 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami ( Dz.U. z 2020.282) oraz § 29 Zarządzenia 27/2018 Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Kielcach z dnia 11 sierpnia 2018 roku w sprawie Ustalenia Regulaminu Organizacyjnego Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Kielcach, powołuje się Wojewódzką Radę Ochrony Zabytków przy Świętokrzyskim Wojewódzkim Konserwatorze Zabytków w Kielcach

Zgodnie z Zarządzeniem Nr 19/2020 z dnia 01 czerwca 2020 r., Świętokrzyski Wojewódzki Konserwator Zabytków w Kielcach powołuje ośmioosobową Wojewódzką Radę Ochrony Zabytków na lata 2020-2025, w skład której wchodzą następujący członkowie:

  1. prof. nadzw. dr hab. inż. arch. Zbigniew Myczkowski, rzeczoznawca Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie ochrony i rewaloryzacji architektury oraz krajobrazu kulturowego. Architekt, doktor habilitowany nauk technicznych, profesor nadzwyczajny Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej i Wyższej Szkoły Ekologii i Zarządzania w Warszawie, specjalista w zakresie architektury krajobrazu, teorii architektury i urbanistyki.
     
  2. dr inż. Stanisław Karczmarczyk, rzeczoznawca Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie ochrony zabytków nieruchomych, specjalizacja: konstrukcje inżynierskie i budowlane. Związany jest z Instytutem Projektowania Budowlanego Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej. Przez wiele lat przewodniczył Małopolskiej Okręgowej Izbie Inżynierów Budownictwa. Brał udział w pracach związanych z ochroną Zamku Królewskiego na Wawelu, Łazienek Królewskich w Warszawie czy sanktuarium na Jasnej Górze.
     
  3. prof. Ireneusz Płuska, Konserwator dzieł sztuki i zabytków w specjalizacji: rzeźba, detal i powierzchnie architektoniczne. Wieloletni dziekan Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Krakowie; obecnie dyrektor delegatury krakowskiej Międzyuczelnianego Instytutu Konserwacji i Restauracji DS Warszawa-Kraków. Były zastępca przewodniczącego Głównej Komisji Konserwatorskiej przy Generalnym Konserwatorze Zabytków RP. Posiada znaczący dla kultury narodowej dorobek naukowy, badawczy, dydaktyczny i popularyzatorski w zakresie ochrony zabytków. Jest projektantem i autorem wielu prestiżowych realizacji konserwatorskich, w tym: renesansowej Kaplicy Zygmuntowskiej na Wawelu z zastosowaniem urządzeń laserowych oraz unikatowej w skali światowej konserwacji historycznych reliktów archeologicznych w podziemiach Rynku Głównego w Krakowie na potrzeby podziemnego muzeum. Autor kilkudziesięciu publikacji naukowych zamieszczonych w fachowych periodykach krajowych i zagranicznych. Wyróżniony najwyższymi medalami i odznaczeniami państwowymi.
     
  4. Ks. dr Paweł Tkaczyk, historyk sztuki, Diecezjalny Konserwator Zabytków Diecezji Kieleckiej, dyrektor Muzeum Diecezjalnego w Kielcach.
  5. Ks. Andrzej Rusak – Kanonik gremialny Kapituły Katedralnej w Sandomierzu, historyk sztuki, dyrektor Muzeum Diecezjalnego Dom Długosza w Sandomierzu, Diecezjalny konserwator zabytków. Absolwent Wyższego Seminarium Duchownego w Sandomierzu i Instytutu historii sztuki KUL . Wykładowca akademicki.  Członek Rady programowej Narodowego Instytutu Dziedzictwa (2010-), Rady etyki ICOM (2016), Rady NIMOZ, Rady czasopisma Muzealnictwo, Rady WUOZ w Kielcach, Rzeszowie i Lublinie; konsultant Komisji ds. kultury Episkopatu Polski (od 2016).Przewodniczący Stowarzyszenia muzeów i skarbców kościelnych w Polsce (2017-).

  6. mgr inż. arch. Włodzimierz Pedrycz, Kierownik Oddziału Terenowego Narodowego Instytutu Dziedzictwa w Kielcach.
     
  7. dr hab. inż. arch. Dariusz Piotrowicz, prof. PŚk, Kierownik Katedry Konserwacji Zabytków Architektury i Urbanistyki, na Wydziale Budownictwa i Architektury, Politechniki Świętokrzyskiej.
     
  8. dr hab. Michał Wardzyński - pracownik naukowy Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Naukowo zajmuje się głównie rzeźbą i małą architekturą drugiej połowy XVI i XVII w., koncentrując się na problematyce funkcji i roli materiału, geografii artystycznej oraz na historycznym i ekonomiczno- socjologicznym kontekście powstawania dzieł sztuki w tym okresie.

 

Statut Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków
Cele i zadania Urzędu

Do zadań Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków należy:
 

1. ochrona dóbr kultury i dziedzictwa kulturowego wynikająca z ustawy oraz przepisów szczegółowych;

2. podejmowanie działań zapewniających ochronę obiektów zabytkowych, ich konserwację i prawidłowe wykorzystanie;
       
3. orzekanie w indywidualnych sprawach z zakresu ochrony dóbr kultury;
       
4. współdziałanie w sprawach ochrony dóbr kultury z organami administracji rządowej, organami samorządu i organizacjami społecznymi;
       
5. ewidencjonowanie, rejestracje, badania, dokumentowanie i opracowania naukowe dóbr kultury.

 

Regulamin organizacyjny
Zadania i kompetencje Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków

Do podstawowych obowiązków Wojewódzkiego Urządu Ochrony Zabytków w Kielcach należy nadzór i kontrola nad przestrzeganiem przepisów ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach określonych w/wym. ustawą, a w szczególności:

1. prowadzenie rejestru zabytków województwa świętokrzyskiego i wydawanie decyzji wpisu do rejestru zabytków, wydawanie decyzji dotyczących remontów i prac konserwatorskich,

2. nadzór nad ich prawidłową realizacją i stanem zachowania zabytków,

3. współdziałanie z właściwymi organami: samorządu terytorialnego w opracowywaniu planów zagospodarowania przestrzennego, administracji państwowej i samorządowej w zakresie ochrony dóbr kultury.

Organy i osoby sprawujące w nich funkcje oraz ich kompetencje:

Świętokrzyski Wojewódzki Konserwator Zabytków w Kielcach
Wojewódzki Konserwator Zabytków sprawuje nadzór nad prawidłowym działaniem Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Kielcach.

Do kompetencji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków należy:
1. wydawanie decyzji o wpisie dobra kultury do rejestru zabytków,
2. wydawanie decyzji, orzeczeń, opinii i zaświadczeń w indywidualnych sprawach administracyjnych,
3. podpisywanie umów w sprawie finansowania lub dofinansowania zadań ochrony dóbr kultury w ramach posiadanych środków budżetowych.

Do kompetencji wieloosobowego stanowiska do spraw urbanistyki i ochrony zabytkowych układów przestrzennych należy w szczególności:
1. uzgadnianie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu oraz opiniowanie nowych realizacji na obszarach stref ochrony konserwatorskiej,
2. opracowywanie stref ochrony konserwatorskiej dla układów urbanistycznych jako wytycznych dla realizacji zadań konserwatorskich,
3. współpraca z samorządami terytorialnymi w zakresie opracowywania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin,
4. uzgadnianie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i opiniowanie studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin,
5. prowadzenie inspekcji terenowych w celu dokumentowania stanu zachowania, prawidłowości przemian przestrzennych realizowanych w zabytkowych układach urbanistycznych.

Do kompetencji wieloosobowego stanowiska do spraw zabytków nieruchomych (zabytki architektury, budownictwa, cmentarze, parki i zabytki techniki) należy w szczególności:
1. prowadzenie systematycznych terenowych inspekcji zabytków architektury i budownictwa, zabytkowej zieleni i zabytkowych cmentarzy oraz zabytków techniki na obszarze województwa w celu określenia ich stanu technicznego, sposobu użytkowania, stanu prawno-własnościowego obiektów w ich historycznych granicach, potwierdzonych notatką służbową lub protokołem z inspekcji obiektów,
2. weryfikacja obiektów budownictwa i architektury, zabytkowej zieleni, cmentarzy i zabytków techniki o przypuszczalnych wartościach zabytkowych w celu ustalenia zakresu ochrony i zgłaszanie wniosków dotyczących kwalifikacji do wpisania dobra kultury do rejestru zabytków,
3. prowadzenie inspekcji obiektów w których prowadzone są prace konserwatorskie i rewaloryzacyjne w celu stwierdzenia zgodności z zatwierdzoną dokumentacją i wydanym zezwoleniem oraz potwierdzenie zakresu wykonanych prac,
4. przygotowywanie materiałów do wydania zezwoleń na prowadzenie prac w obiektach zabytkowych,
5. przygotowywanie wniosków do właściwych organów nadzoru budowlanego i ochrony środowiska oraz terenowych organów administracji rządowej i samorządowej dotyczących wszczęcia postępowania administracyjnego, postępowania karnego, w sprawach dofinansowań,
6. przygotowywanie materiałów do decyzji nakazów konserwatorskich,
7. przygotowywanie projektów postanowień i decyzji w sprawie badań i prac remontowo-konserwatorskich przy obiektach i zespołach stanowiących dobra kultury,
8. prowadzenie postępowania w sprawach zbycia obiektów zabytkowych,
9. prowadzenie spraw związanych z nadzorem i kontrolą wykorzystania środków budżetowych na konserwację zabytków nieruchomych.

Do kompetencji wieloosobowego stanowiska do spraw zabytków ruchomych należy w szczególności:
1. prowadzenie kontroli zabytków ruchomych w miejscu ich przechowywania w celu stwierdzenia stanu ich zachowania oraz prawidłowości przechowywania obiektów, potwierdzone notatką służbową lub protokołem z inspekcji,
2. opracowywanie opinii i wytycznych konserwatorskich dotyczących ruchomych dóbr kultury na wniosek inwestorów lub z urzędu,
3. przygotowywanie wniosków w sprawie wpisu do rejestru zabytków ruchomych dóbr kultury oraz skreśleń z rejestru zabytków,
4. nadzór nad właściwym prowadzeniem spraw związanych z wywozem dóbr kultury poza granice Rzeczypospolitej Polskiej lub ich przywozu,
5. prowadzenie spraw związanych ze sprowadzeniem z zagranicy pojazdów o cechach zabytkowych i walorach kolekcjonerskich.

Do kompetencji wieloosobowego stanowiska do spraw zabytków archeologicznych w szczególności należy:
1. prowadzenie ewidencji i weryfikacji stanowisk archeologicznych na terenie województwa,
2. prowadzenie interwencji konserwatorskich przez: zabezpieczenie znalezisk, planowanie ratowniczych badań archeologicznych, prace ratownicze stacjonarne,
3. prowadzenie nadzorów konserwatorskich nad wszelkimi badaniami archeologicznymi,
4. opiniowanie planów zagospodarowania przestrzennego, dokumentacji projektowych i projektów decyzji o warunkach zagospodarowania terenu,
5. prowadzenie inspekcji terenowych stanowisk pod kątem stanu ich zachowania i występujących zagrożeń,
6. przygotowywanie decyzji o wpisie do rejestru zabytków w zakresie ochrony zabytków archeologicznych,
7. przygotowywanie decyzji dotyczących ochrony zabytków archeologicznych.

Do kompetencji wieloosobowego stanowiska rejestru zabytków, dokumentacji dóbr kultury i informatyki w szczególności należy:
1. prowadzenie rejestru zabytków województwa,
2. przygotowywanie i prowadzenie ewidencji dóbr kultury,,
3. prowadzenie podstawowej dokumentacji dóbr kultury,
4. pozyskiwanie dokumentów wymaganych w celu wydania decyzji administracyjnych,
5. pozyskiwanie, gromadzenie dokumentów i danych dla przeprowadzenia postępowania administracyjnego w związku z wpisem do rejestru zabytków,
6. prowadzenie spraw związanych z ujawnieniem w księgach wieczystych wpisów nieruchomości lub jej części do rejestru zabytków.

Do kompetencji wieloosobowego stanowiska budżetu i finansów w szczególności należy:
1. prowadzenie obsługi finansowej zadań w ramach Dz. 921 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego Rozdz. 92120 oraz 92121,
2. prowadzenie nadzoru merytorycznego nad realizacją kontraktów wojewódzkich,
3. sprawdzanie i weryfikacja wniosków użytkowników obiektów zabytkowych o przyznanie środków na dofinansowanie remontów obiektów zabytkowych.

Do kompetencji Delegatury w Sandomierzu w szczególności należy załatwianie spraw z zakresu inspekcji zabytków: urbanistyki, nieruchomych, ruchomych i archeologicznych. Zasięg terytorialny Delegatury obejmuje powiaty: opatowski, sandomierski, staszowski (bez gm. Szydłów) oraz z pow. Ostrowieckiego gm. Ćmielów.

 

Majątek

Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Kielcach jest państwową jednostką budżetową działającą w ramach zespolonej administracji rządowej w województwie. Jednostką kieruje Świętokrzyski Wojewódzki Konserwator Zabytków w Kielcach, będący dysponentem III stopnia środków budżetowych w ramach części budżetowej Wojewody Świętokrzyskiego.


Budżet 2009r.

Plan finansowy w układzie wykonawczym po zmianach wynosi ogółem : 2.705 tys. zł.
w tym:

  1. Ochrona zabytków i opieka nad zabytkami – 890 tys. zł.

w tym:

  • dotacje – 742 tys. zł.
  • wydatki bieżące – 148 tys. zł.
  1. Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków:
  • wydatki bieżące – 1.815 tys. zł.

Zestawienie składników majątkowych Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Kielcach (wartość netto):

  1. Rzeczowe aktywa trwałe – 35 tys. zł.

w tym:

  • urządzenia techniczne, maszyny – 4 tys. zł.
  • środki transportu – 31 tys. zł.
  1. Umorzenie środków trwałych – 150 tys. zł.
  2. Umorzenie wartości niematerialnych i prawnych – 12 tys. zł.
  3. Pozostałe środki trwałe – umorzone w 100% - 134 tys. zł.
  4. Wartości niematerialne i prawne – umorzone w 100% - 16 tys. zł.

Budżet 2007 r.

Plan finansowy w układzie wykonawczym wynosi ogółem 4.998 tys. zł., w tym:
- ochrona zabytków i opieka nad zabytkami- 3.883 tys. zł
- Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków – 1.115 tys. zł

Zestawienie składników majątkowych Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Kielcach na dzień 31.12.2006 r.  

ŚRODKI TRWAŁE- 206.761,56
tym :
- maszyny i urządzenia techniczne - 94.587,71
- środki transportu - 58.900,00
- narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie - 53.273,85

POZOSTAŁE ŚRODKI TRWAŁE – 186.703,40

WARTOŚCI NIEMATERIALNE I PRAWNE – 29.762,06

 

Akty prawne

Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Kielcach działa i prowadzi postępowania administracyjne w oparciu o następujące akty prawne:

Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami Dz.U. 2003 nr 162 poz. 1568 (tekst ujednolicony)

Przepisy wykonawcze do ustawy o ochronie zabytków (aktualny wykaz):

  1. Rozporządzenie Ministra Kultury I Dziedzictwa Narodowego z dnia 22 sierpnia 2018 r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, prac restauratorskich i badań konserwatorskich przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków albo na Listę Skarbów Dziedzictwa oraz robót budowlanych, badań architektonicznych i innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, a także badań archeologicznych i poszukiwań zabytków (tekst jednolity z dn. 26.11.2020)
  2. Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie prowadzenia rejestru zabytków, krajowej, wojewódzkiej i gminnej ewidencji zabytków oraz krajowego wykazu zabytków skradzionych lub wywiezionych za granicę niezgodnie z prawem z dnia 26 maja 2011 r. (Dz.U. Nr 113, poz. 661)
  3. Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie wzorów dokumentów oceny wskazującej czas powstania zabytku, wyceny zabytku oraz potwierdzenia wwozu zabytku na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 18 lutego 2011 r. (Dz.U. Nr 50, poz. 256)
  4. Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie udzielania dotacji na badania archeologiczne z dnia 25 marca 2010 r. (Dz.U. Nr 64, poz. 396)
  5. Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 21 czerwca 2017 r.w sprawie pozwolenia na stały wywóz za granicę dobra kultury niebędącego zabytkiem (Dz.U. z 2017 r. poz. 1236).
  6. Rozporządzenie Ministra Kultury w sprawie organizacji i sposobu ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych z dnia 25 sierpnia 2004 r. (Dz.U. Nr 212, poz. 2153)
  7. Rozporządzenie Ministra Kultury w sprawie rzeczoznawców Ministra Kultury w zakresie opieki nad zabytkami z dnia 10 maja 2004 r. (Dz.U. Nr 124, poz. 1302)
  8. Rozporządzenie Ministra Kultury w sprawie organizacji wojewódzkich urzędów ochrony zabytków z dnia 9 kwietnia 2004 r. (Dz.U. Nr 75, poz. 706)
  9. Rozporządzenie Ministra Kultury w sprawie nagród za odkrycie lub znalezienie zabytków archeologicznych z dnia 1 kwietnia 2004 r. (Dz.U. Nr 71, poz. 650)
  10. Rozporządzenie Ministra Kultury w sprawie wzoru znaku informacyjnego umieszczanego na zabytkach nieruchomych wpisanych do rejestru zabytków z dnia 9 lutego 2004 r. (Dz.U. Nr 30, poz. 259)
  11. Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 22 marca 2016 r. w sprawie uznawania praktyki zawodowej do wykonywania zawodów konserwatora zabytków ruchomych, konserwatora zabytków nieruchomych, konserwatora zabytkowej zieleni oraz archeologa


Pozostałe akty prawne

  • Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - tekst jednolity z dnia 17.05.2006r, Dz. U. nr 90, poz. 631
  • Ustawa o gospodarce nieruchomościami - tekst jednolity z dnia 19.05.2010r, Dz. U. nr 102, poz. 651
  • Prawo budowlane - tekst jednolity z dnia 12.11.2010r, Dz. U. nr 243, poz. 1623
  • Ustawa o ochronie przyrody - tekst jednolity z dnia 25.08.2009r, Dz. U. nr 151, poz. 1220
  • Ustawa o narodowym zasobie archiwalnym - tekst jednolity z dnia 26-05-2011, Dz. U. nr 123, poz. 638
  • Ustawa o opłacie skarbowej z dnia 16 listopada 2006 - tekst jednolity z dnia 16 maja 2019 Dz. U. poz. 1000
Kontrole
Zadania Wydziałów

Stanowisko ds. kar administracyjnych i postępowań egzekucyjnych

2024-07-08

Do zadań Stanowiska ds. kar administracyjnych i postępowań egzekucyjnych należy:

1) przygotowywanie z Kierownikami wydziałów planów kontroli w zakresie przestrzegania i stosowania przepisów dotyczących ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
2) prowadzenie postępowań z zakresu administracyjnych kar pieniężnych i egzekucji w administracji;
3) sporządzanie sprawozdań z zakresu kontroli, kar i egzekucji administracyjnych;
4) opracowywanie i przygotowywanie materiału odwoławczego na skargi, zażalenia, odwołania, dotyczące prowadzonych postępowań w zakresie kar i egzekucji administracyjnych;
5) przekazywanie prawomocnych decyzji o nałożeniu kary administracyjnej do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego;
6) pozyskiwanie informacji dotyczących dokonania zapłaty administracyjnej kary pieniężnej na rachunek Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków;
7) kierowanie do organów ścigania zawiadomień o popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia przeciw zabytkom;
8) sporządzanie wniosków o wpis do krajowego rejestru utraconych dóbr kultury;
9) przekazywanie Generalnemu Konserwatorowi Zabytków, w celu ujęcia w wykazie zabytków skradzionych, informacji o zabytku skradzionym lub wywiezionym zagranicę niezgodnie z prawem;
10) wydawanie zaświadczeń potwierdzających wpis do rejestru zabytków województwa świętokrzyskiego do celów podatkowych;
11) gromadzenie dokumentacji związanej z prowadzonymi sprawami;
12) przygotowanie dokumentacji do archiwizacji;
13) Udzielanie informacji publicznej na wniosek zainteresowanego, zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
14) Wykonywanie zadań z zakresu obrony cywilnej.

 

Radca Prawny

2024-07-08

Do zadań Radcy Prawnego należy w szczególności:

1) udzielanie Wojewódzkiemu Konserwatorowi opinii i wyjaśnień w zakresie stosowania prawa;
2) udzielanie wyjaśnień pracownikom Urzędu i Delegatury, w zakresie niezbędnym dla prawidłowego wykonywania przez nich obowiązków pracowniczych;
3) informowanie pracowników Urzędu i Delegatury o zmianach w obowiązującym stanie prawnym w zakresie dotyczącym wykonywanych obowiązków;
4) informowanie Wojewódzkiego Konserwatora o uchybieniach w działalności Urzędu i Delegatury oraz skutkach tych uchybień i sposobie ich usunięcia;
5) występowanie na polecenie Wojewódzkiego Konserwatora w postępowaniu sądowym, administracyjnym oraz przed innymi organami orzekającymi;
6) sprawdzanie pod względem zgodności z przepisami prawa projektów decyzji
administracyjnych, postanowień i zaświadczeń wydawanych przez Wojewódzkiego Konserwatora, a także zarządzeń i regulaminów dotyczących działania Urzędu i Delegatury;
7) współdziałanie przy tworzeniu i redagowaniu treści umów zawieranych przez Wojewódzkiego Konserwatora;
8) przygotowywanie projektów rozstrzygnięć i pism w sprawach o szczególnie skomplikowanym charakterze;
9) czuwanie nad prawidłowym przebiegiem procedur związanych z udzielaniem zamówień publicznych;
10) parafowanie wszystkich umów i porozumień których stroną jest Wojewódzki Konserwator.

 

Stanowisku ds. ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych

2024-07-08

Do zadań na Stanowisku ds. ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych należą:

1)    opracowywanie na podstawie szczegółowych planów jednostek z obszaru województwa, wojewódzkiego planu ochrony dóbr kultury na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych;
2)    opracowanie dokumentacji dotyczącej funkcjonowania Urzędu w okresie wewnętrznego i zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny - w szczególności Planu operacyjnego, dokumentacji Stałego Dyżuru oraz HNS Urzędu;
3)    nadzór nad przygotowaniem planów ochrony i ewakuacji dóbr kultury przez jednostki organizacyjne posiadające dobra kultury lub zarządzające nimi;
4)    nadzór nad przygotowaniem gminnych i powiatowych planów ochrony zabytków;
5)    planowanie i przeprowadzanie szkolenia obronnego z pracownikami Urzędu;
6)    planowanie i wykonywanie przedsięwzięć związanych z osiąganiem przez Urząd wyższych stanów gotowości.

 

Delegatura Sandomierz

2019-10-29

Kierownik Delegatury działa w imieniu Wojewódzkiego Konserwatora na terenie działania Delegatury, wykonując zadania i kompetencje Urzędu Ochrony Zabytków.
 

Do zadań Kierownika Delegatury należy w szczególności:

1)   kierowanie i nadzór nad działalnością Delegatury;

2)   nadzorowanie merytoryczne załatwiania spraw przez pracowników Delegatury i organizacja pracy;

3)   wydawanie decyzji, postanowień, zaświadczeń i opinii z upoważnienia Wojewódzkiego Konserwatora, za wyjątkiem decyzji o wpisie zabytku do rejestru;

4)   przygotowywanie sprawozdań, planów i informacji dla Wojewódzkiego Konserwatora.


W przypadku nieobecności Kierownika Delegatury jego obowiązki pełni wyznaczony przez Wojewódzkiego Konserwatora pracownik Delegatury.


W skład Delegatury, oznaczonej symbolem DS, wchodzą następujące stanowiska do spraw inspekcji na obszarze „sandomierskim”:

1)   Stanowisko ds. inspekcji zabytków ruchomych (DS.R);

2)   Stanowisko ds. inspekcji zabytków nieruchomych (DS.N);

3)   Stanowisko ds. inspekcji zabytków archeologicznych (DS.A);

4)   Stanowisko ds. obsługi sekretariatu (DS.SO).

 

Wydział Finansów, Organizacji i Kadr

2017-04-25

Do zadań Wydziału Finansów, Organizacji i Kadr, należy w szczególności:

1)    sporządzanie planów finansowych jednostki do projektu ustawy budżetowej oraz układu wykonawczego budżetu za dany rok;
2)    prowadzenie prawidłowej i terminowej rachunkowości;
3)    zapewnienie pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez Urząd;
4)    organizowanie prac w zakresie sporządzania, obiegu, przyjmowania oraz kontroli dokumentów księgowych, zapewniających właściwy przebieg operacji gospodarczych i sprawne prowadzenie kontroli wewnętrznej;
5)    prawidłowe i terminowe sporządzanie okresowych i rocznych sprawozdań finansowych i statystycznych;
6)    opracowywanie zbiorczych sprawozdań finansowych i ich analiz;
7)    prowadzenie rachuby płac, rozliczeń ZUS oraz terminowy pobór i przekazywanie podatku dochodowego do właściwego urzędu skarbowego;
8)    dokonywanie wstępnych i bieżących kontroli wewnętrznych operacji gospodarczych;
9)    prowadzenie ewidencji majątku Urzędu zgodnie z obowiązującymi przepisami;
10)    zapewnienie prawidłowego wykorzystania środków finansowych, zgodnie z planami finansowymi jednostki oraz obowiązującą klasyfikacją wydatków budżetowych;
11)    kontrola formalna i rachunkowa dokumentów obrotu gotówkowego kasy raz dokumentów stanowiących podstawę do regulowania zobowiązań jednostki;
12)    przygotowywanie okresowych analiz, zarządzeń wewnętrznych oraz decyzji z zakresu realizacji wydatków budżetowych;
13)    sprawdzanie dokumentów pod względem formalno-rachunkowym oraz przygotowanie ich do zatwierdzenia;
14)    bieżące dekretowanie dokumentów z zakresu operacji bezgotówkowych oraz ich rejestrowanie w programie księgowym;
15)    potwierdzanie i uzgadnianie w okresach miesięcznych występujących sald na kontach rozrachunkowych;
16)    dokonywanie analizy kosztów i wydatków w stosunku do operacji bezgotówkowych;
17)    prowadzenie ewidencji wydatków strukturalnych, sporządzanie sprawozdań oraz projektów zarządzeń wewnętrznych w tym zakresie;
18)    prowadzenie ewidencji analitycznej środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych;
19)    dekretowanie listy płac w systemie księgowym;
20)    prace przygotowawcze przy konstruowaniu budżetu zadaniowego Urzędu, opracowywanie projektów zarządzeń wewnętrznych oraz sprawozdań z realizacji wydatków w układzie zadaniowym;
21)    merytoryczna i finansowa kontrola wyciągów bankowych;
22)    przygotowywanie danych do okresowych sprawozdań z uwzględnieniem celów oraz działań realizowanych przez Urząd;
23)    prowadzenie całości spraw kadrowych pracowników Urzędu i Delegatury;
24)    przygotowywanie dokumentów związanych z przyjmowaniem do pracy i zwalnianiem pracowników, ewidencja czasu pracy;
25)    przygotowywanie dokumentów związanych z przejściem pracowników na emeryturę lub rentę;
26)    planowanie i koordynowanie urlopów, szkoleń i doskonalenia zawodowego pracowników Urzędu i Delegatury;
27)    przygotowywanie materiałów związanych z awansowaniem, nagradzaniem, odznaczaniem i karaniem pracowników Urzędu i Delegatury;
28)    prowadzenie ewidencji delegacji służbowych pracowników;
29)    prowadzenie spraw związanych z okresowymi badaniami profilaktycznymi, szkoleniami oraz zwolnieniami lekarskimi pracowników Urzędu i Delegatury;
30)    kontrola przestrzegania dyscypliny pracy;
31)    zgłaszanie do ubezpieczeń społecznych zatrudnianych pracowników oraz wyrejestrowanie pracowników;
32)    sporządzanie i przekazywanie do ZUS deklaracji zbiorczych oraz dokonywanie korekt deklaracji ZUS;
33)    prowadzenie sprawozdawczości dotyczącej spraw kadrowych;
34)    naliczanie zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń za prace zlecone, sporządzanie rocznych rozliczeń PIT;
35)    przekazywanie w formie elektronicznej stosownych miesięcznych i rocznych informacji dla PFRON;
36)    prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem Urzędu w materiały, urządzenia i wyposażenie na cele administracyjne i biurowe;
37)     obsługa i przygotowanie narad, konferencji, szkoleń organizowanych przez Wojewódzkiego Konserwatora;
38)    prowadzenie rejestru faktur zakupów i usług;
39)     prowadzenie magazynu materiałów biurowych, technicznych, środków trwałych
o    charakterze wyposażenia, druków;
40)    prowadzenie nadzoru nad sprzętem będącym w użytkowaniu poszczególnych Wydziałów Urzędu oraz dokumentacji związanej z przenoszeniem sprzętu i jego likwidacją;
41)    prowadzenie rejestru zamówień publicznych;
42)    rozliczanie zużycia paliwa w samochodzie służbowym;
43)    opracowywanie informacji umieszczanych na stronie Urzędu;
44)    obsługa Wojewódzkiej Rady Ochrony Zabytków;
45)    prowadzenie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych Urzędu;
46)    przygotowywanie dokumentacji do archiwizacji;
47)    prace przygotowawcze przy konstruowaniu budżetu zadaniowego Urzędu;
48)    sporządzanie sprawozdań z budżetu zadaniowego Urzędu;
49)    koordynowanie działań dotyczących wprowadzenia i funkcjonowania systemu EZD;
50)    wykonywanie czynności administracyjnych lokalu będącego siedzibą WUOZ w Kielcach;
51)    prowadzenie sekretariatu Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Kielcach;
52)    obsługa interesantów, przyjmowanie skarg i wniosków (w tym dotyczących informacji publicznej) skierowanych do Wojewódzkiego Konserwatora oraz prowadzenie rejestrów w tym zakresie;
53)    prowadzenie ewidencji zarządzeń wewnętrznych, poleceń wyjazdów służbowych, wyjść w godzinach służbowych;
54)    udzielanie informacji interesantom i kierowanie ich do odpowiednich stanowisk pracy;
55)    prowadzenie biura podawczego Urzędu;
56)    wysyłanie, przyjmowanie i ewidencjonowanie korespondencji i przesyłek;
57)    zapewnienie właściwego obiegu dokumentów zgodnie z instrukcją kancelaryjną dla zespolonej administracji rządowej w województwie;
58)    zarządzanie pocztą elektroniczną;
59)    udzielanie informacji publicznej na wniosek zainteresowanego, zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej;
60)    realizacja obowiązków związanych z ochroną danych w tym zadania IODO polegające w szczególności na:
a)    informowaniu administratora oraz pracowników o obowiązkach spoczywających na nich na mocy rozporządzenia oraz innych przepisów i doradzanie im w tej sprawie;
b)    monitorowaniu o konieczności przestrzegania Rozporządzenia oraz innych przepisów Unii i państw członkowskich o ochronie danych oraz polityki administratora, w tym podział obowiązków, działania zwiększające świadomość, szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania danych;
c)    udzielaniu na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania;
d)    współpracy z organem nadzorczym;
e)    pełnieniu funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem;
f)    pełnieniu roli punktu kontaktowego dla osób, których dane dotyczą we wszystkich sprawach związanych z przetwarzaniem ich danych osobowych oraz z wykonywaniem praw przysługujących im na mocy rozporządzenia;
61)    prowadzenie archiwum zakładowego;
62)    prowadzenie biblioteki w Urzędzie;
63)    digitalizacji i archiwizacja dokumentacji urzędowej;
64)    wykonywanie zadań z zakresu obrony cywilnej.

 

Wydział Zabytków Archeologicznych, Techniki i Rejestru Zabytków Archeologicznych

2017-04-25

Do zadań Wydziału Zabytków Archeologicznych, Techniki i Rejestru Zabytków Archeologicznych, należy w szczególności:

1) planowanie i przeprowadzanie, terenowych inspekcji oraz kontroli przestrzegania i stosowania przepisów dotyczących ochrony i opieki nad zabytkami zabytków przemysłu i techniki oraz stanowisk archeologicznych na obszarze województwa świętokrzyskiego, w tym nadzór nad prawidłowością wykonywania prac konserwatorskich, badań archeologicznych lub robót budowlanych przy zabytkach wpisanych do rejestru;
2) wydawanie decyzji, pozwoleń, nakazów konserwatorskich, postanowień, wytycznych, opinii w sprawie prac archeologicznych i wykopaliskowych przy obiektach i zespołach zabytkowych oraz zabytkach przemysłu i techniki;
3) współpraca z właściwymi organami administracji publicznej, w tym opiniowanie i uzgadnianie opracowywanych studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, planów zagospodarowania przestrzennego oraz ich projektów i zmian, w zakresie ustanawiania ochrony konserwatorskiej dotyczącej zabytkowych stanowisk archeologicznych i stref ochrony konserwatorskiej - archeologicznej;
4) dokonywanie odbiorów prac prowadzonych na podstawie decyzji Wojewódzkiego Konserwatora;
5) konsultowanie projektów, programów i zamierzeń inwestycyjnych dotyczących zabytków archeologicznych oraz przemysłu i techniki;
6) gromadzenie, systematyzowanie i aktualizacja baz danych dotyczących zabytkowych obiektów archeologicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami wojewódzkiej ewidencji zabytków;
7) prowadzenie rejestru zabytków archeologicznych znajdujących się na terenie województwa świętokrzyskiego;
8) opracowywanie wykazów zabytków archeologicznych w układach administracyjnych, rzeczowych i liczbowych dla potrzeb Wojewódzkiego Konserwatora oraz innych zainteresowanych podmiotów;
9) rozpoznawanie wartości zabytków niezbędnych dla realizacji zadań w oparciu

  • dokumentację archiwalną, fotograficzną, ikonografię i publikacje;

10) gromadzenie, przygotowywanie i opracowywanie materiałów archeologicznych pochodzących z interwencji, nadzorów, badań ratowniczych i znalezisk luźnych, celem przekazania jednostkom muzealnym, współpraca z muzeami w zakresie opracowywania i przekazywania zbiorów archeologicznych;
11) prowadzenie ewidencji zabytków archeologicznych z wizytacji konserwatorskich, znalezisk luźnych i badań AZP;
12) gromadzenie dokumentacji związanej z prowadzonymi sprawami;
13) przygotowanie dokumentacji do archiwizacji;
14) udzielanie informacji publicznej na wniosek zainteresowanego, zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej;
15) wykonywanie zadań z zakresu obrony cywilnej.

 

Wydział Zabytków Ruchomych, Rejestru Zabytków i Dotacji na Zabytki

2017-04-25

Do zadań Wydziału Zabytków Ruchomych, Rejestru Zabytków i Dotacji na Zabytki, należy w szczególności:

1) planowanie i przeprowadzanie inspekcji oraz kontroli przestrzegania i stosowania przepisów dotyczących ochrony i opieki nad zabytkami ruchomymi oraz dokonywanie oceny i weryfikacji danych dotyczących tych obiektów w tym:
a) sposobu użytkowania zabytków,
b) aktualnego stanu zachowania zabytków oraz określenia zagrożeń,
c)  prawidłowości i terminowości    prowadzonych prac konserwatorskich przy zabytkach ruchomych,
d) prawidłowości dokumentacji oraz toku prac konserwatorskich i innych prac przy zabytkach, a także między innymi posiadanie niezbędnych pozwoleń, kwalifikacji osób prowadzących i nadzorujących pracę,
e) aktualnych właścicieli i użytkowników obiektów zabytkowych;
2) przygotowywanie projektów decyzji, postanowień, zaświadczeń, wytycznych, opinii i innych pism z zakresu ochrony i opieki nad zabytkami;
3)    konsultowanie projektów, programów i zamierzeń inwestycyjnych dotyczących zabytków ruchomych;
4)    współdziałanie w zakresie ochrony zabytków ruchomych z ich właścicielami oraz współpraca w tym zakresie z kolekcjonerami;
5)    udział w komisjach odbioru prac konserwatorskich prowadzonych w oparciu o decyzje wydane przez Wojewódzkiego Konserwatora;
6)    rozpoznawanie wartości zabytków niezbędnych dla realizacji zadań w oparciu o dokumentację archiwalną, fotograficzną, ikonografię i publikacje;
7)    gromadzenie, systematyzowanie, aktualizacja zgodnie z obowiązującymi przepisami wojewódzkiej ewidencji zabytków ruchomych i nieruchomych;
8)    prowadzenie rejestru zabytków ruchomych i nieruchomych znajdujących się na terenie województwa świętokrzyskiego;
9)    przygotowywanie dokumentów i danych dla przeprowadzenia postępowania administracyjnego w związku ze skreśleniem lub wpisem zabytku do rejestru zabytków oraz opracowywanie merytoryczne uzasadnienia tych decyzji;
10)    opracowywanie wykazów zabytków ruchomych i nieruchomych w układach administracyjnych, rzeczowych i liczbowych dla potrzeb Wojewódzkiego Konserwatora oraz innych zainteresowanych podmiotów;
11)    sprawdzanie pod kątem formalnym, rachunkowym i merytorycznym wniosków
o    udzielenie dotacji celowych oraz ofert na realizację zadań publicznych, zleconych organizacjom pozarządowym i podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego;
12)    przygotowywanie umów o przyznaniu dotacji celowych, zawieranych z użytkownikami (właścicielami lub posiadaczami zabytków);
13)    przygotowywanie umów o powierzenie lub wsparcie realizacji zadania w zakresie ochrony dóbr kultury, zawieranych z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego;
14)    sprawdzanie pod kątem formalnym, rachunkowym i merytorycznym rozliczeń umów (rozliczeń wykonanych prac);
15)    prowadzenie rejestru wniosków i rejestru umów o przyznaniu dotacji celowych oraz wykazu udzielonych dotacji;
16)    zatwierdzanie ofertowych i powykonawczych kosztorysów remontów i konserwacji w związku z dotacjami Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w zakresie zgodności planowanych lub zrealizowanych prac z decyzjami Wojewódzkiego Konserwatora, zezwalającymi na ich przeprowadzenie;
17)    opiniowanie Gminnych, Powiatowych i Wojewódzkich Programów Opieki Nad Zabytkami;
18)    gromadzenie dokumentacji związanej z prowadzonymi sprawami;
19)    przygotowanie dokumentacji do archiwizacji;
20)    udzielanie informacji publicznej na wniosek zainteresowanego, zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej;
21)    wykonywanie zadań z zakresu obrony cywilnej.

 

Wydział Zabytków Nieruchomych, Założeń Rezydencjonalnych i Zieleni

2017-04-25

Do zadań Wydziału Zabytków Nieruchomych, Założeń Rezydencjonalnych i Zieleni, należy w szczególności:

1)  planowanie i przeprowadzanie terenowych inspekcji oraz kontroli przestrzegania i stosowania przepisów dotyczących ochrony zabytków i opieki nad zabytkami w zakresie zabytków nieruchomych: architektury i budownictwa, zabytkowych założeń urbanistycznych, cmentarzy i miejsc pamięci narodowej, zabytkowych układów zieleni, zespołów pałacowo i dworsko parkowych oraz dokonywanie oceny i weryfikacji danych dotyczących tych obiektów w tym:
a) sposobu użytkowania i eksploatacji obiektów i zespołów zabytkowych oraz ich otoczenia,
b) aktualnego stanu zachowania substancji budowlanej i otoczenia oraz określenia zagrożeń,
c) prawidłowości i terminowości prowadzonych prac konserwatorskich, remontowych, budowlano - rewaloryzacyjnych, adaptacyjnych, rewitalizacyjnych przy zabytkach,
d) prawidłowości dokumentacji oraz toku prac konserwatorskich i innych prac przy zabytkach, a także posiadanie niezbędnych pozwoleń i kwalifikacji osób prowadzących i nadzorujących pracę,
e) aktualnych właścicieli i użytkowników obiektów zabytkowych;
2) dokonywanie odbiorów prac prowadzonych na podstawie decyzji Wojewódzkiego Konserwatora;
3) przygotowywanie projektów decyzji, postanowień, zaświadczeń, wytycznych, opinii i innych pism z zakresu ochrony i opieki nad zabytkami dotyczących zabytkowej architektury i budownictwa, inwestycji w zabytkowych założeniach urbanistycznych, cmentarzy i miejsc pamięci narodowej, układów zieleni oraz zespołów pałacowo i dworsko parkowych;
4) konsultowanie projektów, programów i zamierzeń inwestycyjnych dotyczących zabytków nieruchomych: architektury i budownictwa, założeń urbanistycznych, cmentarzy i miejsc pamięci narodowej, układów zieleni oraz zespołów pałacowo i dworsko parkowych;
5) współpraca z właściwymi organami administracji publicznej, w tym opiniowanie i uzgadnianie opracowanych studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, planów zagospodarowania przestrzennego oraz ich projektów i zmian w zakresie ustanawiania ochrony konserwatorskiej dotyczącej obiektów i obszarów;
6) współdziałanie z organami ochrony środowiska, zagospodarowania przestrzennego, administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego w zakresie ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
7) współdziałanie z organizacjami, instytucjami, fundacjami i innymi jednostkami w zakresie ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
8) rozpoznawanie wartości zabytków niezbędnych dla realizacji zadań w oparciu o dokumentację archiwalną, fotograficzną, ikonografię i publikacje;
9)    weryfikacja i waloryzacja zabytkowej zieleni, obiektów podworskich, zabytków architektury i budownictwa, założeń urbanistycznych, cmentarzy i miejsc pamięci narodowej w celu ustalenia zakresu ochrony i zgłaszania wniosków o wpisanie zabytku do rejestru;
10) typowanie obiektów do zagospodarowania i opiniowanie programów użytkowych;
11) opracowywanie wytycznych i opinii konserwatorskich w przypadkach podejmowania inwestorskich działań lub konieczności rewaloryzacji i konserwacji na wniosek inwestorów lub z urzędu;
12) gromadzenie dokumentacji związanej z prowadzonymi sprawami;
13) przygotowywanie dokumentacji do archiwizacji;
14) udzielanie informacji publicznej na wniosek zainteresowanego, zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej;
15) wykonywanie zadań z zakresu obrony cywilnej.

 

{"register":{"columns":[]}}