Powrót

Regulamin warsztatów

Załącznik nr 1 do protokołu Rady Pedagogicznej                                                                                                                                    z dnia 29.10.2024. r.

 

 

Regulamin praktycznej nauki zawodu

Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego
im. Adama Mickiewicza w Radymnie

 

 

 

Rozdział 1 Postanowienia ogólne

§1

 

  1. Regulamin praktycznej nauki zawodu opracowano na podstawie:

 

    1. Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 27 listopada 2023 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, Dz. U. 2023 poz. 2572,
    2. Rozporządzenia   Ministra   Edukacji   Narodowej   z   dnia   22   lutego   2019   r.
      w sprawie praktycznej nauki zawodu, Dz. U. 2019 poz. 391,
    3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 stycznia 2024 r. w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów, Dz. U. 2024 poz. 56,
    4. Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 20 maja 2024 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, Dz. U. 2024 poz. 781,
    5. Ustawa - Prawo oświatowe, tekst ujednolicony, Dz. U. 2024 poz. 737,
    6. Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków, Dz. U. 2023 poz. 1120,
    7. Ustawa o systemie oświaty, tekst ujednolicony, Dz. U. 2024 poz. 750,
    8. Statutu Technikum w Radymnie,
    9. Statutu Branżowej Szkoły I stopnia.

§2

 

Regulamin ma zastosowanie dla uczniów Technikum, Branżowej Szkoły I Stopnia i słuchaczy Kwalifikacyjnych Kursów Zawodowych.

 

  1. Praktyczna nauka zawodu organizowana jest przez szkołę w formie zajęć praktycznych, a w technikum także w formie praktyk zawodowych i staży uczniowskich.
  2. Zajęcia praktyczne odbywają się w szkolnych pracowniach zajęć praktycznych, warsztatach szkolnych, na terenie szkoły - polach uprawnych, indywidualnych gospodarstwach rolnych oraz u pracodawców.
  3. Praktyki zawodowe odbywają się u pracodawców lub w gospodarstwie szkolnym.
  4. Wiedzę i umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne nabywane przez uczniów na zajęciach praktycznych i praktykach zawodowych oraz wymiar godzin tych zajęć i praktyk określa program nauczania do danego zawodu.
  5. Praktyczna nauka zawodu jest organizowana u pracodawcy na podstawie umowy zawartej ze szkołą. Osobą upoważnioną do zawierania umowy ze strony szkoły jest dyrektor szkoły.
  6. Zawarcie umowy poprzedzone jest porozumieniem stron o realizacji praktycznej nauki zawodu. Osobą upoważnioną do zawierania porozumienia ze strony szkoły jest dyrektor szkoły.
  7. Praktyka zawodowa może być prowadzona indywidualnie lub w grupach. Liczba uczniów w grupie powinna umożliwiać realizację programu nauczania dla danego zawodu i uwzględniać specyfikę nauczanego zawodu oraz przepisy bezpieczeństwa  i higieny pracy.
  8. Podziału uczniów lub słuchaczy na grupy dokonuje odpowiednio dyrektor szkoły lub pracodawca.
  9. Dobowy wymiar godzin praktycznej nauki zawodu dla uczniów w wieku do lat 16 nie może przekraczać 6 godzin, a uczniów w wieku powyżej 16 lat – 8 godzin.
  10.  W szczególnie uzasadnionych przypadkach dopuszcza się możliwość przedłużenia dobowego wymiaru godzin zajęć praktycznej nauki zawodu dla uczniów w wieku powyżej 18 lat, nie dłużej jednak niż do 12 godzin, przy zachowaniu łącznego tygodniowego wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonego w ramowym planie nauczania dla danego typu szkoły. Przedłużenie dobowego wymiaru godzin zajęć praktycznej nauki zawodu jest możliwe tylko u tych pracodawców albo w tych indywidualnych gospodarstwach rolnych, gdzie przedłużony dobowy wymiar czasu pracy wynika z rodzaju pracy lub jej organizacji.
  11.  Praktyczna nauka zawodu może być organizowana w systemie zmianowym,
    z tym że w przypadku uczniów poniżej 18 roku życia nie może wypadać w porze nocnej.
  12.  Uczeń       zobowiązuje       się       do       zachowania       tajemnicy       zawodowej i nierozpowszechniania bez zgody Pracodawcy, w jakiejkolwiek formie, wszelkich dostępnych mu informacji dotyczących Pracodawcy, do których będzie miał dostęp
    z tytułu wykonywania swoich obowiązków podczas praktycznej nauki zawodu, zarówno  w czasie trwania umowy jak i po jej wygaśnięciu.
  13.  Osobą upoważnioną do kontrolowania przebiegu i realizacji praktycznej nauki zawodu jest dyrektor szkoły i kierownik szkolenia praktycznego.

 

 

§ 3

 

  1. Pracodawca przyjmujący uczniów na praktyczną naukę zawodu:
    1. zapoznaje uczniów z obowiązującym w zakładzie regulaminem,
    2. prowadzi szkolenie uczniów z zakresu przepisów bhp oraz przepisów przeciwpożarowych,
    3. zapoznaje uczniów z wymaganiami i oczekiwaniami zakładu pracy, zasadami pracy na poszczególnych stanowiskach,
    4. szkoli uczniów w zakresie obsługi urządzeń znajdujących się na terenie zakładu, z których korzystać będą praktykanci,
    5. zaopatruje uczniów w przewidziany na danym stanowisku pracy sprzęt ochrony osobistej, narzędzia pracy, materiały i inne potrzebne urządzenia,
    6. kieruje uczniów na odpowiednie stanowiska pracy i przydziela uczniom zadania wynikające z programu praktyk,
    7. zapewnia bieżącą opiekę wychowawczą, zawodową i medyczną, zaplecze socjalne w postaci: pomieszczeń do przebierania, mycia, przechowywania odzieży i spożywania posiłków,
    8. kontroluje dzienniczki praktyk/zajęć praktycznych uzupełniając je o uwagi, opinie  i spostrzeżenia,
    9. utrzymuje kontakt z dyrektorem szkoły i kierownikiem szkolenia praktycznego,
    10.  informuje ucznia o propozycji oceny, ocenia praktykę i dokonuje wpisu do dzienniczka ucznia wraz z opinią o praktykancie,
    11.  w razie zaistnienia wypadku ucznia, sporządza dokumentację powypadkową                                          i powiadamia szkołę.
  2. Szkoła kierująca uczniów na praktyczną naukę zawodu:
    1. ustala harmonogram praktycznej nauki zawodu obowiązujący w danym roku szkolnym,
    2. organizuje    i    przydziela    uczniom    miejsca    praktyk    zawodowych    i    zajęć praktycznych w zakładach pracy,
    3. przeprowadza spotkanie z uczniami celem przekazania informacji na temat organizacji i przebiegu praktycznej nauki zawodu u pracodawcy,
    4. sporządza umowy o praktyczną naukę zawodu z pracodawcami,
    5. nadzoruje realizację programu nauczania dla danego zawodu,
    6. współpracuje   z    podmiotem    przyjmującym   uczniów   na    praktyki    zawodowe oraz zajęcia praktyczne,
    7. akceptuje wyznaczonych opiekunów z ramienia zakładu pracy.

 

 

Rozdział 2 Praktyka zawodowa

§4

 

  1. Praktyka zawodowa jest jedną z form przygotowania zawodowego młodzieży. Organizuje się ją dla uczniów szkół kształcących w zawodach na poziomie technikum, w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych
    w rzeczywistych warunkach pracy.
  2. Praktyka zawodowa jest przedmiotem obowiązkowym, a jej program jest częścią programu nauczania dopuszczonego przez dyrektora szkoły.
  3. Praktyka zawodowa może być realizowana w czasie całego roku szkolnego,
    w terminach zgodnych z harmonogramem praktyk ustalanym na dany rok szkolny, w tym również w okresie ferii. W przypadkach szczególnych, gdy uczeń nie może odbyć praktyk zawodowych w danym roku szkolnym, istnieje możliwość odbycia praktyk w innym terminie (w całym cyklu nauczania). Uczeń, który nie odbył praktyk zawodowych (zgodnych z planem nauczania dla danego zawodu) w danym roku szkolnym, może warunkowo uczęszczać do klasy programowo wyższej.
  4. Uczeń odbywający praktykę podlega przepisom określonym w Statucie szkoły, jednocześnie ma obowiązek podporządkowania się przepisom organizacyjnym                         i  porządkowym zakładu pracy, na tych samych zasadach, co pracownicy.
  5. Za organizację i nadzór nad praktyką zawodową bezpośrednio z ramienia szkoły odpowiedzialny jest dyrektor i kierownik szkolenia praktycznego, a w miejscu praktyk zakładowy opiekun.
  6. W przypadku dyscyplinarnego usunięcia ucznia z praktyki przez zakład pracy, szkoła nie zapewnia następnej placówki szkoleniowej.

§5

 

 

Obowiązki ucznia odbywającego praktykę

 

 

  1. Uczeń ma obowiązek odpowiednio przygotować się do praktyki zawodowej poprzez:
    1. zapoznanie się z informacjami na temat przebiegu praktyki, przekazanymi na spotkaniu z dyrektorem szkoły lub kierownikiem szkolenia praktycznego, organizowanym przed rozpoczęciem praktyki,
    2. zapoznanie się z treścią niniejszego regulaminu oraz programem praktyk,
    3. odebranie kompletu dokumentów w sekretariacie szkoły,
    4. posiadać ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków.
  2. Uczeń   ma    obowiązek   zachowania   dyscypliny   w    czasie    odbywania   praktyki zawodowej przez co rozumie się:
    1. odbycie w wyznaczonym terminie szkolenia BHP,
    2. właściwą postawę i kulturę osobistą,
    3. odpowiedni ubiór,
    4. punktualne rozpoczynanie i kończenie zajęć,
    5. dostosowanie się do ustalonego w zakładzie harmonogramu dnia,
    6. przestrzeganie obowiązujących w danym zakładzie pracy regulaminów pracy,
    7. aktywne uczestniczenie w praktyce zawodowej poprzez rzetelne wykonywanie zadań powierzonych przez opiekuna praktyk,
    8. systematyczne odnotowywanie toku zajęć w dzienniczku praktyk,
    9. przedkładanie dzienniczka   praktyk   zakładowemu   opiekunowi   praktyk  oraz kierownikowi szkolenia praktycznego do kontroli,
    10.  w ostatnim dniu praktyki przedłożenie dzienniczka i druku zaświadczenia
      u zakładowego opiekuna praktyk w celu wystawienia przez niego oceny,
    11.  Przekazanie, w terminie 1 tygodnia po zakończeniu praktyki, uzupełnionego    dzienniczka praktyk i zaświadczenia o odbyciu praktyki, kierownikowi szkolenia praktycznego, celem wystawienia przez niego oceny klasyfikacyjnej z praktyki zawodowej; nieoddanie przez   ucznia   dzienniczka   w   tym   terminie   jest   równoznaczne    z otrzymaniem oceny niedostatecznej z praktyk.
  3. Nieobecności w trakcie odbywania praktyki:
    1. nieobecność w trakcie odbywania praktyki musi być usprawiedliwiona; podstawą do usprawiedliwienia nieobecności jest zwolnienie lekarskie wklejone do dzienniczka praktyk, zaś informacja o nieobecności przekazana do zakładu pracy oraz do szkoły w pierwszym dniu niestawienia się na praktykę,
    2. nieobecność usprawiedliwiona powyżej 3 dni musi być odpracowana w terminie i czasie wskazanym przez pracodawcę w porozumieniu ze szkołą,
    3. nieobecność praktykanta na skutek stawienia się (na pisemne wezwania) przed właściwymi organami państwowymi (np. Sąd, Prokuratura, Policja, Komisja Wojskowa itp.) oraz uczestnictwa w egzaminach potwierdzających kwalifikacje
      w zawodzie uznawana jest za usprawiedliwioną, niepodlegającą odpracowaniu.
  4. Zaliczenia praktyki na ocenę klasyfikacyjną dokonuje kierownik szkolenia praktycznego na podstawie przedstawionych dokumentów.
  5. Uczeń, który w określonym terminie nie rozliczy się z praktyk, otrzymuje ocenę niedostateczną.
  6. W przypadku braku propozycji oceny ze strony zakładowego opiekuna praktyk ocenę końcową samodzielnie wystawia kierownik szkolenia praktycznego po zasięgnięciu informacji w miejscu praktyk i posiadanej przez ucznia dokumentacji.
  7. Niezaliczenie praktyki zawodowej może nastąpić w przypadku niezastosowania się do postanowień niniejszego regulaminu, a zwłaszcza w razie:
    1. niestawienia się w ustalonym czasie i miejscu w celu odbycia praktyki,
    2. nieobecności nieusprawiedliwionej,
    3. nieodpracowania opuszczonych zajęć,
    4. samowolnej zamiany miejsca odbywania praktyki,
    5. braku wymaganej dokumentacji praktyk,
    6. złamania dyscypliny,
    7. niepodporządkowania się przepisom organizacyjno- porządkowym zakładu pracy,
    8. uzyskania negatywnej oceny,
    9. niedostarczenia do kierownika szkolenia praktycznego dzienniczka praktyk    oraz zaświadczenia o ich odbyciu.
  8. Niezaliczenie praktyki zawodowej jest równoznaczne z uzyskaniem oceny niedostatecznej i stanowi podstawę do niepromowania ucznia do klasy programowo  wyższej.

 

§ 6

 

Prawa ucznia odbywającego praktykę

 

  1. W czasie odbywania praktyki zawodowej uczeń ma prawo do:
    1. szkolenia BHP,
    2. zapoznania z obowiązującym w zakładzie regulaminem i zasadami pracy na poszczególnych stanowiskach,
    3. zapoznania z wymaganiami i oczekiwaniami pracodawcy,
    4. wykonywania zadań wynikających z programu praktyk,
    5. korzystania z zaplecza socjalnego w postaci: pomieszczeń do przebierania, mycia, przechowywania odzieży i spożywania posiłków,
    6. zapoznania z kryteriami oceniania,
    7. informowania szkoły o nieprawidłowościach i zmianach dotyczących zakresu obowiązków, czasu trwania praktyki itd.,
    8. zapoznania z sankcjami wynikającymi z niewywiązywania się z obowiązków i łamania postanowień regulaminu praktyk,
    9. uzyskania informacji o ocenie praktyki zawodowej i uzasadnienia jej,
    10.  uzyskania wpisu i odbioru dzienniczka praktyk oraz zaświadczenia w ostatnim   dniu ich trwania,
    11. właściwego traktowania i poszanowania godności osobistej.

 

§ 7

 

Ocenianie

 

  1. Opinię i propozycję oceny z praktyki zawodowej wystawia zakładowy opiekun praktyki.
  2. Oceny muszą być odnotowane w dzienniczku praktyk oraz na zaświadczeniu   o odbyciu praktyki i potwierdzone pieczęcią zakładu oraz podpisem osoby do tego upoważnionej.
  3. Dokonując oceny pracy uczniów, zakładowy opiekun praktyki uwzględnia:
    1. przestrzeganie dyscypliny pracy,
    2. organizację pracy,
    3. samodzielność i jakość wykonywanej pracy,
    4. postawę zawodową,
    5. zaangażowanie ucznia,
    6. systematyczność   odnotowywania    przebiegu    realizacji    codziennych    zajęć w ramach praktyki (z uwzględnieniem słownictwa typowego dla zawodu).
  4. Kryteria oceniania praktykantów przez opiekuna praktyk zawodowych:
    1. ocena celujący – zasób wiadomości i umiejętności ucznia w pełni spełnia wymagania programu praktyk; uczeń posługuje się szerokimi zasobami kompetencji kluczowych dla realizacji celów praktyki; uczeń samodzielnie, bez zastrzeżeń, wykonuje powierzone prace, odznacza się wysoką kulturą osobistą, inicjatywą, kreatywnością; przestrzega dyscypliny pracy (punktualności, itp.); skutecznie współpracuje w zespole,
    2. ocena bardzo dobry – zasób wiedzy i umiejętności ucznia jest zgodny
       z   wymaganiami   programu   praktyk    i    umożliwia    samodzielne    prace we wskazanych obszarach; praktykant odznacza się wysoką kulturą osobistą, życzliwością, komunikatywnością; przestrzega dyscypliny pracy (punktualności, itd.); skutecznie współpracuje w zespole,
    3. ocena dobry – uczeń stosuje wiedzę i umiejętności z zakresu programu praktyk   w   sytuacjach    praktycznych    inspirowanych    przez    opiekuna         w zakładzie; praktykant odznacza się wysoką kulturą osobistą, życzliwością, komunikatywnością; przestrzega dyscypliny pracy (punktualności, itd.); współpracuje w zespole,
    4. ocena dostateczny uczeń stosuje wiedzę i umiejętności z zakresu programu praktyk w niektórych sytuacjach praktycznych przy pomocy opiekuna; praktykant odznacza się życzliwością i komunikatywnością; stara się przestrzegać dyscypliny pracy (liczne spóźnienia),
    5. ocena dopuszczający – uczeń nie zna podstawowego programu praktyk; stosuje wiedzę i umiejętności w praktyce jedynie przy pomocy opiekuna; praktykant   wymaga   ciągłej   pomocy opiekuna;     wiadomości   przekazuje w języku zbliżonym do potocznego; stara się przestrzegać dyscypliny pracy (liczne spóźnienia)
    6. ocena niedostateczny – uczeń posiada nieusprawiedliwione nieobecności, uniemożliwiające sklasyfikowanie, nie jest zainteresowany kształtowaniem umiejętności zawodowych oraz pracą w zawodzie; praktykant ma trudności   z posługiwaniem się terminami związanymi z wykonywaniem zawodu, nie przestrzega dyscypliny pracy, nie prowadzi dzienniczka praktyk zawodowych.

 

§ 8

 

Dzienniczek praktyk

 

 

  1. Uczeń zobowiązany jest   do   prowadzenia   na   bieżąco   dzienniczka   praktyk   
    w zakładzie pracy oraz przedstawiania go w czasie kontroli.
  2. Po każdym dniu uczeń powinien dokonać wpisu w dzienniczku praktyk, zgodnie z podanymi rubrykami. Czynności wykonywane przez ucznia w danym dniu potwierdza podpisem zakładowy opiekun lub osoba odpowiedzialna za pracę ucznia.
  3. W ostatnim dniu praktyki dzienniczek należy złożyć u zakładowego opiekuna praktyki w celu wpisania przez niego opinii o pracy ucznia oraz końcowej oceny.
  4. Dzienniczek praktyki należy prowadzić systematycznie i czytelnie.
  5. Dzienniczek praktyk podlega ocenie, której dokonuje kierownik szkolenia praktycznego.
  6. W trakcie praktyki uczeń gromadzi udostępniane mu materiały mające związek  z realizowaną tematyką, które stanowią załącznik do dzienniczka praktyki.

 

§9

 

Zaliczenie praktyki zawodowej

 

 

  1. Ocenę klasyfikacyjną z praktyki ustala kierownik szkolenia praktycznego uwzględniając:
    1. ocenę i opinię wystawioną przez zakładowego opiekuna praktyki,
    2. obecności ucznia na praktyce,
    3. kompletność i terminowość dostarczenia dokumentacji praktyk,
    4. wnioski z kontroli przeprowadzonej w trakcie realizacji praktyki.
  2. Kierownik szkolenia praktycznego wykonuje zestawienie zbiorcze ocen klasyfikacyjnych z praktyki dla poszczególnych klas i przekazuje je wychowawcy klasy (oceny z praktyki wpisuje do dziennika i arkusza ocen wychowawca klasy).

§10

 

Praktyki zagraniczne

 

  1. W przypadku odbywania praktyki zawodowej dokumentację potrzebną do zaliczenia praktyk kierownikowi szkolenia praktycznego dostarcza:
    1. koordynator projektu: kserokopie zaświadczeń potwierdzających odbycie praktyki, zestawienie ocen wystawionych przez pracodawcę lub opiekunów praktyk
      z ramienia szkoły;
    2. uczeń: uzupełniony dzienniczek praktyk.

 

 

Rozdział 3

 

Zajęcia praktyczne

 

§11

 

  1. Zajęcia praktyczne są formą przygotowania zawodowego młodzieży i słuchaczy Kwalifikacyjnych Kursów Zawodowych. Organizuje się je dla uczniów i słuchaczy
    w celu opanowania przez nich umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie, a w przypadku zajęć praktycznych odbywanych
    u pracodawców na zasadach dualnego systemu kształcenia  – również w  celu  zastosowania  i  pogłębienia  zdobytej  wiedzy  i umiejętności zawodowych
    w rzeczywistych warunkach pracy.
  2. Zajęcia praktyczne są obowiązkowe dla uczniów i słuchaczy,   organizuje się je w czasie trwania zajęć dydaktyczno- wychowawczych.
  3. W przypadkach uzasadnionych specyfiką danego zawodu zajęcia praktyczne odbywane u pracodawców na zasadach dualnego systemu kształcenia mogą być organizowane także w okresie ferii letnich.
  4. W przypadku zajęć praktycznych odbywanych u pracodawców na zasadach dualnego systemu kształcenia, pracodawca może zgłaszać dyrektorowi szkoły wnioski do treści programu nauczania w zakresie zajęć praktycznych, które są u niego realizowane.
  5. Zajęcia praktyczne prowadzą nauczyciele, a w przypadku zajęć praktycznych realizowanych u pracodawców i w indywidualnych gospodarstwach rolnych mogą także je prowadzić pracownicy oraz instruktorzy praktycznej nauki zawodu, posiadający odpowiednie kwalifikacje.
  6. Godzina zajęć praktycznych trwa 45 minut.
  7. Celem zwiększenia efektywności zajęć oraz realizacji podstawy programowej organizowane są wyjazdowe zajęcia praktyczne do przedsiębiorstw, instytucji, firm, indywidualnych gospodarstw rolnych.
  8. Każdorazowy wyjazd lub wyjście poza teren szkoły należy zgłaszać do dyrektora szkoły oraz odnotować w Rejestrze wyjść grupowych, w e- dzienniku.

 

§12

 

Prawa i obowiązki uczniów/ słuchaczy na zajęciach praktycznych

 

 

  1. W czasie odbywania zajęć praktycznych uczeń/słuchacz ma prawo do:
    1. szkolenia BHP,
    2. zapoznania z obowiązującym w pracowniach, zakładzie pracy regulaminem i zasadami pracy na poszczególnych stanowiskach,
    3. zapoznania   z    wymaganiami   i   oczekiwaniami   pracodawcy,   nauczyciela, instruktora,
    4. zapoznania z kryteriami oceniania,
    5. zapoznania z sankcjami wynikającymi z niewywiązywania się z obowiązków i łamania postanowień niniejszego regulaminu,
    6. wykonywania zadań wynikających z programu zajęć,
    7. uzyskania informacji o ocenie bieżącej, semestralnej, końcowo rocznej,
    8. właściwego traktowania i poszanowania godności osobistej,
    9. przerw w trakcie trwania zajęć dla bloków zajęciowych 2- 6 godzinnych (zgodnie ze szkolnym rozkładem przerw).
  2. Obowiązki ucznia/ słuchacza na zajęciach praktycznych:
    1. punktualne stawianie się na zajęcia,
    2. kulturalne zachowywanie się na zajęciach   wobec nauczycieli, instruktorów, pracodawców, a także kolegów i koleżanek w grupie lub zespole,
    3. bezwzględne przestrzeganie zasad bhp podczas wykonywania czynności zawodowych i posługiwania się urządzeniami, narzędziami, sprzętem,
    4. dbanie o powierzony sprzęt, urządzenia, surowce i materiały,
    5. noszenie dzienniczka zajęć prowadzonego na bieżąco,
    6. posiadanie i wykonywanie zadań w określonej przepisami bhp odzieży ochronnej lub roboczej, adekwatnej do poszczególnych zawodów. zachowanie higieny osobistej, posiadanie krótko obciętych, niepomalowanych, czystych paznokci oraz nienoszenie w czasie pracy biżuterii (pierścionków, wisiorków, kolczyków itp.),
    7. posiadanie aktualnej książeczki zdrowia w przypadku zawodów gastronomicznych, bez której uczeń nie może być dopuszczony do zajęć,
    8. przestrzeganie czystości, ładu i porządku na stanowisku pracy,
    9. doprowadzenie całości pracowni do czystości i porządku po zakończonych zajęciach (rozliczenie, układanie i posegregowanie wykorzystywanych pomocy dydaktycznych, wyłączenie i uporządkowanie używanego sprzętu  i urządzeń, posprzątanie pracowni, wyniesienie śmieci itp.),
    10.  bieżące zgłaszanie nauczycielowi, pracodawcy, instruktorowi wszelkich nieprawidłowości na stanowiskach pracy, usterek w pracy maszyn, urządzeń, sprzętów,
    11. nieobecności na zajęciach praktycznych należy zaliczyć w formie wypełnienia
      i oddania nauczycielowi wypełnionej karty zaliczeniowej zajęć.
  3. Uczniowi/ słuchaczowi podczas zajęć praktycznych zabrania się:
    1. opuszczania stanowiska pracy bez wiedzy i zgody nauczyciela, instruktora, pracodawcy,
    2. samowolnego uruchamiania maszyn, urządzeń, sprzętu,
    3. spożywania posiłków w czasie innym niż przerwa,
    4. korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń mobilnych.
  4. Rodzice (prawni opiekunowie) ucznia i słuchacze odpowiadają materialnie za świadome szkody wyrządzone przez uczniów/ słuchaczy podczas odbywania zajęć praktycznych.

 

§13

 

Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów/słuchaczy z zajęć praktycznych

  1. Każdy uczeń/słuchacz jest oceniany indywidualnie podczas każdych zajęć.
  2. Ocenianie, klasyfikowanie oraz promowanie uczniów i słuchaczy odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w Statucie szkoły.
  3. Uczeń/ słuchacz otrzymuje oceny za realizację wymagań edukacyjnych, które zostały określone i podane przez nauczyciela, pracodawcę, instruktora na pierwszych godzinach zajęć.
  4. Ocenianiu podlegają:
    1. przestrzeganie zasad bhp,
    2. wiedza i umiejętności przedmiotowe,
    3. kreatywność, aktywność na zajęciach,
    4. umiejętność pracy zespołowej,
    5. samodzielność wykonywania czynności,
    6. zaangażowanie w podejmowane działania,
    7. organizowanie stanowiska pracy,
    8. wytwory ucznia – wykonane ćwiczenia i prace,
    9. poszanowanie narzędzi, materiałów, sprzętu, urządzeń, maszyn,
    10. prowadzenie dzienniczka zajęć praktycznych,
    11. obecność na zajęciach:
      1. obecność na zajęciach jest obowiązkowa,
      2. każda godzina opuszczonych zajęć podlega zaliczeniu, poprzez oddanie wypełnionej karty zaliczeniowej zajęć praktycznych, zgodnej tematycznie do realizowanych podczas zajęć treści programowych,
        w terminie do 2 tygodni od dnia nieobecności,
      3. zaliczeniu nie podlegają godziny zajęć, podczas których uczeń przebywał na leczeniu szpitalnym (po przedłożeniu odpowiedniej informacji o pobycie w szpitalu) oraz na skutek stawienia się (na pisemne wezwania) przed właściwymi organami państwowymi (np. Sąd, Prokuratura, Policja, Komisja Wojskowa itp.),
      4. uczeń może nie zaliczyć jednych zajęć w semestrze, ale ocena semestralna lub końcowa ulega obniżeniu o jeden stopień,
      5. uczeń wykonujący zadania związane z tematyką zajęć praktycznych   w terminie innym niż wynika to z tygodniowego planu lekcji, podlega ocenie zgodnie z obowiązującymi zasadami oraz otrzymuje zaliczenie zajęć w ilości godzin wynikających z wykonania danego zadania.
  5. Ocenę klasyfikacyjną z zajęć praktycznych ustala nauczyciel, instruktor praktycznej nauki zawodu, prowadzący dane zajęcia.
  6. Na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej, nauczyciel informuje ucznia/ słuchacza o zagrożeniu oceną niedostateczna lub nieklasyfikowaniem, natomiast 2 tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej, określa przewidywaną dla ucznia ocenę z zajęć praktycznych i podaje jej propozycję.
  7. Warunkiem klasyfikowania ucznia z zajęć praktycznych jest obecność obowiązkowa na każdych zajęciach praktycznych przewidzianych w tygodniowym planie zajęć:
    1. ucznia nie klasyfikuje się w przypadku kiedy w terminie 2 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej nie oddał wypełnionych kart zaliczeniowych zajęć praktycznych,
  8. W   przypadku   gdy przedmiot   w ramach   kształcenia   praktycznego   kończy się w I półroczu, a uczeń jest nieklasyfikowany, zdaje egzamin klasyfikacyjny nie później niż 2 tygodnie po rozpoczęciu II półrocza.
  9. Egzamin klasyfikacyjny, egzamin poprawkowy oraz egzamin sprawdzający z zajęć praktycznych mają formę zadań pisemnych i praktycznych.
  10. Uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, opinię poradni psychologiczno– pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się  są oceniani z uwzględnieniem zaleceń poradni. Nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia.
  11. W zawodach branży rolniczo– hodowlanej (ROL), dla których podstawa programowa przewiduje naukę jazdy   pojazdem   silnikowym   organizuje   się   naukę   jazdy   ciągnikiem    z przyczepą, naukę jazdy samochodem osobowym.
  12. Nauka jazdy przeprowadzana jest na szkolnym placu manewrowym oraz w warunkach jazdy miejskiej i pozamiejskiej.
  13. Dyrektor zwalnia, na podstawie decyzji, z realizacji tych zajęć ucznia/ słuchacza, który przedłoży prawo  jazdy odpowiedniej kategorii.

§14

Staże uczniowskie

 

 

  1. Praktyczna nauka zawodu dla uczniów technikum/ branżowej szkoły I stopnia, może być organizowana w formie staży uczniowskich.
  2. Staże uczniowskie organizowane są w rzeczywistych warunkach pracy, w celu ułatwienia uzyskiwania doświadczenia i nabywania umiejętności praktycznych niezbędnych do wykonywania pracy w zawodzie, w którym kształcą się, uczniowie technikum i uczniowie branżowej szkoły I stopnia niebędący młodocianymi pracownikami.
  3. W trakcie stażu uczniowskiego uczeń realizuje wszystkie albo wybrane treści programu nauczania zawodu w zakresie praktycznej nauki zawodu realizowanego w szkole, do której uczęszcza, lub treści nauczania związane z nauczanym zawodem nieobjęte tym programem.
  4. Podmiot przyjmujący na staż uczniowski, zawiera z uczniem albo rodzicami niepełnoletniego ucznia, w formie pisemnej, umowę o staż uczniowski.
  5. Dyrektor szkoły może zwolnić ucznia, który odbył staż uczniowski, z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu w całości lub w części. Podmiot przyjmujący na staż uczniowski i dyrektor szkoły, w uzgodnieniu z uczniem albo rodzicem niepełnoletniego ucznia, ustalają zakres treści nauczania, oraz dobowy i tygodniowy wymiar czasu odbywania stażu uczniowskiego.
  6. Ustalając zakres treści nauczania wskazuje się, w jakim zakresie uczeń po zrealizowaniu tych treści zostanie zwolniony z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu
  7. Uczeń odbywający staż uczniowski otrzymuje miesięczne świadczenie pieniężne, chyba że strony umowy o staż uczniowski, postanowią, że staż jest odbywany nieodpłatnie.
  8. Wysokość miesięcznego świadczenia pieniężnego, nie może przekraczać wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę (ustawa z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę Dz. U. z 2020 r. poz. 2207).
  9. Staż uczniowski może odbywać się również w okresie ferii letnich lub zimowych.
  10. Dobowy wymiar godzin stażu uczniowskiego uczniów w wieku do lat 16 nie może przekraczać 6 godzin, a uczniów w wieku powyżej 16 lat - 8 godzin. W uzasadnionych przypadkach wynikających ze specyfiki funkcjonowania ucznia niepełnosprawnego w wieku powyżej 16 lat, dopuszcza się możliwość obniżenia dobowego wymiaru godzin stażu uczniowskiego do 7 godzin.
  11. Dobowy łączny wymiar zajęć edukacyjnych realizowanych przez ucznia w szkole i stażu uczniowskiego nie może przekraczać 8 godzin, a tygodniowy łączny wymiar zajęć edukacyjnych realizowanych przez ucznia w szkole i stażu uczniowskiego - 40 godzin.
  12. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dopuszcza się możliwość przedłużenia dobowego wymiaru godzin stażu uczniowskiego dla uczniów w wieku powyżej 18 lat, nie dłużej jednak niż do 12 godzin. Przedłużenie dobowego wymiaru godzin jest możliwe wyłącznie u podmiotów przyjmujących na staż uczniowski, u których przedłużony dobowy wymiar czasu pracy wynika z rodzaju pracy lub jej organizacji.
  13. Staż uczniowski może być organizowany w systemie zmianowym, z tym że w przypadku uczniów w wieku poniżej 18 lat nie może wypadać w porze nocnej.
  14. W przypadku ucznia niepełnosprawnego odbywającego staż uczniowski przepisy ust. 12 i 13 stosuje się wyłącznie za zgodą lekarza sprawującego opiekę nad tym uczniem.
  15. Umowa o staż uczniowski określa w szczególności:
    1. strony umowy;
    2. miejsce odbywania stażu uczniowskiego;
    3. nazwę i adres szkoły, do której uczęszcza uczeń odbywający staż uczniowski;
    4. zawód, w zakresie którego będzie odbywany staż uczniowski;
    5. okres odbywania stażu uczniowskiego;
    6. wysokość świadczenia pieniężnego, o którym mowa w ust. 7, w przypadku odpłatnego stażu uczniowskiego.
  16. Umowa o staż uczniowski nie może dotyczyć pracy szczególnie niebezpiecznej w rozumieniu przepisów wydanych na podstawie art. 23715 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.
  17. Umowa o staż uczniowski nie może być zawarta na okres dłuższy niż okres nauki w technikum albo branżowej szkole I stopnia.
  18. Umowa o staż uczniowski może być rozwiązana, na piśmie, przez każdą ze stron z zachowaniem 14-dniowego okresu wypowiedzenia.
  19. Jeżeli uczeń przestał być uczniem szkoły przed końcem obowiązywania umowy dyrektor szkoły powiadamia o tym podmiot, który przyjął ucznia na staż uczniowski, a umowa o staż uczniowski wygasa.
  20. Podmiot przyjmujący na staż uczniowski lub uczeń albo rodzice niepełnoletniego ucznia niezwłocznie zawiadamiają dyrektora szkoły o wypowiedzeniu umowy o staż uczniowski oraz przyczynie wypowiedzenia.
  21. W czasie odbywania stażu uczniowskiego opiekę nad uczniem sprawuje wyznaczony przez podmiot przyjmujący na staż uczniowski opiekun stażu uczniowskiego.
  22. Podmiot przyjmujący na staż uczniowski jest obowiązany wystawić na piśmie zaświadczenie o odbyciu stażu uczniowskiego, które określa w szczególności okres odbytego stażu uczniowskiego, rodzaj realizowanych zadań i umiejętności nabyte w czasie odbywania stażu uczniowskiego.
  23. Okres odbytego stażu uczniowskiego, na podstawie zaświadczenia, zalicza się do okresu zatrudnienia, od którego zależą uprawnienia pracownicze.

 

§15

 

Regulamin nauki jazdy ciągnikiem i samochodem

 

w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego

im. Adama Mickiewicza w Radymnie

 

 

 

  1. Nauka jazdy ciągnikiem i samochodem prowadzona jest zgodnie z programem nauczania w zawodzie: technik rolnik, technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki, technik hodowca koni, technik weterynarii, rolnik, ogrodnik, mechanik- operator pojazdów i maszyn rolniczych.
  2. Nauka jazdy ciągnikiem i samochodem prowadzona jest zgodnie z planem nauczania ustalonym dla danego oddziału.
  3. Jej celem jest przygotowanie uczniów do prowadzenia i obsługiwania pojazdów silnikowych w zakresie niezbędnym do uzyskania prawa jazdy kategorii T i B.
  4. Szkolenie uczniów/ słuchaczy ubiegających się o uprawnienia do kierowania ciągnikiem i samochodem odbywa  się w oparciu o program nauczania i podstawę programową dla zawodu.
  5. Uczestnictwo w zajęciach jest obowiązkowe. Zwolnienie z realizacji zajęć może uzyskać uczeń, który przedłoży prawo jazdy odpowiedniej kategorii oraz podanie o zwolnienie z nauki jazdy pojazdem silnikowym.
  6. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki jazdy ciągnikiem lub samochodem,
    w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się „zwolniony”, a także numer
    i kategorię posiadanego przez ucznia prawa jazdy oraz datę wydania uprawnienia.
  7. Program szkolenia określa liczbę godzin teoretycznych i praktycznych, które powinna odbyć osoba szkolona. Liczba godzin teoretycznych wynosi 30 i jest realizowana
    w ramach przedmiotu „Przepisy ruchu drogowego w zakresie kategorii T” lub „Przepisy ruchu drogowego w zakresie kategorii B”.
  8. Wykłady mają na celu omówienie zagadnień teoretycznych, których znajomość jest niezbędna przy prowadzeniu pojazdu. Szkolenie teoretyczne powinno uwzględniać ćwiczenia w zakresie udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej prowadzone przez osobę posiadającą odpowiednie uprawnienia.
  9. Zaliczeniem szkolenia teoretycznego jest:
    1. ocena pozytywna wystawiona w dzienniku lekcyjnym,
    2. egzamin wewnętrzny przeprowadzony przez kierownika szkolenia praktycznego po zakończeniu szkolenia praktycznego.
  10.  Uzyskanie pozytywnego wyniku egzaminu wewnętrznego z części teoretycznej i praktycznej potwierdza instruktor prowadzący na karcie przeprowadzonych zajęć.
  11. Liczba godzin praktycznych kategorii T wynosi 21 godzin zegarowych (w tym 1 godzina jazdy egzaminacyjnej wewnętrznej), w przypadku kategorii B- 31 godzin zegarowych (w tym 1 godzina jazdy egzaminacyjnej wewnętrznej).
  12.  Szkoła pokrywa koszty organizacji szkolenia (orzeczenie lekarskie, paliwo, eksploatacja, wynagrodzenie instruktora).
  13. Uczeń/ słuchacz ponosi opłaty za egzamin państwowy.
  14.  Do nauki jazdy wykorzystywane są pojazdy, które spełniają wymagania określone w przepisach w sprawie warunków technicznych pojazdów.
  15.  Nauczyciel/ instruktor musi posiadać odpowiednie przygotowanie (posiadać aktualne uprawnienia do szkolenia kandydatów na kierowców w danej kategorii).
  16.  Nauczyciel/ instruktor   musi    zrealizować    tygodniowy    wymiar    godzin    zgodnie z ustalonym planem zajęć.
  17.  Łączny czas prowadzonych w ciągu dnia przez instruktora zajęć praktycznych nie powinien przekraczać 8 godzin, do tego czasu nie wlicza się przerw pomiędzy zajęciami.
  18.  Łączny czas pracy instruktora nie może być dłuższy niż 12 godzin w ciągu doby (wlicza się także czas zatrudnienia na innym stanowisku pracy. Instruktor jest zobowiązany złożyć pracodawcy odpowiednie oświadczenie na piśmie czy wykonuje pracę w innym miejscu).
  19. Szkolenie może rozpocząć osoba, która :
    1. osiągnęła odpowiedni dla danej kategorii wiek
    2. dostarczyła Profil Kandydata na Kierowcę (PKK) otrzymany we właściwym ze wzglądu na miejsce zamieszkania Starostwie Powiatowym.
  20. Przy realizacji zajęć z nauki jazdy należy przestrzegać następujących zasad:
    1. początkowe zajęcia nauki jazdy realizuje się na szkolnym placu manewrowym, na którym nie ma ruchu drogowego,
    2. zajęcia mogą być prowadzone tylko z jedna osobą, która powinna posiadać kartę przeprowadzonych zajęć,
    3. liczba godzin prowadzonych z jedną osobą nie może przekraczać dwóch  godzin dziennie w okresie pierwszych ośmiu godzin nauki (przy kategorii T i B), oraz trzech godzin dziennie począwszy od dziewiątej godziny nauki.
  21.  Nauczyciel nauki jazdy zobowiązany jest dbać o właściwy stan techniczny pojazdu, wyposażenie   i    jego    estetykę    oraz    prowadzić    odpowiednia    dokumentację, a w szczególności:
    1. dziennik zajęć,
    2. systematycznie i prawidłowo rozliczać kartę drogowa (nowa karta nie może zostać wydana bez rozliczenia poprzedniej),
    3. dokonywać wpisów do dziennika i kart przeprowadzonych zajęć,
    4. dbać o stan techniczny i czystość powierzonego pojazdu,
    5. prowadzić naukę jazdy zgodnie z ustaloną listą uczniów i ponosić odpowiedzialność za powierzoną młodzież.
  22.  W czasie nauki jazdy instruktor ma obowiązek przebywać na placu manewrowym do nauki jazdy lub w pojeździe.
  23. W szkole prowadzi się dokumentację przebiegu szkolenia:
    1. książka ewidencji osób szkolonych,
    2. karty przeprowadzonych zajęć
    3. karty drogowe
  24. Po zakończeniu szkolenia uczeń otrzymuje:
    1. Zaktualizowany Profil Kandydata na Kierowcę.

 

 

§16

 

Regulamin nauki pracy i eksploatacji agregatów maszynowych

 

w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego

im. Adama Mickiewicza w Radymnie

 

 

  1. Nauka pracy i eksploatacji agregatów maszynowych odbywa się w klasach określonych ramowym planem nauczania. Jej celem jest przygotowanie ucznia do obsługiwania podstawowych maszyn    i     urządzeń     stosowanych     w     produkcji     zwierzęcej     i roślinnej z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
  2. Szkolenie uczniów odbywa się w oparciu o program nauczania i podstawę programową dla zawodów: technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki, rolnik
    i mechanik- operator pojazdów i maszyn rolniczych.
  3. Zajęcia prowadzi się w wymiarze 6 godzin zegarowych na jednego ucznia (w ciągu jednego roku szkolnego, zgodnie z programem nauczania).
  4. Do zajęć wykorzystywane są pojazdy, maszyny i urządzenia, które są sprawne pod względem technicznym.
  5. Nauczyciel/ instruktor   musi    zrealizować    tygodniowy    wymiar    godzin    zgodnie z ustalonym planem zajęć.
  6. Przy realizacji zajęć z NPiEAM należy przestrzegać następujących zasad:
    1. zajęcia realizuje się na szkolnym placu manewrowym, poletku lub polu uprawnym
    2. zajęcia mogą być prowadzone tylko z jedną osobą,
    3. ze względu na specyficzny charakter produkcji rolniczej, a zwłaszcza sezonowość występowania określonych prac, zajęcia należy organizować w różnych terminach.
  7. Na początku roku nauczyciel zapoznaje uczniów z wymaganiami i tematyką zajęć.
  8. Dla osiągnięcia szczegółowych celów kształcenia na każdych zajęciach należy przeprowadzić instruktaż wstępny, bieżący i końcowy:
    1. instruktaż    wstępny    obejmuje    omówienie    czynności,    które    uczeń    będzie wykonywał oraz omówienie szczegółowych zasad bhp,
    2. instruktaż bieżący, czyli obserwowanie pracy ucznia, wskazywanie na popełniane błędy, oraz naprowadzanie na właściwy tok pracy.
    3. instruktaż końcowy ma na celu wskazać przyczyny powstawania błędów, sposobów zapobiegania im i ocenę pracy.
  9. Nauczyciel zobowiązany jest dbać o właściwy stan techniczny pojazdu, wyposażenie i jego estetykę oraz prowadzić odpowiednia dokumentacje a w szczególności:
    1. dziennik zajęć w którym systematycznie dokonuje wpisów,
    2. systematycznie i prawidłowo rozliczać kartę drogowa (nowa karta nie może zostać wydana bez rozliczenia poprzedniej),
    3. dbać o stan techniczny i czystość powierzonego sprzętu, prowadzić zajęcia zgodnie z ustaloną listą uczniów/ słuchaczy i ponosi odpowiedzialność za powierzoną młodzież/ słuchaczy,
    4. informować na bieżąco kierownictwo szkoły o nie zgłaszaniu się ucznia/ słuchacza na zajęcia,
    5. po zakończonej jeździe garażować pojazd w miejscu do tego przeznaczonym.
  10. W szkole prowadzi się dokumentację przebiegu szkolenia:
    1. dziennik zajęć,
    2. karty drogowe.

 

 

Regulamin praktycznej nauki zawodu Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Adama Mickiewicza
w Radymnie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

{"register":{"columns":[]}}