Powrót

Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO

ZESPÓŁ SZKÓŁ CENTRUM KSZTAŁCENIA ROLNICZEGO im. ADAMA MICKIEWICZA w RADYMNIE

 

 

AKTY PRAWNE REGULUJĄCE FUNKCJONOWANIE WSDZ

1) USTAWA z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, poz. 59

2) USTAWA z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, poz. 60

3) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 13 marca 2017 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego

4) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania

5) Rozporządzenie o pomocy psychologiczno - pedagogicznej (opublikowane 31.08.2017r., Dz. U. 2017, poz. 1643),

6) Statut Zespołu Szkół Rolniczych im. Wincentego Witosa w Ostródzie

7) Memorandum dotyczące kształcenia ustawicznego, uchwalone przez Komisję Europejską w 2000r. jako jedno z 6 głównych założeń wymienia zalecenie dotyczące profesjonalnej pomocy doradczej dla uczniów w zakresie planowania kariery zawodowej. Zdecydowana większość państw Unii Europejskiej już od dawna stosuje to zalecenie w praktyce.

8) Rezolucja Rady Unii Europejskiej z 18 Maja 2004 - 9286/04 jest to najważniejszy do tej pory dokument wydany przez Unię Europejską dotyczący poradnictwa zawodowego. „wszyscy obywatele Europy powinni mieć dostęp do usług związanych z poradnictwem, informacją zawodową i planowaniem kariery na każdym etapie swojego życia”. Strategia Rozwoju Kształcenia Ustawicznego do roku 2010 przyjęta przez Radę Ministrów 8 lipca 2003r. jako jeden z priorytetów uznaje tworzenie zasobów informacyjnych w zakresie kształcenia ustawicznego i rozwoju zasobów doradczych

 

 

CELE OGÓLNE SYSTEMU

1. Przygotowanie uczniów do świadomego wyboru dalszej drogi życiowej, świadomego wyboru szkoły policealnej, wyższej, kursów zawodowych, zawodu, zakładu pracy.

2. Pomaganie uczniom w reorientacji zawodowej w przypadku stwierdzenia niewłaściwego wyboru zawodu.

3. Wyzwalanie własnej aktywności ucznia w kierunku samopoznania, odkrycie zainteresowań, uzdolnień, rozpoznawanie swego usposobienia i temperamentu pod kątem predyspozycji do wykonywania wybranego zawodu.

4. Rozwijanie w uczniach świadomości mobilności zawodowej i pobudzanie aktywności do poszukiwania alternatywnych rozwiązań w różnych sytuacjach zawodowych i życiowych (w tym bezrobocie i niepełnosprawność).

5. Rozwijanie świadomości zawodowej.

6. Kształtowanie umiejętności sprawnego komunikowania się, współpracy w grupie i autoprezentacji.

7. Rozwijanie umiejętności samooceny i możliwości wykorzystania tej umiejętności, wyrabianie szacunku dla samego siebie.

8. Nabycie umiejętności przygotowania i pisania dokumentów towarzyszących poszukiwaniu pracy.

9. Poznanie rynku pracy.

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO W ZSCKR W RADYMNIE OBEJMUJE:

 - dokumentację

 - działania

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO W ZSCKR W RADYMNIE  REALIZUJĄ:

 - dyrektor szkoły

- doradca zawodowy

- nauczyciele specjaliści

- nauczyciele

- instytucje zewnętrzne (PPP, PUP, PCPR itp.)

ADRESATAMI WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU DORADZTWA ZAWODOWEGO ZSCKR W RADYMNIE SĄ:

 - uczniowie

- rodzice

- nauczyciele

- inne podmioty (np. lokalne społeczności, pracodawcy)

OBSZARY DZIAŁANIA I CELE SZCZEGÓŁOWE

W zakresie pracy z młodzieżą:

1.Kształtowanie umiejętności określania własnych celów życiowych, mocnych i słabych stron.

2.Analiza własnego stanu zdrowia pod kątem wybranego zawodu.

3.Rozwijanie umiejętności planowania własnego rozwoju.

4.Zapoznanie z procedurami osiągnięcia kwalifikacji zawodowych.

5.Zdobycie umiejętności przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej.

6.Wskazanie uczniom możliwych form zatrudnienia.

7.Wyzwalanie własnego wewnętrznego potencjału.

8.Wyrabianie szacunku dla samego siebie.

9.Wzmocnienie poczucia własnej wartości.

10.Rozwijanie umiejętności efektywnego komunikowania się.

11.Rozwijanie umiejętności pracy w grupie.

12.Poznanie zasad funkcjonowania rynku pracy.

13.Zapoznanie się ze specyfiką rynku pracy w regionie, w kraju i za granicą.

14.Rozszerzenie zasobu informacji na temat sposobów poszukiwania pracy.

15.Nabycie umiejętności przygotowania dokumentów towarzyszących poszukiwaniu pracy.

 16.Poznanie możliwości dalszego kształcenia i doskonalenia zawodowego.

17.Planowanie własnego rozwoju.

W zakresie pracy z rodzicami:

1. Podniesienie umiejętności komunikowania się ze swoimi dziećmi.

2. Doskonalenie umiejętności wychowawczych.

3.Wypracowanie form wspierania dzieci w wyborze ich dalszej drogi życiowej.

W zakresie współpracy z nauczycielami:

1. Uzyskanie wsparcia i pomocy w pracy wychowawczej.

2. Lepsze rozpoznanie potrzeb uczniów, ich poglądów, oczekiwań wobec szkoły i rynku pracy.

3. Nakreślenie dalszego kierunku pracy z rodzicami i młodzieżą.

METODY I FORMY ODZIAŁYWAŃ

1. Realizowanie tematyki z zakresu doradztwa zawodowego podczas lekcji wychowawczych, podstaw przedsiębiorczości, WOS-u, przedmiotach zawodowych i innych zajęć prowadzonych z uczniami.

2. Współpraca z instytucjami np. MCK, OHP , szkołami i uczelniami wyższymi, pracodawcami, itp.

3. Wycieczki zawodoznawcze.

4. Udział w „Targach pracy”.

5. Angażowanie uczniów do umiejętnego spędzania czasu (zajęcia sportowe, kulturowe, językowe, rozwijające umiejętności zawodowe)

6. Informowanie rodziców o procedurach egzaminów zawodowych, specyfice zawodu wybranego przez dziecko, dalszej ścieżce edukacyjno – zawodowej.

7. Organizowanie spotkań z osobami wykonującymi różne zawody powiązane z wybranym kierunkiem kształcenia.

8. Prowadzenie zajęć warsztatowych przez zewnętrznych doradców zawodowych na temat predyspozycji zawodowych i dalszej drogi zawodowej.

9. Wykorzystanie testów, ankiet i innych narzędzi podczas zajęć grupowych.

10. Opracowanie i wykorzystanie lekcji scenariuszy lekcji wychowawczych związanych z doradztwem zawodowym.

11. Gromadzenie materiałów dotyczących zakresu doradztwa (biblioteka, pedagog, doradca zawodowy)

12. Wyposażenie uczniów w umiejętność sporządzania dokumentów aplikacyjnych w ubieganiu się o pracę.

 

 

DZIAŁALNOŚĆ SZKOLNEGO DORADCY ZAWODOWEGO W RAMACH WSDZ

Uzasadnienie potrzeby funkcjonowania stanowiska szkolnego doradcy zawodowego w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Adama Mickiewicza w Radymnie

  • potrzeba profesjonalnej pomocy, usytuowanej blisko ucznia, zwiększającej trafność podejmowanych decyzji edukacyjnych i zawodowych, minimalizującej koszty psychiczne wynikające z niewłaściwych wyborów
  • zagwarantowanie systematycznego oddziaływania na uczniów w ramach planowych działań realizowanych metodami aktywnymi (warsztaty, zajęcia aktywizujące)
  • udzielanie uczniom pomocy w wyborze i selekcji informacji dotyczących edukacji i rynku pracy

REALIZACJA ZADAŃ SZKOLNEGO DORADCY ZAWODOWEGO W RAMACH WSDZ

Podstawa realizacji zadań doradcy

Szkolny doradca zawodowy realizuje zadania na podstawie zatwierdzonego przez Dyrektora szkoły „planu pracy doradcy zawodowego” na dany rok szkolny. Wyznacznikiem opracowania planu pracy z uczniami, rodzicami i Radą pedagogiczną są: 

  • Założenia WSDZ.
  • Wykaz dotychczas zrealizowanej tematyki z zakresu doradztwa zawodowego w poszczególnych klasach (praca doradcy w poprzednim roku szkolnym, praca nauczycieli, wychowawców, pedagoga na innych lekcjach).
  • Wykaz propozycji i oczekiwań uczniów oraz rodziców względem realizowanego obszaru doradztwa zawodowego (dane z ankiet, rozmów).
  • Czas pracy szkolnego doradcy zawodowego. 
  • Aktywność i zaangażowanie uczniów. 
  • Możliwości organizacyjne.
  • Dostępna baza i zaplecze merytoryczne. 
  • Możliwość współpracy i integracji działań doradczych z przedstawicielami Rady Pedagogicznej.
  • Możliwość i skala współpracy z instytucjami rynku pracy.

Formy działań realizowanych w ramach WSDZ

 Informacja edukacyjno – zawodowa

gromadzenie i udostępnianie informacji edukacyjno-zawodowej o zawodach, o rynku pracy, o możliwościach kształcenia i zatrudnienia, o planach rekrutacyjnych lokalnych uczelni w postaci prasy, informatorów, programów multimedialnych, ew centrów informacji z dostępem do internetu. Krzewienie samodzielnego pozyskiwania informacji (korzystanie z portali dotyczących rynku pracy, programów multimedialnych do samobadania, informatorów, ulotek, broszur, itp.). 

Poradnictwo indywidualne

porady i informacje zawodowe, diagnoza zdolności i predyspozycji. 

Poradnictwo grupowo - zespołowe,

warsztatowe sesje doradcze zajęcia warsztatowe służące wyposażeniu młodzieży w zasób wiedzy i umiejętności dotyczących np. poszukiwania pracy, samozatrudnienia, umiejętności interpersonalnych, planowania kariery zawodowej i innych; warsztaty dla nauczycieli służące doskonaleniu umiejętności doradczych. 

Rynek pracy - wycieczki, obserwacje, praktyki, uczniowski wolontariat

spotkania z absolwentami którzy osiągnęli sukces zawodowy /promowanie dobrych wzorców/, spotkania z przedstawicielami różnych zawodów /zgodnie ze specyfiką kierunków kształcenia w szkole/, spotkania z przedstawicielami lokalnych firm, pracodawców i stowarzyszeń pracodawców /praktyki zawodowe, oczekiwania pracodawców, lokalny rynek zatrudnienia/, targi pracy, targi edukacyjne, zakłady pracy, instytucje rynku pracy, uczelnie wyższe, biura doradztwa personalnego i inne). 

Badania /diagnoza/ zapotrzebowania na działania doradcze prowadzone w szkole.

 

Sposoby realizacji działań doradczych

Działania doradcze w ramach WSDZ realizowane są na zasadzie dobrowolności uczestnictwa w: 

  • Lekcjach wychowawczych
  • Lekcjach przedmiotowych
  • Zajęciach pozalekcyjnych (np. warsztaty)
  • Spotkaniach ze szkolnym doradcą zawodowym
  • Pozalekcyjnych spotkaniach zawodoznawczych

 Szczególna rola doradcy zawodowego 

  • systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjno zawodowe przy planowaniu ścieżki zawodowej 
  • gromadzenie informacji edukacyjno – zawodowych
  • koordynowanie działań edukacyjno – doradczych 
  • współpraca z nauczycielami w zakresie doradztwa edukacyjno – zawodowego
  • organizowanie spotkań z instytucjami wspomagającymi doradztwo oraz pracodawcami
 

 

ZADANIA SZKOLNEGO DORADCY ZAWODOWEGO

1. Udostępnianie zgromadzonych zasobów informacji edukacyjno- zawodowej, m.in.: -ulotki, broszury, czasopisma. programy komputerowe/ testy, filmy, przewodniki, materiały szkoleniowe/, scenariusze zajęć.

2. Udostępnienie informacji edukacyjno- zawodowej: -pozyskiwanie informacji na temat możliwości dalszego kształcenia oraz warunków przyjęcia na studia, -gromadzenie danych na temat wyższych uczelni i szkół policealnych oraz warunków przyjęcia na studia, -dostarczanie informacji absolwentom oraz rodzicom o szkoleniach i kursach podwyższających kwalifikacje zawodowe i pozwalających na uzyskanie nowych kwalifikacji, -informowanie rodziców i uczniów gimnazjum na temat specyfiki nauczania w szkole i możliwości kształcenia zawodowego , -zbieranie i przekazywanie informacji na temat uruchomienia działalności gospodarczej na własny rachunek, -udostępnianie informacji na temat pisania dokumentów aplikacyjnych, -pozyskiwanie i przekazywanie informacji o tendencjach na rynku pracy i możliwości zatrudnienia - udostępnianie informacji z zakresu prawa pracy i poradnictwa zawodowego -zbieranie i przekazywanie informacji uczniom o zawodach oraz wymaganiach do zawodu

3. Praca indywidualna z uczniem (poradnictwo indywidualne) -udzielanie porad na podstawie przeprowadzonych badań i wywiadu doradczego, szczególnie dla tych uczniów, którzy są niezdecydowani oraz niepełnosprawni -prowadzenie dokumentacji z udzielanych porad i rozmów doradczych

4. Organizowanie poradnictwa grupowego oraz warsztatów: -Warsztaty treningowe -Blok zajęć warsztatowych związanych z aktywnym poszukiwaniem pracy - Zajęcia przygotowujące do rozmowy kwalifikacyjnej z pracodawcą, kształtowania wizerunku zewnętrznego i autoprezentacji, pisania dokumentów aplikacyjnych, aktywnych metod poszukiwania pracy. -Badanie uczniów autotestami w celu ustalenia preferencji zawodowych, cech osobowościowych oraz orientacji zawodowej.

5. Współpraca z Radą Pedagogiczną oraz Radą Rodziców w ramach Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego poprzez tworzenie nadbudowy tematycznej z zakresu doradztwa do programów przedmiotowych.

6. Organizowanie spotkań z pracodawcami , przedstawicielami zajmującymi się rynkiem pracy

7. Organizowanie spotkań z przedstawicielami wyższych uczelni

8. Monitorowanie losów absolwentów szkoły

9. Współorganizowanie Dni Otwartych Szkoły

10. Udział w promocji szkoły –przedstawianie oferty edukacyjno-zawodowej szkoły uczniom szkół podstawowych i gimnazjalnych /np. Targi Edukacyjne/

11. Uczestnictwo w targach pracy

12. Wspieranie rodziców w podejmowaniu decyzji związanej z drogą zawodową ich dzieci

13. Współpraca z doradcami i pedagogami innych szkół – udział w spotkaniach, konferencjach, szkoleniach

14. Współpraca z gimnazjami oraz Szkołami podstawowymi: organizowanie spotkań z młodzieżą w sprawie kształcenia zawodowego w szkole ponadpodstawowej

15. Nawiązywanie kontaktów z urzędami pracy, Centrami Informacji i Planowania Kariery Zawodowej oraz Akademickimi Biurami Karier na wyższych uczelniach

16. Współpraca z kierownikiem praktyk zawodowych oraz z zakładami i firmami w których odbywają się praktyki zawodowe uczniów

17. Organizowanie szkoleń dla rodziców i nauczycieli.

18. Sporządzenie gabloty-tablicy informacyjnej na temat działalności Szkolnego Doradztwa Zawodowego

 

 

PRACA NAUCZYCIELI, NAUCZYCIELI WYCHOWAWCÓW ORAZ INNYCH PRACOWNIKÓW EDUKACYJNYCH NA RZECZ WSDZ W SZKOLE

Zadanie

Lekcja przedmiotowa

Realizujący

Redagowanie dokumentów aplikacyjnych

Podstawy przedsiębiorczości Informatyka

Język angielski, niemiecki zawodowy

Nauczyciele przedsiębiorczości, informatyki, języków obcych

Funkcjonowanie rynku pracy, mechanizmy rynku pracy krajowego i europejskiego. Bezrobocie

Podstawy przedsiębiorczości, WOS,

Nauczyciel przedsiębiorczości, WOS

Informacja zawodowa: pozyskiwanie i korzystanie z informacji

Doradctwo zawodowe

Doradca Zawodowy

Samozatrudnienie, biznes plan, procedura rejestracyjna, uproszczone formy ewidencji,

Podstawy przedsiębiorczości

Nauczyciel przedsiębiorczości

Prawo pracy-obowiązki i prawa pracowników, rodzaje umów o prace ,

Podstawy przedsiębiorczości

Nauczyciel przedsiębiorczości

Kształtowanie umiejętności komunikacyjnych, np. umiejętność radzenia sobie ze stresem

Godzina wychowawcza

Wychowawca, pedagog

Praca i kształcenie w UE

Podstawy przedsiębiorczości, WOS

Nauczyciel przedsiębiorczości, WOSu

Aktywne metody poszukiwania pracy

Podstawy przedsiębiorczości, WOS, godzina wychowawcza

Nauczyciel przedsiębiorczości, WOSu, wychowawca

Autoprezentacja-rozmowa kwalifikacyjna

Podstawy przedsiębiorczości, godzina wychowawcza, język polski

Nauczyciel przedsiębiorczości, wychowawca, polonista

Samopoznanie, budowanie poczucia własnej wartości, integracja klasy

Zajęcia z pedagogiem, godzina wychowawcza

Pedagog, wychowawca

Pomoc w wyborze kierunku kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej uczniom, którzy wymagają specjalistycznego wsparcia, np. ze względu na ograniczenia wynikające ze stanu zdrowia, poziomu intelektualnego.

Doradctwo zawodowe

Doradca zawodowy

 

 

 

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO DLA RÓŻNYCH POZIOMÓW KSZTAŁCENIA

I. WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO DLA TECHNIKUM PRACA Z UCZNIAMI

1. Zajęcia integracyjne

2. Uczenie się podstawą zdobywania wiedzy

3.Komunikacja interpersonalna

4. Samopoznanie: mocne i słabe strony, zainteresowania, zdolności, wartości, cechy osobowości.

5. Informacja zawodowa.

6. Charakterystyka rynku pracy, zawody przyszłości

7. Planowanie ścieżki kariery zawodowej. Preferencje zawodowe

8.Praca i kształcenie w UE.

9. Planowanie ścieżki edukacyjnej.

10. Aktywne metody poszukiwania pracy. Sporządzanie dokumentów aplikacyjnych.

11. Rozmowa kwalifikacyjna. Autoprezentacja.

12. Samo zatrudnienie jako jeden ze sposobów na aktywizację zawodową.

13. Radzenie sobie w sytuacjach trudnych (stres, bezrobocie, problemy zdrowotne).

II. WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO BRANŻOWEJ SZKOŁY I STOPNIA.

 PRACA Z UCZNIAMI

1. Zajęcia integracyjne

2. Komunikacja interpersonalna

3. Samopoznanie: mocne i słabe strony, zainteresowania, zdolności, wartości, cechy osobowości.

4. Informacja zawodowa.

5. Charakterystyka rynku pracy, zawody przyszłości, oferta edukacyjna.

6. Planowanie ścieżki kariery zawodowej. Preferencje zawodowe.

7. Aktywne metody poszukiwania pracy.

8. Sporządzanie dokumentów aplikacyjnych.

9. Rozmowa kwalifikacyjna. Autoprezentacja.

10. Samo zatrudnienie jako jeden ze sposobów na aktywizację zawodową

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowano na podstawie materiałów źródłowych

mgr Piotr Kalisz

{"register":{"columns":[]}}