Rekrutacja do klas wyższych
Wszystkich zainteresowanych rekrutacją do klas wyższych (III, IV, VII, VIII) prosimy o wypełnienie wniosku o przyjęcie do szkoły i złożenie go w sekretariacie szkoły. Rekrutacja dotyczy specjalności - instrumentalistyka oraz rytmika (kl. VII i VIII).
UWAGA!
Przed wypełnianiem komputerowym wniosku o przyjęcie do szkoły należy formularz pobrać.
Wniosek można wypełniać ręcznie.
Prosimy o dwustronne drukowanie wniosku o przyjęcie do szkoły!
Wnioski należy składać w terminie do 9 maja 2025 r.
Termin egzaminów kwalifikacyjnych: 22 - 28 maja 2025 r.
Warunki przeprowadzenia rekrutacji opisane są w Regulaminie przyjęć i rekrutacji uczniów umieszczonego w materiałach poniżej.
Po złożeniu wniosku, kandydat otrzymuje drogą mailową wymagania na egzamin kwalifikacyjny z instrumentu/rytmiki, kształcenia słuchu oraz ogólnej wiedzy muzycznej.
Wymagania dla kandydatów do klasy VII znajdują sie poniżej.
Egzamin praktyczny - instrumentalistyka
Skrzypce i altówka
- Etiuda (do wyboru) jednogłosowa lub dwudźwiękowa
- Utwór dowolny
- Koncert 1 część lub 2 i 3 część
Wiolonczela
- Jedna część Sonaty lub I cz. Koncertu
- Etiuda
- Utwór dowolny lub jedna część z Suity wiolonczelowej J.S.Bacha
Gitara
- Temat z wariacjami lub forma cykliczna,
- Etiuda
- Utwór dowolny
Kontrabas
- Gama
- Etiuda
- Utwór dowolny
Harfa
- Repertuar o zróżnicowanym charakterze i czasie trwania od 10 do 15 minut
Instrumenty dęte
- Dwie etiudy o zróżnicowanym charakterze
- Utwór dowolny z akompaniamentem
Perkusja
- Etiuda rudymentowa na werbel
- Dowolny utwór na ksylofon z akompaniamentem
- Dowolny utwór wykonany techniką czteropałkową na dowolny instrument melodyczny
Fortepian
- J. S. Bach – do wyboru: Inwencja dwugłosowa, Inwecja trzygłosowa, Preludium i fuga lub 2 części Suity francuskiej
- Etiuda
- Allegro sonatowe
- Utwór dowolny
Akordeon
- Repertuar o zróżnicowanym charakterze i czasie trwania od 10 do 15 minut
Organy
- Repertuar o zróżnicowanym charakterze i czasie trwania od 10 do 15 minut
Egzamin praktyczny - rytmika
Rytmika
Egzamin praktyczny sprawdzający umiejętności w zakresie improwizacji i rytmiki
Fortepian
- Barokowy utwór polifoniczny
- Etiuda
- Sonatina lub Sonata klasyczna cz. I
- Utwór dowolny
Egzamin z kształcenia słuchu
- Dyktando melodyczne 1-głosowe w tonacji do 2 znaków przykluczowych włącznie (melodia 8-taktowa o łatwym przebiegu melodycznym i rytmicznym)
- Dyktando rytmiczne (zapisywanie schematu rytmicznego, na którym oparta jest melodia. Schemat może być 1,2-taktowy lub kilkutaktowy, wartości rytmiczne do szesnastek włącznie, grupy szesnastkowe, rytm punktowany, synkopa, triola; metrum 2/4, 3/4, 4/4, 3/8, 6/8 – metrum jest podane)
- Rozpoznawanie ze słuchu:
- Gam – wykonywanych w górę i w dół (durowa oraz molowa w odmianach: eolska, harmoniczna, dorycka, melodyczna)
- Interwałów prostych harmonicznych
- Trójdźwięków harmonicznych (durowy i molowy bez przewrotu i w przewrotach, zmniejszony i zwiększony bez przewrotu)
- Budowanie (zapisywanie) określonej gamy w odmianie, w kluczu wiolinowym (do 4 znaków włącznie)
- Zapisywanie znaków przykluczowych w określonych tonacjach w kluczu wiolinowym i basowym (do 4 znaków włącznie).
- Określanie tonacji i odmiany gamy, na której oparta jest zapisana melodia.
- Budowanie (zapisywanie) interwałów prostych od podanych dźwięków w górę lub w dół.
- Określanie zapisanych interwałów melodycznych lub harmonicznych
- Budowanie trójdźwięków w określonej postaci od podanych dźwięków w górę lub w dół.
- Określanie zapisanych trójdźwięków melodycznych lub harmonicznych.
Egzamin z ogólnej wiedzy muzycznej
Zagadnienia przykładowe (obowiązuje materiał audycji muzycznych/wiedzy o muzyce W CAŁOŚCI):
- elementy dzieła muzycznego;
- podstawowe określenia dynamiki, agogiki i artykulacji;
- rozpoznawanie i określanie na podstawie analizy słuchowej nazwy (instrumentu solowego, instrumentu występującego w zespole, grupy instrumentów, głosu solowego, zespołu instrumentalnego, zespołu wokalnego, zespołu wokalno-instrumentalnego);
- rozpoznawanie na podstawie cech charakterystycznych polskich tańców ludowych i stylizowanych;
- podstawowe gatunki i formy muzyczne (ABA, rondo, wariacje, kanon, koncert, symfonia);
- rozpoznawanie faktury utworu muzycznego (monofonia, polifonia, homofonia);
- analiza słuchowa, zidentyfikowanie utworu o budowie okresowej i ewolucyjnej;
- określanie epoki i ewentualnie kompozytora na podstawie charakterystycznego dla danej epoki utworu muzycznego;
- podstawowe wiadomości o kompozytorach różnych epok od średniowiecza do współczesności, z uwzględnieniem imienia i nazwiska, narodowości i reprezentowanych utworów.
Materiały
Regulamin przyjęć i rekrutacji uczniówRegulamin_przyjęć_i_rekrutacji_uczniów.pdf 0.85MB Załącznik nr 1 - Wniosek do Szkoły Muzycznej I stopnia
Wniosek_SM_I_st.docx 0.04MB Załącznik nr 4 - Druk zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia kształcenia w szkole muzycznej
Zaświadczenie_lekarskie_SM.docx 0.02MB