W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Listy Ministrów z okazji rozpoczęcia roku szkolnego 2022/2023

01.09.2022

Rozłożone na stole dokumenty i długopisy
List Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na rozpoczęcie roku szkolnego 2022/2023 w szkołach artystycznych

Drodzy Uczniowie, Rodzice, Nauczyciele, Pracownicy i Przyjaciele Szkół Artystycznych,

Szanowni Państwo!

Z początkiem września powracamy do codziennych spotkań w murach szkół artystycznych. Rozpoczyna się kolejny rok szkolny, w którym młodzi adepci sztuki pod okiem doświadczonych i kompetentnych pedagogów będą rozwijać swoje pasje i talenty. Wierzę, że każdy dzień będzie przybliżał ich do sukcesów, a nade wszystko do zdobycia wykształcenia artystycznego.

Nowy rok szkolny rozpoczynamy również z naszymi ukraińskimi przyjaciółmi. Wojenna rzeczywistość, która potwornie doświadcza naród ukraiński i przeraża cały cywilizowany świat, wymaga od nas roztoczenia wielostronnej opieki nad uchodźcami. Polskie prawo umożliwia ukraińskim uczniom podjęcie nauki w naszych szkołach artystycznych. Zgodę na zatrudnienie mogą otrzymać także ukraińscy pedagodzy. Jak długo będzie konieczne, tak długo będziemy udzielali obywatelom Ukrainy niezbędnej pomocy i wsparcia.

Dzisiejszy dzień jest szczególny dla uczniów i nauczycieli ogólnokształcących szkół muzycznych II stopnia. Od dziś są to szkoły o czteroletnim cyklu kształcenia, równoważne w zakresie kształcenia ogólnego liceum ogólnokształcącemu. Wprowadzona zmiana zamyka etap kształtowania systemu szkolnictwa artystycznego. Mam nadzieję, że wprowadzenie klarownego schematu kształcenia w szkołach muzycznych realizujących kształcenie ogólne zostanie przyjęte przez środowisko szkolnictwa artystycznego z satysfakcją. Przygotowujemy także zmiany w podstawach programowych wielu edukacyjnych zajęć artystycznych, aby uczynić kształcenie bardziej efektywnym i bliższym oczekiwaniom młodzieży. W tym kierunku zmierzają też zmiany w ramowych planach nauczania, które obecnie konsultujemy. Będziemy je wdrażać od początku kolejnego roku szkolnego.

W wielu szkołach artystycznych zakończył się etap termomodernizacji budynków. Niezmiernie cieszy fakt, że z roku na rok poprawiają się warunki nauki. Otwierane są nowe sale koncertowe, a budynki szkolne podlegają gruntownej renowacji. Deklaruję, że nie będziemy ustawać w procesie modernizacji i poprawy bazy lokalowej szkolnictwa artystycznego także w tym roku szkolnym.

Życzę wszystkim Państwu, aby nadchodzący czas przyniósł nam jak najwięcej radości. Uczniom życzę wielu sukcesów i zadowolenia ze zdobywanych umiejętności. Rodzicom, nauczycielom i dyrektorom - satysfakcji z postawy swoich wychowanków i poczucia spełnienia w codziennych obowiązkach. Nam wszystkim - aby nowy rok szkolny utwierdził nas w przekonaniu o tym, że polskie szkolnictwo artystyczne jest odpowiednio zadbane i może się rozwijać.

Z poważaniem

Piotr Gliński

List Ministra Edukacji i Nauki na rozpoczęcie roku szkolnego 2022/2023

Szanowni Państwo Dyrektorzy, Szanowni Nauczyciele i Drodzy Uczniowie,

przed nami rok szkolny 2022/2023 – czas wielu nowych możliwości, odkrywania talentów, pogłębiania pasji i spełniania życiowych ambicji. Cieszę się, że już w tej chwili widoczne są efekty naszych kluczowych projektów i przedsięwzięć rozpoczętych jeszcze w ubiegłym roku szkolnym. Przed nami kolejne wyzwania, których celem jest stwarzanie młodym ludziom jak najlepszych szans do rozwoju. Zależy nam na tym, by każde z naszych działań było odpowiedzią na aktualne potrzeby dzieci i młodzieży, a także na wyzwania współczesności.
Głęboko wierzę w to, że nowoczesna edukacja to klucz do przyszłego wzrostu rozwoju gospodarczego naszego kraju oraz przepustka do kariery zawodowej. Dlatego też dzięki naszemu programowi Laboratoria Przyszłości zapewniamy uczniom dostęp do innowacyjnego sprzętu. Drukarki 3D, mikrokontrolery, roboty i inne nowoczesne urządzenia znajdują się już niemal 
w każdej szkole podstawowej. Jestem przekonany, że jest to rzeczywiste wsparcie w budowaniu kompetencji, które pozwalają młodym ludziom na zdobycie wykształcenia na najwyższym poziomie. Laboratoria Przyszłości, czyli największa w historii polskiej edukacji inwestycja cyfrowa, objęła także szkoły niesamorządowe oraz szkoły polskie za granicą. Kontynuacją programu są Mobilne Laboratoria Przyszłości, czyli specjalnie wyposażone busy, które od września 2022 roku można będzie spotkać we wszystkich województwach. Przeszkoleni edukatorzy będą odwiedzać szkoły i prowadzić dla uczniów i nauczycieli lekcje w formule warsztatowej.
Równie wielkim zainteresowaniem, już  od momentu swojej inauguracji, cieszy się program Poznaj Polskę. Dzięki niemu w ubiegłym roku szkolnym bez mała pół miliona uczniów odwiedziło miejsca ważne dla rodzimej nauki, historii czy wspólnej kultury i tożsamości narodowej. Dlatego też to przedsięwzięcie, które w wyjątkowy sposób wspiera edukację patriotyczną, będzie kontynuowane również w tym roku.
W ostatnim czasie wprowadziliśmy zmiany w podstawie programowej dla szkół ponadpodstawowych. Dotyczą one przedmiotów takich jak historia, edukacja dla bezpieczeństwa oraz wiedza o społeczeństwie, którą od 1 września na poziomie podstawowym zastąpi historia 
i teraźniejszość. Głównym założeniem HiT jest zaznajomienie ludzi młodych z najnowszymi wydarzeniami w kontekście dziejów Polski i świata. Nowy przedmiot ułatwi młodzieży ze szkół ponadpodstawowych poruszanie się w meandrach powojennej historii. Naszym celem jest nie tylko budzenie zainteresowania przeszłością, lecz także wyposażenie uczniów w umiejętności istotne 
z punktu widzenia świadomego funkcjonowania w społeczeństwie. Bez zdolności do krytycznej 
i racjonalnej oceny dziejów – trudno bowiem stanowić o postawach szacunku wobec dorobku cywilizacji europejskiej. 
Jednocześnie naszą ambicją jest zagwarantowanie osobom młodym wiedzy, która pozwoli im na zgłębienie tajników ekonomii, gospodarki i marketingu. W przyszłym roku szkolnym chcemy wprowadzić przedmiot biznes i zarządzanie. Jego program będzie oparty na wiedzy specjalistów 
z dziedziny zarządzania oraz na doświadczeniu przedsiębiorców.
Nowy rok szkolny przynosi zmiany w pragmatyce zawodowej nauczycieli w zakresie awansu zawodowego, oceny pracy oraz w niewielkim zakresie – czasu pracy nauczycieli. Ich celem jest między innymi uproszczenie i odbiurokratyzowanie systemu awansu zawodowego nauczycieli, a także zagwarantowanie uczniom i ich rodzicom możliwości konsultacji z nauczycielem.
Czekają nas również zmiany w organizacji egzaminów zewnętrznych. Termin egzaminu ósmoklasisty przesunęliśmy z kwietnia na maj i zrezygnowaliśmy z przeprowadzania egzaminu 
z czwartego przedmiotu obowiązkowego. W roku szkolnym 2022/2023 egzamin maturalny po raz pierwszy będą zdawać absolwenci czteroletniej szkoły ponadpodstawowej – formuła 2023. Egzamin dojrzałości będzie przeprowadzony w formie ustnej i pisemnej. W formule 2023 zrezygnowaliśmy z trzydziestoprocentowego progu zdawalności wybranego przedmiotu dodatkowego. Zatem, aby uzyskać świadectwo dojrzałości, trzeba zdać egzamin maturalny z każdego przedmiotu obowiązkowego w części ustnej i w części pisemnej, tj. otrzymać co najmniej 30 proc. punktów możliwych do uzyskania, oraz przystąpić do co najmniej jednego przedmiotu dodatkowego.
W tym roku, podobnie jak w ubiegłym, polskie szkoły są przygotowane do przyjęcia uczniów 
z Ukrainy. Wierzę, że warunki, jakie stworzyliśmy, pozwolą wszystkim uczniom bezpiecznie kontynuować naukę w naszym systemie edukacji lub w systemie nauki zdalnej prowadzonej przez placówki w Ukrainie.
Szanowni Państwo, Drodzy Nauczyciele, w swojej codziennej pracy podejmują Państwo starania na rzecz wychowania oraz kształcenia kolejnych pokoleń. Dziękuję za wzorową postawę, zaangażowanie w pracę z dziećmi i młodzieżą. Bez doskonałego przygotowania merytorycznego, jakie zapewniają Państwo swym podopiecznym, ich sukcesy edukacyjne nie byłyby możliwe. Pragnę wyrazić wdzięczność za tworzenie warunków dogodnych do zdobywania wiedzy, rozwijania potencjału, ale i budowania atmosfery sprzyjającej wzmacnianiu wspólnoty szkolnej.
Drodzy Uczniowie, czas szkolnej nauki może być niezapomnianą przygodą, okresem zacieśniania koleżeńskich relacji, a nadto – przepustką do realizacji marzeń. W nowym roku szkolnym wszystkim Uczniom życzę odwagi w odkrywaniu świata, wytrwałości w dążeniu do obranych celów, a także wielu osiągnięć.

Z wyrazami szacunku 

Przemysław Czarnek
Minister Edukacji i Nauki 

 

 

{"register":{"columns":[]}}