W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Advance Mobile Location (AML) - technologia wspierająca pomoc

20.05.2025

Sytuacja zagrożenia może być skrajnie różna. Czasem to panujący chaos i głośne krzyki, innym razem przejmująca cisza i brak możliwości komunikacji. Jedno jest wspólne - w takich momentach liczy się dosłownie każda chwila by skutecznie pojawił się ratunek.

Zdjęcie przedstawia na pierwszym planie telefon komórkowy z wybranym numerem alarmowym 112 oraz logotypy: Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy, Dofinansowane przez Unię Europejską oraz flagę Polski.

Usługa Advance Mobile Location pełni szalenie istotną rolę, szczególnie w przypadku osób z niepełnosprawnościami – może wpłynąć na skuteczność akcji ratunkowej. Mimo to wielu użytkowników telefonu często nawet nie zdaje sobie sprawy z jej istnienia.

Szybsza pomoc dzięki lokalizacji – jak działa AML?

AML to usługa, która automatycznie uruchamia się na smartfonie w momencie wykonywania połączenia na numer alarmowy (np. 112). Urządzenie zbiera dane lokalizacyjne – GPS, Wi-Fi, dane z sieci komórkowej – i wysyła je bezpośrednio do służb ratunkowych. Użytkownik nie musi niczego instalować, włączać ani potwierdzać – wszystko dzieje się automatycznie. Dzięki Advance Mobile Location operatorzy numerów alarmowych otrzymują informacje z dokładnością nawet do kilku metrów, co znacznie skraca czas potrzebny na zlokalizowanie zgłaszającego.

Dla kogo? Dla każdej osoby potrzebującej ratunku

Może się wydawać, że Advance Mobile Location to po prostu technologia przesyłająca lokalizację dzwoniącego na numer alarmowy. Jednak warto podkreślić jej znaczenie dla osób z niepełnosprawnościami. To rozwiązanie wspierające potrzeby tych, którym w sytuacji zagrożenia może zabraknąć słów, sił lub możliwości wskazania miejsca, gdzie się znajdują. Usługa AML ułatwia wezwanie pomocy osobom niemówiącym lub niesłyszącym, które nie są w stanie przekazać swojej lokalizacji głosowo. Pomaga także potrzebującym z niepełnosprawnością ruchową, nie mogącym samodzielnie przemieścić się w bardziej widoczne lub dostępne miejsce. Sytuacja zagrożenia jest stresująca dla każdego. Może to powodować trudności z logicznym przekazaniem informacji operatorowi numeru ratunkowego, zwłaszcza przez ludzi z niepełnosprawnością intelektualną lub w spektrum autyzmu.

Gdzie działa AML?

Usługa AML została wdrożona w wielu krajach Unii Europejskiej, w tym w Niemczech, Francji, Irlandii, krajach nordyckich i bałtyckich. Tam, gdzie funkcjonuje od kilku lat, raportowane są krótsze czasy reakcji i większa skuteczność służb ratunkowych – nawet o kilkadziesiąt sekund szybciej niż w przypadku braku automatycznego przekazania dokładniejszej lokalizacji.

Telefony obsługujące AML zwykle współpracują z funkcjami dostępności systemu operacyjnego. Dzięki temu osoby z niepełnosprawnościami mogą wezwać pomoc korzystając z przystosowanych dla nich aplikacji, których używają na co dzień. W Wielkiej Brytanii osoby niesłyszące mogą korzystać z aplikacji 999 BSL, która umożliwia połączenie wideo z tłumaczem języka migowego. AML działa w tle - automatycznie przekazuje lokalizację telefonu, bez potrzeby dodatkowego działania ze strony użytkownika. To rozwiązanie sprawia, że osoby głuche mogą szybciej i skuteczniej wezwać pomoc. W Niemczech działa "nora". Jest to oficjalna aplikacja alarmowa dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Użytkownicy mogą zgłosić nagły wypadek za pomocą intuicyjnych ikon i formularzy, bez potrzeby rozmowy. AML przesyła lokalizację automatycznie, nawet jeśli użytkownik nie może opisać, gdzie się znajduje. W Holandii osoby głuche mogą kontaktować się z numerem 112 poprzez aplikację TolkContact, korzystając z czatu, wideotłumacza lub wiadomości tekstowych. AML przekazuje dane lokalizacyjne w czasie rzeczywistym, zapewniając szybkie zlokalizowanie zgłaszającego. Szwedzka aplikacja alarmowa SOS Alarm App obsługuje zgłoszenia tekstowe i głosowe. AML automatycznie uruchamia się podczas kontaktu z numerem 112 i przesyła lokalizację, co pozwala skrócić czas dotarcia służb ratunkowych, zwłaszcza w przypadkach osób z trudnościami poznawczymi lub w poruszaniu się.

Jednocześnie, w przyszłości w całej Unii Europejskiej zostanie wdrożony nowy sposób wzywania pomocy za pomocą wiadomości tekstowych Real-Time Text (RTT). Ma to na celu zapewnienie dostępności usług ratunkowych dla wszystkich obywateli, w tym osób z niepełnosprawnościami słuchu lub mowy oraz znajdujących się w sytuacjach uniemożliwiających nawiązaniu połączenia głosowego. RTT to technologia, która działa na zasadzie transmisji tekstu znak po znaku, bez konieczności wciskania przycisku "Wyślij". Informacja o lokalizacji w ramach usługi AML może być przekazywana w trakcie wzywania pomocy za pomocą RTT.

W Polsce pełne wdrożenie usługi Advance Mobile Location planowane jest na 2027 rok. Za projekt odpowiada Urząd Komunikacji Elektronicznej we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji, a jego realizacja finansowana jest z funduszy unijnych.

Technologia AML nie tylko ułatwia życie – ona pomaga je realnie chronić. Dla osób z niepełnosprawnościami to nie dodatkowa funkcja, ale często jedyny sposób na skuteczne wezwanie pomocy.

 


O projekcie:

Materiał powstał w ramach projektu „Wsparcie rozwoju komunikacji elektronicznej 2024-2029 w MC DT” realizowanego przez Ministerstwo Cyfryzacji w ramach Funduszy Europejskich na Rozwój Cyfrowy (FERC). Celem projektu jest upowszechnienie wiedzy w zakresie dostępu do szerokopasmowego dostępu do internetu, możliwości zastosowania w Polsce satelitarnych systemów telekomunikacyjnych oraz promowania rozbudowy sieci telekomunikacyjnych. Zauważając nieustanny postęp technologiczny, chcemy informować o produktach i działaniach, które wykorzystując mobilne sieci telekomunikacyjne, wpływają na poprawę jakości życia, przede wszystkim osób niepełnosprawnych.

Publikacje będą ukazywały się cyklicznie. Jeśli Twoim zdaniem powinniśmy poruszyć jakiś temat związany z technologią wpływającą na zwiększenie komfortu życia osób z niepełnosprawnościami napisz do nas na adres sekretariat.dt@cyfra.gov.pl.

{"register":{"columns":[]}}