W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Inteligentne systemy transportowe

Sieć 5G pozwoli na stworzenie bezpieczniejszych i sprawniejszych systemów transportu – zarówno jeśli chodzi o sterowanie ruchem indywidualnych pojazdów, jak i całego systemu transportu publicznego.

Sygnalizator świetlny - zapalone zielone światło

Sieć 5G pozwala podpiąć do systemu setki tysięcy pojazdów, czujników, kamer czy świateł ulicznych jednocześnie. Dzięki temu możliwe stanie się inteligentne kierowanie ruchem w skali całego miasta w czasie rzeczywistym.

Sztuczna inteligencja dzięki danym napływającym między innymi z zainstalowanych na drogach kamer i czujników ruchu będzie na bieżąco przekierowywać pojazdy tak, by docierały na miejsce w możliwie najkrótszym czasie. Jednocześnie system wykryje wszelkie anomalie, jak stłuczki, potrącenia pieszych czy wypadki i wyśle na miejsce odpowiednie służby natychmiast, bez czekania na zgłoszenie.

Miasta wprowadzą systemy zarządzania miejscami parkingowymi, które dzięki czujnikom na latarniach ulicznych będą automatycznie kierować pojazdy do najbliższego wolnego miejsca. Kierowcy nie będą już musieli ich szukać. Te same czujniki mogą jednocześnie automatycznie naliczać opłaty w strefach płatnego parkowania, co wyeliminuje konieczność stawiania parkomatów.

Naukowcy amerykańskiego Uniwersytetu Carnegie Mellon przetestowali już podobny system w Pittsburghu w stanie Pensylwania. Inteligentne algorytmy przejęły tam sterowanie ulicznymi światłami i decydowały o ich zmianie, wyłącznie na podstawie danych z kamer i innych czujników zainstalowanych przy drogach. Rezultatem było zredukowanie czasu oczekiwania na światłach o 40 proc., skrócenie czasu średniego dojazdu do pracy o 26 proc. i zmniejszenie emisji zanieczyszczeń przez pojazdy o 21 proc.

Sieć 5G może także zmienić działanie komunikacji publicznej. System może na bieżąco analizować zapotrzebowanie na autobusy i tramwaje, a także przewidywać, jak będzie się ono zmieniać w kolejnych godzinach, biorąc pod uwagę choćby koncerty, mecze czy bieżące wydarzenia, takie jak awarie czy wypadki na drogach.

Docelowo tradycyjne autobusy jeżdżące ustalonymi z góry trasami mogą zostać zastąpione przez inteligentne autobusy, które będą dynamicznie dostosowywały swoją trasę tak, by rozwieźć pasażerów prosto do ich celów.

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
08.05.2019 12:50 Kinga Graczyk
Pierwsza publikacja:
08.05.2019 12:50 Kinga Graczyk
{"register":{"columns":[]}}