W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wykorzystanie smartfonów w Polsce

Ponad 80 proc. Polaków korzysta z Internetu, a blisko 90 proc. z nich sądzi, że dzięki dostępowi do sieci ich życie jest łatwiejsze.

Internet jest szczególnie istotny dla mieszkańców terenów wiejskich oraz małych i średnich miast – wynika z badania „Internet w życiu Polaków” przeprowadzonego na zlecenie Ministerstwa Cyfryzacji.

Internet towarzyszy prawie każdemu z nas. Zgodnie z zaprezentowanymi w środę wynikami badań - korzysta z niego aż 84 proc. Polaków.

Ułatwiacz życia

Dla dziewięciu z dziesięciu (89 proc.) Internet to po prostu „ułatwiacz” życia. Natomiast 53 proc. Polaków uważa, że Internet zdecydowanie ułatwia im życie. Dotyczy to przede wszystkim komunikacji z innymi ludźmi, usług bankowych, dostępu do najnowszych wiadomości oraz edukacji. Blisko 70 proc. polskich internautów – jeśli to możliwe - wszystkie sprawy załatwia online.

Co ciekawe – to osoby mieszkające na wsi i w miastach od 20 do 500 tysięcy mieszkańców nie wyobrażają sobie dnia bez Internetu. Tylko co piąty internauta (20%) wykorzystuje Internet wyłącznie w celach służbowych.

- O tym, że Polacy coraz chętniej korzystają z Internetu, a przede wszystkim z e-usług, przekonujemy się na co dzień. Najlepszy dowód to liczby. Tylko w pierwszych sześciu miesiącach tego roku ponad 1 250 000 Polaków założyło Profil Zaufany. To dotychczasowy rekord, a na tym nie koniec – powiedział minister cyfryzacji Marek Zagórski. – W ciągu pierwszej połowy tego roku Polacy zgłosili narodziny niemal 20 tysięcy dzieci, wysłali ponad 220 tysięcy pism do urzędów, złożyli niemal 75 tysięcy wniosków o dowód osobisty, a ponad 27 tysięcy razy skorzystali z usługi meldunkowej. Wszystko to bez wizyty w urzędzie – w pełni online – dodał szef MC.

Rekordy popularności biją też usługi „samochodowe”. Od początku stycznia do końca czerwca Polacy 279 tysięcy razy sprawdzili swoje punkty karne, ponad 428 tysięcy razy – skorzystali z e-usługi Bezpieczny Autobus, a historię pojazdu sprawdzali… ponad 68 milionów razy!

Chcemy więcej!

Wracając do badań – nasi badani mają poczucie, że już naprawdę wiele spraw urzędowych można załatwić przez Internet (m.in. podatki, wnioski o dowód). Polacy chcą jednak jeszcze więcej i jeszcze częściej korzystać z tego, co daje im Internet, w tym e-administracja.

Najwięcej, bo aż 34 proc. badanych uważa, że w większym stopniu powinniśmy wykorzystywać Internet w obszarze zdrowia i e-medycyny. Zdaniem takiego samego odsetka respondentów - digitalizacja w jeszcze większym stopniu powinna objąć administrację państwową i usługi dla obywateli. 30 proc. chce większego wykorzystania Internetu w edukacji.  

Bez telefonu ani rusz

Na czym Polacy surfują w sieci? Przede wszystkim na telefonach komórkowych (86 proc. korzystających). 

61 proc. najczęściej korzysta ze smartfona łącząc się z Internetem. 

Tylko co czwarty (28 proc.) postawiłby na laptopa. Internet mobilny najczęściej jest wykorzystywany przez mieszkańców wsi. Z Internetu stacjonarnego najczęściej za to korzystamy w miejscach… pracy.

 

Badanie przeprowadził Kantar Polska na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15+ N=1024 na zlecenie Ministerstwa Cyfryzacji.

Materiały

e-Polacy - co robimy w internecie?
e-Polacy​_badanie.pdf 0.05MB
{"register":{"columns":[]}}