W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Informacje dla podróżujących

Bezpieczeństwo

Od 12 grudnia 2023 r. w Holandii obowiązuje czwarty (wysoki) stopień zagrożenia terrorystycznego (w pięciostopniowej skali). Oznacza to, że szansa na atak jest realna. Jak wynika z oceny zagrożenia terroryzmem w Holandii z grudnia 2023 r. zaostrzenie konfliktu w Izraelu i na terytoriach palestyńskich, naruszenia Koranu w różnych krajach europejskich oraz wezwania do ataków ze strony organizacji terrorystycznych zwiększyły zagrożenie ze strony dżihadyzmu. Holenderskie służby informują o znaczącym wzroście zagrożenia terrorystycznego w ostatnich miesiącach. Bądź czujny w miejscach publicznych, zgłaszaj podejrzane zachowania policji, śledź doniesienia medialne dotyczące zagrożeń. Poważnie podchodź do oficjalnych ostrzeżeń oraz podporządkuj się zaleceniom lokalnych władz. Bądź szczególnie ostrożny w miejscach, w których odbywają się zgromadzenia lub demonstracje i we wszystkich innych zatłoczonych miejscach.

Jeśli planujesz pobyt na obszarach zamorskich Królestwa (Aruba, Bonaire, Sint Eustatius, Saba, Curaçao, Sint Maarten) w sezonie huraganowym (czerwiec – listopad), śledź mapy pogodowe ostrzegające o nadchodzących huraganach, np. www.nhc.noaa.gov - Bądź ostrożny i stosuj się do zaleceń lokalnych władz. Informacje i porady, jak zachować się w razie huraganu, znajdują się tutaj.

 

Wjazd i pobyt

Na jakim dokumencie podróży można przekroczyć granicę?

  • Paszport TAK
  • Paszport tymczasowy TAK
  • Dowód osobisty TAK

UWAGA! Wjazd i pobyt na Arubę, Curacao, Sint Maarten, Bonaire, Sabę i Sint Eustatius wyłącznie na podstawie paszportu (nie paszportu tymczasowego ani dowodu osobistego).  

Aruba
Informacje dotyczące zasad wjazdu na Arubę znajdziesz tutaj.

Bonaire, Sint Eustatius i Saba
Informacje dotyczące zasad wjazdu na wyspy Bonaire, Sint Eustatius i Saba znajdziesz tutaj.

Curaçao
Informacje dotyczące zasad wjazdu na Curaçao znajdziesz tutaj 

Sint Maarten
Informacje dotyczące zasad wjazdu na Sint Maarten znajdziesz tutaj.

Jaka jest wymagana minimalna ważność dokumentu podróży?

Brak wymaganej minimalnej ważności dokumentu podróży dla obywateli RP. Paszport powinien być ważny przez cały okres pobytu.

Czy trzeba wyrobić wizę?

Brak wymogu posiadania wiz dla obywateli RP.

Czy są inne, dodatkowe wymogi dotyczące wjazdu?

Brak wymogów wjazdowych związanych z COVID-19.  

Czy jest wymagana pisemna zgoda rodziców/opiekunów prawnych na podróż dziecka z osobą trzecią? 

Wymagana jest pisemna zgoda rodzica/rodziców/opiekunów prawnych na podróż dziecka z drugim rodzicem/opiekunem prawnym/osobą trzecią. Strona holenderska wskazuje, że zgoda powinna być dostosowana do przepisów kraju, z którego dziecko wyjeżdża. Zgoda na podróż z drugim rodzicem/osobą trzecią powinna być podpisana przez rodzica/rodziców, poświadczona notarialnie i przetłumaczona przez tłumacza przysięgłego na język niderlandzki lub angielski. Informacje oraz wzór zgody znajdują się tutaj.

Zasady pobytu

Obywatele Polski korzystają z prawa do swobodnego przepływu osób w ramach Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego i mogą w Holandii mieszkać, uczyć się i pracować bez dodatkowego zezwolenia. W przypadku pobytu dłuższego niż 4 miesiące należy zameldować się w gminie.

Pobyt na okres krótszy niż cztery miesiące

Jeśli planowany pobyt w Holandii nie przekracza czterech miesięcy, nie trzeba zgłaszać pobytu w urzędzie gminy ani w urzędzie imigracyjnym (IND). Mimo to warto uzyskać meldunek tymczasowy RNI (registratie als niet-ingezetene), gdyż mogą tego wymagać inne instytucje, jak banki, firmy ubezpieczeniowe itp. Posiadając zaświadczanie o zameldowaniu można np. otworzyć rachunek bankowy. Ponadto po uzyskaniu meldunku tymczasowego od razu otrzymuje się numer obsługi obywatela BSN.

Meldunku tymczasowego można dokonać w 19 następujących urzędach gminy: Alkmaar, Almelo, Amsterdam, Breda, Den Haag, Doetinchem, Eindhoven, Goes, Groningen, Heerlen, Leeuwarden, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Terneuzen, Utrecht, Venlo, Westland, Zwolle. Należy zgłosić się do jednego z wyżej wymienionych urzędów z ważnym dokumentem tożsamości. Wymagane jest wcześniejsze umówienie się na spotkanie. Nie jest wymagana umowa kupna lub najmu lokalu.

W przypadku, kiedy chcemy zameldować na pobyt tymczasowy niepełnoletnie dziecko, konieczne będzie przedstawienie odpisu aktu urodzenia na druku wielojęzycznym.

Pobyt na okres dłuższy niż cztery miesiące

W przypadku pobytu dłuższego niż 4 miesiące, należy się zarejestrować w Basisregistratie Personen (BRP), czyli dokonać meldunku. Można to zrobić w każdym urzędzie gminy.

Aby móc się zameldować potrzebne są:

  • dowód osobisty lub paszport
  • umowa najmu lub kupna lokalu
  • odpis aktu zawarcia małżeństwa na druku międzynarodowym
  • odpis aktów urodzenia dzieci na druku międzynarodowym
  • w przypadku dzieci adoptowanych: dokument potwierdzający adopcję

W przypadku nieposiadania umowy najmu lub kupna lokalu należy przedstawić oświadczenie osoby, u której się przebywa, potwierdzające pobyt pod tym adresem. Do takiego oświadczenia osoba ta musi dołączyć kopię swojego dokumentu tożsamości. W ciągu kilku dni po dokonaniu rejestracji otrzymuje się numer obsługi obywatela BSN.

Zdrowie

Podczas pobytu turystycznego możesz korzystać z podstawowych usług medycznych na podstawie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ). Koszty usług medycznych, których nie zabezpiecza EKUZ, są wysokie. Dlatego zalecamy wykupienie uzupełniającego ubezpieczenia zdrowotnego. W razie konieczności pokryje ono np. koszty transportu medycznego, czy leczenia specjalistycznego.

Na podstawie EKUZ możesz korzystać z pomocy lekarzy domowych (huisarts) i szpitali, które działają w ramach powszechnego systemu ubezpieczeń zdrowotnych. Aby leczyć się specjalistycznie i w szpitalu, musisz mieć skierowanie od lekarza domowego. Bezpłatne leczenie stomatologiczne dostępne jest tylko dla dzieci. Dorośli posiadacze EKUZ za świadczenia stomatologiczne muszą zapłacić. 

W nagłych przypadkach, poza godzinami pracy lekarza domowego, skontaktuj się z przychodnią lekarzy dyżurnych (huisartsenpost) lub zgłoś się bezpośrednio do szpitalnego oddziału ratunkowego (spoed). Jeśli zdrowie lub życie są bezpośrednio zagrożone, dzwoń pod numer 112.

Transport medyczny na terenie Holandii jest częściowo płatny. Koszty transportu medycznego do Polski musisz pokryć samodzielnie.

Cena wizyty u lekarza domowego wynosi ok. 25-30 EUR, wizyta u specjalisty – ok. 40 - 75 EUR, fizjoterapia - od 50 EUR, a dzienny pobyt w szpitalu – ok. 400-500 EUR (bez operacji, badań oraz zabiegów).

Szczegółowe informacje o EKUZ znajdują się na stronach internetowych NFZ.

Aby ubiegać się o zwrot poniesionych za granicą kosztów medycznych, zachowaj oryginały rachunków oraz dowodów zapłaty. Na rachunku za lekarstwa musza znajdować się nazwy zakupionych leków oraz dane lekarza, który je przepisał. O zwrot kosztów możesz się ubiegać jeszcze podczas pobytu w Holandii w Zilveren Kruis lub po powrocie do kraju w oddziale NFZ. Dodatkowe informacje uzyskasz w:

Zilveren Kruis
Groep Buitenlands Recht
Postbus 650
7300 AR  Apeldoorn
The Netherlands
T: +31 33 445 68 70
E: gbr@zilverenkruis.nl
W: Zilveren Kruis

Zasady wwożenia leków do Holandii

Do Holandii można wwozić wyłącznie leki na własny użytek. Holenderskie służby mogą poprosić o udokumentowanie konieczności zażywania leku. Takim dowodem może być paszport medyczny z wpisanym do niego lekiem, uzyskany od lekarza lub w aptece. Jeżeli wwożony lek jest objęty ustawą o środkach odurzających, należy posiadać oficjalne oświadczenie od lekarza. Listę leków zakwalifikowanych jako odurzające można znaleźć w załącznikach do ustawy: Lista I oraz Lista II.

Zabroniony jest import leków do Holandii poprzez zagraniczne apteki online. Organy celne skonfiskują takie leki, chyba że zostanie przedstawione odpowiednie pozwolenie na import, uzyskane za pośrednictwem Farmatec – agencji rządowej w ramach Ministerstwa Zdrowia, Opieki Społecznej i Sportu.

Do Holandii nie wolno wwozić leków weterynaryjnych.

Przydatne linki:

Holenderska Ustawa z dnia 12 maja 1928 r. dot. opium i innych środków odurzających

Holenderski Urząd Celny – strona poświęcona importowi i eksportowi leków.

Informacji na temat wwozu konkretnych leków może udzielić Ambasada Królestwa Niderlandów w Warszawie.

Terytoria zamorskie

Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) nie pokrywa tu kosztów leczenia. Stanowczo zalecamy wykupienie indywidualnego ubezpieczenia zdrowotnego.

Aruba, Bonaire i Curaçao wymagają szczepienia przeciw żółtej febrze. Dotyczy to osób, które ukończyły 9 miesiąc życia i przyjechały z kraju, w którym występuje ta choroba. Obowiązek obejmuje również podróżnych, którzy przejeżdżali przez taki kraj tranzytem trwającym dłużej niż 12 godzin. W takim przypadku musisz mieć przy sobie ważną książeczkę szczepień.

Sint Maarten, Saba i St. Eustatius mają bardzo podobne wymagania, ale dotyczą one również młodszych dzieci (ukończony 6 miesiąc życia). Ważną książeczkę szczepień musisz mieć tylko na St. Eustatius.

Kraje, gdzie występuje żółta febra:

  • Afryka: Angola, Benin, Burkina Faso, Burundi, Kamerun, Republika Środkowoafrykańska, Czad, Republika Kongo, Demokratyczna Republika Kongo, Wybrzeże Kości Słoniowej, Gwinea Równikowa, Etiopia, Gabon, Gambia, Ghana, Gwinea, Gwinea-Bissau, Kenia, Liberia, Mali, Mauretania, Niger, Nigeria, Senegal, Sierra Leone, Sudan Południowy, Sudan, Togo, Uganda,
  • Ameryki: Argentyna, Boliwia, Brazylia, Kolumbia, Ekwador, Gujana Francuska, Gujana, Panama, Paragwaj, Peru, Surinam, Trinidad and Tobago, Wenezuela.

W sprawie szczegółowej i aktualnej informacji o szczepieniach skontaktuj się z wojewódzką stacją sanitarno-epidemiologiczną lub specjalistą ds. medycyny tropikalnej.

Informacje dla kierowców

Drogi publiczne i autostrady są bezpłatne. Maksymalna prędkość wynosi:

  • w terenie zabudowanym – 50 km/h,
  • na obszarze miasta Amsterdam – 30 km/h (około 80% ulic)
  • na autostradach – 100 km/h w godzinach 6:00-19:00 oraz 120 lub 130 km/h w godzinach 19:00-06:00 (lub zgodnie z oznaczeniami na autostradzie). Jeżeli otwarty jest dodatkowy pas ruchu w godzinach szczytu (spitsstrook), maksymalna prędkość wynosi 80 lub 100 km/h.

Kontrole prędkości są bardzo częste. Przestrzegaj limitów prędkości. W Holandii funkcjonuje rozbudowany system fotoradarów. Jeśli przekroczysz dozwoloną prędkość o ponad 50 km/h, twój samochód może zostać skonfiskowany.

Jeżeli popełnisz w Holandii poważne wykroczenie drogowe, a nie jesteś w tym kraju zameldowany, możesz zostać zobowiązany przez prokuratora do opłacenia mandatu natychmiast po jego wymierzeniu. Jeśli odmówisz zapłaty mandatu, sprawa trafi do sądu, a pojazd na parking policyjny do momentu uregulowania płatności. W przypadku standardowych wykroczeń kierowca z kraju UE otrzymuje mandat na swój adres zameldowania w kraju pochodzenia. Jeżeli uchylasz się od zapłacenia mandatu i ponownie wjedziesz do Holandii, twoje auto może zostać zatrzymane do chwili uregulowania płatności.

Dopuszczalny poziom alkoholu we krwi kierowcy wynosi 0,5 promila oraz 0,2 promila w przypadku początkującego kierowcy o stażu krótszym niż 5 lat.

Jako kierowca zwracaj szczególną uwagę na rowerzystów. Na ścieżkach rowerowych mają oni zawsze pierwszeństwo. W miastach występuje bardzo duże natężenie ruchu i w związku z tym – trudności z parkowaniem. Bezwzględnie przestrzegaj zasad parkowania. Parkowanie w miastach jest płatne w ciągu dnia (np. w godz. 6.00-17.00), w dużych miastach – także w nocny i w weekendy. Służby kontrolujące działają bardzo sprawnie, korzystają również ze zautomatyzowanych metod kontroli przy pomocy pojazdów wyposażonych w specjalne kamery. Jeśli stwierdzą brak opłaty, mogą nałożyć blokadę, którą zdejmują po zapłaceniu mandatu. W przypadku odholowania pojazdu należy się liczyć z wysokimi kosztami.

Nie wolno spać w zaparkowanym samochodzie – ani na ulicy w mieście, ani na parkingu przy autostradzie. Za takie zachowanie grozi kara.

Konfiskaty pojazdów

Zanim przyjedziesz do Holandii nowo nabytym pojazdem, przerejestruj go na swoje imię i nazwisko. Jeśli tego nie zrobisz, nie będzie możliwe udowodnienie, że jesteś jego właścicielem i narazisz się na kosztowne konsekwencje. Jeżeli holenderskie służby stwierdzą, że poruszasz się nieprzerejestrowanym pojazdem, nakażą jego opuszczenie wszystkim podróżującym, a kierowca i pasażerowie wraz z bagażami będą musieli pozostać w najbliższym bezpiecznym miejscu, np. na parkingu przy autostradzie. Auto zostanie odholowane na parking policyjny, a kierujący będzie mieć 14 dni na przerejestrowanie.

Holenderska policja pobiera dane o kierowcach i pojazdach z europejskiej bazy danych EUCARIS, która zaciąga informacje z CEPiK. Jeżeli pojazd został zgłoszony jako zbyty przez sprzedającego, a kupujący go nie przerejestrował (tylko dokonał zgłoszenia nabycia, bez przerejestrowywania, nadal jeździ na dowodzie lub tablicach poprzedniego właściciela), holenderska policja otrzyma komunikat o pojeździe widmo [spookauto] i go zatrzyma. Holenderska policja nie uznaje umów sprzedaży czy faktur zakupu jako dowodu na stan właścicielski pojazdu.

Pamiętaj, aby przed wyjazdem z Polski:

  • przerejestrować zakupiony pojazd i upewnić się, że jego wpis do CEPiK prawidłowy 
  • zadbać o wpis do CEPiK w przypadku wykupu leasingu, zakupu na fakturę od firmy, w przypadku braku konieczności wymiany tablic etc.
  • zadbać o upoważnienie od osoby ewentualnie użyczającej pojazd w formie zrozumiałej, czytelnej i jednoznacznej dla holenderskiego policjanta

Uwaga!
Pojazd może zostać zarekwirowany również w przypadku nieopłacania mandatów, uchylania się od płacenia podatków czy wielokrotnego łamania przepisów drogowych.

Gdy holenderska policja zarekwiruje pojazd:

  • zadbaj, aby otrzymać na papierze zaświadczenie o konfiskacie [bewijs van ontvangst  - pokwitowanie przyjęcia mienia] zawierające dane kierowcy, pojazdu i policjanta, który pojazd zarekwirował
  • poproś policjanta o przekazanie jego danych do kontaktu i adresu posterunku policji, na którym można odebrać pojazd
  • PILNIE skontaktuj się ze swoim Wydziałem Komunikacji w Polsce i zwróć się do Naczelnika Wydziału o przerejestrowanie pojazdu bez konieczności okazania tablic rejestracyjnych
  • po przerejestrowaniu skontaktuj się z policjantem, który pojazd zarekwirował

Uwaga!

  • holenderska policja nie wydaje osobnego zaświadczenia zarekwirowania tablic rejestracyjnych, zaświadczenie bewijs van ontvangst - pokwitowanie przyjęcia mienia obejmuje pojazd razem z tablicami
  • holenderska policja nigdy nie zwraca zarekwirowanych tablic rejestracyjnych - raz zatrzymane zostają zniszczone i nigdy nie wracają do posiadacza
  • wydanie auta jest co do zasady możliwe wyłącznie przez policjanta, który pojazd zarekwirował, dlatego ważne jest posiadanie jego danych do kontaktu
  • kontakt z holenderską policją jest możliwy pod nr telefonu 0900-8844 (dla dzwoniących z Holandii) +31 34 357 8844 (dla dzwoniących spoza Holandii) lub poprzez wygodny formularz
  • jeżeli wszystkie dane w CEPiK są poprawne, a holenderska policja nadal nie odnajduje pojazdu w EUCARIS, należy pilnie skontaktować się z polskim oddziałem EUCARIS, aby sprawdzić poprawność wpisu, e-mail: sekretariat.dzs@mc.gov.pl.

Pamiętaj, że konsul nie zastępuje obywateli polskich w kontakcie z holenderską policją i nie może pełnić funkcji tłumacza.
 

Kierowcy zawodowi

W ostatnich latach w Holandii pojawiają się problemy z imigrantami, którzy próbują nielegalnie przedostać się do innych państw UE (głównie Wielkiej Brytanii) ukryci w samochodach ciężarowych. Firmy transportowe i kierowcy ciężarówek powinni zadbać o to, aby odpowiednio zabezpieczyć pojazdy wjeżdżające na teren Holandii. Skuteczne pomagają w tym urządzenia zabezpieczające (np. profesjonalne kłódki, uszczelki i kable przy plandekach). Po załadunku czy dłuższym odpoczynku lub noclegu kierowca powinien dokładnie sprawdzić urządzenia zabezpieczające i pojazd. Jeśli podejrzewasz, że w Twoim pojeździe ktoś się ukrywa, skontaktuj się z policją lub zawiadom służby graniczne.

Za przemyt ludzi prawo holenderskie przewiduje karę do 8 lat pozbawienia wolności. Za stworzenie możliwości przemytu, udzielanie w nim pomocy i posiadanie informacji o działalności innych osób przemycających ludzi – do 4 lat pozbawienia wolności lub karę pieniężną.

Cło

W związku z tym, że granice wewnętrzne w państwach Unii Europejskiej są zniesione, służby celne przeprowadzają kontrole na całym terytorium Niderlandów. Policja oraz służby celne (Douane) mogą kontrolować ludzi i pojazdy. Sprawdzają m.in. dokumenty, zawartość bagaży, samochodów oraz znajdujących się w nich skrytek, a także legalność pobytu cudzoziemców. Kontrole celne zdarzają się głównie na parkingach przy autostradach.

Przepisy prawne

Zarówno obywatele niderlandzcy, jak i cudzoziemcy muszą zawsze mieć przy sobie dokument tożsamości. Obowiązek ten obejmuje osoby pełnoletnie oraz młodzież od 14 roku życia. Za brak dokumentu tożsamości grozi mandat.

W Holandii można posiadać tzw. miękkie narkotyki, ale tylko w niewielkich ilościach przeznaczonych na własny użytek (do 5 mg marihuany, haszyszu itd.). Jeśli masz ich większą ilość, przewozisz je, produkujesz lub prowadzisz handel – podlegasz karze. Całkowicie zabronione jest posiadanie twardych narkotyków (hard drugs).

 


Ministerstwo Spraw Zagranicznych dokłada wszelkich starań, aby informacje dla podróżujących publikowane na stronach MSZ były rzetelne, wyczerpujące i aktualne. Jednocześnie podkreślamy, że publikowane przez MSZ treści należy traktować wyłącznie jako rekomendacje, które nie mogą stanowić podstawy do jakichkolwiek roszczeń. Należy pamiętać, że MSZ nie ma prawnych możliwości zakazania wyjazdu do jakiegokolwiek państwa.

{"register":{"columns":[]}}