Pełnomocnicy Ministra Edukacji i Nauki
Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki do spraw inicjatyw społecznych w zakresie edukacji i nauki
(Dz. Urz. MEiN poz. 3)
Zadania:
- analiza i przedstawianie Ministrowi Edukacji i Nauki rekomendacji w sprawie inicjatyw zgłaszanych przez stronę społeczną;
- przedstawianie stanowisk Ministra Edukacji i Nauki podczas przeprowadzanych konsultacji i wydarzeń z udziałem środowisk naukowych, edukacyjnych, samorządowych, studenckich, organizacji pozarządowych oraz społeczności lokalnych w sprawach tych inicjatyw.
Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki do spraw podstaw programowych i podręczników
(Dz. Urz. MEiN poz. 15)
Zadania:
Przygotowywanie opinii oraz przedstawianie Ministrowi rekomendacji i propozycji w obszarze podstaw programowych i podręczników, w zakresie:
- podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego, programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania;
- listy rzeczoznawców do spraw podręczników;
- dopuszczenia podręczników do użytku szkolnego;
- finansowania podręczników, książek pomocniczych, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych.
Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki do spraw strategii edukacyjnej
(Dz. Urz. MEiN poz. 16)
Zadania:
Przygotowywanie opinii oraz przedstawianie Ministrowi rekomendacji i propozycji w obszarze strategii edukacyjnej, w tym w zakresie:
- planowania strategicznego w obszarze edukacji;
- kierunków realizacji polityki oświatowej państwa;
- planu działalności Ministra dla działu administracji rządowej – oświata i wychowanie;
- wzmocnienia autorytetu nauczyciela;
- wspierania wychowawczej roli rodziców;
- wzmocnienia antropologicznych i kulturowych podstaw kształcenia i wychowania;
- doskonalenia systemu oświaty.
Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki do spraw współpracy z organizacjami polonijnymi i organizacjami pozarządowymi
(Dz. Urz. MEiN poz. 20)
Zadania:
Reprezentowanie Ministra, przygotowywanie opinii oraz przedstawianie Ministrowi rekomendacji w zakresie współpracy w obszarze oświaty i wychowania oraz w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki z organizacjami:
- polonijnymi za granicą;
- pozarządowymi prowadzącymi działalność na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.
Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki do spraw współpracy z samorządem terytorialnym
(Dz. Urz. MEiN poz. 35)
Zadania:
Reprezentowanie Ministra, przygotowywanie opinii oraz przedstawianie Ministrowi rekomendacji w obszarze oświaty i wychowania oraz w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki w zakresie:
- współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego.
Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki do spraw rodziny
(Dz. Urz. MEiN poz.70)
Zadania:
Przygotowywanie opinii oraz przedstawianie Ministrowi rekomendacji dotyczących uwzględnienia spraw rodziny oraz propagowania postaw służących wsparciu i promocji rodziny w systemach oświaty i wychowania oraz szkolnictwa wyższego i nauki, a także reprezentowanie Ministra w tym zakresie.
Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki do spraw studenckich
(Dz. Urz. MEiN poz. 48)
Zadania:
Do zadań Pełnomocnika należy reprezentowanie Ministra, przygotowywanie opinii oraz przedstawianie Ministrowi rekomendacji dotyczących spraw studenckich.
Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki do spraw kontaktów polsko-żydowskich
(Dz. Urz. MEiN poz. 66)
Zadania:
- Wspieranie Ministra Edukacji i Nauki w zakresie kierunków działań oraz rozwiązań w dziedzinie edukacji o Holokauście;
- kierowanie pracami Rady do spraw edukacji o Holokauście i reprezentowanie jej na zewnątrz.
Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki do spraw transformacji cyfrowej
(Dz. Urz. MEiN poz. 105)
Zadania:
- Wspieranie stosowania nowych technologii, innowacji i narzędzi cyfrowych w podmiotach systemów oświaty oraz szkolnictwa wyższego i nauki;
- udział w opracowywaniu i opiniowaniu założeń programowych, dokumentów strategicznych, w tym dotyczących programów operacyjnych i innych instrumentów finansowanych z budżetu środków europejskich, oraz projektów aktów prawnych z zakresu nowych technologii, innowacji i narzędzi cyfrowych, ich wykorzystania w systemach oświaty oraz szkolnictwa wyższego i nauki, a także wdrażanie strategii i rozwiązań określonych w tych dokumentach;
- inicjowanie, koordynowanie oraz monitorowanie tworzenia, utrzymywania i rozwijania usług elektronicznych, systemów, rejestrów i innych narzędzi cyfrowych wspierających proces cyfryzacji systemów oświaty oraz szkolnictwa wyższego i nauki;
- udział w projektowaniu i realizowaniu działań mających na celu wdrożenie nowych narzędzi dydaktycznych oraz programów wspierających kształcenie w obszarze kompetencji przyszłości i rozwój kreatywności w społeczeństwie;
- udział w realizowaniu lub monitorowaniu wdrażania projektów z obszaru GovTech oraz współpraca z podmiotami zaangażowanymi w realizację Programu GovTech Polska;
- zapewnianie Ministrowi wsparcia eksperckiego w obszarze objętym zakresem działania Pełnomocnika;
- współpraca z podmiotami działającymi w obszarze objętym zakresem działania Pełnomocnika i reprezentowanie Ministra podczas wydarzeń poświęconych tematyce z tego obszaru.