Powrót

Kolejne podejście do wyboru wykonawcy Starogardu Gdańskiego

23.12.2025

Po ogłoszeniu wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie firma Unibep została przywrócona do rankingu ofert w przetargu na zaprojektowanie i budowę blisko 16-kilometrowej obwodnicy Starogardu Gdańskiego. Zrealizowaliśmy zobowiązanie wynikające z wyroku Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) i wybraliśmy ofertę najkorzystniejszą, którą złożył Unibep, na kwotę 407 939 365,19 zł.

Prace na S6

Kontrola Prezesa UZP

Po uprawomocnieniu się wyboru najkorzystniejszej oferty, czeka nas standardowa procedura związana z kontrolą uprzednią postępowania przetargowego, którą przeprowadzi Prezes Urzędu Zamówień Publicznych. W przypadku pozytywnego wyniku i po przedłożeniu przez wykonawcę gwarancji należytego wykonania umowy, możliwe będzie podpisanie umowy.

Obwodnica Starogardu Gdańskiego powstanie w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100). Pierwszą obwodnicą w woj. pomorskim, która powstała w ramach PB100, była obwodnica Brzezia w ciągu DK25.

Zakres inwestycji

Droga będzie miała jedną jezdnię, po jednym pasie w obu kierunkach i dodatkowy pas do wyprzedzania występujący naprzemiennie w obu kierunkach (tzw. układ pasów 2+1). Obwodnica Starogardu Gdańskiego z siecią dróg publicznych połączona będzie poprzez ronda turbinowe. Nawierzchnia zostanie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś.

Powstaną także obiekty inżynierskie, takie jak wiadukty drogowe i mosty. Trasa będzie wyposażona w infrastrukturę ochrony środowiska, w tym przejścia dla zwierząt i przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym. Wykonane zostaną ekrany akustyczne i nasadzenia zieleni izolacyjnej, jak również systemy podczyszczające wody opadowe z jezdni oraz zbiorniki retencyjne i infiltracyjne.

Poprawa bezpieczeństwa

Dzięki budowie obwodnicy podniesiemy poziom bezpieczeństwa mieszkańców Starogardu Gdańskiego, odciążymy lokalny układ komunikacyjny i zwiększymy przepustowość w samym mieście. Inwestycja poprawi również warunki oraz bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Po oddaniu do użytku obwodnica wyprowadzi ruch tranzytowy, który koncentruje się na miejskim odcinku DK22. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.

Pod ruchem w 2029 r.

Inwestycja będzie realizowana w systemie Projektuj i buduj. Wykonawca opracuje dokumentację projektową niezbędną do złożenia wniosku o pozwolenie na budowę (tj. decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - ZRID). Po jej uzyskaniu rozpocznie budowę, a na całość ma 39 miesięcy od daty zawarcia umowy (w roboty budowlane nie wlicza się okresów zimowych, od 16 grudnia do 15 marca). Umowę planujemy podpisać nie wcześniej niż w I kwartale 2026 r., tak by budowa mogła zakończyć się w IV kwartale 2029 r.

Program budowy obwodnic w woj. pomorskim

W 2022 r. jako pierwszą z PB100 oddaliśmy do eksploatacji obwodnicę Brzezia w ciągu DK25. Trasa ma 4,5 km długości i omija miejscowość od południowego zachodu. W ramach zadania przebudowaliśmy także 4 km DK25 po obu stronach obwodnicy.

W ciągu DK22, w ramach PB100, przewidzieliśmy również realizację obwodnicy Człuchowa. W czerwcu 2024 r. do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Gdańsku złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, a ogłoszenie przetargu w systemie Projektuj i buduj planujemy w IV kw. 2026 r.

W ramach PB100 trwają również prace związane z obwodnicami Sztumu w ciągu DK55 oraz Słupska i Kobylnicy w ciągu DK21. Dla pierwszej, w grudniu br. złożyliśmy wniosek na wydanie pozwolenia na budowę (decyzję ZRID) oraz ogłosiliśmy przetarg na wyłonienie wykonawcy. W przypadku Słupska i Kobylnicy w I kwartale 2026 r. mają się zakończyć prace projektowe. Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej planujemy złożyć w I połowie 2026 r.

{"register":{"columns":[]}}