W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Znamy oferty na rozbudowę DK22 Królewo - granica województwa

19.04.2022

Pięć ofert wpłynęło w przetargu na rozbudowę DK22 między Królewem a granicą województwa pomorskiego i warmińsko mazurskiego.

Zdjęcie przedstawia drogę krajową nr 22 z jadącymi pojazdami po obu stronach widać pola uprawne i drzewa.

Poznaliśmy oferty w postępowaniu na wyłonienie wykonawcy robót przy rozbudowie drogi krajowej nr 22 między Królewem koło Malborka a granicą województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. Odcinek ma długość przeszło 10 km. GDDKiA zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zadania ok. 158,1 mln zł. 

Oferty

W postępowaniu wpłynęło pięć ofert od firm i konsorcjów, a jedynym kryterium (za przeprowadzenie prac zgodnych z założoną specyfikacją i wymaganiami jakościowymi) była cena. 

  1. NDI (lider) i NDI Sopot (partner) - 175 640 408,95 zł
  2. Rubau Polska (lider) i Poltores (partner) - 206 617 206,21 zł
  3. Polimex Infrastruktura (lider), Polimex Mostostal i Polbud Pomorze (partnerzy) - 215 917 004,84 zł
  4. Budimex - 219 813 924,09 zł
  5. PORR - 225 190 896,41 zł 

Zakres prac

Celem inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa użytkowników drogi oraz dostosowanie parametrów do wymaganej klasy technicznej, m.in. poprzez przystosowanie nawierzchni do obciążeń do 11,5 t/oś. Rozbudowa obejmie ok. 10,2 km drogi krajowej od granic administracyjnych Malborka do granicy województwa pomorskiego z warmińsko-mazurskim, z wyłączeniem wcześniej przebudowanego skrzyżowania w Królewie Malborskim.  

Na trasie zostaną przebudowane skrzyżowania, skorygowane będą łuki poziome i spadki poprzeczne. Przebudowany zostanie również system odwodnienia i zbiorników retencyjnych oraz przepusty pod drogą krajową. 

Na całej długości odcinka powstanie ścieżka pieszo-rowerowa wraz z miejscem postoju oraz kanał technologiczny. Prace budowalne przewidują również przebudowę kolidującej z inwestycją infrastruktury technicznej. 

Zmiana w podejściu do ofertowania

Złożone w postępowaniu oferty wskazują na zmianę podejścia potencjalnych wykonawców. W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, gdy wszyscy mierzyliśmy się ze skutkami pandemii koronawirusa, w przetargach GDDKiA obserwowaliśmy trend, w którym składane oferty opiewały znacznie poniżej naszych szacunków - nawet do 50 proc. Niczym nadzwyczajnym nie były oferty, których wartość odpowiadała 60-80 proc. szacunków GDDKiA. Ze swojej strony niezmiennie apelowaliśmy do wykonawców, aby rzetelnie podchodzili do składanych ofert, kalkulowali ryzyka oraz brali pod uwagę dostępność towarów, usług i pracowników. Jednak przez kilkanaście miesięcy sytuacja nie ulegała zmianie. 

Przetarg, w którym właśnie poznaliśmy oferty, jest pierwszym „dużym” przetargiem od dłuższego czasu, w którym wpłynęły tak wysokie oferty w stosunku do naszego budżetu. Może to wskazywać na powrót do podejścia prezentowanego przez branżę w latach 2018-2019 oraz odzwierciedlenie obecnej sytuacji cenowej i materiałowej notowanej na rynku budowlanym. To również pierwsze takie otwarcie ofert po wybuchu wojny w Ukrainie. W kwietniu zaplanowaliśmy jeszcze pięć kolejnych otwarć ofert (https://www.gov.pl/web/gddkia/podtrzymujemy-plan-przetargow-na-ten-rok). Po poznaniu ofert we wszystkich tych przetargach będziemy mogli mówić o tym, czy dzisiejsze otwarcie to początek nowego trendu czy jednak wyjątek potwierdzający regułę. Ważne, aby stabilizować rynek i odpowiedzialnie podchodzić do realizowanych zadań, równomiernie rozkładając podział ryzyk. 

{"register":{"columns":[]}}