W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Co przyniósł 2022 rok kierowcom w woj. śląskim

29.12.2022

Zakończenie budowy głównego ciągu A1 oraz realizacja ponad 72 km dróg o wartości około 5,3 mld zł. Zdecydowana większość z tej kwoty trafi na realizację ponad 55 km drogi ekspresowej S1 w woj. śląskim. Ten rok jest również rekordowym pod względem inwestycji poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Budowa S1 Przybędza - Milówka

Odcinki dróg na etapie budowy to:   

  • prawie 7 km drogi ekspresowej S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza o wartość ponad 364 mln zł,  
  • prawie 40 km drogi ekspresowej S1 Bieruń - Bielsko-Biała, na czterech zadaniach realizacyjnych o łącznej wartości ponad 3 mld zł,   
  • 8,5 km drogi ekspresowej S1 pomiędzy Przybędzą a Milówką (obejście Węgierskiej Górki) o wartość ponad 1,5 mld zł,  
  • 16,7 km obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu drogi krajowej nr 78 o wartość prawie 478 mln zł.

Kończymy prace przy budowie autostrady A1

Granica województwa śląskiego i łódzkiego - Częstochowa Północ  

21 czerwca 2022 r. uzyskaliśmy ostateczną decyzję na użytkowanie 16,9 km odcinka autostrady A1 pomiędzy węzłem Częstochowa Północ a granicą województwa. Tym samym zakończyliśmy realizację głównego ciągu autostrady pomiędzy granicą województwa łódzkiego i śląskiego a granicą państwa w Gorzyczkach i możemy już poruszać się z maksymalną dopuszczalną prędkością do 140 km na godzinę. Wyjątkiem jest tu około 15-kilometrowy odcinek pomiędzy Pyrzowicami a Piekarami Śląskimi, gdzie z uwagi na nierówności jezdni zostało wprowadzone ograniczenie prędkości do 100 km/h. Szanse na zniesienie tych ograniczeń daje postępowanie przetargowe na wykonanie ekspertyzy i programu naprawczego wraz z dokumentacją projektową. Jeżeli do 9 stycznia 2023 r. nie wpłyną odwołania od wyboru oferty z 28 grudnia br., do zawiązania się umowa pomiędzy stronami powinno dojść jeszcze w styczniu 2023 r. 

Częstochowa Północ - Częstochowa Blachownia 

W lutym zakończono budowę Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) - Gorzelanka Wschód i Zachód oraz Wierzchowisko Wschód i Zachód, a w lipcu Obwód Utrzymania Autostrady Lgota. Do 15 marca 2023 r. czekamy na oferty firm zainteresowanych dzierżawą dwóch MOP-ów Wierzchowisko Wschód i Zachód. Przyszli dzierżawcy dostosują je do funkcji komercyjnej, budując stacje paliw oraz obiekty gastronomiczno-handlowe. 

14 czerwca 2022 r podpisaliśmy umowę na wykonanie pozostałych do zrealizowania prac. Obejmuje ona budowę dróg serwisowych, technologicznych oraz dobudowę trzeciego pasa ruchu na dł. ok. 1,8 km (zakres robót betonowych został wykonany w 100 proc.). W ramach umowy wykonawca zaprojektuje i wybuduje drogę dojazdową dla połączenia ul. Prostej w Mykanowie z ul. Połaniecką w Częstochowie oraz przebuduje skrzyżowania DK 46 z drogą powiatową i gminną w Blachowni. To już ostatnia umowa, która zakończy cały zakres budowy tego 20-kilometrowego odcinka A1. W kwietniu 2019 r., z przyczyn leżących po stronie wykonawcy (konsorcjum firm Salini oraz Todini), GDDKiA odstąpiła od umowy na realizację. Obecnie prace realizuje firma Strabag. Wartość tego zadania to prawie 87 mln zł. Roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny zostać ukończone w czerwcu przyszłego roku.

Budowa dróg ekspresowych

S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza  

W tym roku kierowcy zyskali ponad 5 km komfortowego przejazdu po nowej, równej i szerszej jezdni w kierunku Dąbrowy Górniczej. Ruch na razie odbywa się po warstwie wiążącej, z ograniczeniem prędkości do 50 km/h. Udostępniliśmy również dwie kładki nad drogą krajową w Dąbrowie Górniczej - jedną w rejonie ulicy Karsów, a drugą w rejonie ulicy Kusocińskiego. Dzięki temu piesi i rowerzyści mogą komfortowo i bezpiecznie przemieszczać się nad przebudowywaną drogą.  

Umowę na przebudowę do parametrów drogi ekspresowej prawie 7 km DK1 na odcinku Podwarpie - Dąbrowa Górnicza podpisaliśmy we wrześniu 2020 r. z firmą Budimex. Prace budowlane rozpoczęły się w lipcu 2021 r., po opracowaniu dokumentacji projektowej i uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).  Dla części robót wykonawca wystąpił 27 października 2021 r. o wydanie zamiennej decyzji ZRID. 
Zaawansowanie rzeczowe robót to około 47 proc. Ze względu na przedłużające się procedowanie decyzji administracyjnych wykonawca złożył roszczenia terminowe. To, czy planowany do grudnia 2023 r. czas realizacji tej inwestycji zostanie wydłużony, będzie wiadomo dopiero po uzyskaniu zamiennej decyzji ZRID i rozpatrzeniu ostatecznych roszczeń terminowych wykonawcy. Z jego deklaracji wynika, że zakończenie inwestycji powinno nastąpić w połowie 2024 r.  

40 km S1 Mysłowice - Bielsko-Biała 

Realizację tej dwujezdniowej, dwupasowej trasy z rezerwą pod trzeci, podzieliliśmy na cztery krótsze odcinki i na wszystkie mamy podpisane umowy z wykonawcami. Ich łączna wartość to niespełna 2,3 mld zł. Dwa odcinki, tworzące 27-kilometrowy ciąg trasy od Oświęcimia do Bielska-Białej są już w budowie. Natomiast dwa, pomiędzy Mysłowicami i Oświęcimiem, na etapie uzyskiwania warunków technicznych, uzgodnień, opinii oraz opracowywania projektu budowlanego do złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID. Zgodnie z podpisanymi umowami kierowcy z całej 40-kilometrowej trasy powinni skorzystać przed końcem 2025 r. 

Mysłowice - Bieruń, długość 10 km, umowę o wartości ok. 490 mln zł podpisaliśmy 4 lipca 2022 r. z firmą Budimex. Obecnie trwa etap projektowania, wniosek o ZRID planujemy złożyć w połowie 2023 r. Na odcinku zlokalizowane będą dwa węzły drogowe: Mysłowice Kosztowy i Lędziny. Powstaną też dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (Lędziny Wschód, Lędziny Zachód), 16 obiektów inżynierskich oraz niezbędna infrastruktura techniczna.   

Bieruń - Oświęcim, umowę o wartości ok. 212,7 mln zł podpisaliśmy 30 listopada 2021 r. z firmą Strabag. Jesteśmy na końcowym etapie projektowania. Ponowny wniosek o uzyskanie pozwolenia wodnoprawnego, zaktualizowany o zapisy nowej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) wydanej przez GDOŚ 3 października 2022 r. - został złożony w listopadzie 2022 r.  

W ramach zadania powstanie fragment S1 o długości ok. 2,9 km oraz odcinek drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 2 km. Powstanie też droga klasy Z (zbiorcza) - pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazd do ul. Jagiełły) o długości ok. 2 km. Na tym odcinku zostanie wybudowany węzeł Bieruń oraz pięć obiektów inżynierskich. Realizacja inwestycji umożliwi skomunikowanie nowej drogi ekspresowej S1 poprzez węzeł Bieruń z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 44.   

Oświęcim - Dankowice, długość 15,2 km, umowę o wartości ok. 990 mln zł podpisaliśmy 14 maja 2020 r. z konsorcjum firm PORR i Mota-Engil Central Europe. Na tym odcinku powstaną trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola i Brzeszcze.  

Dankowice - Bielsko-Biała, długość 12 km, umowę o wartości ok. 587 mln zł podpisaliśmy 3 sierpnia 2020 r. z konsorcjum firm Mirbud oraz Kobylarnia. Powstaną dwa węzły drogowe Stara Wieś i Bielsko-Biała Hałcnów, Miejsca Obsługi Podróżnych oraz Obwód Utrzymania Drogi. 

S1 Przybędza - Milówka 

Kolejnym realizowanym odcinkiem trasy ekspresowej S1, która ułatwi dojazd z Mysłowic do granicy ze Słowacją, jest tzw. obejście Węgierskiej Górki. 10 października 2019 r. podpisaliśmy umowę z Konsorcjum firm w składzie: Mirbud (Lider), Kobylarnia (Partner), Prywatna Spółka Akcyjna „Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż” (Partner), o wartości blisko 1,5 mld zł. na zaprojektowanie i wybudowanie nowego 8,5-kilometrowego odcinka. Wykonawca deklaruje zakończenie tej inwestycji w III kwartale 2024 roku.  

22 listopada przebiliśmy dwukomorowy tunel, wydrążony we wschodnim stoku wzniesienia Glinne w masywie Baraniej Góry. Ma długość 830 m, a wysokość skrajni pionowej to 4,7 m. Każda z naw będzie posiadała dwa pasy ruchu o szerokości po 3,5 m każdy, opaski awaryjne o łącznej szerokości 1,2 m oraz obustronne chodniki ewakuacyjne o szerokości 1 m. Zaawansowanie rzeczowe robót budowlano-montażowych wynosi około 54 procent. Teraz wykonawca skupi się na dokończeniu drążenia drugiego prawie kilometrowego, również dwunawowego, tunelu. W międzyczasie wykonano już prawie 1,4 mln m3 wykopów i 250 tys. m3 nasypów przy budowie korony drogi. Trwają również intensywne prace przy wznoszeniu obiektów mostowych.

Budowa obwodnic w ramach PBDK

DK78 Poręba - Zawiercie    

Całość podzielona została na dwa odrębne zadania. Pierwsze, o długości 16,7 km i prowadzące przez Siewierz, Porębę do zawierciańskiej dzielnicy Kromołów, jest realizowane w systemie Projektuj i buduj. 28 lutego 2022 roku Wojewoda Śląski wydał decyzję ZRID, co umożliwiło w marcu br. rozpoczęcie robót budowlanych. 

Zaawansowanie rzeczowe robót na koniec 2022 roku wynosi prawie 12 procent. Pierwotnie, umowny termin zakończenia robót przypadał w kwietniu 2023 r. Jednakże, po rozpatrzeniu roszczenia wykonawcy m.in. w związku z przedłużającą się procedurą uzyskiwania decyzji ZIRD, strony umowy podpisały aneks przesuwający czas na ukończenie do 30 lipca 2024 roku. 

Dla drugiego zadania, od Kromołowa do Zawiercia o długości 7,7 km, 21 stycznia 2020 r. podpisaliśmy umowę na przygotowanie kompleksowej dokumentacji projektowej obejmującej projekt budowlany i wykonawczy wraz z materiałami do wniosku o decyzję ZRID. W październiku 2021 r. ukończony został projekt budowlany, a w listopadzie przeprowadzono posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI). W kwietniu 2022 r. odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI). Złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID nastąpiło we wrześniu. Zadanie to będzie realizowane w formule tradycyjnej, w latach 2023-2025.

Źródło finansowania

Budowa autostrady A1 Pyrzowice - Częstochowa, Częstochowa - Tuszyn, budowa drogi ekspresowej S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza oraz Budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu drogi krajowej nr 78 jest współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. 

Najważniejsze inwestycje na istniejącej sieci dróg

Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na sieci TEN-T na drodze krajowej nr 91 (dawniej DK1)

Na dwóch odcinkach DK91 Nowa Wieś - Zawada oraz Markowice - Brudzowice, o łącznej długości 10 km, trwają już roboty budowlane. Wartość tych inwestycji to ponad 132 mln zł.  

Przebudowa DK91 Nowa Wieś - Zawada 

Wykonawcą przebudowy tego niemal 5-kilometrowego odcinka DK91, o wartości ponad 63 mln zł, jest konsorcjum, w skład którego weszły firma Bitum (lider) oraz Drog-Bud, OLS, HUCZ, Domax Arkadiusz Mika, Larix (partnerzy). Podpisanie umowy na roboty nastąpiło we wrześniu 2021 r., z pierwotnym terminem zakończenia prac przypadającym na listopad 2022 r. W trakcie wykonywania robót wykonawca musiał wykonać nieprzewidziane w umowie dodatkowe prace, związane z rozbiórką przepustów, kostki klinkierowej, elementów betonowych i kamiennych oraz wzmocnieniem podłoża gruntowego. Po uwzględnieniu tych czynników, termin realizacji robót zostanie wydłużony do czerwca 2023 r. W 2022 r. realizowano roboty na pięciu zamkniętych odcinkach drogi (naprzemiennie na jezdni lewej i prawej), na których wykonano m.in. przebudowę przepustów, budowę kanalizacji deszczowej, kanału technologicznego, oświetlenia drogowego. Przebudowano sieci wodociągowe. Wykonano również nową konstrukcję drogi. Zaawansowanie robót na tym odcinku wynosi 37 proc., w tym dla robót drogowych 35 proc., mostowych 40 proc. a branżowych 60 proc.  

Przebudowa DK91 Markowice - Brudzowice 

Umowę za ponad 69 mln zł na roboty dla tego ponad 5-kilometrowego odcinka podpisaliśmy 19 stycznia 2022 r. z umownym terminem zakończenia prac przypadającym na lipiec 2023 r. Wykonawcą robót jest konsorcjum firm NDI, NDI SOPOT oraz SP Sine Midas Stroy. Obecnie dwukierunkowy ruch pojazdów odbywa się na jezdni prowadzącej do Częstochowy, natomiast na jezdni sąsiedniej prowadzone są prace budowlane. Przebudowywane są przepusty, budowana jest kanalizacja deszczowa, poszerzane nasypy, wykonywana stabilizacja podłoża oraz warstwa mrozoochronna. Zaawansowanie robót na tym odcinku wynosi 16 proc., w tym dla robót drogowych 9 proc., mostowych 23 proc., branżowych 53 proc. W związku z wystąpieniem robót dodatkowych wykonawca złożył roszczenia terminowe. To, czy czas realizacji tej inwestycji zostanie wydłużony, będzie wiadomo dopiero rozpatrzeniu ostatecznych roszczeń terminowych wykonawcy. 

Rozbudowa skrzyżowania DK52 z drogami powiatowymi w Czańcu 

W październiku 2022 r. podpisaliśmy umowę na rozbudowę skrzyżowania DK52 z drogami powiatowymi Czaniec - Roczyny - Andrychów oraz Czaniec - Porąbka. Powstanie rondo, a nawierzchnia drogi krajowej zostanie dostosowana do przenoszenia obciążeń 11,5 tony na oś. Przebudujemy zatoki autobusowe i zjazdy do posesji przyległych. Przebudujemy lub wybudujemy ciągi dla pieszych i rowerzystów, system odwodnienia drogi. Wybudujemy oświetlenie drogowe. Wykonamy urządzenia bezpieczeństwa ruchu, w tym m.in.: wygrodzenia dla pieszych, barier ochronnych, oznakowania poziomego i pionowego. Zabezpieczymy i przebudujemy uzbrojenie terenu kolidującego z rozwiązaniami projektowymi.  

Firma Eurovia Polska zobowiązała się wykonać całość prac do końca sierpnia 2023 r. Wartość tej inwestycji to ponad 12 mln zł. Do tej pory wykonawca przeprowadził wycinkę drzew, odhumusowanie terenu oraz wykonał fragmenty kanalizacji deszczowej wraz z montażem pierwszego zbiornika retencyjno-rozsączającego. Na przebudowywanej drodze powiatowej ul. Karola Wojtyły wykonano w części prace rozbiórkowe starej nawierzchni oraz wykonano warstwy konstrukcyjne ulepszonego podłoża i podbudowy pomocniczej.

Budowa bezpiecznej infrastruktury

W październiku podpisaliśmy umowę na wykonanie dodatkowej infrastruktury drogowej, poprawiającej bezpieczeństwo ruchu drogowego (BRD) na DK45 Roszków -Tworków. Wykonawcą jest firma Inżbud TT z Rybnika, a prace powinny zakończyć się w listopadzie 2023 r. Wartość tej inwestycji to ponad 2,5 mln zł. Zadanie obejmuje poprawę BRD w Krzyżanowicach poprzez budowę wzbudzanej drogowej sygnalizacji świetlnej w rejonie przedszkola oraz doposażenie istniejącego przejścia dla pieszych w rejonie skrzyżowania z DW936 o podświetlony i wyniesiony nad przejście znak D6. Będzie on wyposażony w pulsującą sygnalizację ostrzegawczą w kolorze żółtym.   

We wrześniu podpisaliśmy umowę na wykonanie inwestycji poprawiającej bezpieczeństwo ruchu drogowego na DK43 w Zajączkach Drugich w gminie Krzepice. Wykonawca będzie miał pięć miesięcy na zaprojektowanie i budowę prawie 400-metrowego chodnika oraz dedykowanego oświetlenia na przejściu dla pieszych. Chodnik ułatwi bezpieczne poruszanie się wzdłuż drogi, a doświetlenie przejścia dla pieszych zapewni odpowiednia widoczność, ułatwiając odpowiednio wczesną reakcję kierowców. Na odcinku objętym budową chodnika przebudowane zostaną również zjazdy i odwodnienie drogi. Tam, gdzie będzie to niezbędne, zmodyfikowane zostanie oznakowanie pionowe i poziome. Zadanie za kwotę blisko 1,2 mln zł wykona firma Gramar z Lublińca. 

Również we wrześniu, w niespełna trzy tygodnie, wykonaliśmy prace poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego na DK91 w Rędzinach. Miały one na celu uspokojenie ruchu pojazdów, aby zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa, w szczególności pieszym. Wartość wykonanych robót to ponad 560 tys. zł. Zmieniliśmy lokalizację przejścia dla pieszych przy kościele, wykonaliśmy nowe azyle dla pieszych, a istniejące poszerzyliśmy. Ograniczyliśmy szerokość pasów ruchu poprzez zastosowanie powierzchni wyłączonych. Na odcinku objętym inwestycją wprowadziliśmy ograniczenie dopuszczalnej prędkości ruchu do 50 km/h. Wyznaczymy również lewoskręty przy ulicach: Mstowskiej, Okupnickiej, Polnej oraz Wesołej. Poprawę widoczności na wysokości wylotu z ul. Mstowskiej osiągnęliśmy dzięki ustawieniu lustra drogowego. W ramach tej inwestycji wykonaliśmy również remont nawierzchni na dwóch odcinkach DK91 o łącznej długości 700 m. 

25 listopada zakończyliśmy budowę sygnalizacji świetlnej na łącznicach węzła Zabrze Południe na A4, przy włączeniu do ul. Chudowskiej oraz doświetlenie trzech przejść dla pieszych. Inwestycję w ciągu trzech miesięcy, za prawie 1,1 mln zł, wykonała firma Synchrogop z Katowic.  

W grudniu zakończyła się również budowa sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu DK1 z ul. Polne Domy i ul. Polną w Piasku. W ramach zadania doświetlone zostanie istniejące przejście dla pieszych oraz powstanie infrastruktura towarzysząca, która ułatwi bezpieczne przemieszczanie się osobom z dysfunkcjami słuchu i wzroku. Inwestycję w ciągu czterech miesięcy, za ponad 580 tys. zł, wykonało Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe PALIAN z Tychów. 

W listopadzie zakończyliśmy budowę wzbudzanej sygnalizacji świetlnej wraz z dedykowanym oświetleniem przejścia oraz wykonanie niezbędnych prac brukarskich na przejściu dla pieszych w ciągu DK91 w rejonie Urzędu Gminy w Rędzinach. Inwestycję wykona firma Inżynieria Ruchu Drogowego z Częstochowy za kwotę ponad 300 tys. zł.  

Poprawiamy bezpieczeństwo na 260 przejściach dla pieszych 

Wartość tych inwestycji zwiększających bezpieczeństwo ruchu drogowego to prawie 20 mln zł. Inwestycje obejmują budowę dedykowanego oświetlenia lub oświetlenia strefy przejściowej. Wykonywane są również niezbędne prace brukarskie, w tym budowa dojść dla pieszych i „kostki integracyjne” - oznaczającej krawędź chodnika przy przejściu dla pierzących. Tam, gdzie będzie to niezbędne, zmodyfikowane zostanie oznakowanie pionowe i poziome. Inwestycja realizowana jest w ośmiu częściach a jej wartość to prawie 23 mln zł.  

W Raciborzu w ciągu DK45 w rejonie ulic Bojanowskiej i Floriana powstała sygnalizacja świetlna wzbudzana na przejściu dla pieszych wraz z dojściem do przejścia dla pieszych i jego doświetleniem. Inwestycję o wartości prawie 240 tys. zł wykonała firma IRD z Częstochowy.  

Powstaje również sygnalizacja ostrzegawcza na przejściu dla pieszych w Czekanowie w ciągu DK78. Zadanie o wartości ponad 140 tys. zł wykonuje ZIR z Bytomia. Zakończenie robót nastąpi w pierwszym kwartale 2023 r.  

Poprawimy również bezpieczeństwo ruchu drogowego na DK42 na odcinku Kleśniska - Parzymiechy – Grabarze. Umowę na to zadanie o wartości ponad 11 mln zł. z firmą DROG-BUD z Lubojenki podpisaliśmy 30 listopada 2022 r. Inwestycja jest współfinansowane przez Gminę Lipie w kwocie ponad 1,1 mln zł. Wybudujemy chodnik o łącznej długości około 3 km, zatoki autobusowe, kanalizację deszczową i kanał technologiczny. Przebudujemy istniejące przepusty, słupy eklektyczne, uzbrojenie podziemne.

Zdjęcia (9)

{"register":{"columns":[]}}