W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zamontujemy osiem nowych sygnalizacji świetlnych

08.02.2022

Otworzyliśmy oferty w przetargu na budowę sygnalizacji na przejściach dla pieszych na DK1 w Piasku, Goczałkowicach-Zdroju, na DK52 w Kozach i DK81 w Ochabach i Harbutowicach. To kolejny etap podnoszenia poziomu bezpieczeństwa na drogach krajowych w woj. śląskim. Umożliwimy pieszym bezpieczne i bardziej komfortowe przekraczanie jezdni.

Fotografia z poziomu terenu na przejście dla pieszych przez DK1 w rejonie skrzyżowania z ul. Stawową w Goczałkowicach-Zdroju. Na dwujezdniowej drodze widoczny duży ruchu pojazdów. W centralnej części zdjęcia zlokalizowane jest przejście dla pieszych z wydzielona wyspą separacyjną pomiędzy dwupasowymi jezdniami. Droga wyposażona w ekrany akustyczne.

Ofertę z najniższą ceną, z trzech które wpłynęły na ogłoszone 27 grudnia 2021 r. postępowanie przetargowe, złożyła firma Gramar z Lublińca. Wyceniła realizację na 3 409 560 zł. Złożone oferty zostaną przeanalizowane i ocenione. Kryterium oceny ofert stanowi cena (60 proc.) oraz termin wykonania (40 proc.). Zamówienie prowadzone jest w trybie podstawowym z możliwością przeprowadzenia negocjacji fakultatywnych. 

Zakres inwestycji 

Inwestycje będą realizowane w formule projektuj i buduj. W ich zakres wchodzi opracowanie dokumentacji projektowej i projektu docelowej organizacji ruchu, wykonanie robót budowlanych i montażowych sygnalizacji świetlnej, dedykowanego oświetlenia oraz zasilania. Tam, gdzie jest to zasadne, powstaną też chodniki prowadzące do przejść dla pieszych. Całość zadania powinna zostać wykonana w czasie nie dłuższym niż osiem miesięcy, licząc od daty podpisania umowy. Czas trwania realizacji inwestycji stanowi kryterium pozacenowe oceny oferty i może zostać skrócony maksymalnie o cztery miesiące.

Tu poprawimy bezpieczeństwo

Dwie wzbudzane sygnalizacje świetlne z oświetleniem strefy przejściowej i samego przejścia dla pieszych zrealizujemy na DK1. Pierwsza w Piasku, na przejściu dla pieszych w rejonie skrzyżowania z ul. Podleśną, gdzie przebudujemy również dojścia do istniejącego przejścia dla pieszych. Druga w Goczałkowicach-Zdroju, na przejściu dla pieszych w rejonie skrzyżowania z ul. Stawową, gdzie wykonamy także dojścia dla pieszych zarówno od ul. Stawowej, jak i Borowinowej. 

W Kozach na DK52 powstaną trzy sygnalizacje ostrzegawcze na przejściach dla pieszych, które dodatkowo zostaną doświetlone. Pierwsza na przejściu dla pieszych w rejonie skrzyżowania z ul. Południową, druga na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami z ul. Topolową oraz Chmielową, oraz trzecia w rejonie skrzyżowania z ul. Podgórską. 

Kolejne zmiany zostaną wprowadzone na DK81. W Ochabach powstanie sygnalizacja świetlna ostrzegawcza na przejściu dla pieszych zlokalizowanym w obrębie skrzyżowania z ul. Baranowicką (w rejonie restauracji) oraz wybudowane dojścia dla pieszych. Natomiast w okolicach ul. Wiklinowej (przed restauracją) w bezpośrednim sąsiedztwie istniejących zatok autobusowych zmodernizowana z kolei zostanie istniejąca sygnalizacja ostrzegawcza na przejściu dla pieszych. Skorygowane zostaną również dojścia do przejścia dla pieszych. W okolicach zjazdu z DK81 (łącznika) do ul. Wiślańskiej w Harbutowicach powstanie sygnalizacja ostrzegawcza na przejściu dla pieszych. Na wszystkich tych przejściach pojawi się oświetlenie wraz z doświetleniem stref przejściowych na dojazdach. 

Cel 

Budowa sygnalizacji świetlnych i ostrzegawczych to kolejne działanie na rzecz poprawy BRD. Sygnalizacje świetlne na przejściach dla pieszych i skrzyżowaniach oraz sygnalizacje ostrzegawcze umożliwią pieszym bezpieczne i bardziej komfortowe przekraczanie jezdni. Dzięki wykonaniu dedykowanego oświetlenia ulicznego zwiększymy widoczność pieszych w strefie przejść. Umożliwi to również wcześniejszą reakcję kierowców na sytuację na drodze. Budowa sygnalizacji świetlnych to skuteczne i efektywne rozwiązanie z zakresu inżynierii drogowej, znacznie podnoszące poziom bezpieczeństwa ruchu - szczególnie w grupie najbardziej narażonych na poważne skutki zdarzeń drogowych, niechronionych użytkowników dróg - pieszych. Realizacja inwestycji przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa ruchu drogowego na istniejących drogach.

Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 

Realizacja tej i przygotowywanych kolejnych inwestycji poprawiających bezpieczeństwo na drogach jest możliwa, dzięki rządowemu Programowi Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej.  Głównym celem Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Celami szczegółowymi są ochrona uczestników ruchu oraz zapewnienie infrastruktury drogowej, mającej wpływ na wzrost bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez redukcję liczby wypadków i ich ofiar.   

Realizacja zadań w ramach Programu umożliwi eliminację realnych i potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w połączeniu z zadaniami realizowanymi w PBDK, pozwoli docelowo na zmniejszenie liczby odcinków niebezpiecznych. Program wskazuje źródła finansowania oraz określa zakres rzeczowy zadań przewidywanych do realizacji. Jest spójny ze Strategią na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, Strategią Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku oraz komplementarny z działaniami realizowanymi w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). 

{"register":{"columns":[]}}