W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Realizacja Programu budowy 100 obwodnic w województwie małopolskim

13.09.2021

Siedem obwodnic powstanie w woj. małopolskim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Będą to obwodnice Limanowej, Nowego Targu, Piwnicznej, Wadowic, Makowa Podhalańskiego, Trzebini i wschodnia Obwodnica Tarnowa.

zdjęcie miejscowości Trzebinia

Obwodnica Piwnicznej w ciągu drogi krajowej nr 87

Umowa na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy obwodnicy Piwnicznej została podpisana w październiku 2019 roku. Konsultacje społeczne z mieszkańcami, na których przedstawiono trzy warianty przebiegu obwodnicy, odbywały się od połowy czerwca do połowy lipca 2020 r.  

Ze względu na brak możliwości wykonania pomiarów ruchu (COVID-19) oraz wydłużone konsultacje społeczne, 25 lutego 2021 r. podpisano aneks wydłużający termin realizacji prac. 

Przedstawione warianty przebiegu mają długości od 2 do 2,5 km. Złożenie wniosku dotyczącego uzyskania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych (DŚU) planowane jest w lutym 2022 r. Ten etap prac ma się zakończyć w sierpniu 2022 r.   

16 kwietnia 2021 r. wykonawca uzyskał decyzję zatwierdzającą Projekt robót geologicznych. 17 maja 2021 r. w Okręgowym Urzędzie Górniczym został złożony plan ruchu, a decyzja w tym zakresie została uzyskana 2 września br. Zostało wykonane rozpoznanie geologiczne poza obszarem górniczym, a obecnie trwają wiercenia na obszarze górniczym. 

Inwestycja jest częścią większego programu zakładającego udrożnienie polsko-słowackiego ruchu granicznego. Dzięki tej inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu międzynarodowego i regionalnego na odcinku drogi krajowej w pobliżu Piwnicznej. Istotna będzie również możliwość ominięcia zabudowań miejscowości przez ruch turystyczny kierujący się np. w stronę Muszyny. Ujęcie w Programie budowy 100 obwodnic pozwoli na rozpoczęcie budowy obwodnicy oraz zintensyfikowanie współpracy ze stroną słowacką, w celu usprawnienia połączeń granicznych. 

Obwodnica Limanowej w ciągu drogi krajowej nr 28

12 października 2020 r. podpisana została umowa z firmą IVIA, która obejmuje przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i Koncepcji programowej (STEŚ-R). Ten etap prac zakończy się uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Koszt wszystkich prac wyniesie ok. 4,2 mln złotych. Złożenie wniosku o uzyskanie DŚU planowane jest na sierpień 2022 r. Zakończenie tego etapu prac dokumentacyjnych planowane jest na luty 2023 r.  

Na chwilę obecną opracowano trzy warianty przebiegu trasy, uzgodniono analizę i prognozę ruchu, a także wykonano inwentaryzację fotograficzną obszaru, na którym planowana jest obwodnica. Przeprowadzono również spotkania informacyjne z mieszkańcami i przedstawicielami władz samorządowych, opracowano i uzgodniono ocenę wpływu inwestycji na bezpieczeństwo ruchu drogowego (BRD). Wykonano również program badań geofizycznych oraz projekt robót hydrogeologicznych, natomiast program badań geotechnicznych jest w trakcie weryfikacji przez Departament Technologii Budowy Dróg GDDKiA. Aktualnie trwają obserwacje przyrodnicze oraz prace nad raportem z prezentacji społecznych.   

Inwestycja odciąży z ruchu centrum miasta i ułatwi podróż pomiędzy Nowym Sączem a Rabką-Zdrojem. Pozytywnie wpłynie także na spójność komunikacyjną południowej Małopolski. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.   

Obwodnica Nowego Targu w ciągu drogi krajowej nr 49

Umowa na przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i Koncepcję programową została podpisana 15 października 2020 r. z firmą Multiconsult Polska. W sierpniu 2022 r. planujemy złożenie wniosku o uzyskanie DŚU, natomiast uzyskanie decyzji i tym samym zakończenie tego etapu prac, zaplanowano na czerwiec 2023 r. 

Dla tej inwestycji opracowano trzy warianty przebiegu trasy, uzgodniono analizę i prognozę ruchu, wykonano też inwentaryzację fotograficzną obszaru, na którym planowana jest obwodnica. Przeprowadzono spotkania informacyjne z mieszkańcami i przedstawicielami władz samorządowych oraz sąsiadującego z obwodnicą lotniska. Przedłożono również do zaopiniowania ocenę wpływu inwestycji na BRD.  

Aktualnie trwają obserwacje przyrodnicze oraz prace nad raportem z prezentacji społecznych, a także opracowywane jest Studium geologiczno-inżynierskie, dokumentacja geofizyczna oraz dokumentacja hydrogeologiczna.   

Podstawowym celem budowy obwodnicy Nowego Targu jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 49 po zjeździe z drogi krajowej nr 47. Obecnie realizowana jest inwestycja polegająca na rozbudowie drogi krajowej nr 47 pomiędzy Rabką-Zdrojem a Nowym Targiem. Konieczna jest również budowa obwodnicy w ciągu DK49. Inwestycja ta pozwoli na wyprowadzenie ruchu dalekobieżnego, często turystycznego, na drogę krajową nr 49 w kierunku Białki Tatrzańskiej i granicy ze Słowacją, z ominięciem miasta. W 2020 roku podpisany został Program Inwestycji, a ujęcie zadania w Programie budowy 100 obwodnic pozwoli na wybudowanie obwodnicy. 

Wschodnia obwodnica Tarnowa w ciągu drogi krajowej nr 73

W przypadku tej obwodnicy zakończyliśmy prace koncepcyjne. W 2018 r. dla inwestycji wydana została decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach. 

Podstawowym celem budowy wschodniej obwodnicy Tarnowa jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 73, przy dojeździe do węzła Tarnów Północ. Dzięki tej inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz odciążenie i zwiększenie przepustowości miejskiego układu komunikacyjnego. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu międzynarodowego i regionalnego na odcinku drogi krajowej w pobliżu Tarnowa. Obwodnica usprawni dostępność komunikacyjną Pilzna i Jasła. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.  

Obwodnica Wadowic w ciągu drogi krajowej nr 28

W sprawie budowy tej obwodnicy zostało podpisane porozumienie pomiędzy GDDKiA a Gminą Wadowice. W myśl tego porozumienia Gmina przygotowuje dokumentację wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej i zezwolenia na realizację, natomiast GDDKiA zbuduje drogę. Umowa z wykonawcą dokumentacji została podpisana przez Gminę Wadowice 9 lipca 2020 r.  

Złożenie wniosku o uzyskanie DŚU planowane jest na styczeń 2022 r., natomiast zakończenie tego etapu, zaplanowane jest na sierpień 2022 r. 

Po wybudowaniu obwodnicy nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Będzie ona stanowiła uzupełnienie istniejącej sieci dróg w mieście i pozytywnie wpłynie na płynność ruchu. Południowa obwodnica Wadowic będzie stanowić ciąg drogi krajowej nr 28, na odcinku od ronda gen. Leopolda Okulickiego (tu łączyć się ma z drogą krajową nr 52) do ul. Zegadłowicza. Obwodnica ma rozładować zatory w ruchu, jakie tworzą się na drogach krajowych nr 28 (Wadowice - Sucha Beskidzka) oraz 52 (Wadowice - Kraków). Obwodnica uwzględniać będzie planowaną do realizacji w kolejnej perspektywie finansowej UE Beskidzką Drogę Integracyjną, czyli drogę ekspresową S52.   

Obwodnica Trzebini w ciągu drogi krajowej nr 79

21 września 2020 r. podpisana została umowa z firmą Sweco Engineering na przygotowanie Studium sieciowego z elementami Studium korytarzowego. Obejmują one odcinek autostrady A4 od węzła Balice I do węzła Mysłowice oraz odcinek drogi krajowej nr 79 od wyłączenia projektowanej obwodnicy Zabierzowa do węzła Byczyna na autostradzie A4. W ramach Studium zostały przeanalizowane możliwości poprowadzenia obwodnicy Trzebini.  

W październiku 2021 r. planowane jest wszczęcie postępowania przetargowego na przygotowane STEŚ-R. Złożenie wniosku o uzyskanie DŚU przewidziane jest na wrzesień 2023 r. Uzyskanie decyzji zaplanowane jest na grudzień 2024 r. 

Głównym celem budowy obwodnicy Trzebini jest wyprowadzenie z miasta ruchu tranzytowego. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości dróg. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na odcinku drogi krajowej w pobliżu autostrady A4. Budowa obwodnicy poprawi również dostępność komunikacyjną rafinerii w Trzebini. Dla tej inwestycji nie były dotąd prowadzone prace przygotowawcze.  

Obwodnica Makowa Podhalańskiego w ciągu drogi krajowej nr 28

Umowa na opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej dla budowy tej obwodnicy została podpisana 12 marca 2021 r. z firmą Sweco Polska. 

Obecnie analizowane są zaproponowane warianty, a na przełomie września i października br. planowane są spotkania informacyjne z mieszkańcami. 

Złożenie wniosku o uzyskanie decyzji środowiskowej przewidziane jest na czerwiec 2022 r., natomiast zakończenie tego etapu prac, zaplanowane jest na luty 2023 r. 

Droga krajowa nr 28 przebiega przez centrum miasta i jest wygodnym połączeniem Śląska z Podhalem. Obwodnica, wyprowadzając ruch z miasta, poprawi komfort i bezpieczeństwo mieszkańców, usprawni też ruch lokalny, regionalny i dalekobieżny. Inwestycja pozytywnie wpłynie na przepustowość ciągu komunikacyjnego łączącego Podtatrze ze Śląskiem. Proces przygotowawczy przewidziany jest na lata 2021-2024, z kolei realizacja inwestycji będzie miała miejsce w latach 2025-2029. 

Współpraca z samorządami

Dotychczasowe doświadczenia przy realizacji całego procesu inwestycyjnego pokazały, jak ważna jest współpraca i komunikacja z poszczególnymi samorządami i społecznościami lokalnymi na wszystkich etapach inwestycji drogowych. Większość inwestycji z Programu budowy 100 obwodnic jest na etapie przygotowania. Opracowywane są studia korytarzowe, STEŚ lub STEŚ-R.  

Ważne jest także, aby dotrzeć z informacjami o przyszłej obwodnicy do lokalnych społeczności, co pozwoli sprawnie przeprowadzić proces przygotowawczy. GDDKiA jest otwarta na współpracę i liczy na głosy i uwagi samorządów oraz wszystkich mieszkańców zainteresowanych budową obwodnic. Pozostajemy z władzami samorządów w stałym kontakcie.  

Poniżej publikujemy pismo Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad do władz samorządowych. 

Materiały

Pismo KR​_GDDKiA
KR​_pismo​_Generalnego​_Dyrektora​_Dróg​_Krajowych​_i​_Autostrad​_do​_władz​_samorządowych.pdf 1.89MB

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}