W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Gierkówka to już historia

12.08.2021

W najbliższy piątek, 13 sierpnia, przekażemy kierowcom ostatni już odcinek betonowej jezdni wschodniej na budowanej autostradzie A1 między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem. Tym samym skończy się uciążliwa jazda po starej mocno zniszczonej nawierzchni DK1, a dawna „gierkówka” przejdzie definitywnie do historii.

A1 odc. B nowa jezdnia betonowa

zestaw logotypów

Udostępnione zostanie 6,7 km betonowej jezdni między miejscowościami Wygoda i Parzniewice, co będzie oznaczało, że cały 25-kilometrowy odcinek między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem będzie można pokonać po nowej nawierzchni. Zgodnie z deklaracjami wykonawcy, udało się to zrobić przed końcem wakacji. 

Komfort i bezpieczeństwo

Od najbliższego piątku, kierowcy podróżujący autostradą A1 na całym (będącym w budowie) 81-kilometrowym odcinku od Tuszyna do początku obwodnicy Częstochowy będą mieli do dyspozycji nową betonową nawierzchnię. Obecnie na odcinku między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem obowiązującym układem ruchu jest 1+1, ale jeszcze w wakacje planowane jest wprowadzenie układu 2+2 - po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Tak jak od końca ub. roku obowiązuje na pozostałych odcinkach budowanej A1. 

Dwie jezdnie po trzy pasy ruchu jeszcze w tym roku

Przed końcem roku oddamy do ruchu cztery z pięciu odcinków realizacyjnych budowanej A1, od Tuszyna do węzła Piotrków Trybunalski Południe oraz od Kamieńska do początku obwodnicy Częstochowy, łącznie z drugim wiaduktem nad linią kolejową (WA-352). Na odcinku od Radomska do granicy województw łódzkiego i śląskiego prace są najbardziej zaawansowane, a nawierzchnia betonowa leży już na obu jezdniach. Na pozostałych trzech odcinkach trwają prace przy układaniu nawierzchni na drugiej jezdni przyszłej A1. 

Po udostępnieniu obu jezdni kierowcy będą mieć do dyspozycji po trzy pasy ruchu. Jedynie na odcinku pomiędzy węzłami Piotrków Trybunalski Południe i Kamieńsk, na który umowę podpisaliśmy w kwietniu 2019 r., ruch będzie odbywał się jedną jezdnią w obu kierunkach w układzie pasów 2+2.  Z pełnego przekroju autostrady pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim, czyli trzech pasów na dwóch jezdniach, skorzystamy przed końcem 2022 r. 

Łączny koszt prac budowlanych związanych z przebudową ok. 81 km istniejących odcinków dróg - A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz DK1 od Piotrkowa Trybunalskiego do początku obwodnicy Częstochowy, to ponad 2,8 mld zł. Całkowita wartość projektu to ok. 3,5 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. 

Kalendarium budowy A1 Tuszyn - Częstochowa

węzeł Tuszyn – węzeł Piotrków Trybunalski Południe 

  • System realizacji: Projektuj i buduj 
  • Długość odcinka: 15,86 km 
  • 30 czerwca 2017 r. - ogłoszenie przetargu 
  • 7 czerwca 2018 r. - wyłonienie wykonawcy 
  • 30 lipca 2018 r. - podpisanie umowy 
  • 9 sierpnia 2018 r. - rozpoczęcie robót 
  • Zaawansowanie rzeczowe: 84,9 proc. 

  

węzeł Piotrków Trybunalski Południe - węzeł Kamieńsk 

  • System realizacji: Projektuj i buduj 
  • Długość odcinka: 24,2 km 
  • 18 grudnia 2018 r. - ogłoszenie przetargu 
  • 11 marca 2019 r. - wyłonienie wykonawcy 
  • 18 kwietnia 2019 r. - podpisanie umowy 
  • 26 kwietnia 2019 r. - rozpoczęcie robót 
  • Zaawansowanie rzeczowe: 58,3 proc. 

 

węzeł Kamieńsk – węzeł Radomsko 

  • System realizacji: Projektuj i buduj 
  • Długość odcinka: 16,72 km 
  • 30 czerwca 2017 r. - ogłoszenie przetargu 
  • 25 lipca 2018 r. - wyłonienie wykonawcy 
  • 14 września 2018 r. - podpisanie umowy 
  • 27 września 2018 r. - rozpoczęcie robót 
  • Zaawansowanie rzeczowe: 80,3 proc. 

  

węzeł Radomsko – granica woj. łódzkiego i śląskiego 

  • System realizacji: Projektuj i buduj 
  • Długość odcinka: 7,03 km 
  • 30 czerwca 2017 r. - ogłoszenie przetargu 
  • 12 lipca 2018 r. - wyłonienie wykonawcy 
  • 30 sierpnia 2018 r. - podpisanie umowy 
  • 13 września 2018 r. - rozpoczęcie robót 
  • Zaawansowanie rzeczowe: 88 proc. 

 

granica woj. łódzkiego i śląskiego – węzeł Częstochowa Północ  

  • System realizacji: Projektuj i buduj 
  • Długość odcinka: 16,91 km 
  • 30 czerwca 2017 r. - ogłoszenie przetargu 
  • 16 maja 2018 r. - wyłonienie wykonawcy 
  • 23 lipca 2018 r. - podpisanie umowy 
  • 3 grudnia 2018 r. - rozpoczęcie robót 
  • Zaawansowanie rzeczowe: 79,6 proc. 

Zdjęcia (6)

{"register":{"columns":[]}}