Odcinek S11 Siemianice - Gotartów czeka na pozwolenie na budowę
23.05.2025
Do Wojewody Opolskiego złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy drogi ekspresowej S11 od Siemianic do Gotartowa. To ostatni z trzech przygotowywanych do realizacji fragmentów trasy pomiędzy Kępnem i początkiem obwodnicy Olesna, dla którego ruszyła procedura uzyskania decyzji ZRID.
Zakończyliśmy prace projektowe
W lipcu 2024 roku podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę prawie 23-kilometrowego odcinka S11 pomiędzy Siemianicami i Gotartowem. Zgodnie z harmonogramem zakończony został etap opracowania dokumentacji projektowej potrzebnej do złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID. Jej uzyskanie pozwoli na przekazanie wykonawcy placu budowy i rozpoczęcie robót budowalnych. Umożliwi też rozpoczęcie procedur związanych z wypłatą odszkodowań za nieruchomości przejęte pod budowę drogi.
Inwestycja obejmuje realizację dwujezdniowej drogi ekspresowej na terenie woj. wielkopolskiego, łódzkiego i opolskiego, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Jej początkowy fragment będzie się łączył z drugim odcinkiem budowanej S11 na wysokości Siemianic w województwie wielkopolskim. Ominie kolejno miejscowości Gołkowice, Byczynę, Biskupice, Sarnów oraz Krzywiznę. W okolicach miejscowości Gotartów połączy się z kolejnym budowanym odcinkiem S11, który prowadzi do początku obwodnicy Olesna.
Nowa trasa na znacznej długości zostanie poprowadzona nowym śladem. Przewidziano na niej budowę czternastu obiektów inżynierskich, w tym przejść dla zwierząt. W ramach inwestycji zaplanowano również budowę węzła drogowego Byczyna.
Trzy odcinki realizacyjne S11
Planowana budowa S11 pomiędzy Siemianicami a Gotartowem to jeden z trzech odcinków realizacyjnych tej drogi ekspresowej pomiędzy końcem obwodnicy Kępna w województwie wielkopolskim i początkiem obwodnicy Olesna na terenie województwa opolskiego:
- koniec obwodnicy Kępna - Siemianice (12,5 km),
- Siemianice - Gotartów (22,7 km),
- Gotartów - początek obwodnicy Olesna (10,5 km).
Na całym, 46-kilometrowym odcinku tej trasy zaplanowaliśmy budowę kilkudziesięciu obiektów inżynierskich, w tym przejść dla zwierząt, a także węzłów drogowych Kluczbork Północ i Kluczbork Południe, Siemianice oraz Byczyna.
Inwestycja przewiduje również budowę urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także przebudowę infrastruktury technicznej (sieć wodociągowa i kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne). Ponadto w ciągu trasy głównej wybudowane zostaną dodatkowe jezdnie do obsługi przyległego terenu.
Pod koniec stycznia br. do Wojewody Wielkopolskiego złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji ZRID dla odcinka od Kępna do Siemianic, a pod koniec lutego br. do Wojewody Opolskiego złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji ZRID dla odcinka od Gotartowa do początku obwodnicy Olesna. Wszystkie trzy odcinki S11 będą dostępne dla ruchu w 2028 roku.
Droga ekspresowa S11 połączy cztery województwa
Do 2031 roku cała S11 połączy leżący na Pomorzu Środkowym Kołobrzeg, Koszalin, Piłę, Poznań i Kępno z Aglomeracją Śląską. Po ukończeniu wszystkich odcinków trasa będzie liczyć ponad 560 km, a wraz ze wspólnym przebiegiem S6 od Kołobrzegu do Koszalina (ok. 35 km) i odcinkiem obwodnicy Poznania w ciągu A2 (ok. 16 km) blisko 620 km. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji niemal 220 km (wliczając wspólny przebieg po A2 i S6). Są to fragmenty od Kołobrzegu do Bobolic, obwodnica Szczecinka, odcinki w okolicy Poznania oraz cztery kolejne obwodnice: Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego, Kępna i oddana do ruchu w 2023 roku obwodnica Olesna. Dla pozostałych odcinków, w zależności od etapu, inwestycje są już realizowane bądź prowadzone są prace przygotowawcze. W nadchodzących latach pokonanie trasy z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie – na połączeniu z autostradą A1 – zajmie samochodem osobowym nieco ponad 5 godz.