Spotkania informacyjne dotyczące drugiego fragmentu OAW
25.09.2025
AKTUALIZACJA - Nieprzerwanie prowadzimy prace projektowe związane z przygotowaniem propozycji wariantów przebiegu zachodniej części Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW). Chodzi o odcinek od projektowanej drogi ekspresowej S10 w rejonie Nacpolska, przez drogę krajową nr 92, po S7 na południe od Warszawy.
Zgodnie z zapowiedziami przeprowadzamy akcję informacyjną dla mieszkańców, przedsiębiorców i samorządowców. Zakończyły się już spotkania informacyjne dla odcinka od S10 do DK92, które zorganizowaliśmy w ośmiu gminach. Teraz nadszedł czas na organizację spotkań w 13 gminach dla fragmentu od DK92 do S7 na południe od Warszawy.
Cztery warianty przebiegu
W ramach prac nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ) przygotowane zostały cztery warianty przebiegu przyszłej trasy od projektowanej S10 do DK92 (pierwszy odcinek) i cztery warianty wraz z dwoma podwariantami dla fragmentu od DK92 do S7 na południe od Warszawy (drugi odcinek). Jednym z nich jest poprowadzenie OAW po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 50. Wszystkie warianty OAW projektowane są w jednakowym stopniu szczegółowości.
Początek drugiego odcinka założono na przecięciu z DK92, po południowo-zachodniej stronie Sochaczewa. Następnie wszystkie warianty trasy przebiegają po zachodniej stronie Żyrardowa i po północnej stronie Mszczonowa, kończąc się na przecięciu z S7 w okolicy Grójca i Tarczyna.
Spotkania informacyjne
Rozpoczęcie spotkań informacyjnych to pierwszy z wielu etapów, które doprowadzą do powstania OAW. Na tym etapie jeszcze nic nie jest przesądzone, wszystkie warianty są traktowane na równi. Wnioski i uwagi zgłoszone w trakcie spotkań informacyjnych będą szczegółowo analizowane przez GDDKiA i projektantów.
Z dotychczasowym efektem pracy projektantów można zapoznać się podczas spotkań informacyjnych. W ich trakcie będziemy zbierać opinie społeczeństwa i władz samorządowych dotyczące przebiegu przyszłej OAW.
Analogicznie do spotkań przeprowadzonych dla odcinka pierwszego, w tym przypadku będą się one także odbywać w każdej gminie w dwóch turach. W godzinach 11.00 – 15.00 projektanci będą odpowiadać na indywidualne pytania zainteresowanych (bez konieczności wcześniejszego umawiania się), natomiast o 16.00 rozpoczynać się będzie spotkanie ogólne, dotyczące przebiegu wszystkich wariantów przebiegających przez poszczególne gminy.
Kolejnym krokiem będzie przeanalizowanie zgłaszanych postulatów pod względem możliwych korekt przebiegu trasy.
Terminy akcji informacyjnej:
- miasto i gmina Sochaczew
13 października (poniedziałek) w godzinach:
11:00-15:00 – spotkania indywidualne
16:00-18:00 – spotkanie ogólne
Sochaczewskie Centrum Kultury, ul. 15 sierpnia 83, 96-500 Sochaczew
- gmina Teresin
14 października (wtorek) w godzinach:
11:00-15:00 – spotkania indywidualne
16:00-18:00 – spotkanie ogólne
Dworzec TO.Kultura, ul. Torowa 2, 96-515 Teresin
- gmina Nowa Sucha
16 października (czwartek) w godzinach:
11:00-15:00 – spotkania indywidualne
Gminny Ośrodek Kultury w Nowej Suchej, Nowa Sucha 50A, 96-513 Nowa Sucha
16:00-18:00 – spotkanie ogólne
Szkoła Podstawowa im. ks. Jana Twardowskiego w Kurdwanowie
Kurdwanów 35, 96-513 Kurdwanów
- miasto i gmina Grójec
20 października (poniedziałek) w godzinach:
11:00-15:00 – spotkania indywidualne
Urząd Miasta i Gminy, ul. Piłsudskiego 47, 05-600 Grójec, Sala konferencyjna na 1 piętrze w Urzędzie Gminy
16:00-18:00 – spotkanie ogólne
Hala Sportowa Spartakus, ul. Sportowa 16, 05-600 Grójec
- miasto i gmina Tarczyn
21 października (wtorek) w godzinach:
11:00-15:00 – spotkania indywidualne
16:00-18:00 – spotkanie ogólne
Gminny Ośrodek Kultury i Sportu, sala widowiskowa, kino, ul. Juliana Stępkowskiego 17,
05-555 Tarczyn
- gmina Belsk Duży
23 października (czwartek) w godzinach:
11:00-15:00 – spotkania indywidualne
16:00-18:00 – spotkanie ogólne
Ochotnicza Straż Pożarna, Wilczogóra 12a, 05-622 Belsk Duży
- gmina Radziejowice
27 października (poniedziałek) w godzinach:
11:00-15:00 – spotkania indywidualne
16:00-18:00 – spotkanie ogólne
Hala Sportowa przy Szkole Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Korytowie A,
ul. Szkolna 3, 96-300 Korytów A
- miasto i gmina Wiskitki – zmiana lokalizacji
28 października (wtorek) w godzinach:
11:00-15:00 – spotkania indywidualne
16:00-18:00 – spotkanie ogólne
Sala OSP, ul. Żyrardowska 3, 96-315 Wiskitki
Hala Sportowa, ul. Kościuszki 25, 96-315 Wiskitki.
- miasto i gmina Mszczonów
30 października (czwartek) w godzinach:
11:00-15:00 – spotkania indywidualne
16:00-18:00 – spotkanie ogólne
Mszczonowski Ośrodek Kultury, ul. Warszawska 33, 96-320 Mszczonów
- gmina Żabia Wola
4 listopada (wtorek) w godzinach:
11:00-15:00 – spotkania indywidualne
16:00-18:00 – spotkanie ogólne
Ochotnicza Straży Pożarnej w Skułach, ul. Strażacka 9, 96-321 Bartoszówka
- gmina Pniewy
5 listopada (środa) w godzinach:
11:00-15:00 – spotkania indywidualne
16:00-18:00 – spotkanie ogólne
Sala gimnastyczna Publicznej Szkoły Podstawowej im. Papieża Jana Pawła II
w Kruszewie, Kruszew 57a, 05-652 Pniewy
- gmina Puszcza Mariańska
6 listopada (czwartek) w godzinach:
11:00-15:00 – spotkania indywidualne
16:00-18:00 – spotkanie ogólne
OSP w Walerianach, Waleriany 8b, 96-330 Waleriany
Czekamy na opinie
Materiały informacyjne wraz z formularzem opinii są dostępne na stronie internetowej https://www.trakt.eu/oaw-dk92-s7/
Na opinie czekamy do 21 listopada 2025 r. (decyduje data wysłania)
Formularze można przesyłać na adres biura projektowego:
- pocztą e-mail (skan lub zdjęcie obu stron formularza) na adres: oaw-dk92-s7@trakt.eu,
- pocztą tradycyjną na adres: TRAKT Sp. z o.o. sp.k, Al. Wojciecha Korfantego 160, 40-153 Katowice.
Wniosek o decyzję środowiskową dla zachodniej OAW w przyszłym roku
Po zakończeniu akcji informacyjnych przeanalizujemy wraz z biurem projektowym wszystkie opinie i postulaty. Te, które będą możliwe do wprowadzenia, zostaną uwzględnione w dokumentacji projektowej. Następnie wykonana zostanie analiza wielokryterialna w oparciu o kryteria społeczne, środowiskowe, techniczne oraz ekonomiczne. Jej wyniki pozwolą na wybór najkorzystniejszego wariantu przebiegu drogi, który zostanie wskazany jako wariant preferowany we wniosku do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie o wydanie decyzji środowiskowej. Wniosek do RDOŚ w Warszawie planujemy złożyć w drugiej połowie 2026 r.
Umowa na prace projektowe
Wykonawcą dokumentacji przygotowawczej jest TRAKT. Umowa, o wartości ok. 12,4 mln zł, została podpisana w lipcu 2022 r. Zadaniem biura projektowego jest przygotowanie dokumentacji zawierającej wariantowy przebieg OAW od DK92 do S7, a także materiałów i wniosku o wydanie DŚU.
Wschodnia część OAW
Przygotowujemy się do ogłoszenia przetargu na wykonanie STEŚ dla wschodniej części OAW. Chodzi o fragment trasy od S7 na północ od Warszawy, która połączy się z S10 w rejonie Nacpolska, do S7 na południe od stolicy.
Jeszcze w tym roku ogłosimy postępowanie na wykonanie STEŚ. Zadaniem projektanta będzie przeanalizowanie możliwych wariantów przebiegu nowej trasy, w tym poprowadzenia jej w śladzie istniejących dróg krajowych. Będą brane pod uwagę nowoczesne technologie oraz nasze dotychczasowe doświadczenia w realizacji takich inwestycji. Przeprowadzimy spotkania informacyjne ze społeczeństwem, a wnioski i uwagi zgłoszone w trakcie ich trwania będą szczegółowo analizowane przez GDDKiA i projektanta. Wynikiem wszystkich prac będzie wskazanie przebiegu trasy, najkorzystniejszego pod kątem społecznym, środowiskowym i ekonomicznym, która połączy się z przygotowywaną zachodnią częścią OAW i od wschodu ominie Warszawę.
Duża obwodnica aglomeracyjna jest potrzebna
Jedną z kluczowych inwestycji przewidzianych do realizacji w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) jest OAW położona w ciągu dróg szybkiego ruchu - A50 i S50. Pierwsze pomysły na „dużą” obwodnicę Warszawy pojawiły się już w 2011 r. w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, a zatem już 14 lat temu.
W 2019 r. w przyjętej przez Radę Ministrów (i obecnie obowiązującej) Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku, już sformalizowana została propozycja „Dużej Obwodnicy Warszawy”. Również w 2019 r. zakończyły się pierwsze prace studialne dla OAW oraz drogi ekspresowej S10 łączącej autostradę A1 z OAW. To był początkowy etap złożonego cyklu przygotowania inwestycji. Od lipca 2022 r. prowadzone są prace nad STEŚ wraz z przygotowaniem materiałów do złożenia wniosku o wydanie DŚU.
Materiały
OAW-S50 A50 plan orientacyjnyOAW-S50_A50_plan_orientacyjny.pdf 9.97MB Formularz opinii tura 2
Formularz_opinii_tura_2.pdf 0.29MB Ulotka - etapy przygotowania do budowy
Ulotka_-_etapy_przygotowania_do_budowy_1.pdf 6.91MB Ulotka - przejmowanie nieruchomości
Ulotka_-_przejmowanie_nieruchomości_1.pdf 9.13MB Wypowiedź Rzecznika - Spotkania informacyjne dotyczące drugiego fragmentu OAW
Wypowiedź Rzecznika - Spotkania informacyjne dotyczące drugiego fragmentu OAW.mp3 4.49MB