Bezpieczniej na DK22 od Królewa do granicy województwa
01.07.2025
Zakończyliśmy prace na ponad 10-kilometrowym odcinku DK22 między Królewem a granicą województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. Kierowcy korzystają już z nowej nawierzchni na całej długości trasy.
O inwestycji
Celem inwestycji była poprawa bezpieczeństwa użytkowników drogi oraz wzmocnienie nawierzchni z dostosowaniem jej do nośności 11,5 t/oś. Rozbudowa obejmowała 10,5 km drogi krajowej od granic administracyjnych Malborka do granicy woj. pomorskiego i warmińsko-mazurskiego, z wyłączeniem wcześniej przebudowanego skrzyżowania w Królewie.
W ramach prac powstały skrzyżowania, skorygowane zostały łuki poziome i spadki poprzeczne. Przebudowaliśmy system odwodnienia i zbiorników retencyjnych oraz przepusty pod DK22.
Na całej długości odcinka zbudowaliśmy ścieżkę pieszo-rowerową wraz z miejscem postoju oraz kanał technologiczny. Przebudowana została również kolidująca z inwestycją infrastruktura techniczna.
Prace na DK22 w woj. pomorskim
Prace przy przebudowie odcinka Królewo – granica woj. pomorskiego i warmińsko-mazurskiego to element większego programu wzmocnienia DK22 do nośności 11,5 t/oś. W woj. pomorskim obejmuje następujące odcinki:
- Zblewo – Sucumin (6 km): trwają prace budowlane, koniec w I kw. 2026 r.
- Czersk – Czarna Woda (10,3 km): podpisana umowa w systemie Projektuj i buduj, trwają prace projektowe, koniec w II kw. 2029 r.
- Czarna Woda – Zblewo (17,8 km): decyzja środowiskowa uzyskana w II kw. 2025 r., trwają prace projektowe, ogłoszenie przetargu na roboty budowlane w IV kw. 2026 r.
- rozbudowa skrzyżowania w Gnojewie wraz z budową ciągu pieszo-rowerowego na odcinku Gnojewo – Cisy: podpisana umowa w systemie Projektuj i buduj, trwają prace projektowe, koniec w II kw. 2028 r.
W przypadku odcinka Malbork – Królewo (3,5 km) odwołaliśmy się od wydanej decyzji środowiskowej. Jesteśmy już po ostatecznej decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego (SKO). Więcej o tym na naszej stronie.
W ciągu DK22 przewidzieliśmy również realizację dwóch obwodnic:
- Człuchowa: złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, przetarg w systemie Projektuj i buduj planujemy ogłosić w IV kw. 2026 r.
- Starogardu Gdańskiego: wybraliśmy najkorzystniejszą ofertę w przetargu na projekt i budowę, umowę z wykonawcą planujemy podpisać w III kw. 2025 r.
Ostatnie dwie inwestycje są realizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Łączne koszty rozbudowy DK22 wynoszą ok. miliarda zł. Do tego należy dodać szacowany na niemal 1,2 mld zł koszt obu obwodnic. Razem będzie to prawie 2,2 mld zł.