W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ogłaszamy przetarg na opracowanie przebiegu DK7 do granicy ze Słowacją

23.01.2023

Po przedstawieniu w ubiegłym roku Studium korytarzowego, czas na kolejny etap prac nad projektem nowej drogi krajowej nr 7 od Rabki-Zdroju do Chyżnego. Szukamy biura projektowego, które przeanalizuje cztery możliwe warianty przebiegu dwujezdniowej trasy, o długości ok. 35 km i parametrach drogi ekspresowej.

droga w zaśnieżonym terenie, w tle pagórki, las

Nowa droga przez Orawę

W ramach Studium korytarzowego przygotowano dziewięć wariantów przebiegu nowej drogi. Szczegółowe informacje na temat tego Studium dostępne są tutaj. Do dalszych prac, na etapie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R), zostały rekomendowane cztery warianty – I, IIA, VIA i ostatni, zawierający elementy wszystkich wariantów rozpatrywanych w ramach Studium, łącznie z możliwym nowym przebiegiem. Przyszły wykonawca dokumentacji STEŚ-R będzie również sprawdzał możliwość zmiany wariantu IIA i poprowadzenia drogi po zachodniej stronie Chyżnego. 

- W ubiegłym roku udostępniliśmy kierowcom tunel na Zakopiance. Trwa budowa kolejnego jej odcinka: w kierunku Nowego Targu. Już teraz myślimy jednak o tym, jak będzie należało rozbudowywać sieć drogową w rejonie Podtatrza w kolejnych latach. Dlatego konsekwentnie przygotowujemy się do budowy drogi o parametrach drogi ekspresowej między Rabką a granicą polsko-słowacką w Chyżnem – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 

Studium uszczegółowi zaproponowane wcześniej przebiegi nowej drogi do kilku konkretnych wariantów. Finałem tych prac będzie uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i wybranie wariantu, który stanie się podstawą do przygotowania projektu budowlanego. Wykonawca STEŚ-R będzie miał 45 miesięcy od podpisania umowy na realizację zadania. 

Część transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T

DK7 to obecnie najpopularniejsza trasa na Słowację. Przejście graniczne w Chyżnem jest najbardziej obciążone ruchem spośród wszystkich przejść na polsko-słowackiej granicy. Badanie pomiaru ruchu przeprowadzone w 2021 roku wykazało, że na niektórych odcinkach DK7 między Rabką a Chyżnem każdej doby porusza się ponad 11 tys. pojazdów, w tym ponad 2,1 tys. ciężarówek. Na odcinku za Jabłonką, prowadzącym do granicy państwa, jest to prawie 4,5 tys. pojazdów, w tym ponad 1,6 tys. ciężarówek.  

Przebieg drogi uwzględniony jest w korytarzu europejskiej sieci TEN-T. Prowadzi on ruch tranzytowy do granicy ze Słowacją i dalej na południe Europy. Po stronie słowackiej nowa dwujezdniowa trasa połączy się z drogą R3.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}