W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Usunięto grunt z pierwszego tunelu w ciągu S52

27.07.2022

Przekopano pierwszy z dwóch tuneli na budowie Północnej Obwodnicy Krakowa. Z obiektu w Batowicach wykopano 130 000 m3 materiału, który wbudowany zostaje w nasypy.

S52 POK przebicie tunelu

Zanim zakończono usuwanie materiału ziemnego z wnętrza tunelu o długości 496 m, w środku prowadzono już prace żelbetowe związane z wykonywaniem płyty dennej i betonowaniem ścian wypełniających. Wykonywana jest również izolacja stropu tunelu. Zaawansowania prac izolacyjnych wynosi ok. 63 proc. Kontynuowane jest zasypywanie stropu tunelu i ścian bocznych.

Postępy prac

Średnie zaawansowanie wszystkich robót wynosi 45 proc., natomiast zaawansowanie robót mostowych już prawie 61 proc.

Prowadzone są intensywne roboty żelbetowe na obiektach inżynierskich (wiadukty, mosty, tunele, konstrukcje oporowe). Powstaje 27 obiektów inżynierskich i 4 km murów oporowych, na różnych etapach zaawansowania: od realizacji posadowienia, poprzez wykonywanie fundamentów i podpór po wykonywanie ustrojów nośnych, kap chodnikowych i izolacji pomostu. Na większości obiektów mostowych wykonane zostało posadowienie, fundamenty oraz podpory i realizowane są ustroje nośne. Ostatnio zabetonowano ustrój nośny wiaduktu drogowego w ciągu ul. Piastowskiej, w Batowicach.

Są też takie obiekty, na których ułożono już krawężniki, zamontowano deski gzymsowe i zabetonowano kapy chodnikowe. Prace te dotyczą wiaduktu w ciągu ul. B4 w Węgrzcach, wiaduktu nad linią kolejową w Batowicach oraz na najdłuższym moście na tej inwestycji w Bosutowie (560 m długości). Obiekt ten przebiega nad suchym zbiornikiem i ul. Krakowską.

Ponadto trwają roboty ziemne, w ramach których wykonywane są nasypy oraz wykopy. Wzmacniane jest podłoże, wymieniono ponad 90 proc. gruntów, wykonano dreny i kolumny żwirowe. W ciągu ostatnich tygodni ułożono drugą warstwę podbudowy bitumicznej na trasie głównej S52 pomiędzy tunelem w Zielonkach a wiaduktem w ciągu ul. Dożynkowej, w Krakowie, a także pomiędzy metalowym przepustem pod trasą główną a ulicą B4 w Węgrzcach oraz na odcinku od ul. B4 do początku mostu usytuowanego w rejonie suchego zbiornika Węgrzce 80.

Na budowie tunelu pod rzeką Prądnik i ul. Krakowskie Przedmieście w Zielonkach, o długości 653 m, wykonywane są ściany szczelinowe i strop. W sezonie wakacyjnym planowane jest tu rozpoczęcie wykopu podstropowego, od strony wschodniej. Obiekt ma ukończone ściany szczelinowe w 90 proc.

Po trzy pasy w każdą stronę

W ramach inwestycji wybudowana zostanie dwujezdniowa droga ekspresowa S52 długości ok. 12,5 km, na odcinku od węzła Modlnica (z rozbudową węzła) do węzła Kraków Mistrzejowice (bez węzła). Każda jezdnia będzie miała po trzy pasy ruchu. Powstaną tunele pod rzeką Prądnik i miejscowością Zielonki o długości 653 m, pod wzgórzem w Batowicach o dł. 496 m oraz pod wzgórzem Syberia na terenie Krakowa postanie niewielki obiekt tunelowy o dł. 95 m.

Wybudowane zostaną cztery węzły:

  • Modlnica - do istniejącego węzła dobudowane zostaną cztery łącznice
  • Zielonki - węzeł na skrzyżowaniu POK S52 z ulicami: Na Zielonki, Ks. Adama Zięby, Waliszewskiego, Na Popielówkę i projektowaną przez samorząd wojewódzki Trasą Wolbromską
  • Węgrzce - w miejscu skrzyżowania z DK7 i Al. 29 - listopada
  • Batowice - w miejscu skrzyżowania S52 i drogi powiatowej 2293K (ul. Karola Wojtyły)

Kraków będzie miał pełną obwodnicę

S52 POK zostanie połączona węzłem Mistrzejowice z S7 i w ten sposób domknięta zostanie IV obwodnica Krakowa. Ciąg obwodnic połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie miasta (A4, DK 79, DK 94, S7,) usprawni przemieszczanie się od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Przejmie cały ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta drogą DK79. Według prognoz na nowym odcinku już w roku 2025 ruch przekroczy średnio 30 tys. poj./dobę.

Kalendarium

Jeszcze w pierwszym kwartale 2016 r. Północna Obwodnica Krakowa nie była przewidziana w sieci dróg krajowych. Nie była planowana taka droga krajowa. Dopiero zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 19 maja 2016 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, Północna Obwodnica Krakowa znalazła się w sieci dróg krajowych, ciągu drogi ekspresowej S52.

W piątek 26 sierpnia 2016 r. minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podpisał w siedzibie Oddziału GDDKiA w Krakowie Program Inwestycyjny dla budowy Północnej Obwodnicy Krakowa, w ciągu drogi ekspresowej S52.

2 września 2016 r. ogłoszony został przetarg nieograniczony na wykonanie „Koncepcji Programowej dla budowy Północnej Obwodnicy Krakowa, w ciągu drogi ekspresowej S52 „

7.12.2016 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie wybrała ofertę firmy  Sweco Engineering., uznając ją za najkorzystniejszą. Zaoferowana przez firmę cena wynosi 6.843.748,29 zł brutto, a czas na realizację 13 miesięcy od dnia podpisana umowy.

9 stycznia 2017 r., z udziałem Ministra Infrastruktury i Budownictwa Andrzeja Adamczyka została podpisana umowa z firmą Sweco na wykonanie Koncepcji Programowej dla Północnej Obwodnicy Krakowa S52.

21 grudnia 2017 r.  minister Andrzej Adamczyk podpisuje program inwestycyjny realizacyjny i w ślad za tym GDDKiA Oddział w Krakowie wysyła ogłoszenie o przetargu nieograniczonym na projekt i realizację inwestycji do UE.

23.12.2017 r. został ogłoszony przetarg na projekt i budowę obwodnicy.

5 lipca 2018 r. jako najlepszą komisja przetargowa wskazała ofertę złożoną na projekt i budowę S52 Północnej Obwodnicy Krakowa przez konsorcjum chińsko-polskie: STECOL CORPORATION z Chin oraz Polbud-Pomorze z Polski. Od wyboru odwołały się do KIO konsorcja z liderami Gulermak i Budimex. KIO wykluczyło firmę Stecol z przetargu.

21 września 2018 r. ponownie dokonano wyboru najkorzystniejszej oferty na projekt i budowę S52 Północnej Obwodnicy Krakowa. Jako najkorzystniejsza, po podliczeniu punktacji wybrana została oferta konsorcjum firm: tureckiej Gulermak i polskiej Mosty Łódź. Od tego wyboru do KIO odwołały się konsorcja z liderami Stecol i Budimex. Na posiedzeniu KIO 12.10.2018 r. wycofały swoje odwołania.

13 listopada 2018 r. podpisano umowę na projekt i budowę S52 Północnej Obwodnicy Krakowa z konsorcjum firm: tureckiej Gulermak i polskiej Mosty Łódź, które wyceniły koszt zadania na 1 427 968 500 zł.

9 lipca 2020 r. po wydaniu decyzji ZRiD przekazano plac budowy wykonawcy.

Wideo

Zdjęcia (6)

{"register":{"columns":[]}}