W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wprowadzimy zmiany w organizacji ruchu na węźle Szczepanowice na S7

19.10.2021

Oddany do ruchu na początku października odcinek drogi ekspresowej S7 Szczepanowice - Widoma jest pierwszym z czterech odcinków trasy łączącej Kraków z funkcjonującą już S7 na terenie woj. świętokrzyskiego. Kierowcy wjeżdżają i zjeżdżają na nowy odcinek poprzez węzły dostosowane do docelowej organizacji ruchu, w której cały ciąg S7 obsługuje główny potok pojazdów, a węzły tylko ruch lokalny. Obecna czasowa organizacja ruchu sprawdza się przez większość tygodnia, a jedynie w szczycie weekendowych powrotów z południa Polski tworzą się zatory. Przed Dniem Wszystkich Świętych wprowadzimy korektę w obrębie węzła Szczepanowice.

Wprowadzimy zmiany w organizacji ruchu na węźle Szczepanowice na S7

Pierwszy z czterech

Budowę prawie 56 km S7 od granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego do Krakowa podzielono na cztery odcinki realizacyjne: 
Moczydło - Miechów, dł. 18,7 km, umowę podpisaliśmy 16 kwietnia 2020 r., planowane zakończenie 2023 r. 
Miechów - Szczepanowice, dł. 5,3 km, umowę podpisaliśmy 8 lutego 2021 r., planowane zakończenie 2024 r. 
Szczepanowice - Widoma, dł. 13,1, umowę podpisaliśmy 8 stycznia 2018 r., oddany do ruchu 4 października 2021 r. 
Widoma - Kraków (z włączeniem do węzła Igołomska), dł. 18,3 km, 7 grudnia 2020 r. odstąpiliśmy od umowy z poprzednim wykonawcą, z nowym umowę podpisaliśmy 15 lipca 2021 r., planowane zakończenie 2024 r. 

Realizacja odcinka Szczepanowice - Widoma rozpoczęła się jako pierwsza i chcąc odciążyć zatłoczone Słomniki, zdecydowaliśmy się udostępnić gotowy fragment kierowcom na zasadzie czasowej organizacji ruchu. Fragment S7 połączony jest z obecnym przebiegiem DK7 poprzez węzły Widoma i Szczepanowice za pośrednictwem skrzyżowań typu ronda. Ich geometria jest dostosowana do docelowego układu drogi S7 zakładającego obsługę ruchu lokalnego, a nie głównego. Stąd przepustowość rond dla tej organizacji ruchu jest ograniczona i przy wzmożonym natężeniu może powodować zatory drogowe. 

Monitoring i reakcja

Po oddaniu trasy do ruchu monitorowaliśmy sytuację na węzłach. Przez większość tygodnia tymczasowe rozwiązanie zapewniało należyty poziom przepustowości. Zatory pojawiały się w szczycie weekendowych powrotów z południa Polski, na co miał również wpływ braku aktualizacji trasy w popularnych nawigacjach samochodowych, które nie przekazywały informacji o natężeniu ruchu. 

Podjęliśmy decyzję o wprowadzeniu zmian w obecnie funkcjonującej organizacji ruchu. Rozdzielimy kolidujące ze sobą relacje Warszawa - Kraków oraz Kraków - Warszawa. Wjazd i zjazd z S7 będzie możliwy tylko poprzez południowe rondo węzła Szczepanowice i jego łącznice. Dodatkowo powstanie przełączka pomiędzy jezdniami S7, która zapewni ruch w kierunku Krakowa. Taka modyfikacja powinna znacząco usprawnić ruch, choć nie wyeliminuje zakłóceń płynności ruchu w okresach jego wzmożonego natężenia. Nowa organizacja zostanie wdrożona przed Dniem Wszystkich Świętych. 

Docelowym rozwiązaniem organizacji ruchu pozostaje jednak oddanie do użytkowania pozostałych odcinków drogi ekspresowej S7. 

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}