W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Obowiązki nakładane przez rozporządzenie

Rozporządzenie REACH wprowadziło liczne zmiany w prawodawstwie dotyczącym chemikaliów. Zasadniczym zwrotem w podejściu do kwestii nadzoru nad bezpieczeństwem chemicznym jest przeniesienie ciężaru wykonywania oceny ryzyka dla substancji chemicznych z państw członkowskich na przedsiębiorców. Zmieniły się przepisy odnośnie wprowadzania substancji chemicznych na rynek. Pojawił się między innymi obowiązek rejestrowania substancji chemicznej w jej postaci własnej, w mieszaninie, czy w wyrobie, jeżeli wielkość jej produkcji lub importu wynosi co najmniej 1 tonę/rok.

Jednym z nowych wymogów rozporządzenia REACH dot. przedsiębiorców jest sporządzanie w określonych sytuacjach raportów bezpieczeństwa chemicznego oraz scenariuszy narażenia.

Inne główne elementy systemu REACH to:

  • ocena informacji dotyczących substancji i/lub dokumentacji rejestracyjnej przez odpowiednie organy;
  • procedury udzielania zezwoleń na wprowadzanie do obrotu i stosowanie substancji stwarzających bardzo duże zagrożenie dla zdrowia ludzi i środowiska;
  • wprowadzenie ograniczeń produkcji, obrotu i stosowania niektórych substancji chemicznych.

System REACH, przewiduje także szereg obowiązków dla państw członkowskich, przede wszystkim:

  • zgodnie z art. 121, konieczne jest powołanie właściwego organu lub organów odpowiedzialnych za wykonywanie zadań przydzielonych państwom członkowskim na mocy rozporządzenia oraz za współpracę z Komisją Europejską i Europejską Agencją Chemikaliów we wdrażaniu rozporządzenia;
  • zapewnienie właściwym organom odpowiednich zasobów gwarantujących terminowe wypełnianie zadań przewidzianych przepisami rozporządzenia;
  • zgodnie z art. 125 obowiązkiem jest zapewnienia przez państwa członkowskie odpowiedniego systemu kontroli urzędowych i innych działań;
  • zgodnie art. 124 obowiązkiem jest utworzenie krajowych centrów informacyjnych, zapewniających zainteresowanym stronom porady dotyczące ich odpowiedzialności i obowiązków wynikających z rozporządzenia.
{"register":{"columns":[]}}