W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

SENT - zmiany w przepisach podpisane

12.10.2023

Ponad 32 000 kontroli i 1200 naruszeń. To efekty funkcjonowania monitoringu przewozu na terenie naszego kraju. Niedługo dodatkowo 11 nowych rodzajów odpadów niebezpiecznych pochodzenia chemicznego zostanie objętych systemem i będzie obowiązkowo zgłaszany do Systemu Elektronicznego Nadzoru Transportu (SENT). Chodzi m.in. o farby, lakiery, rozpuszczalniki, kleje i ich pochodne. Rozporządzenie w tej sprawie zostało właśnie podpisane przez Ministra Finansów i opublikowane w Dzienniku Ustaw. Przepisy zaczną obowiązywać za trzy miesiące.

Inspektorzy Ochrony Środowiska przy pracy

Od lutego 2022 r. przywóz do Polski oraz  przewóz przez terytorium kraju odpadów podlega rejestracji w systemie SENT. Wyjątek stanowią odpady z tzw. zielonej listy, o masie nieprzekraczającej 20 kg. Konsekwencją wprowadzonych przepisów jest nałożenie obowiązków w zakresie dokonania zgłoszenia przewozu, jego uzupełnienia i aktualizacji na podmiot odbierający oraz przewoźnika w momencie rozpoczęcia przewozu. Dodatkowo przewoźnik jest zobowiązany do zapewnienia przekazywania danych geolokalizacyjnych, a kierujący do posiadania numeru referencyjnego oraz uruchomienia lokalizatora. Wprowadzenie nadzoru nad transportem odpadów niebezpiecznych na terenie kraju nie zmienia dotychczasowych zasad transgranicznego przemieszczania odpadów.

Szersza lista, skuteczniejsza walka z szarą strefą

Zmiany w przepisach pozwolą na szersze monitorowanie przewozów odpadów niebezpiecznych, co pozytywnie wpłynie na ochronę środowiska oraz życie i zdrowie Polaków. Pozwoli też jeszcze skuteczniej zapobiegać prowadzeniu gospodarki odpadami w szarej strefie. Lista 11 nowych rodzajów odpadów została zgłoszona przez Ministra Klimatu i Środowiska oraz Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.

- Wprowadzenie nadzoru nad przewozami odpadów niebezpiecznych w ruchu krajowym jest istotne, ponieważ koszt zagospodarowania tych odpadów jest wysoki, a ich porzucenie oddziałuje bardzo negatywnie na środowisko, co stanowi realne zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi oraz dla środowiska. Dodatkowo porzucenie odpadów generuje koszty związane z ich uprzątnięciem i zagospodarowaniem w sposób bezpieczny dla środowiska. Koszty te najczęściej ponoszą samorządy lub państwo. Wprowadzone przepisy umożliwiają  zapewnienie lepszego nadzoru nad systemem gospodarki odpadami – podkreśla Wiesław Czechowski, p.o. II Zastępcy Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 9.10.20232 r., zmieniającym rozporządzenie w sprawie towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi, systemem monitorowania objęte zostały takie towary, jak:

1) odpady farb i lakierów zawierających rozpuszczalniki organiczne lub inne substancje niebezpieczne,

2) szlamy pochodzące z farb lub lakierów zawierające rozpuszczalniki organiczne lub inne substancje niebezpieczne,

3) szlamy wodne zawierające farby lub lakiery zawierające rozpuszczalniki organiczne lub inne substancje niebezpieczne,

4) odpady z usuwania farb lub lakierów zawierające rozpuszczalniki organiczne lub inne substancje niebezpieczne,

5) zawiesiny wodne zawierające farby lub lakiery, w których znajdują się rozpuszczalniki organiczne lub inne substancje niebezpieczne,

6) zmywacz farb lub lakierów,

7) odpady farb drukarskich zawierające substancje niebezpieczne,

8) szlamy farb drukarskich zawierające substancje niebezpieczne,

9) odpadowe kleje i szczeliwa zawierające rozpuszczalniki organiczne lub inne substancje niebezpieczne,

10) uwodnione szlamy zawierające kleje lub szczeliwa zawierające rozpuszczalniki organiczne lub inne substancje niebezpieczne,

11) uwodnione odpady ciekłe zawierające kleje lub szczeliwa zawierające rozpuszczalniki organiczne lub inne substancje niebezpieczne.

Do 31 sierpnia 2023 r. w ramach SENT przeprowadzono ponad 32 000 kontroli i ujawniono ponad 1200 naruszeń.

{"register":{"columns":[]}}