W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Przegląd prasy

Prezentujemy najnowszy przegląd krajowej i zagranicznej prasy technicznej.

CZASOPISMA ZAGRANICZNE

PRZEGLĄD POLSKIEJ PRASY TECHNICZNEJ NR 03/2024

 

AURA

AUTOMOBILISTA

GOSPODARKA MATERIAŁOWA I LOGISTYKA

INŻYNIER BUDOWNICTWA

INŻYNIERIA I BUDOWNICTWO

LOTNICTWO

MAGAZYN AUTOSTRADY

MOSTY

NAMIARY NA MORZE I HANDEL

NOWOCZESNE BUDOWNICTWO INŻYNIERYJNE

PRZEGLĄD KOMUNIKACYJNY

PRZEGLĄD LOTNICZY

PRZEGLĄD TECHNICZNY

RYNEK KOLEJOWY

SKRZYDLATA POLSKA

ŚWIAT KOLEI

TRANSPORT MIEJSKI I REGIONALNY

 

 

AURA

 

Cła ekologiczne / Tomasz Żylicz. // Aura.- 2024, nr 2, s. 25-26, sygn. P.III.6660 - fot. 1.

Przesłanki wdrożenia "ceł ekologicznych" jako narzędzia polityki handlowej i klimatycznej UE, które mają na celu promowanie handlu produktami wytworzonymi z niską emisją dwutlenku węgla. Proponowane metody szacowania "społecznego kosztu węgla" i obciążenia produktów kosztami emisji.

 

"Zielony Transport Publiczny". // Aura.- 2024, nr 2, s. 12-13, sygn. P.III.6660 - fot. 1.

Cele i główni beneficjenci programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny” realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Instrumenty wsparcia finansowego inwestycji w zakresie proekologicznej komunikacji miejskiej. Środki finansowe przeznaczone na infrastrukturę i tabor transportu publicznego w latach 2021 - 2023. Założenia i proces wdrażania programu "Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru" w latach 2021 - 2028.

 

AUTOMOBILISTA

 

Elektryczna Stal / Bartosz Zakrzewski. // Automobilista.- 2024, nr 3, s. 15-17, sygn. P.III.6887 - rys. 1 ; fot. 9.

Historia dostawczego samochodu elektrycznego opracowanego i produkowanego przez Hutę Stalowa Wola od 1959 r. Charakterystyka konstrukcji i techniczna pojazdu.

 

Zapomniane polskie furgonetki / Tadeusz Wydro, Jan Garbacz (rozm.). // Automobilista.- 2024, nr 3, s. 12-14, sygn. P.III.6887 - rys. 2 ; fot. 5.

Historia furgonetki Stal 300 powstałej w 1957 r. w Hucie Stalowa Wola - rozmowa z głównym konstruktorem samochodu, inż. Tadeuszem Wydro (1924 - 2012). Charakterystyka konstrukcji pojazdu.

 

GOSPODARKA MATERIAŁOWA I LOGISTYKA

 

Autonomous transport in Polish cities - perspectives for implementation / Marcin Jurczak, Kinga Pawlicka. // Gospodarka Materiałowa i Logistyka.- 2023, nr 4, s. 39-47, sygn. P.III.1269 - rys. 1.

Przegląd literatury, dokumentów strategicznych i wyników badań ankietowych dotyczących uwarunkowań rozwoju miejskiego transportu autonomicznego. Cele i doświadczenia z realizacji projektu Sohjoa Baltic - Przekształcenie transportu publicznego w ekologiczny i autonomiczny transport ostatniej mili w regionie Morza Bałtyckiego. Strategie i perspektywy wdrażania systemów transportu autonomicznego w polskich miastach. (Artykuł w jęz. angielskim).

 

Eco-efficiency of the transportation process in the context of reducing greenhouse gas emissions - case study / Paweł Ślaski. // Gospodarka Materiałowa i Logistyka.- 2023, nr 4, s. 48-56, sygn. P.III.1269 - rys. 3, tab. 1.

Cele Europejskiego Zielonego Ładu dotyczące ograniczenia emisji gazów cieplarnianych do atmosfery i osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r. Kierunki transformacji energetycznej transportu w UE. Założenia unijnej strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności. Budowa matematycznego modelu ekoefektywności procesu transportowego. (Artykuł w jęz. angielskim).

 

Infrastructure development in Poland on railway freight routes between China and the European Union / Mirosław Antonowicz, Sebastian Jarzębowski, Alejandro Guzmán Rivera. // Gospodarka Materiałowa i Logistyka.- 2023, nr 4, s. 15-27, sygn. P.III.1269 - rys. 1, tab. 2.

Geneza i cele Inicjatywy Pasa i Szlaku (Nowy Jedwabny Szlak). Założenia polityki UE w zakresie rozwoju euroazjatyckich korytarzy transportowych. Uwarunkowania i czynniki wzrostu kolejowych przewozów intermodalnych na trasie Nowego Jedwabnego Szlaku. Wpływ realizacji inwestycji infrastrukturalnych w Polsce na efektywność połączeń kolejowych z Chinami. Statystyka kolejowych przewozów kontenerowych pomiędzy Chinami i Europą w latach 2011 - 2021. (Artykuł w jęz. angielskim).

 

Uwarunkowania rozwoju niskoemisyjnej logistyki w małych i średnich przedsiębiorstwach / Krzysztof Zawada. // Gospodarka Materiałowa i Logistyka.- 2023, nr 4, s. 29-38, sygn. P.III.1269 - rys. 6, tab. 1.

Koncepcja niskoemisyjnej logistyki według literatury przedmiotu. Założenia i efekty rozwoju niskoemisyjnej logistyki w małych i średnich przedsiębiorstwach na podstawie wyników badań empirycznych przeprowadzonych w latach 2021 - 2023. Ocena wpływu różnych grup interesariuszy na działania przedsiębiorstw realizowane w ramach niskoemisyjnej logistyki.

 

Zarządzanie bezpieczeństwem systemu magazynowania w przedsiębiorstwie usługowym w łańcuchu dostaw / Sławomir Bartosiewicz. // Gospodarka Materiałowa i Logistyka.- 2023, nr 4, s. 73-84, sygn. P.III.1269 - rys. 3, tab. 3.

Definicja magazynu i jego rola w systemie logistycznym. Charakterystyka procesu magazynowania i elementów wyposażenia technicznego magazynu. Procedury oceny efektywności i poziomu bezpieczeństwa systemu magazynowania; metodyka badań i wskaźniki logistyczne wykorzystane w procesie badawczym.

 

INŻYNIER BUDOWNICTWA

 

Legalizacja samowoli budowlanej na przykładzie inwestycji drogowych / Przemysław Rokitowski. // Inżynier Budownictwa.- 2024, nr 3, s. 30-36, sygn. P.III.6898 - rys. 3 ; fot. 4, tab. 1.

Definicja legalna pojęcia samowoli budowlanej. Elementy i etapy procedury legalizacji samowoli budowlanej. Studium przypadku legalizacji samowoli budowlanej dróg wewnętrznych osiedli mieszkaniowych w województwie śląskim. Dane statystyczne za lata 2018 - 2023: rozpoczęte postępowania egzekucyjne z tytułu samowoli budowlanych i liczba wydanych nakazów rozbiórki, legalizacje obiektów budowlanych.

 

Odwodnienia powierzchniowe ciągów pieszych i rowerowych / Karolina Łach. // Inżynier Budownictwa.- 2024, nr 3, s. 86-91, sygn. P.III.6898 - rys. 2 ; fot. 8, tab. 3.

Wymagania prawne dotyczące odwodnienia dróg dla pieszych i dróg dla rowerów. Metody odwadniania ciągów pieszych i rowerowych oraz rodzaje urządzeń odwadniających. Zalecane wytyczne projektowania odwodnienia. Dane i wzory wykorzystywane do projektowania systemów odwodnienia. Przykłady rozwiązań dotyczących odwodnień dróg: nadanie poprzecznego pochylenia drodze umożliwiającego odpływ wody, dwuspadowe pochylenie drogi, odwodnienie liniowe oddzielające powierzchnie o różnym zastosowaniu, ścieki (muldowy i korytkowy), przerwa w terenie zielonym.

 

Pomiary światłowodowe DFOS w diagnostyce konstrukcji sprężonych / Bartosz Piątek. // Inżynier Budownictwa.- 2024, nr 3, s. 49-54, sygn. P.III.6898 - rys. 6 ; fot. 3.

Sposoby identyfikacji uszkodzeń w konstrukcjach z betonu sprężonego. Opis metody monitorowania i diagnostyki konstrukcji sprężonych za pomocą wbudowanych czujników światłowodowych (DFOS), opracowanej na Politechnice Rzeszowskiej. Ocena efektywności metody na podstawie wyników przeprowadzonych testów elementów belkowych wyposażonych w czujniki DFOS.

 

Przejazdy kolejowo-drogowe. Analiza numeryczna wpływu kształtu belki podporowej na wielkość ugięć nawierzchni asfaltowej / Cezary Ciesielski. // Inżynier Budownictwa.- 2024, nr 3, s. 92-96, sygn. P.III.6898 - rys. 12 ; fot. 1, tab. 1.

Budowa komputerowego modelu nawierzchni jednopoziomowego przejazdu kolejowego. Analiza przemieszczeń pionowych nawierzchni asfaltowej. Porównanie wielkości ugięć nawierzchni na dojeździe do przejazdu z wykorzystaniem różnych typów belek podporowych; zestawienie wartości ugięć i wielkości efektu progowego dla wszystkich analizowanych belek podporowych.

 

INŻYNIERIA I BUDOWNICTWO

 

Awarie infrastruktury podziemnej i ich wpływ na ograniczenia w ruchu drogowym oraz konsekwencje dla społeczeństwa - dobre praktyki na przykładzie miasta Płocka / Piotr Gryszpanowicz, Natalia Gasik-Kowalska. // Inżynieria i Budownictwo.- 2024, nr 1-2, s. 8-13, sygn. P.III.231 - rys. 3 ; fot. 1, tab. 1.

Wpływ awarii w infrastrukturze podziemnej na organizację ruchu drogowego. Występowanie ograniczeń w ruchu drogowym oraz rodzaje i przyczyny zatorów drogowych. Zarządzanie ruchem po zamknięciu ulic. Dobre praktyki w zarządzaniu ruchem stosowane w Płocku w przypadku zaistnienia awarii sieci w pasie drogowym; dane statystyczne dotyczące pojazdów samochodowych i sieci ulicznej w Płocku w latach 2012 - 2021 oraz średnioroczna liczba awarii w zależności od rodzaju sieci (wodociągowa, kanalizacyjna, ciepłownicza, energetyczna, telekomunikacyjna, gazowa).

 

Inwestycje drogowe w Płocku zgodne z zasadami gospodarki cyrkularnej / Piotr Gryszpanowicz, Natalia Gasik-Kowalska, Barbara Rymsza. // Inżynieria i Budownictwo.- 2024, nr 1-2, s. 14-18, sygn. P.III.231 - rys.2 ; fot. 2, tab. 1.

Cele i możliwości stosowania modelu gospodarki cyrkularnej (gospodarki obiegu zamkniętego) w inwestycjach drogowych. Sposoby wykorzystania materiałów rozbiórkowych powstałych w wyniku remontów i przebudów dróg w budownictwie drogowym. Gospodarowanie materiałami rozbiórkowymi na rzecz drogownictwa w Płocku.

 

Nawierzchnie drogowe w obszarach zabytkowych przyjazne osobom ze szczególnymi potrzebami w świetle nowych regulacji prawnych / Piotr Gryszpanowicz, Barbara Rymsza. // Inżynieria i Budownictwo.- 2024, nr 1-2, s. 19-24, sygn. P.III.231 - fot. 5.

Zasady projektowania dróg dla pieszych w strefie zabytkowej. Wymagania dotyczące przystosowania nawierzchni drogowej do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

 

Prawidłowe oznakowanie rozjazdów tramwajowych oraz części rozjazdowych / Magdalena Skiba. // Inżynieria i Budownictwo.- 2024, nr 1-2, s. 42-44, sygn. P.III.231 - fot. 1.

Wymagania dla producentów rozjazdów tramwajowych związane z certyfikacją, oznakowaniem oraz wprowadzeniem materiału budowlanego na rynek krajowy. Regulacje prawne dotyczące sposobu oznakowania rozjazdów tramwajowych i części rozjazdowych.

 

Rys historyczny oraz współczesne trendy zastosowania technologii klejenia w budownictwie / Paweł Szeptyński, Marek Piekarczyk. // Inżynieria i Budownictwo.- 2024, nr 1-2, s. 53-66, sygn. P.III.231 - rys. 18 ; fot. 5, tab. 1.

Geneza i rodzaje zastosowań metody klejenia w budownictwie. Technologie klejenia stosowane w zakresie wznoszenia, wzmacniania i naprawy konstrukcji budowlanych: drewnianych, murowych, żelbetowych, stalowych, zespolonych.

 

LOTNICTWO

 

A350 XWB - samolot, którego Airbus nie planował / Marek Górecki. // Lotnictwo.- 2024, nr 2, s. 26-35, sygn. P.III.6640 - fot. 18, tab. 1.

Historia i ewolucja konstrukcji szerokokadłubowych samolotów pasażerskich Airbus A350 XWB. Dane techniczne i wyposażenie samolotu A350.

 

Pechowy "Circus 119" i śmierć "muszkietera" / Grzegorz Śliżewski. // Lotnictwo.- 2024, nr 3, s. 62-69, sygn. P.III.6640 - fot. 20.

Udział polskich lotników z 303. Dywizjonu oraz 316. i 317. Dywizjonów Myśliwskich w operacji wojskowej "Circus 119" na terenie Francji (1942). Noty biograficzne lotników: Jan Daszewski (1916-1942), Zbigniew Kustrzyński (1911-1996), Jan Muszel (1913-1942).

 

Wojna powietrzna nad Ukrainą. Styczeń 2024 r. / Marcin Strembski. // Lotnictwo.- 2024, nr 2, s. 14-21, sygn. P.III.6640 - fot. 21.

Przebieg działań militarnych sił powietrznych na terytorium Ukrainy w czasie wojny rosyjsko-ukraińskiej, w dn. 1-31.01.2024 r. Przeprowadzone ataki rakietowe i lotnicze oraz straty wojenne poniesione przez Rosję i Ukrainę.

 

Wojna powietrzna nad Ukrainą. Luty 2024 / Marcin Strembski. // Lotnictwo.- 2024, nr 3, s. 26-34, sygn. P.III.6640 - rys. 1 ; fot. 28.

Przebieg działań militarnych ukraińskich i rosyjskich sił powietrznych w dn. 1.02-29.02.2024 r. oraz straty poniesione przez strony konfliktu; dane dotyczące liczby  rosyjskich samolotów zestrzelonych przez siły zbrojne Ukrainy w dn. 17.02 - 29.02. 2024 r.

 

MAGAZYN AUTOSTRADY

 

CANARD: rozbudowa systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym. // Magazyn Autostrady.- 2024, nr 1-2, s. 34-36, sygn. P.III.6837 - fot. 4.

Zadania i działalność Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD). Inwestycje w zakresie rozbudowy systemu monitorowania ruchu drogowego CANARD.

 

Oświetlenie na drogach szybkiego ruchu. Kluczowe elementy / Wojciech Wirski. // Magazyn Autostrady.- 2024, nr 1-2, s. 50-52, sygn. P.III.6837 - fot. 3.

Wymagania dotyczące oświetlenia dróg ekspresowych ze względu bezpieczeństwa ruchu wg stanu prawnego na 10.01.2022 r. Warunki techniczne stosowania słupów oświetleniowych i osprzętu oświetleniowego oraz natężenia oświetlenia.

 

Podsumowanie: inwestycje drogowe w 2023 r. i cele na przyszłość. // Magazyn Autostrady.- 2024, nr 1-2, s. 31-33, sygn. P.III.6837 - tab. 1.

Podsumowanie inwestycji zrealizowanych na drogach krajowych w poszczególnych województwach w 2023 r. Inwestycje w zakresie infrastruktury drogowej planowane przez GDDKiA w 2024 r.

 

Projektowanie energooszczędnych systemów oświetlenia drogowego / Małgorzata Zalesińska. // Magazyn Autostrady.- 2024, nr 1-2, s. 57-64, sygn. P.III.6837 - rys. 7 ; fot. 7, tab. 4.

Zasady projektowania oświetlenia dróg. Klasy oświetleniowe opraw przeznaczone dla różnych rodzajów dróg oraz wymagania dotyczące parametrów oświetlenia. Systemy rozmieszczenia słupów oświetleniowych względem drogi. Parametry geometryczne systemu oświetleniowego. Wskaźniki efektywności energetycznej instalacji oświetleniowej.

 

Próg jako element BRD - czy tylko? / Wioletta Cebulska, Damian Hadryś. // Magazyn Autostrady.- 2024, nr 1-2, s. 44-48, sygn. P.III.6837 - fot. 7.

Wpływ progów zwalniających i podrzutowych na bezpieczeństwo drogowe. Oddziaływanie tradycyjnych, statycznych progów na płynność ruchu i komfort jazdy oraz na zwiększenie emisji hałasu, pyłów i gazów spalinowych podczas jazdy. Przykłady innowacyjnych rozwiązań dotyczących inteligentnych, aktywnych progów zwalniających. Wymagania w zakresie utrzymania właściwego stanu technicznego progów.

 

Sygnalizacja świetlna w projektach tymczasowej organizacji ruchu / Marcin Dobek. // Magazyn Autostrady.- 2024, nr 1-2, s. 38-41, sygn. P.III.6837 - rys. 5 ; fot. 2.

Zasady stosowania sygnalizacji świetlnej w tymczasowej organizacji ruchu podczas prowadzenia robót drogowych. Projektowanie sygnalizacji tymczasowej z uwzględnieniem parametrów przepustowości i warunków ruchu (straty czasu na pojazd, kolejki pojazdów). Zasady oznakowania pionowego drogi.

 

MOSTY

 

Analiza możliwości podniesienia dopuszczalnej prędkości na moście kolejowym w Tczewie / Piotr Łaziński, Mateusz Uściłowski, Marek Salamak, Grzegorz Poprawa, Stefan Pradelok, Marcin Jasiński, Dawid Piotrowski. // Mosty.- 2024, nr 1, s. 34-39, sygn. P.III.6868 - rys. 5, tab. 8.

Charakterystyka konstrukcji mostu kolejowego na Wiśle w Tczewie. Podsumowanie wyników badań dynamicznych przęseł pod obciążeniem eksploatacyjnym. Wartości przyspieszeń od przejazdów pociągów rzeczywistych. Wartości maksymalnych ugięć modeli poszczególnych konstrukcji dla prędkości do 100 km/h. Ocena geometrii torów z drezyny pomiarowej.

 

Budowa tunelu pieszo-rowerowego w nasypie kolejowym w Tarnowskich Górach / Marcin Sosiński, Aleksander Basamanowicz. // Mosty.- 2024, nr 1, s. 58-62, sygn. P.III.6868 - fot. 17.

Konstrukcja tunelu pieszo-rowerowego w Tarnowskich Górach, oddanego do eksploatacji w 2023 r. Technologia budowy tunelu i przebieg realizacji prac budowlanych.

 

Diagnostyka systemów podwieszeń mostów / Paweł Hawryszków. // Mosty.- 2024, nr 1, s. 25-28, sygn. P.III.6868 - rys. 2 ; fot. 7, tab. 1.

Cele i zakres badań systemu podwieszenia Mostu Rędzińskiego nad Odrą we Wrocławiu. Podsumowanie i wyniki badań dynamicznych cięgien podwieszających most zrealizowanych przez międzynarodowy zespół naukowy w ramach projektu Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (NAWA).

 

Most kolejowy nad Regalicą. // Mosty.- 2024, nr 1, s. 48-50, sygn. P.III.6868 - fot. 6.

Konstrukcja i parametry mostu kolejowego nad Regalicą w Szczecinie, oddanego do eksploatacji w 2023 r.

 

Most kolejowy przez San w Przemyślu // Mosty.- 2024, nr 1, s. 54-56, sygn. P.III.6868 - fot. 7.

Konstrukcja i parametry techniczne mostu kolejowego przez San w Przemyślu, oddanego do użytkowania w 2023 r.

 

Obciążenia ruchome starych mostów kolejowych / Czesław Machelski. // Mosty.- 2024, nr 1, s. 29-33, sygn. P.III.6868 - rys. 9, tab. 3.

Analiza obciążeń ruchomych starych mostów kolejowych z uwzględnieniem różnych schematów obciążeń. Porównanie nośności projektowej mostu i w czasie jego eksploatacji. Kwalifikacje lokomotyw jako obciążeń użytkowych.

 

Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych - na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki / Wysokowski Adam, Howis Jerzy. // Mosty.- 2024, nr 1, s. 40-45, sygn. P.III.6868 - rys. 1; fot. 8.

Wpływ urządzeń obcych (sieci przesyłowych) na trwałość i bezpieczeństwo mostów stalowych. Rodzaje zagrożeń wynikających ze stanu technicznego urządzeń obcych oraz sposobu przeprowadzania sieci instalacyjnych przez obiekt mostowy. Wytyczne i wymagania dotyczące projektowania urządzeń obcych przeprowadzanych i montowanych na obiektach inżynierskich (WR-M-72).

 

NAMIARY NA MORZE I HANDEL

 

Czekamy na 50-tysięczniki / Daniel Saar, Grzegorz Bryszewski (rozm.). // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 4, s. XVIII-XX, sygn. P.III.6748 - fot. 2, tab. 1.

Statystyka przeładunków w terminalu DB Port Szczecin w latach 2022 - 2023. Strategia rozwoju usług i plany rozbudowy terminalu (Rozmowa z prezesem DB Port Szczecin, Danielem Saarem).

 

Kolejny rok spadków / Jakub Jankiewicz. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 4, s. IX-XIII, sygn. P.III.6748 - rys. 9 ; fot. 4, tab. 1.

Czynniki oddziałujące na zmniejszenie przeładunków kontenerowych w polskich portach morskich w 2023 r. Trendy zmian wielkości przeładunków kontenerów w portach w Gdyni, Gdańsku i Szczecinie w latach 2013 - 2023; statystyka przeładunków kontenerów w portowych terminalach w latach 2022 - 2023: Baltic Hub Container Terminal Gdańsk, Bałtycki Terminal Kontenerowy Gdynia, Gdynia Container Terminal, DB Port Szczecin, terminal OT Port Gdynia (Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia).

 

Lider umacnia się na czele. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 4, s. XX-XXII, sygn. P.III.6748 - fot. 2, tab. 4.

Kierunki i trendy rozwoju światowej floty kontenerowców. Ranking 20 największych armatorów kontenerowych na świecie wg stanu na koniec stycznia 2024 r. Dane dotyczące przeładunku kontenerów w polskich portach (Gdańsk, Gdynia, Szczecin-Świnoujście) w latach 2018 - 2023. Zdolność przeładunkowa terminali kontenerowych w 2024 r. oraz wielkość przeładunków kontenerów w 2023 r.: Baltic Hub Container Terminal, Bałtycki Terminal Kontenerowy, Gdynia Container Terminal, DB Port Szczecin, Terminal OT Port Gdynia.

 

Nowa era w BCT / Wojciech Szymulewicz, Piotr Frankowski (rozm.). // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 4, s. XVI-XVIII, sygn. P.III.6748 - fot. 2, tab. 1.

Dane statystyczne dotyczące przeładunku kontenerów w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym (BCT) w Gdyni w latach 2022 - 2023. Trendy zmian wielkości przeładunków oraz utrudnienia w pracy terminalu związane z modernizacją nabrzeża Helskiego (rozmowa z prezesem BCT, Wojciechem Szymulewiczem).

 

Powrót na ścieżkę wzrostu. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 4, s. 2, sygn. P.III.6748 - rys. 2, tab. 3.

Statystyka przeładunków w głównych portach morskich w styczniu 2024 r.: przeładunki wg grup towarów, przeładunki kontenerów wg terminali, ruch statków w portach.

 

Trudny rok na Bałtyku /Ilona Urbanyi. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 4, s. 9-14, sygn. P.III.6748 - rys. 3; fot. 5, tab. 3.

Analiza rynku bałtyckich przewozów promowych. Potencjał przewozowy głównych przewoźników promowych na Morzu Bałtyckim w latach 2020 - 2024: liczba promów, liczba pasażerów, linia ładunkowa. Dane dotyczące obrotów terminalu promów morskich w Świnoujściu w latach 2020 - 2023. Przewozy żeglugi promowej na polskim rynku w latach 2019 - 2024: Unity Line, Polferries, Stena Line, TT-Line.

 

Zapotrzebowanie na kolej / Charles Baker, Grzegorz Bryszewski (rozm.). // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 4, s. XIV-XV, sygn. P.III.6748 - fot. 2, tab. 1.

Statystyka przeładunków kontenerów w Baltic Hub Container Terminal Gdańsk w latach 2022 - 2023. Inwestycje dotyczące rozbudowy infrastruktury kolejowej oraz automatyzacji procesu przeładunkowego w Baltic Hub (rozmowa z dyrektorem generalnym przedsiębiorstwa, Charlesem Bakerem).

 

NOWOCZESNE BUDOWNICTWO INŻYNIERYJNE

 

Bezpieczeństwo priorytetem nowoczesnego budownictwa / Maria Ciupińska. // Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.- 2024, nr 1, s. 20-29, sygn. P.III.6885 - rys. 3 ; fot. 9.

Zasady i instrumenty zarządzania bezpieczeństwem w procesie realizacji inwestycji budowlanych. Najczęstsze przyczyny wypadków na budowie. Produkty i usługi przyczyniające się do zwiększenia bezpieczeństwa pracy na budowie. Zakres i narzędzia monitoringu konstrukcji budowlanych. Przykłady inwestycji budowlanych służących poprawie bezpieczeństwa ludzi: stabilizacja osuwisk, infrastruktura przeciwpowodziowa, zabezpieczanie brzegów morskich, inwestycje w zakresie infrastruktury drogowej. Wpływ inwestycji drogowych na poprawę bezpieczeństwa ruchu: rozbudowa dróg, budowa przepustów i przejść dla zwierząt, budowa ścieżek rowerowych, modernizacja linii kolejowych, bezpieczne przejazdy kolejowe. Sposoby zapobiegania awariom budowlanym.

 

Historia i teraźniejszość wiaduktu kolejowego nad ul. Grzegórzecką w Krakowie / Jan Biliszczuk. // Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.- 2024, nr 1, s. 64-68, sygn. P.III.6885 - rys. 1 ; fot. 6.

Rys historyczny, konstrukcja i parametry wiaduktu kolejowego nad ul. Grzegórzecką w Krakowie. Przykłady mostów kolejowych o wartości historycznej w Polsce i na świecie oraz rozwiązania stosowane w zakresie ich utrzymania. Ocena walorów wiaduktu nad ul. Grzegórzecką jako zabytku techniki mostowej i przyczyny jego skreślenia z listy zabytków. Zakres prac modernizacyjnych mających na celu dostosowanie wiaduktu do współczesnych wymagań eksploatacyjnych.

 

Identyfikacja cech mostu kolejowego o konstrukcji łuku siatkowego / Piotr Łaziński, Marcin Jasiński, Grzegorz Poprawa, Dawid Piotrowski, Marek Salamak, Jakub Krząkała, Piotr Bętowski. // Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.- 2024, nr 1, s. 70-75, sygn. P.III.6885 - rys.11 ; fot. 3, tab. 3.

Przykład identyfikacji cech mostu kolejowego przez Wisłę w Krakowie na potrzeby budowy modelu cyfrowego bliźniaka (digital twin). Metodologia i wyniki badań cech statycznych i dynamicznych obiektu mostowego oraz odkształcalności betonu.

 

Północ Krakowa z największymi od lat inwestycjami komunikacyjnymi. // Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.- 2024, nr 1, s. 84-85, sygn. P.III.6885 - fot. 2.

Inwestycje w zakresie infrastruktury transportu w Krakowie, współfinansowane ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 - 2020: budowa linii tramwajowej, rozbudowa al. 29 Listopada. Założenia i perspektywy realizacji premetra.

 

Rynek ma nadzieję na jak najszybsze uruchomienie funduszy europejskich / Adrian Furgalski, Mariusz Karpiński-Rzepa (rozm.). // Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.- 2024, nr 1, s. 36-39, sygn. P.III.6885 - fot. 4.

Koniunktura i konkurencja na rynku budownictwa komunikacyjnego. Polityka państwa wobec finansowania inwestycji drogowych i kolejowych. Ocena procesu wdrażania cyfryzacji i technologii BIM w budownictwie. Opinie na temat poziomu bezpieczeństwa i rozwoju budownictwa tunelowego. Perspektywy realizacji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.

 

System monitoringu atmosfery w tunelu w Świnoujściu - rozwiązanie na teraz i na przyszłość / Krzysztof Filipowski. // Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.- 2024, nr 1, s. 54-55, sygn. P.III.6885 - fot. 3, tab. 2.

Charakterystyka systemu monitoringu atmosfery w tunelu drogowym w Świnoujściu. Zakres pomiarów i mierniki jakości powietrza w tunelu; wartości progowe parametrów powietrza powiązane z rodzajem ruchu pojazdów.

 

Tunele kluczowym elementem zrównoważonych sieci transportowych / Maria Ciupińska. // Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.- 2024, nr 1, s. 42-52, sygn. P.III.6885 - rys. 3 ; fot. 24.

Zalety budownictwa tunelowego z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu i ochrony środowiska. Innowacyjne technologie i rozwiązania konstrukcyjne w zakresie budowy tuneli. Inwestycje dotyczące budowy tuneli drogowych w Polsce: tunel pod Świną, tunel TS-26 (Sady Górne-Nowe Bogaczowice), tunel w masywie Białożyńskiego Gronia, tunel w Zielonkach (Północna Obwodnica Krakowa). Projektowane inwestycje tunelowe: w Policach (droga S6), w Lutczy (droga S19), w Kielcach (droga S74), w Warszawie (droga S7). Przebieg realizacji kolejowego tunelu średnicowego w Łodzi. Plany rozwoju sieci metra w Warszawie oraz perspektywy budowy linii metra w polskich miastach. Charakterystyka wybranych obiektów tunelowych w Europie i w Australii: Brenner Base Tunel, Fehmarnbelt, Rogfast, Rozelle Interchange.

 

PRZEGLĄD KOMUNIKACYJNY

 

Dekarbonizacja sektora lotniczego / Hanna Dzido. // Przegląd Komunikacyjny.- 2024, nr 2-3, s. 39-44, sygn. P.III.2234 - rys. 4.

Cele dekarbonizacji transportu lotniczego w UE. Przebieg procesu dekarbonizacji sektora lotniczego. Działania i inwestycje realizowane przez przemysł lotniczy i przedsiębiorstwa transportu lotniczego na rzecz osiągnięcia zerowej emisji netto do 2050 r. Charakterystyka zrównoważonych paliw lotniczych (SAF).

 

Podniebne taksówki - miejska mobilność powietrzna / Leszek Cwojdzińska. // Przegląd Komunikacyjny.- 2024, nr 2-3, s. 20-23, sygn. P.III.2234 - rys. 4.

Perspektywy rozwoju bezzałogowych systemów latających w transporcie miejskim. Koncepcja wykorzystania elektrycznych platform pionowego startu i lądowania jako taksówek powietrznych. Innowacyjne technologie dotyczące budowy elektrycznych statków powietrznych. Wymagania w zakresie bezpieczeństwa i zarządzania ruchem bezzałogowych taksówek latających.

 

Strategia poprawy bezpieczeństwa na drogach w aspekcie stanu technicznego pojazdów / Sławomir Olszowski, Weronika Gucwa. // Przegląd Komunikacyjny.- 2024, nr 2-3, s. 6-12, sygn. P.III.2234 - rys. 9.

Wpływ stanu technicznego pojazdów na bezpieczeństwo drogowe. Statystyki dotyczące wypadków drogowych w krajach UE w 2022 r. Główne rodzaje usterek technicznych w pojazdach biorących udział w wypadkach drogowych. Znaczenie poprawy stanu technicznego pojazdów jako kluczowego elementu strategii rozwoju bezpieczeństwa ruchu drogowego.

 

Wykorzystanie strumieni danych cyfrowych do sterowania procesem eksploatacji pojazdów wojskowych / Michał Ceremuga, Jarosław Kończak, Mariusz Wesołowski. // Przegląd Komunikacyjny.- 2024, nr 2-3, s. 32-38, sygn. P.III.2234 - rys. 4.

Budowa i funkcje Systemu Analizy Niezawodności Pojazdów (SANP) dedykowanego dla pojazdów marki JELCZ, systemu WISŁA. Zadania systemu dotyczące sterowania i monitorowania procesu eksploatacji pojazdów. Struktura funkcjonalna SANP oraz proces pozyskiwania i przetwarzania danych.

 

PRZEGLĄD LOTNICZY

 

Pierwszy polski pasażerski / Tadeusz Karol Chwałczyk. // Przegląd Lotniczy.- 2024, nr 3, s. 36-39, sygn. P.III.6754 - fot. 10.

Historia i zakres działalności Podlaskiej Wytwórni Samolotów w Białej Podlaskiej w latach 1923 - 1939. Samoloty zaprojektowane w Wytwórni oraz produkowane na podstawie licencji zagranicznych. Historia pierwszego samolotu pasażerskiego polskiej konstrukcji - PWS-20.

 

PRZEGLĄD TECHNICZNY

 

Budowa innowacyjnego narzędzia wspomagającego proces załadunku, mocowania i bezpiecznego transportu ładunków w jednostkach transportowych (CTU). // Przegląd Techniczny.- 2023, nr 11, s. 21-24, sygn. P.III.6476 - rys. 2, tab. 1.

Projekt narzędzia cyfrowego przeznaczonego do budowy planu zabezpieczenia ładunku w transporcie towarowym. Wyniki testów aplikacji komputerowej firmy Simmersiv dotyczące efektywności jej wykorzystania w zabezpieczeniu ładunku i CTU w procesie załadunku, przeładunku i transportu. Porównanie wyników badań przeprowadzonych w warunkach laboratoryjnych oraz w warunkach rzeczywistych.

 

Możliwości wytwarzania wodoru z gazu ziemnego / Marta Gburzyńska. // Przegląd Techniczny.- 2024, nr 2, s. 25-28, sygn. P.III.6476 - rys. 5.

Charakterystyka technologii produkcji wodoru z gazu ziemnego. Porównanie metod pozyskiwania wodoru pod względem kosztów, efektywności i wpływu na środowisko: parowy reforming metanu (SMR - steam methane refoming), częściowe utlenianie (POX - partial oxidation), reforming autotermiczny (ATR - autothermal reforming), piroliza metanu. Dane dotyczące globalnej produkcji wodoru w latach 2020 - 2022.

 

RYNEK KOLEJOWY

 

Nowe pociągi Nightjet. Nocne rewolucje / Michał Szymajda. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 1-2, s. 50-53, sygn. P.III.6809 - fot. 6.

Oferta nocnych przewozów pasażerskich pociągami Nightjet, realizowanych przez koleje austriackie ÖBB; wyposażenie wagonów sypialnych i kuszetek kapsułowych.

 

Nowy rząd, nowe priorytety transportowe / Paweł Rydzyński. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 1-2, s. 62-64, sygn. P.III.6809 - fot. 2.

Cele i założenia polityki transportowej państwa dotyczące rozwoju kolei. Perspektywy realizacji projektu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Udział samorządów w finansowaniu kolejowych przewozów pasażerskich. Koncepcja integracji taryfowej transportu publicznego.

 

Olsztynowi o połowę rozrosła się sieć tramwajowa / Przemysław Farsewicz. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 1-2, s. 40-45, sygn. P.III.6809 - rys. 1 ; fot. 5.

Etapy rozwoju sieci tramwajowej w Olsztynie od 2015 r. Inwestycje dotyczące rozbudowy infrastruktury tramwajowej.  Mapa sieci tramwajowej w Olsztynie.

 

Ostre cięcia na Węgrzech / Przemysław Jezierski. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 1-2, s. 36-39, sygn. P.III.6809 - rys. 1 ; fot. 5, tab. 2.

Przesłanki i skutki ograniczenia liczby połączeń pasażerskich przez koleje węgierskie MAV. Wykaz linii, na których zawieszono ruch pociągów pasażerskich w 2023 r. oraz linie zagrożone zawieszeniem. Mapa węgierskiej sieci kolejowej.

 

Polska na tle Europy w I półroczu 2023 r. / Ignacy Góra. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 1-2, s. 68-72, sygn. P.III.6809 - rys. 2, tab. 1.

Zestawienie danych statystycznych dotyczących kolejowego transportu pasażerskiego w Polsce i w Europie w latach 2020 - 2023 (pierwsze półrocze). Ocena popytu na pasażerskie przewozy kolejowe i wskaźniki wykorzystania kolei w poszczególnych krajach europejskich. Wpływ wdrożenia bezpłatnych przewozów komunikacją publiczną na transport kolejowy w Luksemburgu i w Estonii.

 

Strategia taborowa PKP Intercity / Michał Szymajda. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 1-2, s. 15-17, sygn. P.III.6809 - fot. 1.

Strategia rozwoju taboru kolejowego PKP Intercity; inwestycje taborowe zrealizowane w latach 2022 - 2023 oraz planowane do 2030 r.

 

Taborowy raport rynkowy. Rok 2023 najlepszy w historii / Michał Grobelny. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 1-2, s. 12-14, sygn. P.III.6809 - rys. 3, tab. 1.

Dostawy nowego taboru pasażerskiego dla polskich kolei w 2023 r. Dane dotyczące kontraktów na dostawy nowych pojazdów, zawartych w 2023 r. przez operatorów transportu kolejowego: Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego, Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, Łódzka Kolej Aglomeracyjna, PKP Intercity, Koleje Śląskie, Koleje Mazowieckie.

 

Tramwaje Śląskie szykują kolejny projekt unijny. Nowe trasy i tramwaje / Witold Urbanowicz. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 1-2, s. 46-48, sygn. P.III.6809 - rys. 1 ; fot. 3.

Założenia planu modernizacji infrastruktury i taboru Tramwajów Śląskich w ramach unijnego programu FEnIKS 2021 - 2027; zakres rzeczowy inwestycji.

 

USA budują swoją pierwszą linię KDP / Przemysław Farsewicz. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 1-2, s. 20-25, sygn. P.III.6809 - rys. 6 ; fot. 2.

Geneza i etapy realizacji szybkiego połączenia kolejowego pomiędzy Los Angeles i San Francisco. Schemat przebiegu kalifornijskiej kolei dużych prędkości. Problemy dotyczące finansowania inwestycji.

 

UTK: Kolej powoli odzyskuje regiony / Roman Czubiński. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 1-2, s. 28-30, sygn. P.III.6809 - rys. 3.

Uwarunkowania i trendy zmian wielkości kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich w Polsce. Statystyka przewozów pasażerskich i wskaźniki wykorzystania kolei w latach 2000 - 2022; dane dotyczące wykorzystania kolei w poszczególnych województwach.

 

Z historii piwnych wagonów, czyli piwiarek / Włodzimierz Winek. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 1-2, s. 74-76, sygn. P.III.6809 - rys. 1 ; fot. 3.

Historia specjalnych wagonów do przewozu piwa - piwiarek - eksploatowanych w Europie od XIX w. Charakterystyka piwiarek użytkowanych przez PKP.

 

SKRZYDLATA POLSKA

 

Furia Pipera / Bartosz Głowacki. // Skrzydlata Polska.- 2024, nr 3, s. 50-51, sygn. P.IV.1741 - fot. 4.

Parametry i wyposażenie jednosilnikowego samolotu turbośmigłowego M700 Fury, produkowanego przez amerykańskie przedsiębiorstwo Piper Aircraft.

 

Międzymiastowy lot Prosperity I / Bartosz Głowacki. // Skrzydlata Polska.- 2024, nr 3, s. 28-29, sygn. P.IV.1741 - rys. 1 ; fot. 1.

Parametry samolotu eVTOL Prosperity produkowanego przez chińskie przedsiębiorstwo AutoFlight. Trasa demonstracyjnego lotu Prosperity oraz porównanie czasu podróży pionowzlotem i samochodem.

 

Rekordowy rok polskich lotnisk / Marcin Sigmund. // Skrzydlata Polska.- 2024, nr 3, s. 40-47, sygn. P.IV.1741 - fot. 15.

Dane statystyczne dotyczące obsługi ruchu pasażerskiego w polskich portach lotniczych w 2023 r.: Lotnisko Chopina w Warszawie, MPL Kraków-Balice, Gdańsk, MPL Katowice, Wrocław, Warszawa-Modlin, Poznań-Ławica, Rzeszów-Jasionka, Szczecin-Goleniów, Lublin-Świdnik, Łódź-Lublinek, Warszawa-Radom. Prognozy rozwoju działalności i oferty usługowej lotnisk w 2024 r.

 

Zestrzelić, czy nie zestrzelić? Cz. II / Piotr Dudek. // Skrzydlata Polska.- 2024, nr 3, s. 4-11, sygn. P.IV.1741 - fot. 8.

Regulacje prawne dotyczące zwierzchnictwa państwa nad przestrzenią powietrzną. Rodzaje zagrożeń bezpieczeństwa spowodowanych naruszeniem przepisów prawa lotniczego przez cywilne statki powietrzne; definicja pojęcia aktu bezprawnej ingerencji. Postępowanie w przypadku wykrycia statku powietrznego, który może być użyty jako środek ataku terrorystycznego z powietrza (status Renegade). Procedury bezpieczeństwa i warunki przechwycenia samolotu cywilnego przez wojskowe statki powietrzne.

 

ŚWIAT KOLEI

 

Brienz Rothorn Bahn / Przemysław Bartłomiej Jezierski. // Świat Kolei.- 2024, nr 2, s. 30-32, sygn. P.III.6624 - fot. 11.

Opis trasy i charakterystyka taboru górskiej kolei turystycznej Brienz Rothorn Bahn (BRB) w Szwajcarii.

 

Budowa sieci trakcyjnej - nowe rozwiązania / Karol Ciesielski. // Świat Kolei.- 2024, nr 2, s. 29, sygn. P.III.6624 - fot. 4.

Rodzaje osprzętu sieciowego trakcji kolejowej.

 

Historia linii Jarosław - Sokal / Ryszard Stankiewicz. // Świat Kolei.- 2024, nr 3, s. 34-47, sygn. P.III.6624.

Budowa i eksploatacja linii kolejowej Jarosław - Sokal od końca XIX w. Etapy rozwoju infrastruktury kolejowej oraz charakterystyka taboru; wykaz punktów eksploatacyjnych i ważniejszych obiektów kolejowych. Funkcjonowanie połączenia kolejowego na trasie Jarosław - Sokal w czasie wojen światowych, wojny bolszewicko-polskiej, wojny polsko-ukraińskiej, dwudziestolecia międzywojennego i w okresie powojennym. Mapa przebiegu linii wg stanu na 1.04.1946 r. Dane dotyczące wypadków kolejowych, które miały miejsce na trasie pomiędzy Jarosławiem i Sokalem w latach 1897 -1909.

 

Historia wiedeńskich tramwajów / Marcin Rechłowicz. // Świat Kolei.- 2024, nr 2, s. 46-53, sygn. P.III.6624 - fot. 14 ;

Historia komunikacji tramwajowej w Wiedniu od końca XIX w. Budowa i eksploatacja tramwajów konnych i tramwajów parowych. Przebieg elektryfikacji sieci tramwajowej. Działalność przedsiębiorstw komunikacyjnych związanych z ruchem tramwajowym. Funkcjonowanie transportu tramwajowego w czasie I wojny światowej.

 

Historia wiedeńskich tramwajów (2) / Marcin Rechłowicz. // Świat Kolei.- 2024, nr 3, s. 48-55, sygn. P.III.6624 - rys. 2 ; fot. 16, tab. 1.

Historia komunikacji tramwajowej w Wiedniu od 1929 r. Organizacja i funkcjonowanie pasażerskiego transportu tramwajowego. Przebieg procesu likwidacji części linii tramwajowych. Strategia modernizacji i rozbudowy infrastruktury tramwajowej. Schemat sieci tramwajowej na tle systemu transportu szynowego wg stanu w 2023 r. Liczba liniowych wagonów tramwajowych wg stanu na lipiec 2023 r.

 

Kolej wąskotorowa z Lubicza do Nasielska (2) / Bogdan Pokropiński. // Świat Kolei.- 2024, nr 2, s. 36-41, sygn. P.III.6624 - fot. 20., tab. 4

Organizacja przewozów na linii kolei wąskotorowej pomiędzy Lubiczem i Nasielskiem; charakterystyka eksploatowanego taboru oraz rozkłady jazdy obowiązujące w latach: 1916, 1922, 1924, 1926, 1930. Budowa połączeń kolei normalnotorowej i stacji kolejowej w Sierpcu w okresie dwudziestolecia międzywojennego. Budowa i eksploatacja kolejek cukrowniczych: cukrownia Izabelin w Glinojecku koło Płońska, cukrownia Borowiczki koło Płocka, cukrownia Chełmica.

 

Lokomotywa spalinowa serii SM31 / Paweł Tarczyński. // Świat Kolei.- 2024, nr 3, s. 12-23, sygn. P.III.6624 - rys. 2 ; fot. 21, tab. 6.

Historia lokomotyw spalinowych serii SM31, produkowanych przez przedsiębiorstwo Fablok. Konstrukcja i parametry techniczne lokomotyw manewrowych SM31. Dane dotyczące lokomotyw SM31 eksploatowanych przez PKP.

 

Parowozem przez przełęcz Furka / Przemysław Bartłomiej Jezierski. // Świat Kolei.- 2024, nr 3, s. 28-33, sygn. P.III.6624 - rys. 1 ; fot. 22.

Historia turystycznej, górskiej kolei wąskotorowej Dampfbahn Furka-Bergstrecke (DFB) w Szwajcarii. Schemat przebiegu linii DFB wg stanu w 2010 r. Organizacja przewozów pasażerskich i tabor eksploatowany na linii DFB.

 

Polski wagon osobowy typu A-V zachowany w Rumunii / Piotr Kilanowski. // Świat Kolei.- 2024, nr 2, s. 26-28, sygn. P.III.6624 - rys. 1 ; fot. 7, tab. 1.

Historia wagonu pasażerskiego typu A-V przejętego od PKP przez koleje rumuńskie w 1945 r., znajdującego się obecnie na bocznym torze stacji Ploieşti w Rumunii. Dane dotyczących wagonów typu A-V eksploatowanych przez PKP, wyprodukowanych w latach 1928 - 1938.

 

Polskie pociągi pancerne w Wielkiej Brytanii 1940 - 1943. Organizacja, tabor, wspomnienia / Tomasz Besarabowicz. // Świat Kolei.- 2024, nr 2, s. 16-25, sygn. P.III.6624 - rys. 6 ; fot. 18.

Struktura organizacyjna polskich pociągów pancernych w Wielkiej Brytanii w czasie II wojny światowej; dyslokacja poszczególnych dywizjonów oraz miejsca stacjonowania poszczególnych pociągów (mapa). Charakterystyka taboru pociągów pancernych: parowozy, wagony niskoburtowe, wagony artyleryjskie. Relacje polskich załóg pociągów dotyczące ich działalności w latach 1940 - 1943.

 

Zabytkowe mosty - problem nierozwiązywalny? / Michał Griner. // Świat Kolei.- 2024, nr 2, s. 12-15, sygn. P.III.6624 - fot. 7.

Problemy utrzymania i modernizacji zabytkowych obiektów mostowych. Ocena kosztów i ryzyka związanego z przebudową  mostu na wybranych przykładach.

 

TRANSPORT MIEJSKI I REGIONALNY

 

Metoda Perkala w analizie znaczenia stacji i przystanków kolejowych we Wrocławiu / Urszula Protyńska, Dominik Staśkiewicz, Oliwia Haręża, Michał Małysz. // Transport Miejski i Regionalny.- 2024, nr 2, s. 3-12, sygn. P.III.6550 - rys. 1, tab. 7.

Zastosowanie taksonomicznej metody Perkala do określenia znaczenia stacji i przystanków kolejowych we Wrocławiu z punktu widzenia przewozów pasażerskich. Charakterystyka kolejowej infrastruktury stacji i przystanków wg stanu w 2024 r. Analiza i interpretacja danych dotyczących m.in. liczby połączeń pasażerskich i liczby mieszkańców osiedli w obrębie Wrocławskiego Węzła Kolejowego. Mapa lokalizacji stacji i przystanków kolejowych we Wrocławiu.

 

Plany zrównoważonej mobilności miejskiej (SUMP) - czy chodzi tylko o finansowanie? / Bartłomiej Wiertel. // Transport Miejski i Regionalny.- 2024, nr 2, s. 28-31, sygn. P.III.6550 - rys. 6.

Cele i zasady opracowywania Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (Sustainable Urban Mobility Plan - SUMP). Znaczenie SUMP jako dokumentu strategicznego polityki transportowej. Zakres zadań SUMP oraz rola interesariuszy w procesie opracowania planu mobilności. Przykładowe cykle realizacji dokumentów będących komponentami finalnego SUMP.

 

Realizacja idei miasta 15-minutowego na przykładzie obszaru Salomea-Okęcie Zachód w Warszawie / Gabriela Ptak, Krystian Banet. // Transport Miejski i Regionalny.- 2024, nr 2, s. 19-27, sygn. P.III.6550 - rys. 13.

Koncepcja i przykłady realizacji idei miasta 15-minutowego (Malmö) oraz 20-minutowej dzielnicy (Portland). Analiza struktury przestrzennej i transportowej obszaru Salomea-Okęcie Zachód w Warszawie. Ocena dostępności transportowej komunikacji zbiorowej i indywidualnej na badanym obszarze. Wyniki badań ankietowych dotyczących zachowań transportowych mieszkańców i odwiedzających obszar; elementy wpływające na wybór środków transportu publicznego zamiast transportu indywidualnego. Projekty zmian zagospodarowania przestrzennego i obsługi transportowej mające na celu poprawę dostępności komunikacyjnej obszaru.

 

Strategiczne wskaźniki monitorowania planu zrównoważonej mobilności miejskiej obszaru funkcjonalnego miasta Sanoka / Maciej Michnej, Anna Rutka. // Transport Miejski i Regionalny.- 2024, nr 2, s. 13-18, sygn. P.III.6550 - rys. 7, tab. 9.

Metodologia wyznaczania wartości wskaźników monitorowania Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej w Sanoku. Charakterystyka wskaźników strategicznych monitorowania Planu Zrównoważonej Mobilności 20230+ w zakresie: bezpieczeństwa ruchu drogowego, dostępności do publicznego transportu zbiorowego, emisji gazów cieplarnianych i jakości powietrza. Dane statystyczne dotyczące liczby wypadków i ofiar śmiertelnych oraz emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych na terenie obszaru funkcjonalnego w latach 2011 - 2021.

 

 

 

 

 

 

 

PRZEGLĄD ZAGRANICZNEJ PRASY TECHNICZNEJ NR 2 2022

 

AIR TRANSPORT WORLD

INTERNATIONAL RAILWAY JOURNAL

RAILWAY GAZETTE INTERNATIONAL

SEILBAHNEN INTERNATIONAL

STADTVERKEHR

STRASSE UND VERKEHR

WORLD HIGHWAYS

 

AIR TRANSPORT WORLD

 

CAPA perspective. The China syndrome. (Perspektywy CAPA. Chiński syndrom.) Air Transport World, Dec2021/Jan2022, Vol. 58, Issue 8, s. 14-15, rys. 2,

Artykuł analizuje wpływ surowych ograniczeń podróży z powodu pandemii koronawirusa w Chinach na perspektywy ożywienia rynku regionalnego. Chiny kontynuują swoją strategię „zero tolerancji" z nadal masowo ograniczanym poziomem międzynarodowej przepustowości lotniczej. W związku z tym w przewidywaniach CAPA (działającego od 1990 roku Centre for Aviation, które skupia ponad 100 specjalistów z całego świata) wzrost w harmonogramach lotów planowanych na kwiecień 2022 r. jest mało prawdopodobny. Dla Azji i reszty świata najbardziej prawdopodobnym scenariuszem do około połowy 2022 r. jest ściśle kontrolowany i ograniczony kontyngent podróżnych z wybranych krajów, którym władze w Chinach przyznają niski stopień zagrożenia w rozszerzaniu pandemii.

Sygnatura P.III.6495

 

CAPA perspective. The green perspective. (Perspektywy CAPA. Zielona perspektywa.) Air Transport World, October 2021, Vol. 58, Issue 7, s. 4-6, rys. 2,

Zagrożeniem dla lotnictwa nie jest COVID – są nim wymogi ochrony środowiska. Podstawą artykułu jest raport CAPA i Envest Global zatytułowany Airline Sustainability Benchmarking Report 2021 (dostępny pośród publikacji badawczych CAPA – https://centreforaviation.com/analysis/research-publications). Raport jest pierwszym w branży szczegółowym opracowaniem na temat emisji, porównującym linie lotnicze i ich wyniki w dążeniu do emisji zerowej netto. Ponad 130-stronicowy tekst zawiera analizę  porównawczą emisji 52 linii lotniczych za rok 2019 i 2020; przegląd strategii dekarbonizacji globalnych korporacji i wynikających stąd implikacji dla branży oraz perspektywy wymagań inwestorów wobec lotnictwa i zwiększonej presji na zarządy linii lotniczych. Obecnie, bardziej niż kiedykolwiek, linie lotnicze są pod presją, by ograniczyć emisję spalin poprzez stosowanie zrównoważonych paliw lotniczych, wydajnych samolotów i systemów napędowych itd. Są to kosztowne rozwiązania w każdym momencie, a tym bardziej po wprowadzeniu ograniczeń podczas epidemii COVID, gdy linie lotnicze odnotowują rekordowe straty. Jednak koszt braku działania jest jeszcze wyższy. Z raportu wynika, że obecnie 25 największych linii lotniczych odpowiada za 55% emisji przemysłowych substancji całego lotnictwa. Te linie, które będą w stanie wyróżnić się pod względem dekarbonizacji, uzyskają lepsze możliwości w staraniu o przyszłe udziały w rynku lotniczym.

Sygnatura P.III.6495

INTERNATIONAL RAILWAY JOURNAL

 

 

Burroughs David: Connecting Europe Express highlights capabilities and shortcomings of rail. (Connecting Europe Express uwydatnia możliwości i mankamenty kolei.) International Railway Journal, November 2021, Vol. 61, Issue 11, s. 16-18, fot. 8,

Wjeżdżając do Paryża 7 października 2021 roku, po przebyciu 26 krajów od startu w Lizbonie 2 września, Connecting Europe Express (CEE) zakończył swoją wyjątkową podróż. Po odwołaniu konferencji TEN-T Days w 2020 r. ze względu na pandemię wirusa Covid-19 przejazd CEE stał się sztandarowym wydarzeniem Europejskiego Roku Kolei, pokazującym zdolność kolei do łączenia krajów na całej długości i szerokości Unii Europejskiej. Koordynację powierzono Wspólnocie Europejskich Przedsiębiorstw Kolejowych i Infrastrukturalnych (CER),  a cała operacja wymagała współpracy ponad 40 organizacji. Pociąg o standardowym rozstawie kół, który kursował przez większą część podróży, składał się z wagonu sypialnego Austriackich Kolei Federalnych (ÖBB), wagonu restauracyjnego Włoskich Kolei Państwowych (FS), wagonu panoramicznego Szwajcarskich Kolei Federalnych (SBB), wagonu z miejscami siedzącymi Niemieckich Kolei (DB), wagonu konferencyjnego Francuskich Kolei Państwowych (SNCF) oraz wagonu wystawowego Węgierskich Kolei Państwowych (MAV). Uzupełnieniem był pociąg o szerokości toru iberyjskiego dostarczony przez Renfe, który kursował na odcinku Lizbona – Madryt – Hendaye, oraz pociąg o szerokości toru 1520 mm dostarczony przez Koleje Litewskie (LTG), który kursował pomiędzy Tallinem, Rygą i Kownem. Wymóg posiadania trzech różnych pociągów podkreśla jedno z głównych wyzwań związanych z eksploatacją transgraniczną w niektórych częściach Europy. W oświadczeniu opublikowanym przez Komisję Europejską i CER przedstawiono wstępne wnioski z tego projektu, m.in. podkreślono potrzebę budowy transgranicznej, nowoczesnej, wysokiej jakości infrastruktury kolejowej, w tym wspólnych działań na rzecz ukończenia Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, konieczność lepszego zarządzania istniejącą infrastrukturą, w tym zwiększenia zdolności przewozowej dzięki cyfryzacji oraz wdrożeniu Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS), a ponadto konieczność podniesienia atrakcyjności kolei dzięki lepszemu systemowi sprzedaży biletów, obniżeniu kosztów podróży oraz poszerzeniu możliwości szybkiego planowania podróży różnymi środkami transportu.

Sygnatura P.III.2252

 

Clinnick Richard: Hydrogen: how realistic is it for rail traction? (Wodór: na ile realny jest dla trakcji kolejowej?) International Railway Journal, October 2021, Vol. 61, Issue 10, s. 24-27, fot. 3,

Wodór jest jednym z alternatywnych paliw rozważanych przez kolej w ramach dekarbonizacji. Richard Clinnick analizuje prace prowadzone przez koleje i producentów na całym świecie oraz rozważa obecne ograniczenia we wprowadzaniu tej technologii. Pierwszy na świecie pociąg pasażerski zasilany baterią wodorową to Coradia iLint firmy Alstom. Pasażerowie zaczęli podróżować pierwszymi komercyjnie eksploatowanymi pociągami wodorowymi we wrześniu 2018 roku w północnych Niemczech. Producenci rywalizujący z firmą Alstom na rynku europejskim, w tym CAF, Pesa, Siemens i Talgo, obecnie też aktywnie poszukują możliwości opracowania własnych pociągów wodorowych.

Jednym z podstawowych problemów do rozwiązania jest kwestia przechowywania paliwa. Lokomotywy mogłyby otrzymać systemy transportu paliwa wodorowego podobne do używanych przez lokomotywy parowe lub LNG. Jeśli natomiast miałoby się skutecznie zastąpić obecne schematy eksploatacji pojazdów spalinowych potrzeba byłoby znacznie większej liczby punktów tankowania. Kolejnym problemem jest fakt, że wodór nie zawsze jest tak ekologiczny, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka: większość obecnie produkowanego i używanego wodoru to „wodór szary", czyli wysokoemisyjny, pochodzący z paliw kopalnych bez wychwytywania dwutlenku węgla. Niewątpliwie kluczowym pytaniem dotyczącym przyszłego wykorzystania wodoru jest też koszt. Elektryfikacja też jest kosztowna, ale daje wymierne korzyści w zakresie wydajności i niezawodności. Pociągi elektryczne nadal są wyraźnie tańsze niż te, które byłyby zasilane wodorem lub bateriami. W różnych strategiach kolejowych do 2050 roku na całym świecie kładzie się więc silny nacisk na elektryfikację z marginalną rolą baterii i wodoru. Jednak w opinii specjalistów za 29 lat wodór ma szansę stać się jedną z odpowiedzi na wymóg dekarbonizacji, chociaż technologia ta nie jest w pełni opracowana. Jej dopracowanie zależy od decyzji o kontynuacji prac rozwojowych.

Sygnatura P.III.2252

 

RAILWAY GAZETTE INTERNATIONAL

 

Dayal Raghu: Building better trains in India. (Budowanie lepszych pociągów w Indiach.) Railway Gazette International, July 2022, Vol. 178, Issue 7, s. 18-22, rys. 4; fot. 5, tab.,

Koleje indyjskie opracowują nową generację wagonów pasażerskich, których celem jest odciągnięcie podróżnych od szybko rozwijających się usług lotniczych i drogowych. Popyt na podróże koleją w Indiach znacznie przewyższa podaż, a w najbliższych latach spodziewany jest znaczny wzrost liczby pasażerów. Kwestię stanu obecnego produkcji taboru kolejowego w Indiach oraz jej perspektywy na przyszłość w oparciu o plan 2021-2024 omawia Raghu Dayal, dyrektor zarządzający Container Corporation of India. Zwraca uwagę, że aż 60% wagonów pasażerskich użytkowanych obecnie przez IR jest zużytych i w związku z tym stopniowo trzeba wycofywać je z ruchu. W warunkach naturalnych Indii istotną rolę w projektowaniu i eksploatacji taboru pasażerskiego ma kwestia klimatyzacji wagonów jeżdżących na długich dystansach.

Sygnatura P.IV.503

 

Faster timings in prospect with ICNG fleet. (Szybszy czas przejazdu dzięki flocie ICNG.) Railway Gazette International, July 2022, Vol. 178, Issue 7, s. 24-26, fot. 6, tab.1,

Część floty zespołów trakcyjnych Intercity New Generation, testowanych obecnie przez Koleje Holenderskie, ma zastąpić lokomotywowe zespoły trakcyjne ICRm, używane obecnie w połączeniach Amsterdam – Bruksela przez HSL-Zuid. Wymiana skróci czas podróży o 40 minut. Pozostała część floty 200 km/h będzie wykorzystywana na trasach krajowych. Wprowadzenie do eksploatacji floty ICNG, pierwotnie planowane na 2021 r., jest opóźnione z powodu pandemii Covid-19. Produkcja pociągów ICNG odbywa się w zakładzie ALSTOM w Katowicach, podzespoły pochodzą z wielu krajów świata. I tak np. w składającym się z 8 wagonów zestawie znajduje się 417 siedzeń wytwarzanych w Polsce.

Sygnatura P.IV.503

 

Newman Lyndon: Lightweight railcar deploys composite components. (Lekki wagon kolejowy wykorzystuje komponenty kompozytowe.) Railway Gazette International, July 2022, Vol. 178, Issue 7, s. 23, fot. 1,

Brytyjski pojazd demonstracyjny Very Light Rail w szerokim zakresie wykorzystuje elementy kompozytowe w karoserii. Prototyp jest o 40% lżejszy od tradycyjnych pojazdów szynowych o tej samej pojemności. Jest efektem prac badawczych w ramach projektu RVLR (The Revolution Very Light Rail). Pomimo zaawansowanej technologicznie konstrukcji i innowacyjnych materiałów demonstrator RVLR nie jest jedynie pojazdem koncepcyjnym. Z wprowadzeniem go do seryjnej produkcji związane są jednak liczne wyzwania, przede wszystkim związane z automatyzacją procesów wytwórczych dla obniżenia kosztów. Przyspieszenie i zautomatyzowanie wytwarzania karoserii wiąże się m.in. z zastosowaniem wstępnie impregnowanych arkuszy z włókna węglowego. Kwestie te omawia główny inżynier w TRB Lightweight Structures, firmie działającej od 1954 r., która za cel sobie stawia opracowywanie nowatorskich rozwiązań transportowych poprzez innowacje zarówno w dziedzinie materiałoznawstwa, jak i w zakresie procesów produkcyjnych.

Sygnatura P.IV.503

 

Zelki Benjámin: PRASA revival hangs by a thread. (Odrodzenie sieci PRASA wisi na włosku.) Railway Gazette International, July 2022, Vol. 178, Issue 7, s. 32-36, rys. 2; fot. 8,

Korespondent Railway Gazette International Benjámin Zelki odwiedził Republikę Południowej Afrykina początku 2022 roku. Kradzież infrastruktury i wandalizm podczas pandemicznego zamknięcia wiosną 2020 roku postawiły południowoafrykańskie koleje pasażerskie w trudnej sytuacji. Przywrócenie usług podmiejskich PRASA (Passenger Rail Agency of South Africa) na obszarze Zachodniego Przylądku (Western Cape) daje pewne nadzieje na przyszłość. Niestety w gęsto zaludnionej, najbardziej gospodarczo rozwiniętej prowincji Gauteng sytuacja nie wygląda dobrze, bardzo wiele tras nadal jest unieruchomionych. PRASA obejmuje sieć połączeń o długości o długości 2300 km. Artykuł koncentruje się na wpływie epidemii, szkodach poniesionych przez koleje PRASA podczas niej oraz na działaniach w Western Cape w celu przywrócenia normalnego ruchu.

Sygnatura P.IV.503

 

SEILBAHNEN INTERNATIONAL

 

Surrer Thomas: Branchenthema Weltmarkt. (Temat branżowy – światowy rynek.) Seilbahnen International, nr 04/2022, s. 6-7, rys. 2 , tab. 1,

Krótki sumaryczny przegląd raportu sporządzonego przez Laurena Vanata z wyników branży sportów zimowych w sezonie 2020/2021, a więc podczas pandemii koronawirusa. Ów corocznie przygotowywany raport pokazuje niezwykłą skalę zmian, która przewróciły dotychczasowe tradycyjne zestawienia i rankingi. Tylko w 6 na 68 przebadanych krajów (tyle państw dysponuje w pełni wyposażonymi i naśnieżanymi trasami na świeżym powietrzu) zamknięto stoki narciarskie. Największe straty w narciarskim ruchu turystycznym poniosły państwa alpejskie od niepamiętnych czasów znajdujące się na czele rankingów branży (spadek o 78% na podstawie tzw. pierwszych wejść na trasy). Dzięki Chinom region Azji i Pacyfiku zanotował wzrost o 17%, bardzo dobry sezon w USA spowodował awans całej Ameryki o 11%. Dobrze wypadły niektóre kraje Europa Wschodniej, Rumunia i Rosja odnotowały swój najlepszy sezon (Rumunia wzrost o 76%). Polska na tym tle wypadła słabo (spadek o 70%). Najistotniejszą grupą turystów korzystających ze stoków stanowili krajowcy, dalszym zmianom uległ system sprzedaży kart zjazdowych. Całość opracowania (242 strony) dostępna jest pod adresem https://www.vanat.ch/international-report-on-snow-mountain-tourism.

Sygnatura P.III.6466 

    

STADTVERKEHR

 

Göbel Stefan: Ikarus-Elektrobus 120e CityPioneer in Meiningen getestet. (Ikarus-Elektrobus 120e CityPioneer przetestowany w Meiningen.) Stadtverkehr, 11/2021, s. 25-27, fot. 10,

Firma Ikarus, jeden z największych producentów autobusów na świecie (15 tys. rocznie) usiłuje powrócić na niemiecki rynek, tym razem z ofertą pojazdów elektrycznych. W Meiningen, mieście położonym w Turyngii, testowano najnowszy produkt – autobus Ikarus-Elektrobus 120e CityPioneer. Przedstawiciel firmy twierdzi, że węgierski wkład w tym pojeździe wynosi ponad 50%. Wynika to z pionowego schematu produkcji w zakładzie w Székesfehérvár, która nie ogranicza się do karoserii ze stali nierdzewnej (15 lat gwarancji), ale obejmuje również aluminiowe elementy wykończenia wnętrza i nadwozia oraz drzwi. Podwozie jest produkowane przez ZF, hamulce przez Knorr-Bremse, fotel kierowcy, ogrzewanie i klimatyzacja wykonywane są według zachodnioeuropejskich technologii, zaś napęd elektryczny i systemy magazynowania energii pochodzą z Chin. Baterie to produkt firmy CATL, największego w tym sektorze chińskiego producenta. Autobus demonstracyjny posiada w sumie dziesięć baterii litowo-jonowo-fosforanowych. Chłodzony wodą synchroniczny silnik napędowy firmy CRRC znajduje się z tyłu po lewej stronie i napędza tylną oś. Przy pojemności zainstalowanego akumulatorów wynoszącej 314 kWh, autobus może przewozić 85 pasażerów i pokonywać dziennie około 200 km bez ładowania pośredniego z wystarczającą pojemnością resztkową sięgającą 40%. Pierwsze dwa egzemplarze modelu 120e CityPioneer spośród próbnej serii liczącej 20 pojazdów zostały sprzedane na Węgrzech we wrześniu firmie Kaposvári Közlekedési Zrt za 880 tys euro. W Niemczech, autobus jest oferowany przez Trasco Bremen GmbH.

Sygnatura P.III.6466        

Koch Günter: Perspektiven des Tram-Train: Mit der Stadtbahn aus der Stadt in die Region. (Perspektywy tramwaju-pociągu: Z lekką koleją z miasta do regionu.) Stadtverkehr, 11/2021, s. 14-23, rys. 5; fot. 9, tab. 7,  bibliogr. poz. 11.

Doświadczony planista inż. Günter Koch z Karlsruhe przedstawia kwestie związane z tworzeniem Tram-Train – dwusystemowych systemów lekkiej kolei.  Omawia ramy prawne takich rozwiązań oraz szczegółowe zagadnienia techniczne: trasy, punkty zmiany systemu, perony i parametry pojazdów. Przedstawia rozwiązania tego rodzaju w Niemczech i Europie, zarówno te funkcjonujące, jak i planowane. Pionierami w wykorzystaniu lekkich pojazdów szynowych na liniach kolejowych są przedsiębiorstwa transportowe Karlsruhe AVG i VBK.

Sygnatura P.III.6466

 

Limburg Stefan: 25 Jahre Bus und Service AG Chur. (25 lat przedsiębiorstwa Bus und Service AG Chur.) Stadtverkehr, 12/2021, s. 12-21, rys. 6; fot. 41,

W bogato ilustrowanym artykule w „Stadtverkehr" nr 12/2021 przedstawiono historię i teraźniejszość miejskiej komunikacji autobusowej w Chur. Pierwsza linia autobusowa istniała tu już w 1938 roku. Przedsiębiorstwo garażowo-taksówkowe prowadzone przez Waltera Tribolet-Städeli i Gaudenza Flütscha obsługiwało wówczas połączenia wewnątrz miasta z dworca kolejowego do szpitali. Później liczne inne prywatne firmy obsługiwały miejskie trasy, ale w 1956 roku miasto stało się koncesjonariuszem regulującym zasady komunikacji na swoim obszarze. W latach 70. usługi te przestały być rentowne, a jednocześnie rozwój miasta spowodował, że pojawiły się nowe potrzeby w dziedzinie transportu publicznego. W latach 90. miasto powołało do życia przedsiębiorstwo transportowe zorganizowane w formie spółki akcyjnej. Firma ta nie tylko stworzyła nowoczesną miejską komunikację autobusową, ale była również w stanie wygrywać przetargi, np. na kolejowe usługi zastępcze, a także realizować nowe usługi we współpracy, np. usługę przewozu do lotniska w Zurychu.  Spółka Stadtbus Chur AG (SBC AG) została wpisana 13 października 1995 r. do rejestru handlowego kantonu Gryzonia (Graubünden). Jeszcze jako młoda firma wywołała sensację w 1999 roku, kiedy wraz ze swoją spółką zależną Engadin Bus wygrała przetarg na sieć tras wokół St. Moritz z Post-, Telefon- und Telegrafbetriebe (PTT). W czerwcu 2018 roku firma zmieniła nazwę na Bus und Service AG (BuS). Obecnie całość obsługiwanej aglomeracji obejmuje 258,7 km2 powierzchni zamieszkiwanej przez ok. 60 tys. mieszkańców.

Sygnatura P.III.6466        

 

von Mach Stefan, Yang Shan: Alstom-Batterietriebzug kurz vor Aufnahme des Fahrgastverkehrs. (Pociąg z akumulatorowym zespołem trakcyjnym Alstom wkrótce rozpocznie przewozy pasażerskie.) Stadtverkehr, 12/2021, s. 4-11, rys. 7; fot. 15, bibliogr. poz. 21,

Pociąg Alstom z napędem akumulatorowym ma rozpocząć regularne przewozy pasażerskie wraz ze zmianą rozkładu jazdy w grudniu 2021 r. W latach 1907-1995 w niemieckiej sieci kolejowej zawsze jeździły elektryczne pociągi, które mogły poruszać się po niezelektryfikowanych liniach. Ostatnie z nich zostały zbudowane w 1965 roku i zastąpione 30 lat później, głównie przez wagony spalinowe. W czasach debat o ochronie klimatu zmieniły się priorytety i obecnie przewiduje się, że pociągi zasilane bateriami mają przed sobą wielką przyszłość. W 2016 roku Bombardier Transportation (obecnie Alstom) i TU Berlin połączyły siły swoich wydziałów eksploatacji i infrastruktury kolejowej oraz mechatroniki, aby opracować nowoczesny pociąg zasilany bateriami. Inicjatywa została sfinansowana przez Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej (BMVI), a partnerami były NVBW (Nahverkehrsgesellschaft Baden-Württemberg), BEG (Bayerische Eisenbahn-Gesellschaft) i DB Regio Baden-Württemberg. W 2023 r. na linii Lipsk-Chemnitz na odcinku 80 km ma jeździć jedenaście takich pociągów, czyli na długo przed tym, jak linia ta otrzyma napowietrzne przewody. Akumulatory będą ładowane w punktach końcowych. Ponadto możliwe będzie ładowanie zasobników energii poprzez jazdę wzdłuż przewodu jezdnego oraz odzyskiwanie energii podczas hamowania.

Sygnatura P.III.6466        

 

Ubility Light von Grammer: Sitzen in Bus und Bahn neu gedacht. (Ubility Light od firmy Grammer: siedzenie w pociągach i autobusach na nowo przemyślane.) Stadtverkehr 2021/11, s. 48, fot. 2,

Firma Grammer AG z siedzibą w Ursensollen jest kompleksowym dostawcą foteli dla kierowców i pasażerów do ciężarówek, pociągów, autobusów i pojazdów terenowych. W ramach nowej rodziny produktów Ubility (od kombinacji słów Urban i Mobility) One pojawiły się fotele Ubility Light przeznaczone dla wnętrz pojazdów transportowych o dużym natężeniu ruchu. Charakteryzuje je innowacyjny minimalizm pozwalający na szybką instalację i dający duże możliwości konfiguracji, waga zmniejszona o 60%, zwiększona wytrzymałość, ponadstandardowa żywotność, którą można znacznie przedłużyć poprzez programy renowacji i modernizacji. W efekcie można przewidywać znaczne oszczędności związane z tym projektem w zakresie zużycia surowców, ograniczenia emisji spalin itd. Wytwarzanie modeli z rodziny Ubility One rozpocznie się w 2023 roku w europejskich zakładach firmy.

Sygnatura P.III.6466

 

STRASSE UND VERKEHR

 

Imhof Daniel, Skeledžić Stevan: Erhöhung der Wirksamkeit von Eingangstoren und Fussgängerschutzinseln/ Améliorer l’efficacité des portes d’entrée et des îlots de protection. (Zwiększenie skuteczności bram wjazdowych i wysp chroniących pieszych.) Strasse und Verkehr. Route et Trafic 2021, nr 12, s. 26-31, rys. 4; fot. 7, bibliogr. poz. 5,

W dzisiejszych czasach bramy wjazdowe i wyspy drogowe są nieodzownymi elementami w budownictwie drogowym. Ich przydatność nie jest jednak powszechnie doceniana. Jeśli te elementy drogi nie są właściwie użyte, ich skuteczność jest ograniczona. Co więcej, zamiast spełniać wymogi bezpieczeństwa na drodze, stają się przeszkodą, która frustruje kierowców albo np. utrudnia odśnieżanie. Jednak przy prawidłowym zastosowaniu reguł planowania i realizacji, bramy wjazdowe i wyspy drogowe przyczyniają się do ograniczenia rzeczywistej prędkości pojazdów, a tym samym do realnego bezpieczeństwa ruchu drogowego. W przestrzeni wymaganej do ich montażu należy wyraźnie oddzielić obszar oznakowany od obszaru wykorzystywanego przez pojazdy. W tym celu należy odpowiednio wykreślić szerokość dróg i ich przebieg oraz zapewnić boczne strefy prześwitu. Trzeba także uwzględnić kwestie konserwacji, w tym także zimowego odśnieżania. Relacjonowane w artykule zasady stosowania tego rodzaju elementów budownictwa drogowego są na nowo opracowywane przez Fachstelle Sicherheit des Tiefbauamts kantonu Zurych. (Wersja francuskojęzyczna - tylko streszczenie.)

Sygnatura P.III.1611 

 

Leeb Rolf: Wie man Strassen zukunftsfähig und wirtschaftlich erhalten und recyclen kann/ Comment entretenir et recycler durablement et économiquement les routes. (Jak długotrwale utrzymywać i ekonomicznie odnawiać drogi) Strasse und Verkehr. Route et Trafic 2021, nr 11, rys. 43, s. 12-51,

Omówienie pierwszego Dnia Szwajcarskiego poświęconego utrzymaniu i zarządzaniu infrastrukturą (Schweizer Tag zum Erhaltungsmanagement der Infrastrukturen). Spotkanie zostało zorganizowane wspólnie przez redakcję czasopisma „Strasse und Verkehr. Route et Trafic” oraz Berner Fachhochschule (BFH). Wzięło w nim udział 17 prelegentek i prelegentów ze Szwajcarii, Niemiec, Austrii i Francji oraz około 200 uczestników zgromadzonych w Domu Kongresowym w Biel i za pomocą łączy internetowych. Omówienie wystąpień przygotowane zostało przez Rolfa Leeba, redaktora czasopisma. Główne tematy tych wystąpień to różnorodne aspekty planowania konserwacji i optymalizacji finansowej zarządzania utrzymaniem ruchu, zaś w części technicznej prezentowano innowacyjne materiały budowlane, nowe metody badania stanu nawierzchni, udoskonalenia w zakresie recyklingu i omówiono przykłady konkretnych zmian zastosowanych w praktyce.

Sygnatura P.III.1611        

 

Niemann Steffen: Geschwindigkeiten auf Schweizer Strassen./ Vitesses pratiquées sur les routes suisses. (Prędkości na szwajcarskich drogach.) Strasse und Verkehr. Route et Trafic 2021, nr 12, s. 32-38, rys. 2; fot. 1,  bibliogr. poz. 11,

Istnieje bezpośredni związek przyczynowy pomiędzy ryzykiem wypadku a prędkością. Prędkość jest kluczowym wskaźnikiem bezpieczeństwa ruchu drogowego, który w skali międzynarodowej jest uznawany za istotny jego wskaźnik  („key performance indicator", „safety performance”).  Po raz pierwszy od 10 lat wskaźnik ten został ponownie zmierzony w ramach projektu pilotażowego przeprowadzonego przez szwajcarskie BPA (Bureau de prévention des accidents). Metodologia stosowana do pomiaru wskaźnika była przygotowana w oparciu o zalecenia Europejskiego projektu „SafetyNet". Celem tego projektu pilotażowego było stworzenie metodologicznej podstawy dla przyszłego monitorowania zachowań kierowców pojazdów mechanicznych w zakresie przekraczania prędkości na szwajcarskich drogach. Jego wyniki pokazują, że wiele pojazdów przekracza dopuszczalną prędkość maksymalną, choć skala tego różni się w odniesieniu do poszczególnych zakresów ograniczeń. W związku z tym działania powinny być ukierunkowane przede wszystkim na przestrzeganie ograniczenia prędkości do 50 km/h i 80 km/h. W ich przypadku potencjał prewencyjny jest największy. Nie należy jednak lekceważyć systemu ograniczeń prędkości do 30 km/h: strefy i odcinki 30 km/h są również wykorzystywane w celu zwiększenia bezpieczeństwa drogowego, zwłaszcza w przypadku szczególnie zagrożonych użytkowników dróg (rowerzystów, pieszych, dzieci i osób starszych). Pomiary prędkości będą powtarzane w odstępach czasu, które dopiero zostaną określone przez BPA.

Sygnatura P.III.1611 

 

WORLD HIGHWAYS

 

Auckland’s State Highway 20B. Bringing savings to a major road project. (Auckland’s State Highway 20B. Wprowadzanie oszczędności do dużego projektu drogowego.) World Highways, November/December 2021, s. 16-20, fot. 15,

Połączenie między każdym większym miastem a jego lotniskiem jest bardzo ważne. W Auckland, w Nowej Zelandii, State Highway 20B łączy 1,6-milionowe miasto z resztą kraju i międzynarodowym lotniskiem i jest jedną z zaledwie dwóch dróg tam prowadzących. Międzynarodowe lotnisko w Auckland jest największym i najbardziej ruchliwym portem lotniczym w Nowej Zelandii. Znajduje się w pobliżu przedmieść Mangere, około 21 km od centrum Auckland. Jest to jedno z dwóch lotnisk w całej Nowej Zelandii zdolnych do obsługi dużych samolotów, takich jak Airbus A380. Obsługuje większość międzynarodowych lotów w kraju, przed pandemią przybywało tu 21 milionów pasażerów rocznie. W ramach wspólnej inicjatywy rządu i Międzynarodowego Portu Lotniczego w Auckland, Waka Kotahi NZ Transport Agency poprowadziła projekt mający na celu poprawę płynności ruchu na i z lotniska. Zadanie wydawało się proste: modernizacja drogi w z dwoma dodatkowymi pasami przeznaczonymi dla transportu publicznego, a także uzupełnienie jej o wspólną ścieżkę dla osób poruszających się pieszo lub na rowerach. Nie był to jednak zwykły projekt poszerzenia drogi. Na starym szlaku miała powstać zupełnie nowa droga. Od samego początku projekt miał ambitne ramy czasowe – na budowę przeznaczono 19 miesięcy (dwa lata, jedna zima), ponieważ zaplanowane na początek 2021 roku regaty jachtowe America's Cup miały ściągnąć do miasta tysiące gości z całej Nowej Zelandii i świata. Skrócenie terminu o 5 miesięcy było możliwe dzięki zastosowaniu nowych technologii i specjalnej organizacji pracy (m.in. prace w nocy po obu stronach drogi i otwieranie jej na dzień – pomogło w tym ograniczenie ruchu w czasach COVID), co zostało omówione w artykule. Wykonanie okazało się jednak o 30% droższe niż pierwotnie zakładano w budżecie.

Sygnatura P.III.6666

East Afrika’s ‘Silk Road’ Dream in sight. (Marzenie Afriki Wschodniej o „Jedwabnym Szlaku" w zasięgu możliwości.) World Highways, September/October 2021, s. 16-20, rys. 1; fot. 11,

Afryka Wschodnia jest jednym z najszybciej rozwijających się regionów w Afryce Subsaharyjskiej. Wzrost ten jest wspierany przez zwiększające się inwestycje w infrastrukturę. Przy populacji szacowanej na 177 milionów ludzi i jej przyroście w tempie 2,74%, zapotrzebowanie na wydajną infrastrukturę transportową umożliwiającą odpowiedni przepływ towarów i usług oraz mobilność społeczeństw wciąż rośnie – pomimo wyzwań takich jak kryzys COVID-19. W 2005 roku pięć krajów EAC – Kenia, Tanzania, Uganda, Rwanda i Burundi - uruchomiło Unię Celną EAC. Ma ona na celu wspieranie integracji regionalnej i umożliwienie swobodnego handlu towarami i usługami. W związku z tym pojawiła się konieczność stworzenia wysokiej jakości korytarzy transportowych. Sekretariat EAC opracował projekty drogowe niemalże na wzór dawnego „Jedwabnego Szlaku”. Po ich zakończeniu powstanie płynne połączenie drogowe między siedmioma krajami regionu Wielkich Jezior, skutecznie łączące północny korytarz transportowy, który kończy się w stolicy Burundi, Bujumburze, z korytarzem centralnym, który kończy się w Kampali w Ugandzie. Artykuł omawia stan zaawansowania na różnych odcinkach tego ambitnego zamierzenia w poszczególnych krajach. Co istotne, według danych za 2020 rok zmniejszył się procentowy udział Chin w finansowaniu infrastruktury Afryki Wschodniej (z 20,9% do 13,6%). Ów spadek wynika z kilku czynników: zakończenia pierwszych projektów, zwiększenia kontroli fiskalnej i starań o stabilność finansową rządów krajów regionu, a także zwiększenia udziału kapitałów prywatnych w projektach infrastrukturalnych.

Sygnatura P.III.6666

 

Meet Die Autobahn des Bundes. (Poznaj Die Autobahn des Bundes.) World Highways, November/December 2021, s. 22-23, fot. 1,

Niemieckie autostrady są często uważane za bardzo dobrze zarządzane i stanowią wzór do naśladowania dla innych krajów. Począwszy od stanu nawierzchni, a skończywszy na autostradowych udogodnieniach, Niemcy wiedzą, jak szybko i przyjemnie umożliwić przemieszczanie się z punktu A do punktu B, przy czym główne szlaki drogowe sprawiają wrażenie harmonijnych całości. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że do 2021 roku autostrady w Niemczech nie miały jednej centralnej struktury organizacyjnej. Niemcy, jako republika federalna, mają 16 częściowo suwerennych państw, czyli landów. Przez ponad 60 lat każdy z landów obsługiwał i utrzymywał swój odcinek autostrad krajowych. Ale w 2018 roku zaczęły się zmiany. Przez kolejne trzy lata obowiązki te były stopniowo przekazywane nowej, wspólnej agencji autostradowej – Die Autobahn GmbH des Bundes, czyli po prostu Autobahn z centralą w Berlinie. Do zadań spółki należy planowanie, budowa, eksploatacja, utrzymanie, finansowanie i zarządzanie majątkiem. Obsługuje ona około 13 tys. km autostrad.

Sygnatura P.III.6666

Materiały

PRZEGLĄD PRASY TECHNICZNEJ 03.2024
Przegląd​_Prasy​_Technicznej​_nr​_3​_2024.pdf 0.30MB
022022FOREIGNPRESS
022022zagranica.pdf 0.68MB
{"register":{"columns":[]}}