W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Uzyskaj numer PESEL – usługa dla cudzoziemców

Przekierowanie do karty usługi w języku polskim Przekierowanie do karty usługi w języku angielskim Przekierowanie do karty usługi w języku ukraińskim

 

Jeśli jesteś cudzoziemcem, który mieszka w Polsce, możesz zameldować się – wtedy automatycznie dostaniesz numer PESEL. Jeśli nie możesz zameldować się, a jakiś urząd wymaga od ciebie numeru PESEL – złóż wniosek. Sprawdź, jak to zrobić.

Informacje:

    • Dostaniesz numer PESEL z urzędu – jeśli zameldujesz się w Polsce na pobyt powyżej 30 dni.
    • Złóż wniosek w dowolnym urzędzie gminy – jeśli nie możesz się zameldować, a potrzebujesz numeru PESEL.
  • Jeśli nie możesz się zameldować:

    Możesz złożyć wniosek osobiście lub może to zrobić w twoim imieniu pełnomocnik. Dowiedz się w urzędzie, jak załatwić sprawę przez pełnomocnika.

    Pamiętaj! We wniosku wpisz faktyczną podstawę prawną, z której wynika obowiązek posiadania numeru PESEL. Jeśli jakiś urząd (na przykład ZUS czy urząd skarbowy) wymaga podania numeru PESEL – powinien wskazać ci również podstawę prawną.

    Jeśli we wniosku będą jakieś braki – dostaniesz wiadomość, żeby je uzupełnić. Urząd może nie rozpatrzyć twojego wniosku – jeśli wniosek nie będzie spełniał wymogów urzędowych.

    1. Wypełnij wniosek i przygotuj dokument, który potwierdzi twoją tożsamość – więcej informacji znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.
    2. Złóż wniosek w dowolnym urzędzie gminy – więcej informacji znajdziesz w sekcji Gdzie odbierasz.
  • Usługa jest bezpłatna.

  • Urzędnik przyjmie twoje zgłoszenie od razu. Jeśli jest podstawa do nadania numeru PESEL – dostaniesz powiadomienie o nadaniu numeru PESEL.

  • W urzędzie gminy, w którym składasz wniosek.

    • Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz.U. z 2021 r. poz. 510, z późn. zm.),
    • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z 4 stycznia 2012 r. w sprawie nadania lub zmiany numeru PESEL (Dz.U. z 2015 r. poz. 1984).

Ostatnia aktualizacja: 13.10.2021 15:50

Instytucja odpowiedzialna za usługę: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

Polski Ład - rozwój na najbliższą dekadę

Lepsza i bardziej dofinansowana służba zdrowia, niższe podatki, wyższa płaca i zamożniejsze polskie rodziny. To właśnie istota Polskiego Ładu. Rządowy plan rozwoju na lata pomoże nam wyjść z kryzysu wywołanego pandemią COVID-19 i zrobić epokowy skok cywilizacyjny.

Sprawdź, co Ty zyskasz na Polskim Ładzie!

Dowiedz się więcej
{"register":{"columns":[]}}