Sygnaliści
28.04.2025
- Dokonywanie zgłoszeń zewnętrznych oraz zasady ich przyjmowania
- Zgłoszenie zewnętrzne może być dokonywane:
- pisemnie pocztą na adres korespondencyjny Komendy Miejskiej PSP
w Szczecinie z adnotacją „ZGŁOSZENIE NARUSZENIA”; - elektronicznie na adres email sekretariat@straz.szczecin.pl, w temacie wiadomości wpisując „ZGŁOSZENIE NARUSZENIA”.
- ustnie podczas rozmowy telefonicznej ze wskazaną osobą uprawnioną do przyjmowania zgłoszeń.;
- ustnie podczas bezpośredniego spotkania zorganizowanego w siedzibie Komendy Miejskiej PSP w Szczecinie w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku sygnalisty o takie spotkanie.
- W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 i 4 zgłoszenie jest dokumentowane w przypadku protokołu zgłoszenia zewnętrznego.
- pisemnie pocztą na adres korespondencyjny Komendy Miejskiej PSP
- Zgłoszenie zewnętrzne powinno zawierać w szczególności:
- dane zgłaszającego, tj. imię i nazwisko, stanowisko, dane kontaktowe (adres korespondencyjny i/lub numer telefonu i/lub adres mailowy);
- datę i miejsce sporządzenia zgłoszenia zewnętrznego;
- dane osoby/osób, które dopuściły się naruszenia prawa w tym imię, nazwisko, stanowisko, miejsce pracy;
- opis naruszenia prawa oraz data, miejsce i okoliczności zdarzenia;
- informację, czy zgłaszający wyraża zgodę na ujawnienie swej tożsamości;
- podpis zgłaszającego za wyjątkiem zgłoszeń zewnętrznych, dokonanych ustnie lub za pomocą bezpośredniego spotkania.
- Zgłaszający może dołączyć do zgłoszenia zewnętrznego dowody na poparcie opisywanego naruszenia prawa, wykaz świadków opisywanego naruszenia prawa.
- Wzór karty zgłoszenia zewnętrznego zamieszczono poniżej.
W Komendzie Miejskiej PSP w Szczecinie anonimowe zgłoszenia zewnętrzne nie podlegają rozpoznaniu
- Tryb postępowania ze zgłoszeniami - podejmowanie działań następczych
- W Komendzie Miejskiej PSP w Szczecinie za przyjmowanie zgłoszeń, podejmowanie działań następczych oraz komunikację z sygnalistą, odpowiedzialny jest Zespół do spraw sygnalistów.
- Procedura postępowania ze zgłoszeniami:
1) przyjęcie imiennego zgłoszenia naruszenia prawa,
2) wstępna weryfikacja formalna,
3) rejestracja zgłoszenia,
4) potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia - 7 dni od dnia otrzymania (chyba, że sygnalista wystąpił wyraźnie z odmiennym wnioskiem w tym zakresie lub Zespół ma uzasadnione podstawy sądzić, że potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia zagroziłoby ochronie poufności tożsamości sygnalisty),
- 5) przekazanie - do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych w przypadku, gdy zgłoszenie dotyczy naruszeń prawa w dziedzinie nienależącej do zakresu działania Komendanta Głównego - niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia dokonania zgłoszenia, a w uzasadnionych przypadkach - nie później niż w terminie 30 dni po poinformowaniu o tym sygnalisty,
- 6) postępowanie wyjaśniające – w uzasadnionych przypadkach Zespół może przekazać zgłoszenie zewnętrzne jednostkom organizacyjnym podległym lub nadzorowanym przez Komendanta Głównego,
- 7) informacja zwrotna - 3 miesiące od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego.
- W uzasadnianych przypadkach Zespół przekazuje informację zwrotną
w terminie nieprzekraczającym 6 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego.
- Ochrona danych, zasady zachowania poufności tożsamości oraz postępowanie z dokumentacją
- Dane osobowe zgłaszającego oraz osoby, której zgłoszenie zewnętrzne dotyczy podlegają ochronie prawnej zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych.
- Dane osobowe zgłaszającego oraz inne dane pozwalające na ustalenie jego tożsamości nie podlegają ujawnieniu, chyba, że za wyraźną zgodą zgłaszającego, z zastrzeżeniem sytuacji, w której ujawnienie tożsamości zgłaszającego wymagane jest na podstawie przepisów powszechnie obowiązującego prawa.
- Zgłaszającego należy każdorazowo informować o okolicznościach, w których ujawnienie jego tożsamości stanie się konieczne, np. w razie postępowania karnego.
- Dokumentacja zgromadzona w następstwie przyjętego zgłoszenia zewnętrznego:
- nie może być udostępniana i rozpowszechniana w żaden sposób, poza sytuacjami, gdy obowiązek jej przekazania wynika z przepisów prawa;
- podlega ochronie przewidzianej dla danych osobowych, co dotyczy wszelkich informacji w niej zawartych, w szczególności rodzących ryzyko ujawnienia tożsamości zgłaszającego oraz osoby, której zgłoszenie dotyczy;
- dostęp do dokumentacji w danej sprawie posiadają jedynie upoważnione osoby;
- dane osobowe przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia są przechowywane przez okres określony w Jednolitym Rzeczowym Wykazie Akt Państwowej Straży Pożarnej.
IV. Inicjowanie zgłoszeń
W przypadku, gdy sygnalista uzna, że nie zachodzi ryzyko działań odwetowych,
a naruszeniu prawa można skutecznie zaradzić w ramach struktury organizacyjnej organu, w Komendzie Miejskiej PSP w Szczecinie rekomenduje się korzystanie
z procedury zgłoszeń wewnętrznych.
V. Dane kontaktowe Rzecznika Praw Obywatelskich
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich
al. Solidarności 77
00-090 Warszawa
BIURORZECZNIKA@BRPO.GOV.PL
ePUAP (Elektroniczna Skrzynka Podawcza: /RPO/SkrytkaESP)
Materiały
Wzór formularza zgłoszenia zewnętrznegoWzór_formularza_zgłoszenia_zewnętrznego.docx 0.02MB
- Pierwsza publikacja:
- 28.04.2025 11:31 Maciej Hełminiak
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- MHełminiak
| Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
|---|---|---|
| Sygnaliści | 1.0 | 28.04.2025 11:31 Maciej Hełminiak |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP