W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Opinie z zakresu ochrony przeciwpożarowej

Informacje podstawowe

Obowiązujące przepisy prawne nakładają na właścicieli, zarządców, użytkowników obiektów lub ich części obowiązek uzyskania opinii komendanta powiatowego Państwowej Straży Pożarnej z zakresu ochrony przeciwpożarowej. Przed złożeniem wniosku o wydanie opinii należy dokładnie określić podstawę prawną, zgodnie z którą wniosek będzie składany.

Złożenie wniosku o wydanie opinii oraz procedura jej wydania

Wniosek składa się na piśmie, wzory najczęściej składanych wniosków o opinię znajdują się poniżej w zakładce "Materiały". Od momentu złożenia wniosku Komendant Powiatowy ma miesiąc na wydanie opinii.

W celu uzyskania opinii należy:

Dokonać opłaty skarbowej na konto bankowe Urzędu Miejskiego w Nowym Dworze Gdańskim . Jako tytuł wpłaty należy wpisać: “opłata skarbowa za wydanie opinii w zakresie bezpieczeństwa pożarowego”. 

Żuławski Bank Spółdzielczy w Nowym Dworze Gdańskim Numer konta: 26 8306 0003 0000 8006 2000 0010

Za wydanie opinii obowiązuje opłata 17,00 zł.

Wypełniony wniosek wraz z dowodem wpłaty opłaty skarbowej należy dostarczyć do KP PSP w Nowym Dworze Gdańskim ul. Warszawska 53, 82-100 Nowy Dwór Gdański.

Po otrzymaniu wniosku Komendant Powiatowy PSP w Nowym Dworze Gdańskim upoważnia funkcjonariuszy komendy do przeprowadzenia czynności kontrolno rozpoznawczych w zakresie:

  • kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych
  • oceny zgodności z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej rozwiązań technicznych zastosowanych w obiekcie budowlanym
  • rozpoznania możliwości i warunków prowadzenia działań ratowniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej

Podczas w/w czynności spisywany jest protokół, na podstawie którego Komendant Powiatowy PSP wydaje opinię w zakresie spełnienia lub nie spełnienia przez obiekt wymagań przeciwpożarowych.

Najczęściej składane wnioski o opinie

  • WYPOCZYNEK DZIECI I MŁODZIEŻY w obiekcie hotelarskim lub innym obiekcie, w którym są świadczone usługi hotelarskie. Wniosek składany jest na podstawie § 2 ust. 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2016 r., poz. 452 z późn. zm.). Pobierz załącznik nr 1.

  • WYPOCZYNEK DZIECI I MŁODZIEŻY w obiekcie używanym okazjonalnie do wypoczynku, z wyłączeniem wypoczynku organizowanego w szkołach i placówkach. Wniosek składany jest na podstawie § 2 ust. 5 pkt 2 lit. b rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2016 r., poz. 452 z późn. zm.). Pobierz załącznik nr 2.

UWAGA: do w/w wniosku należy dołączyć szkic poszczególnych pomieszczeń obiektu, z określeniem ich funkcji, w szczególności pomieszczenia do spania, stołówki, pomieszczeń do zajęć wychowawczo-rekreacyjnych i sanitariatów.


  • WYPOCZYNEK DZIECI I MŁODZIEŻY bez stałej infrastruktury komunalnej, w szczególności wypoczynku organizowanego w formie biwaku. Wniosek składany jest na podstawie § 2 ust. 5 pkt 3 lit. b rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2016 r., poz. 452 z późn. zm.). Pobierz załącznik nr 3.

UWAGA: do w/w wniosku należy dołączyć szkic sposobu zagospodarowania terenu przeznaczonego na wypoczynek, w szczególności rozmieszczenia poszczególnych części: mieszkalnej, żywieniowej, zespołu służby zdrowia i sanitariatów.


  • PUNKT LUB ZESPÓŁ PRZEDSZKOLNY. Wniosek składany jest na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania  (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r. poz. 1520) . Pobierz załącznik nr 4.

  • ODDZIAŁY PRZEDSZKOLNE LUB PRZEDSZKOLE W SZKOLE PODSTAWOWEJ. Wniosek składany jest na podstawie Art. 126 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 z późn. zm.). Pobierz załącznik nr 5.

  • ŻŁOBEK LUB KLUB DZIECIĘCY. Wniosek składany jest na podstawie art. 25 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r. poz. 75 z późn. zm.). Pobierz załącznik nr 6.

  • PLACÓWKA WSPARCIA DZIENNEGO. Wniosek składany jest na podstawie art. 18b ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r., poz. 821 z późn. zm.). Pobierz załącznik nr 7.

W celu zapewnienia sprawności i efektywności oraz skrócenia czasu trwania kontroli, wskazanym jest przygotowanie następujących dokumentów i ewidencji

  1. Pełnomocnictwo wystawione przez podmiot kontrolowany dla osoby wyznaczonej do jego reprezentowania podczas kontroli oraz do podpisania protokołu
  2. Dowód uiszczenia opłaty skarbowej za każde z wystawionych pełnomocnictw.
  3. Aktualny odpis KRS przedsiębiorcy, stowarzyszenia, itd.,
  4. Książkę obiektu budowlanego
  5. Dokumentację, z której jednoznacznie można określić podstawowe dane budynku (np. projekt budowlany obiektu):
  • data budowy,
  • wymiary budynku (wysokość, długość, szerokość),
  • powierzchnię budynku (całkowitą i użytkową), powierzchnię zabudowy, kubaturę całkowitą budynku,
  • powierzchnie poszczególnych kondygnacji i stref pożarowych,
  • dokumentację dotyczącą ewentualnej przebudowy, nadbudowy, rozbudowy lub zmiany sposobu użytkowania budynku.
  1. Dokumentacja poświadczająca posiadanie tytułu prawnego do wskazanego w prośbie lokalu – umowę zawartą pomiędzy właścicielem a zarządcą lub użytkownikiem budynku, obiektu budowlanego lub terenu (bądź ich części), określającą obowiązki stron w zakresie ochrony przeciwpożarowej, np.: umowa trwałego zarządu, umowa zwykłego zarządu, umowa najmu, umowa dzierżawy, umowa użyczenia itp. (nie dotyczy, gdy właściciel budynku jest jednocześnie jego użytkownikiem),
  2. Dokumenty potwierdzające uzyskanie zgody na odstępstwa od przepisów lub na zastosowanie rozwiązań zamiennych w stosunku do wymagań ochrony przeciwpożarowej (jeżeli uzyskano).
  3. Scenariusz rozwoju zdarzeń w czasie pożaru, scenariusz działania urządzeń przeciwpożarowych w przypadku powstania pożaru (jeżeli jest wymagany).
  4. Matrycę sterowań urządzeń przeciwpożarowych (jeżeli jest sporządzona).
  5. Protokoły prób i badań potwierdzających prawidłowość działania dla każdego zastosowanego w obiekcie urządzenia przeciwpożarowego m.in.:
  • przeciwpożarowego wyłącznika prądu,
  • hydrantów wewnętrznych,
  • systemu sygnalizacji pożaru,
  • systemu oddymiania,
  • oświetlenia ewakuacyjnego.
  1. Instrukcję bezpieczeństwa pożarowego oraz potwierdzenie zapoznania pracowników z jej ustaleniami.
  2. Dokumentację potwierdzającą przeprowadzenie szkoleń pracowników w zakresie przepisów przeciwpożarowych.
  3. Dokument potwierdzający przeprowadzenie praktycznego sprawdzenia organizacji oraz warunków ewakuacji z całego obiektu (jeżeli jest wymagana dla obiektu),
  4. Umowę pomiędzy właścicielem, zarządcą lub użytkownikiem obiektu budowlanego (abonentem), a operatorem systemu monitoringu pożarowego o świadczenie usługi transmisji alarmu pożarowego,
  5. Protokoły badań i sprawdzeń instalacji użytkowych m.in.: elektrycznych, odgromowych, gazowych, wentylacyjnych i kominowych.
  6. Informację o występowaniu lub w przypadku występowania dokumenty związane
    z postępowaniem z substancjami kontrolowanymi, nowymi substancjami i fluorowanymi gazami cieplarnianymi, w rozumieniu ustawy z dnia 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych, wykorzystywanymi w ochronie przeciwpożarowej, a także systemami ochrony przeciwpożarowej oraz gaśnicami zawierającymi substancje kontrolowane, nowe substancje lub fluorowane gazy cieplarniane lub od nich uzależnionymi.
  7. Dokumentację (deklaracje zgodności, certyfikaty, atesty) potwierdzającą, że występujące w pomieszczeniach albo na drodze ewakuacyjnej okładziny sufitu lub sufitu podwieszonego, okładziny ścienne oraz wykładziny podłogowe, a także stałe elementy wyposażenia wnętrz wykonane są z materiałów dopuszczonych do stosowania w ww. pomieszczeniach.

Ww. wykaz nie stanowi zamkniętego katalogu dokumentów niezbędnych do kontroli, ma on wyłącznie charakter informacyjny, kontrolujący może prosić o inne dokumenty wynikające ze specyfiki obiektu.

Ogólne wytyczne do przygotowania kontrolowanego obiektu

  1. W kontroli powinien uczestniczyć właściciel obiektu lub zarządzający obiektem oraz osoba odpowiedzialna za nadzór nad przestrzeganiem przepisów przeciwpożarowych.
  2. W kontroli powinna uczestniczyć osoba posiadająca kompletną wiedzę nt. funkcjonowania urządzeń przeciwpożarowych – w przypadku skomplikowanych systemów w kontroli może uczestniczyć przedstawiciel serwisu lub firmy, która obsługuje powyższe systemy. Należy wyznaczyć osobę do obsługiwania urządzeń przeciwpożarowych tak, aby podczas kontroli można było sprawdzić dowolne z nich.
  3. Należy pamiętać o właściwym oznakowaniu urządzeń przeciwpożarowych, dróg ewakuacyjnych itp.
  4. Należy pamiętać o właściwych czasookresach badań instalacji (np. dla urządzeń przeciwpożarowych badania należy przeprowadzać zgodnie z zaleceniami producenta jednak nie rzadziej niż co rok).
  5. Należy pamiętać o zachowaniu drożności dróg ewakuacyjnych oraz możliwości otwarcia wyjść ewakuacyjnych.
  6. Należy pamiętać o wyposażeniu obiektu w gaśnice lub wykonaniu przeglądu gaśnic jeżeli traci on ważność.
  7. Należy sprawdzić treść opracowanych dokumentów i porównać ze stanem faktycznym (np. wdrożenie założeń instrukcji bezpieczeństwa pożarowego).

Wszystkie wymienione informacje stanowią materiał poglądowy, ułatwiający przygotowanie do czynności kontrolo-rozpoznawczych i nie stanowią zamkniętego katalogu obowiązków właściciela, zarządcy lub użytkownika obiektu lub terenu, które są szczegółowo regulowane przepisami prawa.

Materiały

Załącznik​_1​_Wniosek​_-​_opinia​_wypoczynek​_dzieci​_i​_młodzieży​_-​_obiekty​_hotelarskie
Załącznik​_1​_Wniosek​_-​_opinia​_wypoczynek​_dzieci​_i​_młodzieży​_-​_obiekty​_hotelarskie.doc 0.04MB
Załącznik​_2​_Wniosek​_-​_opinia​_wypoczynek​_dzieci​_i​_młodzieży​_-​_w​_obiekcie​_używanym​_okazjonalnie​_do​_wypoczynku
Załącznik​_2​_Wniosek​_-​_opinia​_wypoczynek​_dzieci​_i​_młodzieży​_-​_w​_obiekcie​_używanym​_okazjonalnie​_do​_wypoczynku.doc 0.04MB
Załącznik​_3​_Wniosek​_-​_opinia​_wypoczynek​_dzieci​_i​_młodzieży​_-​_bez​_stałej​_infrastruktury​_komunalnej,​_w​_szczególności​_wypoczynku​_organizowanego​_w​_formie​_biwaku
Załącznik​_3​_Wniosek​_-​_opinia​_wypoczynek​_dzieci​_i​_młodzieży​_-​_bez​_stałej​_infrastruktury​_komunalnej,​_w​_szczególności​_wypoczynku​_organizowanego​_w​_formie​_biwaku.doc 0.04MB
Załącznik​_4​_Wniosek​_-​_opinia​_punkt​_lub​_zespół​_przedszkolny
Załącznik​_4​_Wniosek​_-​_opinia​_punkt​_lub​_zespół​_przedszkolny.doc 0.03MB
Załącznik​_5​_Wniosek​_-​_opinia​_oddziały​_przedszkole​_lub​_przedszkole​_w​_szkole​_podstawowej
Załącznik​_5​_Wniosek​_-​_opinia​_oddziały​_przedszkole​_lub​_przedszkole​_w​_szkole​_podstawowej.doc 0.03MB
Załącznik​_6​_Wniosek​_-​_decyzja​_żłobek​_lub​_klub​_dziecięcy
Załącznik​_6​_Wniosek​_-​_decyzja​_żłobek​_lub​_klub​_dziecięcy.doc 0.03MB
Załącznik​_7​_Wniosek​_-​_opinia​_placówka​_wsparcia​_dziennego
Załącznik​_7​_Wniosek​_-​_opinia​_placówka​_wsparcia​_dziennego.doc 0.03MB
{"register":{"columns":[]}}