W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Fotowoltaika - obowiązek zgłoszenia do PSP

Podstawa prawna obowiązku zgłoszenia wykonanej instalacji do PSP:

  • Zgodnie z Art. 29 ust. 4 pkt 3c Ustawy Prawo Budowlane, do urządzeń fotowoltaicznych o mocy zainstalowanej elektrycznej większej niż 6,5 kW stosuje się obowiązek uzgodnienia z rzeczoznawcą do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych pod względem zgodności z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej, projektu tych urządzeń oraz zawiadomienia organów Państwowej Straży Pożarnej, o którym mowa w Art. 56 ust. 1a. 

Uzgodnienie projektu:

  • Z kim: z rzeczoznawcą do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych (wykaz rzeczoznawców poniżej).
  • Zakres uzgodnienia: ocena zgodności z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej.
  • Zakres i forma projektu: nieokreślone przepisami, analogicznie, jak w przypadku projektów urządzeń przeciwpożarowych – rzeczoznawca uzgadnia projekty zawierające wszystkie rozwiązania, które zapewniają spełnienie wymagań podstawowych w obszarze bezpieczeństwa pożarowego.
  • Sposób dokonywania uzgodnień: nieokreślony przepisami, analogicznie, jak w przypadku projektów urządzeń przeciwpożarowych (przepisy nie zabraniają stosowania zasad analogicznych, jak w przypadku projektu budowlanego).

Zawiadomienie organów PSP:

  • Obowiązek: zawiadomienie o zakończeniu robót budowlanych polegających na instalowaniu urządzeń fotowoltaicznych o mocy zainstalowanej elektrycznej większej niż 6,5 kW i nie większej niż 50 kW i zamiarze przystąpienia do jej użytkowania.
  • Kto: inwestor.
  • Kogo: właściwego dla miejsca lokalizacji inwestycji komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej. W przypadku powiatu sanockiego jest to Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Sanoku.
  • Forma: pisemna lub dokument elektroniczny; zakres i forma samego dokumentu nieokreślone szczegółowo przepisami, analogicznie, jak w przypadku zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego. Poniżej znajduje się wzór zgłoszenia do KP PSP w Sanoku z którego można korzystać. Zgłoszenie należy:
  • Cel: pozyskanie przez PSP informacji na potrzeby przygotowania do prowadzenia działań ratowniczych oraz realizacji zadań w obszarze kontrolno-rozpoznawczym
  • Treść: zawiadomienie powinno zawierać szczegółowe informacje o lokalizacji urządzenia fotowoltaicznego i terminie rozpoczęcia jego użytkowania oraz z punktu widzenia potrzeb związanych z planowaniem i prowadzeniem działań ratowniczych w obiektach lub na terenach z urządzeniami fotowoltaicznymi co do zasady informacje w zakresie przygotowania obiektu budowlanego i terenu do prowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych, w szczególności:
    • plan urządzenia fotowoltaicznego dla ekip ratowniczych,
    • opis wyposażenia w przeciwpożarowy wyłącznik prądu lub innych rozwiązań przeznaczonych do wykorzystania przez ekipy ratownicze w celu odłączenia zasilania elektrycznego,
    • informacje o oznaczeniu obiektu (instalacji) znakiem bezpieczeństwa.

 

Opracowanie: KP PSP Sanok (na podstawie materiałów KG PSP)

Materiały

Zawiadomienie o wykonaniu instalacji fotowoltaicznej
Zawiadomienie​_o​_instalacji​_PV​_-​_KP​_PSP​_Sanok.docx 0.02MB
Wykaz rzeczoznawców ds. ochrony przeciwpożarowej
Wykaz​_rzeczoznawców​_03022021.pdf 0.66MB
{"register":{"columns":[]}}